• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    38°C 35.0°C / 41.2°C
    1 BF
    26%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    36°C 31.3°C / 40.5°C
    2 BF
    37%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    39°C 34.0°C / 42.0°C
    1 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.9°C / 40.3°C
    2 BF
    24%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.9°C / 36.9°C
    3 BF
    22%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    36°C 30.7°C / 41.8°C
    2 BF
    13%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.4°C / 38.1°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    39°C 35.6°C / 40.2°C
    2 BF
    11%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.4°C / 37.7°C
    2 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 37.9°C
    2 BF
    49%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    34°C 31.8°C / 35.1°C
    4 BF
    36%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.6°C / 30.7°C
    3 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 32.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.5°C / 35.9°C
    0 BF
    30%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    36°C 32.5°C / 40.0°C
    2 BF
    32%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    36°C 35.8°C / 40.8°C
    3 BF
    38%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    39°C 35.2°C / 41.4°C
    2 BF
    16%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    34°C 32.7°C / 34.3°C
    0 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 31.4°C / 40.6°C
    3 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    39°C 34.8°C / 38.5°C
    1 BF
    10%

Η άνοδος και η πτώση της JETOIL

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Η άνοδος και η κατάρρευση της εταιρείας πετρελαιοειδών Μαμιδάκης-JETOIL ήταν ταχύτατες στη διάρκεια της κρίσης.

Πριν φτάσει στο σημείο να υποβάλει στις 9 Ιουνίου 2016 αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 για να προστατευτεί από τους πιστωτές της, η εταιρεία είχε σχεδόν απογυμνωθεί από την εμπορική δραστηριότητά της, που μέχρι το 2011-2012 την κατέτασσε στις κορυφαίες θέσεις της αγοράς με τζίρο άνω των 1,4 δισ. ευρώ και μερίδιο αγοράς κοντά στο 10%.

Δεδομένου ότι ήταν ενταγμένη στον ευρύτερο όμιλο των αδελφών Μαμιδάκη με δραστηριότητες σε τουρισμό, ναυτιλία κ.α., η είδηση της προσφυγής της JETOIL στο άρθρο 99 έχει δημιουργήσει ερωτήματα για το αν οι εξελίξεις θα επηρεάσουν συνολικά τον όμιλο Μαμιδάκη.

630 πρατήρια

Μετά το 2009, όταν άρχισαν οι πρώτες μεγάλες δυσκολίες στην αγορά καυσίμων, η JETOIL έσπευσε να επωφεληθεί από τα προβλήματα των πιο αδύναμων του κλάδου και με τις εξαγορές των εταιρειών Dracoil και El Petrol ενίσχυσε σημαντικά την παρουσία της στην αγορά και έφτασε να συνεργάζεται με περισσότερα από 630 πρατήρια, ενώ είχε σημαντική δραστηριότητα στα ναυτιλιακά καύσιμα.

Μέσα στον τελευταίο ενάμιση χρόνο, όμως, και ειδικά από τα μέσα του 2015 μέχρι σήμερα, έχασε σχεδόν το σύνολο των 600 πρατηρίων υγρών καυσίμων με τα οποία συνεργαζόταν πανελλαδικά υπό το σήμα της JETOIL, καθώς τα προβλήματα ρευστότητας επιδεινώθηκαν, η εταιρεία δεν είχε τα απαραίτητα χρήματα για να προαγοράσει ποσότητες, τα διυλιστήρια έπαψαν να την προμηθεύουν με καύσιμα και οι τράπεζες να τη χρηματοδοτούν.

Από τους 360 εργαζόμενους προ πενταετίας, η εταιρεία είχε φτάσει να απασχολεί πλέον περίπου 160 άτομα, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι βρίσκονται σήμερα στον αέρα.

Η εταιρεία απέμεινε με την πολύ σημαντική δραστηριότητα της αποθήκευσης καυσίμων για λογαριασμό τρίτων, αλλά δεν ήταν αρκετή για να αποφύγει τα προβλήματα.

Στον έλεγχό της βρίσκονται οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων (15 δεξαμενές συνολικής δυναμικότητας 200 χιλ. κυβικών μέτρων) στο Καλοχώρι της Θεσσαλονίκης, που αναμένεται να αποτελέσουν «φιλέτο» για τους πιστωτές και τον ανταγωνισμό στην περίπτωση που η προσπάθεια επιβίωσης της εταιρείας δεν ευοδωθεί μέσα από την υπαγωγή στον πτωχευτικό κώδικα για την εξυγίανσή της.

Οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις αντιπροσωπεύουν το 14% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας στην Ελλάδα για καύσιμα και μέσω αυτών διακινούνταν την περίοδο προ της κρίσης περίπου δύο εκατ. κυβικά καυσίμων προς την ελληνική αγορά και τις βαλκανικές χώρες.

Στον έλεγχο του ομίλου βρίσκονται επίσης αποθηκευτικοί χώροι 12 χιλ. κ.μ. στην Αλβανία και 18 χιλ. κ.μ. στο Κόσοβο, ενώ είναι γνωστή η προσπάθεια της εταιρείας εδώ και 40 χρόνια να εξασφαλίσει άδειες για αποθηκευτικούς χώρους στη Σούδα της Κρήτης.

Διαθέτει επίσης στόλο 33 Ι.Χ. βυτιοφόρων οχημάτων, καθώς και επτά ιδιόκτητα εφοδιαστικά πλοιάρια για τον ανεφοδιασμό των νησιών και των διαφόρων πελατών της (ακτοπλοΐα, ναυσιπλοΐα, αλιευτικά, κ.λπ.) με καύσιμα ναυτιλίας.

Το 2014 η εταιρεία είχε τζίρο 873 εκατ. ευρώ και ζημιές άνω των 23,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον ισολογισμό της, αλλά το σημαντικότερο πρόβλημα προερχόταν πλέον από την αδυναμία εξυπηρέτησης των υποχρεώσεών της, που διαμορφώνονταν στα 315 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από 200 εκατ. ευρώ είναι οφειλές προς το τραπεζικό σύστημα.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης

Με την αίτησή της για προστασία από τους πιστωτές, η εταιρεία υποστηρίζει ότι θα θέσει σε εφαρμογή πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, διοίκησης και δραστηριοτήτων, με το οποίο ευελπιστεί να αυξήσει το μερίδιό της στην εσωτερική αγορά.

Προτείνει επίσης τη ρύθμιση των υποχρεώσεών της στις τράπεζες (205 εκατ. ευρώ) και τους προμηθευτές-πιστωτές της (100,3 εκατ. ευρώ) ώστε να πληρωθούν σε 15 χρόνια, και οι εργαζόμενοι, το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία σε 180 μηνιαίες δόσεις.

Πόσα χρωστάει και πού

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αίτησης υπαγωγής στο άρθρο 99 που υπέβαλε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Πειραιά η Mamidoil JETOIL και θα συζητηθεί την 1η Νοεμβρίου, η εταιρεία οφείλει συνολικά 189,2 εκατ. ευρώ στις τράπεζες και συγκεκριμένα:

◼ 62,28 εκατ. ευρώ στην Alpha Bank

◼ 50,5 εκατ. ευρώ στην Εθνική

◼ 41,66 εκατ. ευρώ στη Eurobank

◼ 36,4 εκατ. ευρώ στην Πειραιώς,

◼ 12,66 εκατ. ευρώ στην Τράπεζα Αττικής.

Οι παραπάνω υποχρεώσεις καλύπτονται από εγγυήσεις, όμως ακάλυπτες είναι πρόσθετες οφειλές 12,8 εκατ. ευρώ προς τις τράπεζες για συμβάσεις leasing.

Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα χρέη της εταιρείας στους προμηθευτές ξεπερνούν τα 78 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο (εφορία) ανέρχονται σε 3,9 εκατ. ευρώ, στα ασφαλιστικά ταμεία ξεπερνούν τα 4,1 εκατ. ευρώ, στους εργαζόμενους οφείλονται από μισθούς περίπου 923 χιλ. ευρώ, ενώ υπάρχουν απλήρωτα γραμμάτια και επιταγές ύψους 9,2 εκατ. ευρώ.

Οπως υποστηρίζει η εταιρεία στην αίτηση του σχεδίου εξυγίανσης, σε περίπτωση πτώχευσης η αξία τής προς εκποίηση περιουσίας της ανέρχεται σε 59 εκατ. ευρώ και δεν αρκεί παρά για να ικανοποιήσει μόνο το 18,7% των συνολικών απαιτήσεων των πιστωτών.

Κυριάκος Α. Μαμιδάκης

64 χρόνια στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματικότητας

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Η δυσάρεστη είδηση για τον θάνατο του 84χρονου Κυριάκου Α. Μαμιδάκη, προέδρου και συνιδρυτή της εταιρείας Jetoil και του ομίλου εταιρειών Αφοί Μαμιδάκη που δημιούργησε το 1968 με τα αδέλφια του Γιώργο και Νίκο, ήρθε ένα 24ωρο αφότου έγινε γνωστό ότι η πάλαι ποτέ ισχυρή Jetoil προσέφυγε στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα για να προστατευτεί από τους πιστωτές της, στους οποίους οφείλει πάνω από 314 εκατ. ευρώ.

Οι πρώτες ενδείξεις κάνουν λόγο για αυτοκτονία, ενώ άνθρωποι που γνώριζαν τον Κυριάκο Μαμιδάκη έλεγαν πως ο γνωστός επιχειρηματίας τελούσε υπό μεγάλη ψυχολογική πίεση το τελευταίο διάστημα λόγω της δεινής θέσης στην οποία είχε περιέλθει η επιχείρησή του.

Ο Κυριάκος Μαμιδάκης ήταν γεννημένος το 1932 στο χωριό Ανώσκελη στον Κίσσαμο Χανίων.

Είχε τελειώσει την Εμπορική Σχολή και αμέσως μετά, το 1952 ξεκίνησε να εργάζεται δίπλα στον θείο του Γ. Ι Μαμιδάκη στο εμπόριο πετρελαιοειδών.

Ηταν τότε που έμπαιναν οι βάσεις για την ισχυροποίηση της οικογένειας στα πετρελαιοειδή που σε μεγάλο βαθμό στηρίχτηκε στην κρίση του Σουέζ και την αντιπροσώπευση των ρωσικών πετρελαίων.

Τον Νοέμβριο του 1968 ο Κυριάκος Μαμιδάκης ίδρυσε την Jetoil μαζί με τους αδελφούς του, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία του πολυσχιδούς ομίλου των αδελφών Μαμιδάκη, Mamidakis Bros Ηοlding, στον οποίο ωστόσο εντάσσονται κι άλλες δραστηριότητες από τον κλάδο της ναυτιλίας, του εφοπλισμού και των ξενοδοχείων.

Ο Κυριάκος Μαμιδάκης ήταν πρόεδρος και σε άλλες εταιρείες του ομίλου, όπως είναι η Ερμής Α.Ε. (M-Hotels), η οποία δραστηριοποιείται στον τουρισμό και έχει τρία ιδιόκτητα ξενοδοχεία (Mirabello Beach & Village, Hermes Hotel και Coral), σε ναυτιλιακές εταιρείες καθώς και στην Αγροτική Ανώσκελη ΑΒΕΕ η οποία παράγει και τυποποιεί ελαιόλαδο και κρασί.

Η αυτοκτονία

O γνωστός επιχειρηματίας Κυριάκος Μαμιδάκης, 84 ετών, έδωσε τραγικό τέλος με μια σφαίρα στο κεφάλι.

Βρέθηκε νεκρός μέσα στο σπίτι του στον Διόνυσο Αττικής από τον γαμπρό του.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από αστυνομικές πηγές, ο επιχειρηματίας έριξε αρχικά μια πρώτη βολή προς το ταβάνι και στη συνέχεια έστρεψε το όπλο στο κεφάλι του.

Το περίστροφο, που κατείχε νόμιμα, βρέθηκε δίπλα του.

Οι πυροβολισμοί, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, κινητοποίησαν έναν υπάλληλο φύλαξης του σπιτιού, ο οποίος γύρω στις 2 το μεσημέρι ειδοποίησε την οικογένεια του αυτόχειρα και την αστυνομία.

Στο σημείο έσπευσε ο γαμπρός του επιχειρηματία, ο οποίος ήταν και ο πρώτος που εντόπισε τον νεκρό.

Παρά τις έρευνες που ακολούθησαν, δεν είχε βρεθεί ώς αργά κάποιο σημείωμα που να εξηγεί τα κίνητρα της αυτοκτονίας, εικάζεται όμως ότι η πράξη του έχει άμεση συνάρτηση με την αίτηση πτώχευσης της Jetoil που είχε υποβάλει στις δικαστικές αρχές στις 9 Ιουνίου και επρόκειτο να εκδικαστεί μέσα στον Νοέμβριο.

Την επομένη μέρα, πάντως, μετά την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχε υποβάλει ο 84χρονος Κυριάκος Μαμιδάκης είχε εξασφαλίσει την προστασία του από του πιστωτές του.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αύξηση μεγεθών στον όμιλο ΕΛΠΕ
Με σημαντική αύξηση μεγεθών έκλεισε το πρώτο τρίμηνο του 2017 για τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια. Τα υψηλότερα περιθώρια διύλισης στις διεθνείς αγορές, οι αυξημένες εξαγωγές και η άνοδος των πωλήσεων στην Ελλάδα...
Αύξηση μεγεθών στον όμιλο ΕΛΠΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μάχη με τον χρόνο και τα άδεια ταμεία για το deal Μαρινόπουλου-Σκλαβενίτη
Μάχη με τον χρόνο δίνει πλέον ο όμιλος Σκλαβενίτη για να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό που υφίσταται στην αλυσίδα Μαρινόπουλος, ενώ όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές περιμένουν ότι από μέρα σε μέρα θα εκδοθεί η...
Μάχη με τον χρόνο και τα άδεια ταμεία για το deal Μαρινόπουλου-Σκλαβενίτη
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συναγερμός από τους μικρομεσαίους
​Με την κραυγή αγωνίας των μικρομεσαίων και των εκατοντάδων χιλιάδων αυτοαπασχολούμενων που χτυπούν συναγερμό για την επιβίωσή τους σε μια οικονομία που υπερφορολογείται, συρρικνώνεται προς όφελος των...
Συναγερμός από τους μικρομεσαίους
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η άνοδος και η πτώση της JETOIL
Η άνοδος και η κατάρρευση της εταιρείας πετρελαιοειδών Μαμιδάκης-JETOIL ήταν ταχύτατες στη διάρκεια της κρίσης. Πριν φτάσει στο σημείο να υποβάλει στις 9 Ιουνίου 2016 αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 για να...
Η άνοδος και η πτώση της JETOIL
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ντόμινο πτωχεύσεων-εφιάλτης για τους εργαζόμενους
Η περίπτωση της «Μαρινόπουλος», αλλά και εκείνη της εταιρείας πετρελαιοειδών JΕΤΟΙL Mamidoil, όπως και εκατοντάδων άλλων μεγάλων και μικρότερων επιχειρήσεων που προηγήθηκαν μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2016 ή θα...
Ντόμινο πτωχεύσεων-εφιάλτης για τους εργαζόμενους
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενδεχόμενο κανόνι απειλεί με ντόμινο όλη την αγορά
​Ενα βήμα πριν από το μεγάλο κανόνι, που αν τελικά σκάσει θα προκαλέσει ανυπολόγιστες συνέπειες στην οικονομία και ντόμινο στην υπόλοιπη αγορά, βρίσκεται πλέον η αλυσίδα σουπερμάρκετ Μαρινόπουλου. Χθες...
Ενδεχόμενο κανόνι απειλεί με ντόμινο όλη την αγορά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας