Σήμερα, με την κατάθεση των τελευταίων τροπολογιών, κλείνουν οι εκκρεμότητες και ολοκληρώνεται η αξιολόγηση ώστε να δοθεί το «πράσινο» φως για την εκταμίευση της δόσης των 7,5 δισ. ευρώ το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου και να προχωρήσει η ΕΚΤ σε θετικές αποφάσεις.
Αργά χθες το βράδυ κατατέθηκαν τέσσερις τροπολογίες που αφορούν μεταξύ άλλων το ΕΚΑΣ, τα ειδικά μισθολόγια, τον συμπληρωματικό φόρο ακινήτων, αλλά και τον «κόφτη».
Ειδικότερα προβλέπεται:
•Αναδρομική αύξηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ από 3,5 τοις χιλίοις σε 5,5 τοις χιλίοις για τα μη ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των Ανώνυμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ). Η αλλαγή του συντελεστή στον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ για τις ΑΕΕΑΠ οδηγεί σε πρόσθετα έσοδα 6,5 εκατ. ευρώ.
•Με άλλη διάταξη αποσαφηνίζεται πλήρως το τοπίο για την εφαρμογή του «κόφτη» στις δαπάνες του κράτους σε περίπτωση αποκλίσεων του ελληνικού προγράμματος από τους στόχους για τα πρωτογενή πλεονάσματα (0,5% για το 2016, 1,75% για το 2017 και 3,5% για το 2018).
Με τη νέα διάταξη ο υπουργός Οικονομικών στην έκθεση για την εφαρμογή του «κόφτη» θα περιγράφει το ποσό των προτεινόμενων μέτρων σε καθαρή βάση και όχι μόνο ως ποσοστό του ΑΕΠ. Περιγράφεται επίσης και ο μαθηματικός τύπος βάσει των οποίου μπορούν να μειωθούν τα ανώτατα όρια εκτέλεσης των δαπανών γενικής κυβέρνησης.
Τονίζεται ότι σε περίπτωση εξαιρετικών συνθηκών ή φυσικών καταστροφών, ο μηχανισμός θα εφαρμόζεται μετά από συμφωνία με τους θεσμούς και όχι κατόπιν ειδικής διαβούλευσης, όπως ισχύει σήμερα.
•«Κόκκινα» και τα ενήμερα δάνεια:
Ανοίγει παράθυρο εξαιρέσεων στη γενική απαγόρευση στους εκδοχείς δανείων να αυξάνουν το επιτοκιακό περιθώριο δανείων με κυμαινόμενα επιτόκια.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, η εξαίρεση αυτή στοχεύει στο να κρίνονται σύννομες οι αυξήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρηματικών δανείων, των οποίων οι συμβάσεις περιέχουν όρους που καθορίζουν συγκεκριμένους δείκτες για την αυξομείωση του περιθωρίου (π.χ. σύνολο δανείων προς λειτουργικά αποτελέσματα).
Καταργείται η υποχρέωση των ξένων εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων και παροχής πιστώσεων να καταθέτουν σε μετρητά το μετοχικό τους κεφάλαιο (4,5 εκατ. ευρώ) στις ελληνικές τράπεζες όταν διευρύνουν τη δραστηριότητά τους στη δανειοδότηση δανειοληπτών.
Η υποχρέωση θα ισχύει μόνο για τις ελληνικές εταιρείες, ενώ οι εταιρείες με έδρα χώρα του Ενιαίου Οικονομικού Χώρου θα μπορούν να το καταβάλλουν σε οποιοδήποτε τραπεζικό ίδρυμα κράτους-μέλους του ΕΟΧ. Εναρμονίζεται το θεσμικό πλαίσιο των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις με εκείνο των Εταιρειών Ενημέρωσης Οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις, ενώ θεσμοθετείται η αναλογική επιβολή προστίμων σε περίπτωση παραβίασης.
•Ειδικά μισθολόγια: Η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2016 θα έχουν βρεθεί τα ισοδύναμα που θα αντικαταστήσουν το «πάγωμα» για τη διετία 2017-2018 κάθε μισθολογικής ωρίμανσης και προαγωγής όσων αμείβονται με ειδικά μισθολόγια. Θα τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
•ΑΔΜΗΕ-ΔΕΗ: Μέχρι τον Οκτώβριο του 2016 αντί του Νοεμβρίου ορίζεται ότι θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 20% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή.
Τα χρονοδιαγράμματα γίνονται πιο πιεστικά, καθώς η ΔΕΗ θα πρέπει να προκηρύξει διαγωνισμό σε 4 μήνες μετά τη γενική συνέλευση του Ιουνίου.
Δεν υπάρχει ωστόσο ρητή αναφορά στις τροπολογίες ότι αν δεν περπατήσει το ισοδύναμο ελληνικό σχέδιο, τότε θα επανέλθει το σενάριο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
Επισημαίνεται όμως ότι «ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ υλοποιείται ως εναλλακτικό, προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, σχέδιο», καθώς με την κίνηση αυτή «διασφαλίζονται ισοδύναμα αποτελέσματα ως προς τον ανταγωνισμό και τις προοπτικές επενδύσεων, σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές».
Αναφορικά με τα ποσοστά των προς δημοπράτηση ποσοστών ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ, δεν αλλάζει κάτι. Για το έτος 2016, θα δημοπρατηθεί ποσοστό 8%, για το 2017 12%, για το 2018 13%, όπως και για το 2019.
Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα της ΡΑΕ να ρυθμίζει με απόφασή της περιπτώσεις που υπερβαίνουν τους ετήσιους στόχους ανακατανομής των μεριδίων της ΔΕΗ και των ιδιωτών παρόχων.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας