• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.3°C / 31.3°C
    1 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.2°C / 31.4°C
    1 BF
    33%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.5°C / 31.5°C
    2 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 31.4°C
    1 BF
    24%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    57%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.8°C / 31.0°C
    3 BF
    25%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 28.9°C
    0 BF
    11%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 25.1°C / 33.1°C
    2 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.5°C / 27.1°C
    2 BF
    50%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.7°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 27.9°C
    3 BF
    50%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.5°C / 29.9°C
    0 BF
    19%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.5°C / 32.9°C
    2 BF
    18%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.8°C
    2 BF
    37%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.9°C / 31.5°C
    0 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.3°C
    1 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.3°C / 31.7°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    2 BF
    11%

Τα πρώτα χρόνια της κρίσης η εταιρεία του ομίλου Μαμιδάκη έκανε το «μπαμ» και έφτασε να κατέχει το 10% της αγοράς πετρελαιοειδών όμως στη συνέχεια, η πορεία της ήταν αντιστρόφως ανάλογη

Η άνοδος και η πτώση της JETOIL

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η άνοδος και η κατάρρευση της εταιρείας πετρελαιοειδών Μαμιδάκης-JETOIL ήταν ταχύτατες στη διάρκεια της κρίσης.

Πριν φτάσει στο σημείο να υποβάλει στις 9 Ιουνίου 2016 αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 για να προστατευτεί από τους πιστωτές της, η εταιρεία είχε σχεδόν απογυμνωθεί από την εμπορική δραστηριότητά της, που μέχρι το 2011-2012 την κατέτασσε στις κορυφαίες θέσεις της αγοράς με τζίρο άνω των 1,4 δισ. ευρώ και μερίδιο αγοράς κοντά στο 10%.

Δεδομένου ότι ήταν ενταγμένη στον ευρύτερο όμιλο των αδελφών Μαμιδάκη με δραστηριότητες σε τουρισμό, ναυτιλία κ.α., η είδηση της προσφυγής της JETOIL στο άρθρο 99 έχει δημιουργήσει ερωτήματα για το αν οι εξελίξεις θα επηρεάσουν συνολικά τον όμιλο Μαμιδάκη.

630 πρατήρια

Μετά το 2009, όταν άρχισαν οι πρώτες μεγάλες δυσκολίες στην αγορά καυσίμων, η JETOIL έσπευσε να επωφεληθεί από τα προβλήματα των πιο αδύναμων του κλάδου και με τις εξαγορές των εταιρειών Dracoil και El Petrol ενίσχυσε σημαντικά την παρουσία της στην αγορά και έφτασε να συνεργάζεται με περισσότερα από 630 πρατήρια, ενώ είχε σημαντική δραστηριότητα στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Μέσα στον τελευταίο ενάμιση χρόνο, όμως, και ειδικά από τα μέσα του 2015 μέχρι σήμερα, έχασε σχεδόν το σύνολο των 600 πρατηρίων υγρών καυσίμων με τα οποία συνεργαζόταν πανελλαδικά υπό το σήμα της JETOIL, καθώς τα προβλήματα ρευστότητας επιδεινώθηκαν, η εταιρεία δεν είχε τα απαραίτητα χρήματα για να προαγοράσει ποσότητες, τα διυλιστήρια έπαψαν να την προμηθεύουν με καύσιμα και οι τράπεζες να τη χρηματοδοτούν.

Από τους 360 εργαζόμενους προ πενταετίας, η εταιρεία είχε φτάσει να απασχολεί πλέον περίπου 160 άτομα, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι βρίσκονται σήμερα στον αέρα.

Η εταιρεία απέμεινε με την πολύ σημαντική δραστηριότητα της αποθήκευσης καυσίμων για λογαριασμό τρίτων, αλλά δεν ήταν αρκετή για να αποφύγει τα προβλήματα.

Στον έλεγχό της βρίσκονται οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων (15 δεξαμενές συνολικής δυναμικότητας 200 χιλ. κυβικών μέτρων) στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης, που αναμένεται να αποτελέσουν «φιλέτο» για τους πιστωτές και τον ανταγωνισμό στην περίπτωση που η προσπάθεια επιβίωσης της εταιρείας δεν ευοδωθεί μέσα από την υπαγωγή στον πτωχευτικό κώδικα για την εξυγίανσή της.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης

Με την αίτησή της για προστασία από τους πιστωτές, η εταιρεία υποστηρίζει ότι θα θέσει σε εφαρμογή πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, διοίκησης και δραστηριοτήτων, με το οποίο ευελπιστεί να αυξήσει το μερίδιό της στην εσωτερική αγορά. 

Προτείνει επίσης τη ρύθμιση των υποχρεώσεών της στις τράπεζες (205 εκατ. ευρώ) και τους προμηθευτές-πιστωτές της (100,3 εκατ. ευρώ) ώστε να πληρωθούν σε 15 χρόνια, και οι εργαζόμενοι, το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία σε 180 μηνιαίες δόσεις.

Πόσα χρωστάει και πού

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αίτησης υπαγωγής στο άρθρο 99 που υπέβαλε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Πειραιά η Mamidoil JETOIL και θα συζητηθεί την 1η Νοεμβρίου, η εταιρεία οφείλει συνολικά 189,2 εκατ. ευρώ στις τράπεζες και συγκεκριμένα:

■ 62,28 εκατ. ευρώ στην Alpha Bank

■50,5 εκατ. ευρώ στην Εθνική

■41,66 εκατ. ευρώ στη Eurobank

■36,4 εκατ. ευρώ στην Πειραιώς,

■12,66 εκατ. ευρώ στην Τράπεζα Αττικής.

Οι παραπάνω υποχρεώσεις καλύπτονται από εγγυήσεις, όμως ακάλυπτες είναι πρόσθετες οφειλές 12,8 εκατ. ευρώ προς τις τράπεζες για συμβάσεις leasing.

Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα χρέη της εταιρείας στους προμηθευτές ξεπερνούν τα 78 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο (εφορία) ανέρχονται σε 3,9 εκατ. ευρώ, στα ασφαλιστικά ταμεία ξεπερνούν τα 4,1 εκατ. ευρώ, στους εργαζόμενους οφείλονται από μισθούς περίπου 923 χιλ. ευρώ, ενώ υπάρχουν απλήρωτα γραμμάτια και επιταγές ύψους 9,2 εκατ. ευρώ.

Οπως υποστηρίζει η εταιρεία στην αίτηση του σχεδίου εξυγίανσης, σε περίπτωση πτώχευσης η αξία τής προς εκποίηση περιουσίας της ανέρχεται σε 59 εκατ. ευρώ και δεν αρκεί παρά για να ικανοποιήσει μόνο το 18,7% των συνολικών απαιτήσεων των πιστωτών.

Οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις αντιπροσωπεύουν το 14% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας στην Ελλάδα για καύσιμα και μέσω αυτών διακινούνταν την περίοδο προ της κρίσης περίπου δύο εκατ. κυβικά καυσίμων προς την ελληνική αγορά και τις βαλκανικές χώρες.

Στον έλεγχο του ομίλου βρίσκονται επίσης αποθηκευτικοί χώροι 12 χιλ. κ.μ. στην Αλβανία και 18 χιλ. κ.μ. στο Κόσοβο, ενώ είναι γνωστή η προσπάθεια της εταιρείας εδώ και 40 χρόνια να εξασφαλίσει άδειες για αποθηκευτικούς χώρους στη Σούδα της Κρήτης.

Διαθέτει επίσης στόλο 33 Ι.Χ. βυτιοφόρων οχημάτων, καθώς και επτά ιδιόκτητα εφοδιαστικά πλοιάρια για τον ανεφοδιασμό των νησιών και των διαφόρων πελατών της (ακτοπλοΐα, ναυσιπλοΐα, αλιευτικά, κ.λπ.) με καύσιμα ναυτιλίας.

Το 2014 η εταιρεία είχε τζίρο 873 εκατ. ευρώ και ζημιές άνω των 23,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον ισολογισμό της, αλλά το σημαντικότερο πρόβλημα προερχόταν πλέον από την αδυναμία εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της, που διαμορφώνονταν στα 315 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 200 εκατ. ευρώ είναι οφειλές προς το τραπεζικό σύστημα.

Κυριάκος Α. Μαμιδάκης

64 χρόνια στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματικότητας

EUROKINISSI/ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Η δυσάρεστη είδηση για τον θάνατο του 84χρονου Κυριάκου Α. Μαμιδάκη, προέδρου και συνιδρυτή της εταιρείας Jetoil και του ομίλου εταιρειών Αφοί Μαμιδάκη που δημιούργησε το 1968 με τα αδέλφια του Γιώργο και Νίκο, ήρθε ένα 24ωρο αφότου έγινε γνωστό ότι η πάλαι ποτέ ισχυρή Jetoil προσέφυγε στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα για να προστατευτεί από τους πιστωτές της, στους οποίους οφείλει πάνω από 314 εκατ. ευρώ.

Οι πρώτες ενδείξεις κάνουν λόγο για αυτοκτονία, ενώ άνθρωποι που γνώριζαν τον Κυριάκο Μαμιδάκη έλεγαν πως ο γνωστός επιχειρηματίας τελούσε υπό μεγάλη ψυχολογική πίεση το τελευταίο διάστημα λόγω της δεινής θέσης στην οποία είχε περιέλθει η επιχείρησή του.

Ο Κυριάκος Μαμιδάκης ήταν γεννημένος το 1932 στο χωριό Ανώσκελη στον Κίσσαμο Χανίων. Είχε τελειώσει την Εμπορική Σχολή και αμέσως μετά, το 1952 ξεκίνησε να εργάζεται δίπλα στον θείο του Γ. Ι Μαμιδάκη στο εμπόριο πετρελαιοειδών.

Ηταν τότε που έμπαιναν οι βάσεις για την ισχυροποίηση της οικογένειας στα πετρελαιοειδή που σε μεγάλο βαθμό στηρίχτηκε στην κρίση του Σουέζ και την αντιπροσώπευση των ρωσικών πετρελαίων.

Τον Νοέμβριο του 1968 ο Κυριάκος Μαμιδάκης ίδρυσε την Jetoil μαζί με τους αδελφούς του, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία του πολυσχιδούς ομίλου των αδελφών Μαμιδάκη, Mamidakis Bros Ηοlding, στον οποίο ωστόσο εντάσσονται κι άλλες δραστηριότητες από τον κλάδο της ναυτιλίας, του εφοπλισμού και των ξενοδοχείων.

Ο Κυριάκος Μαμιδάκης ήταν πρόεδρος και σε άλλες εταιρείες του ομίλου, όπως είναι η Ερμής Α.Ε. (M-Hotels), η οποία δραστηριοποιείται στον τουρισμό και έχει τρία ιδιόκτητα ξενοδοχεία (Mirabello Beach & Village, Hermes Hotel και Coral), σε ναυτιλιακές εταιρείες καθώς και στην Αγροτική Ανώσκελη ΑΒΕΕ η οποία παράγει και τυποποιεί ελαιόλαδο και κρασί.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κλείνει οριστικά το εργοστάσιο της Pepsico-ΗΒΗ στα Οινόφυτα
Ακόμη έναν κρίκο στην αλυσίδα των λουκέτων, που συνεχίζουν να πέφτουν βροχή στην Ελλάδα της κρίσης, ήρθε να προσθέσει χθες η πολυεθνική Pepsico-ΗΒΗ, η οποία αποφάσισε να κλείσει οριστικά το εργοστάσιο...
Κλείνει οριστικά το εργοστάσιο της Pepsico-ΗΒΗ στα Οινόφυτα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγώνας δρόμου για να υπογράψουν οι πιστωτές
«Kούρεμα» πρωτοφανών διαστάσεων που αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ, αλλά και νέα χρηματοδότηση περίπου 500 εκατ. ευρώ θα απαιτήσει το εγχείρημα διάσωσης της «Μαρινόπουλος» από τον όμιλο Σκλαβενίτη. Από τη στιγμή...
Αγώνας δρόμου για να υπογράψουν οι πιστωτές
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συναγερμός από τους μικρομεσαίους
​Με την κραυγή αγωνίας των μικρομεσαίων και των εκατοντάδων χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων που χτυπούν συναγερμό για την επιβίωσή τους σε μια οικονομία που υπερφορολογείται, συρρικνώνεται προς όφελος των...
Συναγερμός από τους μικρομεσαίους
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μάχη για «κούρεμα» απαιτήσεων
Το σχέδιο εξυγίανσης που θα οδηγήσει σε πλήρη απορρόφηση από τον Σκλαβενίτη βρίθει αιρέσεων και επιμέρους προϋποθέσεων για να εφαρμοστεί, ενώ η τελευταία λέξη για να κλείσει η συμφωνία και να επικυρωθεί από το...
Μάχη για «κούρεμα» απαιτήσεων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιστροφή στην κανονικότητα επιδιώκει η «Μαρινόπουλος»
Μάχη με τον χρόνο δίνει πλέον η αλυσίδα σουπερμάρκετ «Μαρινόπουλος» για να καταλήξει σε συμφωνία με τις τράπεζες και τους προμηθευτές της μέσα στις επόμενες 80 μέρες και να αποφύγει την απαξίωση στο διάστημα...
Επιστροφή στην κανονικότητα επιδιώκει η «Μαρινόπουλος»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Μαρινόπουλος»: το σχέδιο διάσωσης και η εμπλοκή της «Σκλαβενίτης»
Η τελική λύση για το πιο σύνθετο εγχείρημα διάσωσης ελληνικής εταιρείας που έχει δρομολογηθεί μέχρι σήμερα θα εξαρτηθεί πρωτίστως από το σχέδιο εξυγίανσης που η αλυσίδα θα καταστρώσει σε συνεργασία με τις...
«Μαρινόπουλος»: το σχέδιο διάσωσης και η εμπλοκή της «Σκλαβενίτης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας