Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εν αρχή ην η Πελοπόννησος
ΑΠΕ-ΜΠΕ / ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

Εν αρχή ην η Πελοπόννησος

  • A-
  • A+

Αποστολή- Σπάρτη

Παραδόθηκε χθες στην κυκλοφορία το τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη, με το οποίο σπάει η οδική απομόνωση της Λακωνίας, μειώνοντας την απόσταση από την Αθήνα στις δύο ώρες.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διακλάδωση στον οδικό άξονα Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, που αλλάζει τα δεδομένα στην ανατολική και νότια Πελοπόννησο, από τον οποίο υπολείπεται μόνον ένα μικρό τμήμα 15 χλμ. στην παράκαμψη της Καλαμάτας, που θα δοθεί στην κυκλοφορία το φθινόπωρο.

Είναι ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που ολοκληρώνεται από το πακέτο των πέντε μεγάλων έργων που είχαν ξεκινήσει το 2008, με προοπτική να παραδοθούν σε μια πενταετία.

Οι κατασκευαστικές εργασίες είχαν σταματήσει στα μέσα του 2010 και τον Δεκέμβριο του 2013 έγινε νέα συμφωνία που προέβλεπε γενναίες αποζημιώσεις στους εργολάβους για επανεκκίνηση των έργων.

Αναθεωρημένη σύμβαση

Ο αυτοκινητόδρομος της Πελοποννήσου, ο μόνος που κατασκευάζεται αποκλειστικά από ελληνικές εταιρείες («Ακτωρ» και «J&P-Αβαξ»), είχε ακολουθήσει διαφορετική πορεία, καθώς οι εργασίες είχαν μειωθεί αλλά δεν είχαν διακοπεί, ενώ δεν είχε περιληφθεί στη συμφωνία του 2013.

Είχαν όμως ξεκινήσει συζητήσεις, για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου για την 35ετή περίοδο παραχώρησης και να δοθούν τα υπολειπόμενα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ξεκίνησε πολύμηνες διαπραγματεύσεις που οδήγησαν σε νομοθετική ρύθμιση και εντατικοποίηση των κατασκευών, οι οποίες στις αρχές του χρόνου είχαν φτάσει στο 92%.

«Με την αναθεωρημένη σύμβαση οι απαιτήσεις των παραχωρησιούχων μειώθηκαν κατά 102 εκατ. ευρώ σε σχέση με την πρόβλεψη της προηγούμενης κυβέρνησης», τόνισε ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης, εγκαινιάζοντας χθες τον αυτοκινητόδρομο, και πρόσθεσε ότι οι εργολάβοι παραιτήθηκαν από αποζημιώσεις ύψους 106,6 εκατ. ευρώ που απορρέουν από την αρχική σύμβαση του 2008.

Ανέλαβαν επίσης την υποχρέωση να εκπονήσουν νέες μελέτες συνολικού ύψους 12,3 εκατ. ευρώ που αφορούν το τμήμα Καλό Νερό - Τσακώνα και τη σύνδεσή του με την Κυπαρισσία, καθώς και τις αναβαθμίσεις των διαδρομών Καλαμάτας - Ριζόμυλου και Πύλου - Μεθώνης.

Τον Ιούλιο θα ολοκληρωθεί το πρόσθετο έργο των 12 χλμ. που θα συνδέσει τη Μεγαλόπολη με το βασικό οδικό δίκτυο και τον Οκτώβριο ο ανισόπεδος κόμβος στα Φουντέικα και η γέφυρα στο ρέμα Κοτιστιάνη στη Λακωνία.

Ηλεκτρονικά διόδια

Με τη νέα συμφωνία προβλέπεται επίσης μείωση των τιμών στα διόδια έως 70% για συχνούς χρήστες, ελεύθερη πρόσβαση για άτομα με ειδικές ανάγκες, ενώ το φθινόπωρο οι εργολάβοι θα υποβάλουν πρόταση για τα ηλεκτρονικά διόδια που θα επιτρέπουν τη χρέωση των οδηγών ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα διανύουν.

Σε πρώτη φάση η διέλευση στο τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη θα γίνεται χωρίς διόδια, αλλά ο σταθμός στην Πετρίνα αναμένεται να λειτουργήσει μετά την έξοδο του Πάσχα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η τιμή για τα Ι.Χ. αναμένεται να οριστεί στα 2,80-3 ευρώ.

Απομένει να ολοκληρωθούν 15 χλμ. από το σύνολο των 55 χλμ. του παράπλευρου δικτύου, που κατασκευάστηκε για να εξυπηρετεί τις τοπικές μετακινήσεις καθώς και όσους δεν θέλουν να πληρώνουν διόδια.

Το τμήμα Λεύκτρο - Σπάρτη, που έχει μήκος 47 χλμ., κόστισε 202 εκατ. ευρώ, ενώ καταβλήθηκαν 19 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις.

Παρουσιάζει όμως ένα παράδοξο, αφού αυξάνει την απόσταση από την Τρίπολη, από τα 58 στα 83 χλμ., αλλά μειώνει τον χρόνο του ταξιδιού καθώς διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας και παρέχει ασφάλεια οδήγησης.

Λέγεται πως η επιλογή έγινε το 2008, αφού εγκαταλείφθηκε η μελέτη για τη συντομότερη διαδρομή 42 χλμ. μέσω Τεγέας και Κερασίτσας.

Σε δηλώσεις του προς τους δημοσιογράφους, ο Π. Τατούλης ανακοίνωσε ότι η Περιφέρεια Πελοποννήσου προχωρά τα έργα παράκαμψης της Σπάρτης και της σύνδεσής της με τη Νέαπολη, ενώ το καλοκαίρι θα παραδοθεί ο παραλιακός δρόμος από το Λεωνίδιο ώς τη Μονεμβασιά.

Το υπουργείο Υποδομών ετοιμάζεται για νέα εγκαίνια σε τμήματα της Κορίνθου - Πατρών, αφού το φθινόπωρο αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα Κόρινθος - Κιάτο, ενώ ο υπόλοιπος αυτοκινητόδρομος θα δοθεί στην κυκλοφορία σταδιακά σε ένα χρόνο, με εξαίρεση μικρά κομμάτια κοντά στο Δερβένι και τις Καμάρες.

Σε ένα μήνα θα ανοίξει η σήραγγα της Ακράτας, που θα διευκολύνει τους οδηγούς που κινούνται προς την Πάτρα.

Με ιδιαίτερα γοργούς ρυθμούς προχωρά η διάνοιξη της μεγάλης σήραγγας της Κλόκοβας στην Αιτωλοακαρνανία, που αποτελεί το πιο δύσκολο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Αντιρρίου - Ιωαννίνων.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα τρία σενάρια για τα έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος
Τρεις εναλλακτικές λύσεις για να προχωρήσουν τα έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος έχει εξετάσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί την...
Τα τρία σενάρια για τα έργα στον νέο αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κορίνα Κρέτσου: Εγκρίθηκαν τα κονδύλια για Ακτιο-Ιόνια οδό
«Η Ελλάδα κατάφερε να σταθεί στα πόδια της και αποτελεί ήδη έναν από τους κύριους δικαιούχους κονδυλίων της Ε.Ε.» τόνισε η Κορίνα Κρέτσου, επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, που ολοκληρώνει σήμερα την τριήμερη...
Κορίνα Κρέτσου: Εγκρίθηκαν τα κονδύλια για Ακτιο-Ιόνια οδό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στη Βουλή το φθινόπωρο η σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο προωθείται τις επόμενες ημέρες η σύμβαση για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, μετά το «πράσινο φως» που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στόχος του υπουργείου...
Στη Βουλή το φθινόπωρο η σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε «ΤΕΡΝΑ» και «Ακτωρα» ο άξονας Ακτιο-Αμβρακία
Οι δύο «μεγάλοι» του κατασκευαστικού τομέα, «ΤΕΡΝΑ» και «Ακτωρ», κατέθεσαν χθες από κοινού προσφορά για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Ακτιο-Αμβρακία, με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ και αναδείχθηκαν...
Σε «ΤΕΡΝΑ» και «Ακτωρα» ο άξονας Ακτιο-Αμβρακία
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σχέδιο από Μπόμπολα - Κούτρα
​Ανασυγκρότηση της «Ελλάκτωρ», με βασικό πυλώνα τις κατασκευές, μείωση του δανεισμού κατά 390 εκατ. ευρώ και ενίσχυση της ρευστότητας κατά 200 εκατ. ευρώ, με αποχώρηση από μη αποδοτικές επενδύσεις, είναι οι...
Σχέδιο από Μπόμπολα - Κούτρα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το ΤΑΙΠΕΔ έβαλε και επισήμως «πωλητήριο» στην Εγνατία Οδό
Με σοβαρές εκκρεμότητες στην κατασκευή νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε χθες ότι προχωρά ο διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου των...
Το ΤΑΙΠΕΔ έβαλε και επισήμως «πωλητήριο» στην Εγνατία Οδό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας