Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΟΛΘ: Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει χωρίς το... υπουργείο

Με το δεύτερο σχέδιο του Ταμείου για την πώληση του Οργανισμού να ρέπει προς... διευκόλυνση των υποψήφιων αγοραστών, το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας απορρίπτει τα βασικά σημεία της σύμβασης παραχώρησης

EUROKINISSI

ΟΛΘ: Το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει χωρίς το... υπουργείο

  • A-
  • A+

Με το δεύτερο σχέδιο του Ταμείου για την πώληση του Οργανισμού να ρέπει προς... διευκόλυνση των υποψήφιων αγοραστών, το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας απορρίπτει τα βασικά σημεία της σύμβασης παραχώρησης. Προβλήτα 1, τρόπος πώλησης των μετοχών, επενδύσεις και εργασιακά τα μεγάλα αγκάθια

Σε τροχιά σύγκρουσης βρίσκονται το υπουργείο Ναυτιλίας και το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τη διαδικασία και τους όρους παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε ιδιώτη αγοραστή, καθώς το υπουργείο, με τη δέουσα για τις περιστάσεις υπηρεσιακή αβροφροσύνη, απορρίπτει τα βασικά σημεία του δεύτερου σχεδίου του Ταμείου για τη σύμβαση παραχώρησης που φαλκιδεύει ακόμη και τις πρωθυπουργικές εξαγγελίες για την Προβλήτα 1 του ΟΛΘ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Εφ.Συν.», ανάμεσα στα δύο μέρη έχει ανταλλαγεί «θερμή» αλληλογραφία τις τελευταίες δεκαπέντε μέρες και έχει διαπιστωθεί χάσμα στις απόψεις τους.

Το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται ότι ρέπει προς… διευκόλυνση των υποψήφιων αγοραστών, σε αντίθεση με το υπουργείο το οποίο, ανάμεσα στα άλλα, θυμίζει στο Ταμείο τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού για την Προβλήτα 1 του ΟΛΘ, καθώς προφανώς διαβλέπει παρέκκλιση από τις εξαγγελίες.

Το υπουργείο θεωρεί εξαιρούμενο χώρο από την παραχώρηση το σύνολο της Προβλήτας 1 (πλην των μισθωμένων χώρων, του κτιρίου διοίκησης και του δυτικού κρηπιδώματος), ενώ βάζει με σαφήνεια το ζήτημα της νομοθετικής ρύθμισης για απόδοσή της στον λαό της Θεσσαλονίκης ως δημόσιου χώρου πολιτισμού.

Σε αντίθεση, το ΤΑΙΠΕΔ προτείνει να μην εξαιρεθεί η Προβλήτα 1 από την παραχώρηση στον ιδιώτη, αλλά να εξαιρεθούν συγκεκριμένα κτίρια.

Είναι χαρακτηριστική η διατύπωση του Ταμείου ότι στους υπαίθριους και κλειστούς χώρους η πρόσβαση των επισκεπτών θα είναι «κατά κανόνα» (;) ελεύθερη και ακώλυτη.

Σε μείζον θέμα έχει αναχθεί επίσης η πώληση των μετοχών της ΟΛΘ Α.Ε. σε μία ή δύο φάσεις.

Το υπουργείο σαφώς τάσσεται υπέρ των δύο φάσεων (51% σε πρώτη και 16% μετά από 5 πέντε χρόνια και εφόσον υλοποιηθούν οι δεσμευτικές επενδύσεις), ενώ το ΤΑΙΠΕΔ αποδέχεται τις προτάσεις των υποψήφιων αγοραστών οι οποίοι επιθυμούν την εφάπαξ πώληση του 67%.

Προκειμένου να «απαντηθούν» οι αιτιάσεις των υποψηφίων, το υπουργείο κατέθεσε εναλλακτικές προτάσεις που είναι σύμφωνες με τη διεθνή πρακτική αλλά και με τη σχετική κυβερνητική εξαγγελία την οποία φαίνεται να αγνοεί το ΤΑΙΠΕΔ (παρά τις δηλώσεις του προέδρου του ότι υλοποιεί την κυβερνητική πολιτική).

Φυσικά, δεν πρόκειται για κάποια «λεπτομέρεια», αφού η συνέπεια της εφάπαξ πώλησης του 67% θα είναι να στερηθεί το Ελληνικό Δημόσιο τα μερίσματα της πενταετίας 2017–2021, τα οποία υπολογίζονται σε 4,7 εκατ. ευρώ συνολικά.

Στον τομέα των επενδύσεων το ΤΑΙΠΕΔ δεν βάζει στους όρους πώλησης την αναγκαιότητα έργων επέκτασης και εκβάθυνσης συνολικά της Προβλήτας 6 του λιμανιού, ώστε να δέχεται μεγαλύτερα πλοία, ενώ το υπουργείο προτείνει συγκεκριμένα έργα για την επέκταση της προβλήτας, που αποτελεί πάγιο αίτημα των φορέων της Θεσσαλονίκης καθώς θα συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη της τοπικής και περιφερειακής οικονομίας.

Πρόκειται, ουσιαστικά, για το μέλλον του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ενώ υπενθυμίζεται η αναφορά του πρωθυπουργού στην πρόσφατη ΔΕΘ, ότι το ύψος των υποχρεωτικών επενδύσεων θα ήταν 180 εκατομμύρια ευρώ για την πρώτη περίοδο.

Αρνητικές προβλέψεις

Στην απευκταία περίπτωση μετάθεσης στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος θα επηρεαστεί αρνητικά ο υπολογισμός της καθαρής παρούσας αξίας της ΟΛΘ Α.Ε. λόγω της μεταγενέστερης αύξησης της διακίνησης φορτίων, του κύκλου εργασιών και της κερδοφορίας της.

Αναλόγως αναμένεται ότι θα μειωθούν και το προσδοκώμενο τέλος που θα καταβάλει η ΟΛΘ Α.Ε. στο Ελληνικό Δημόσιο, που είναι ποσοστό επί των συνολικών εσόδων (3,5%), καθώς και οι φόροι που θα εισπράττονται από την οικονομική δραστηριότητα.

Η αναγκαιότητα των επενδύσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τεκμηριώνεται διαχρονικά από δύο μελέτες διεθνώς καταξιωμένων εταιρειών:

1. Της Ocean Shipping Consultants (2015), που στη μελέτη της για την αναπτυξιακή δυνατότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης τόνιζε ότι «τα μελλοντικά μεγέθη του λιμένα είναι σε συνάρτηση με την επένδυση για την αύξηση της δυναμικότητάς του. Η ανάγκη επέκτασης του λιμένα είναι σαφής και αδιαμφισβήτητη».

2. Της Deloitte, που το 2011, στο Business Plan που είχε εκπονήσει, ανέφερε πως «μελλοντικά ο ανταγωνισμός για τα διαμετακομιζόμενα φορτία της περιοχής εκτιμάται ότι θα προκύψει κυρίως από τα λιμάνια της Rijeka, της Varna, της Constanta και του Πειραιά, με τα δύο τελευταία να επικεντρώνονται στη μεταφόρτωση.

Συνεπώς, για να διατηρήσει και να ενισχύσει την ανταγωνιστική του θέση, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απαιτείται να προχωρήσει σε επενδύσεις επέκτασης και ενίσχυσής του».

Κρίσιμο ζήτημα διαφωνίας μεταξύ υπουργείου και ΤΑΙΠΕΔ αποτελούν και οι στόχοι για την ελάχιστη διακίνηση φορτίων.

Οι υποψήφιοι αγοραστές έχουν προτείνει, και το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποδεχθεί, το ύψος της διακίνησης, για τα πρώτα χρόνια, να υπολείπεται του σημερινού ύψους διακίνησης, ενώ το υπουργείο αντιπροτείνει τη δέσμευση των αγοραστών ότι θα επιτύχουν το ύψος διακίνησης που προβλέπεται από το σενάριο χαμηλής ζήτησης του business plan της ΟΛΘ Α.Ε.

Τα εργασιακά είναι, τέλος, καυτό πεδίο, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ δεν θέτει όρους και προϋποθέσεις για το ζήτημα αυτό, πέραν των όσων ίσχυσαν στην περίπτωση του ΟΛΠ, ενώ το υπουργείο προτείνει σαφείς διατυπώσεις με αναφορές στους κανονισμούς και τα προεδρικά διατάγματα που ισχύουν στην ελληνική επικράτεια για τα λιμάνια και στους νόμους για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και την παράταση για ένα χρόνο της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας των εργαζομένων στον ΟΛΘ.

  

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΛΘ: σε «ομηρία» η παλιά διοίκηση
Πολλαπλά σοβαρά ερωτήματα γεννήθηκαν χθες στην πρώτη γενική συνέλευση των μετόχων της ΟΛΘ Α.Ε. Οι νέοι ιδιοκτήτες και η νέα διοίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης προχώρησαν σε μια ενέργεια που μόνο...
ΟΛΘ: σε «ομηρία» η παλιά διοίκηση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αισιόδοξοι οι μεν, απαισιόδοξοι οι δε
​Μετρημένη κυβερνητική αισιοδοξία, επινίκιες υποσχέσεις του ομίλου Σαββίδη για ωφέλεια της Θεσσαλονίκης και εκφρασμένη απαισιοδοξία -για την ώρα- μόνο από τους εργαζομένους καταγράφηκαν την πρώτη μέρα μετά την...
Αισιόδοξοι οι μεν, απαισιόδοξοι οι δε
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εξώδικα για το «αντάρτικο» στο Δ.Σ. του ΟΛΘ
Το ιδιόμορφο «αντάρτικο» που έχει κηρύξει η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης κατέληξε χθες στο πρωτοφανές γεγονός της επίδοσης εξωδίκων από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ προς το Δ.Σ. της ΟΛΘ Α.Ε....
Εξώδικα για το «αντάρτικο» στο Δ.Σ. του ΟΛΘ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα σχέδια για τον ΟΛΘ
«Σήκωσε το γάντι» απέναντι στις φήμες, αντεπιτέθηκε στους ανταγωνιστές και ταυτοχρόνως έτεινε χείρα συνεργασίας στους παραγωγικούς φορείς της Θεσσαλονίκης η κοινοπραξία που είναι η πλειοδότρια στον διαγωνισμό...
Τα σχέδια για τον ΟΛΘ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η «μάχη» του ΟΛΘ
​Καταγγέλλοντας το ΤΑΙΠΕΔ για οργανωμένη μεθόδευση απαξίωσης του λιμένα Θεσσαλονίκης και κάνοντας λόγο για «οσμή σκανδάλου», οι εργαζόμενοι στον ΟΛΘ και η ΟΜΥΛΕ καταφεύγουν σήμερα στον εισαγγελέα Διαφθοράς και...
Η «μάχη» του ΟΛΘ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώτα φετινά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ
Για πρώτη φορά από την ίδρυσή του, το ΤΑΙΠΕΔ θα καλύψει τον ετήσιο στόχο των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις. Το φετινό όριο έχει τεθεί στα 2 δισ. ευρώ, που είναι πιθανόν και να ξεπεραστεί σε περίπτωση που...
Ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώτα φετινά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας