Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αγώνας δρόμου για να μη χαθεί το ΕΣΠΑ

Ο Χρήστος Σπίρτζης σε επίσημες δηλώσεις του έκανε λόγο για «βαρύ χρονοδιάγραμμα» και στη συνέχεια ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ότι η χώρα μας εξασφάλισε το περιθώριο να απορροφήσει τα κονδύλια του ΕΣΠΑ ώς τον Μάρτιο του 2017

ΕUROKINISSI / ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΩΝΤΑΝΟΣ

Αγώνας δρόμου για να μη χαθεί το ΕΣΠΑ

  • A-
  • A+

Την επανεκκίνηση της «ατμομηχανής» των έργων επιχειρεί η κυβέρνηση έχοντας εξασφαλίσει μια σημαντική «ανάσα» από την πλευρά των Βρυξελλών.

Κατά τη χθεσινή επίσκεψή του στο υπουργείο Υποδομών, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Βέρνερ Χόγερ ανακοίνωσε ότι ο χρηματοδοτικός φορέας είναι έτοιμος να αυξήσει τα ιδιαίτερα ευνοϊκά δάνεια κατά 20% και ειδικά στο μετρό στο 75% του προϋπολογισμού τους.

«Φεύγουμε αισιόδοξοι», δήλωσε στους δημοσιογράφους, αναφερόμενος κυρίως στους αυτοκινητόδρομους, ενώ έγινε γνωστό ότι ετοιμάστηκε κατάλογος «νέας γενιάς» έργων, στα οποία περιλαμβάνεται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, η σιδηροδρομική Εγνατία, η επέκταση του προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα, εκσυγχρονισμός περιφερειακών λιμανιών αλλά και πακέτο νέο σχολικών μονάδων στη Θεσσαλονίκη.

Οι ειδήσεις όμως ήρθαν από τον Χρήστο Σπίρτζη, ο οποίος στις επίσημε δηλώσεις του έκανε λόγο για «βαρύ χρονοδιάγραμμα» και στη συνέχεια ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ότι η χώρα μας εξασφάλισε το περιθώριο να απορροφήσει τα κονδύλια του ΕΣΠΑ ώς τον Μάρτιο του 2017.

Δεσμεύτηκε ωστόσο ότι αν δεν ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της θα υποχρεωθεί να επιστρέψει όλες τις κοινοτικές επιδοτήσεις, που υπολογίζονται σε 4-5 δισ. ευρώ!

Αν καταφέρει να κερδίσει το στοίχημα με τον χρόνο, θα απορροφήσει περίπου 2 δισ. ευρώ από το τρέχον ΕΣΠΑ, από τα οποία 1,5 δισ. αφορά τους αυτοκινητόδρομους.

Με αυτόν τον τρόπο θα έχει περιθώριο να αξιοποιήσει σε νέα έργα τα περιορισμένα κονδύλια του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020, που προβλέπουν μόλις 4,5 δισ. ευρώ, έναντι 21 δισ. της περιόδου 2007-2013.

Ο υπουργός Υποδομών όπως και ο γραμματέας Δημοσίων Εργων, Γ. Δέδες εκτίμησαν ότι μέσα στο επόμενο 18μηνο θα ολοκληρωθούν τα έργα στα Τέμπη και στον Ε-65, ενώ στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους θα υπάρχουν μικρές εκκρεμότητες που δεν θα δημιουργήσουν εμπλοκές.

Στην Κορίνθου-Πατρών θα απομένουν οι σήραγγες της Παναγοπούλας, κοντά στο Αίγιο και στην Ιόνια οδό, η κατασκευή της σήραγγας της Κλόκοβας, η οποία αποφασίστηκε στα τέλη του 2014 και ήδη έχουν ολοκληρωθεί τα πρώτα 900 μέτρα, που αντιστοιχούν στο 30% του συνολικού μήκους.

Στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας υπολείπεται μόνον ένα μικρό τμήμα στη διακλάδωση Λεύκτρου-Σπάρτης και η παράκαμψη της πρωτεύουσας της Μεσσηνίας.

Ως το τέλος του χρόνου θα κατατεθεί στη Βουλή συμπληρωματική σύμβαση που θα προβλέπει ότι το Δημόσιο θα καλύψει εγγυήσεις 300 εκατ. ευρώ για να καλύψει περίπτωση μείωσης των εσόδων από τα διόδια σε όλη την περίοδο παραχώρησης. Τα υπολειπόμενα έργα προβλέπεται να ολοκληρωθούν επτά μήνες από την υπογραφή της νέας συμφωνίας.

Στο Δημόσιο η Εγνατία

Αίσθηση προκάλεσε η σαφής θέση του Χρήστου Σπίρτζη κατά της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας οδού. Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος των 640 χλμ. έχει περιέλθει στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά ο υπουργός Υποδομών αποκάλυψε χθες τα σχέδιά του να δημιουργηθεί ενιαίο σύστημα αυτοκινητόδρομων, στον οποίο θα ενταχθεί και η Αττική οδός.

Με αυτή τη φόρμουλα θα προκύψει κοινός «κουμπαράς», που θα επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία στην πολιτική διοδίων. Για παράδειγμα θα μπορεί να μειωθούν οι τιμές με αξιοποίηση των εσόδων από την Εγνατία, που προβλέπεται σύντομα να αποκτήσει 13 σταθμούς διοδίων.

Για τον ίδιο λόγο εξετάζεται να τεθεί ρήτρα ανάπτυξης, που θα εξασφαλίζει τιμολογιακή ευελιξία με παράταση του χρόνου παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων στους ιδιώτες έως και πέντε χρόνια.

Με βάση τις αρχικές συμβάσεις του 2007, η Ολυμπία και η Ιόνια οδός θεωρούνται βιώσιμοι αυτοκινητόδρομοι, στους άλλους τρεις όμως είχαν προβλεφθεί κρατικές επιδοτήσεις ανάλογα με τα έσοδα από τα διόδια.

Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου ο υπουργός Υποδομών προανήγγειλε αλλαγές στους όρους του διαγωνισμού, που «σέρνεται» από τον Μάιο του 2009! Η σημαντικότερη αφορά τον «ανεξάρτητο» σύμβουλο του έργου.

Με τα σημερινά δεδομένα επιλέγεται και πληρώνεται από τους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων και το Δημόσιο εξοφλεί τους λογαριασμούς με βάση τις εκθέσεις του.

Δάνεια 285 εκατ. από την ΕΤΕπ για έργα σε ΔΕΗ, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ

Με το μήνυμα ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα κλιμακώσει τις χρηματοδοτήσεις προς την Ελλάδα και ότι δεν φοβάται το Grexit, «καθώς η ευρωπαϊκή ενοποίηση είναι μη αναστρέψιμη», συνόδευσε χθες ο πρόεδρος της ΕΤΕπ, Βέρνερ Χόγερ, την υπογραφή των τεσσάρων νέων δανειακών συμβάσεων ύψους 285 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, τον ΔΕΣΦΑ και τον ΑΔΜΗΕ.

Οι νέες συμβάσεις αποτελούν τον δεύτερο κύκλο δανειοδότησης για έργα ενεργειακών υποδομών στο πλαίσιο παλαιότερης συμφωνίας και αφορούν:

• Δάνειο 110 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση μονάδων ηλεκτροπαραγωγής σε 18 νησιά στο Βόρειο και Ανατολικό Αιγαίο, τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και τα Διαπόντια νησιά. Σημαντικότερη επένδυση είναι ο νέος σταθμός παραγωγής στη Ρόδο, ισχύος 115 MW, που θα λειτουργήσει του χρόνου το καλοκαίρι.

• Δάνειο 135 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα (65 εκατ. ευρώ) και την ενίσχυση του δικτύου μεταφοράς στην Πελοπόννησο και την Εύβοια (70 εκατ. ευρώ).

• Δάνειο 40 εκατ. ευρώ στον ΔΕΣΦΑ προκειμένου να προχωρήσει στην κατασκευή δεύτερου αποθηκευτικού χώρου υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα, την αναβάθμιση του λιμανιού και τον διπλασιασμό των δυνατοτήτων αεριοποίησης.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πρωτοχρονιάτικο δώρο εκατ. ευρώ
Οι «εθνικοί« εργολάβοι είπαν τα... κάλαντα στο υπουργείο Υποδομών και το τελευταίο δεκαήμερο του 2014 έλαβαν πάνω από 92 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι τα έργα στους αυτοκινητόδρομους είναι και πάλι εκτός...
Πρωτοχρονιάτικο δώρο εκατ. ευρώ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πτωτική πορεία στα δημόσια έργα καταγράφει ο ΣΑΤΕ
Η δεκαετής πτωτική πορεία των δημόσιων έργων αποτέλεσε βασική αιτία για την καθυστέρηση στην ανάπτυξη της χώρας, επισημάνθηκε στη χθεσινή γενική συνέλευση του Συνδέσμου Ανωνύμων Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ), του...
Πτωτική πορεία στα δημόσια έργα καταγράφει ο ΣΑΤΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συμφωνία επανεκκίνησης
«Κουμπαρά» ύψους 330 εκατ. ευρώ θα εξασφαλίσει το Δημόσιο για την Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, ο οποίος θα λειτουργεί ως εγγύηση μέχρι το 2033 για τα δάνεια των εργολάβων του αυτοκινητόδρομου από τις τράπεζες...
Συμφωνία επανεκκίνησης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγώνας δρόμου στην εθνική οδό
Αγγίζουν τα 600 εκατ. ευρώ οι υποχρεώσεις του Δημοσίου για τα έργα στους αυτοκινητόδρομους, όπως αποκάλυψε χθες ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης και εμμέσως παραδέχτηκε ότι η κυβέρνηση κάνει αγώνα δρόμου...
Αγώνας δρόμου στην εθνική οδό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ναρκοθετημένα έργα με χρόνια προβλήματα
Με αφορμή τις δηλώσεις του Αντώνη Σαμαρά περί «ασφυξίας», ο αν. υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης καταλογίζει «Πολιτικό θράσος» στον πρώην πρωθυπουργό, αποδίδοντας διαχρονικές ευθύνες στη Ν.Δ. για τις συμβάσεις...
Ναρκοθετημένα έργα με χρόνια προβλήματα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εσοδα 3,44 δισ. απέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ
Σε 3,44 δισ. ευρώ ανέρχονται τα συνολικά έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από την υλοποίηση προγραμμάτων αποκρατικοποιήσεων, από τα οποία τη μερίδα του λέοντος (1,23 δισ.) έχει η 40ετής παραχώρηση των 14 περιφερειακών...
Εσοδα 3,44 δισ. απέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας