Σε έκτακτα μέτρα προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να δοθούν λύσεις -έστω και προσωρινές- στα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν τους τελευταίους μήνες για τους κατοίκους της Λήμνου και ιδιαίτερα για αυτούς του Αγίου Ευστρατίου, με τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών τους.
Παράλληλα με μια εκτενή ανακοίνωση που εξέδωσε το Σάββατο, η οποία έχει τίτλο «Αποκατάσταση της αληθείας για τη γραμμή Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος- Λήμνος- Kαβάλα και τα νέα έκτακτα δρομολόγια για την εξυπηρέτησή της» αναφέρεται λεπτομερώς στο πώς ξεκίνησαν τα προβλήματα, ποιος ευθύνεται γι' αυτά και τι μέτρα θα λάβει από δω και στο εξής.
Ωστόσο εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι το υπουργείο δεν αναλαμβάνει απολύτως καμία ευθύνη για όλο αυτό το αλαλούμ που έχει σημειωθεί, προκαλώντας την απίστευτη ταλαιπωρία των νησιωτών.
Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία εξέλιξη με την έγκριση του νέου δρομολογίου της άγονης γραμμής Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος -Αλεξανδρούπολη, η οποία άφησε απ’ έξω το λιμάνι της Καβάλας, αντικαθιστώντας το με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, προκάλεσε και την οργή των νησιωτών, καθώς για πρώτη φορά τα νησιά του, έχασαν τη σύνδεση με την Καβάλα.
Σχετικά με αυτό το θέμα, ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τόνισε κατηγορηματικά ότι δεν υπήρξε ποτέ σχεδιασμός να αποκλεισθεί η Καβάλα έναντι οιασδήποτε άλλης πόλης της Βόρειας Ελλάδας, ενώ το υπουργείο υποστηρίζει ότι η αφαίρεση της Καβάλας από τη γραμμή, είναι προσωρινή και όταν εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ που αφορά στον αρχικό μειοδοτικό διαγωνισμό, η γραμμή θα συμπεριλαμβάνει και την Καβάλα.
Αναλυτικά λοιπόν το υπουργείο ανακοίνωσε:
«Το ζήτημα που έχει ανακύψει από τη μη πλήρη εξυπηρέτηση της γραμμής Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Καβάλα, οφείλεται στο γεγονός ότι η εταιρία που παραδοσιακά εξυπηρετούσε τη γραμμή, δεν προσήλθε, κατά την προβλεπόμενη διαδικασία, για τη συνέχιση του συγκοινωνιακού έργου, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες. Διαπιστώθηκε επίσης αδυναμία της αγοράς, όταν το υπουργείο προχώρησε σε δημόσια πρόσκληση, να προσφέρει διαθέσιμο πλοίο που να καλύπτει το σύνολο της γραμμής, παρά μόνο εν μέρει, όπως έγινε με τα πλοία "Πρέβελης", "Αικατερίνη Π" και "Αδαμάντιος Κοραής". Οι σημαντικές, δε καθυστερήσεις, οφείλονται ταυτόχρονα και σε νομική προσφυγή που συνέβαλε στην ανατροπή του συνήθη προγραμματισμού του υπουργείου. Μόλις αποφανθεί το ΣτΕ, η διαδικασία θα συνεχιστεί για το σύνολο των άγονων γραμμών.
Προκειμένου να αντιμετωπίσει τις ειδικές συνθήκες που δημιουργήθηκαν μετά την προσωρινή διακοπή της κανονικής σύνδεσης της γραμμής Λαύριο-Άγιος Ευστράτιος-Λήμνος-Καβάλα, το υπουργείο ενέκρινε τα κάτωθι δρομολόγια:
1. Πρόσθετη προσέγγιση των πλοίων "Blue Star Chios" και "Blue Star Mykonos" στον Άγιο Ευστράτιο προς Καβάλα, στο πλαίσιο του δρομολογίου της Τρίτης (άφιξη Τέταρτη στο λιμένα Αγίου Ευστράτιου) από 18/02/2025 στο πλαίσιο δρομολογίου από Μυτιλήνη για Άγιο Ευστράτιο - Λήμνο - Καβάλα.
2. Το πλοίο "Νήσος Σάμος" θα πραγματοποιήσει δρομολόγιο από Μυτιλήνη προς Λήμνο - Καβάλα το Σάββατο 22/02/2025 και επιστροφή την Κυριακή. Επιπλέον προσεγγίσεις του ίδιου πλοίου θα πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο, εφόσον αξιολογηθεί ότι υπάρχει μεταφορικό έργο.
3. Το Ro-Ro Τάλως θα εκτελεί το δρομολόγιο από Πειραιά προς Ικαρία - Σάμο - Χίο - Μυτιλήνη - Λήμνο - Καβάλα και επιστροφή , από τη Δευτέρα 17/02/2025 έως την Παρασκευή 21/02/2025.
4. Το φορτηγό-οχηματαγωγό πλοίο "Θαλασσίτης" θα εκτελεί τουλάχιστον ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από Πειραιά προς Χίο - Μυτιλήνη -Λήμνο - Θεσσαλονίκη ή Καβάλα και επιστροφή.
Παράλληλα, στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στο υπουργείο Ναυτιλίας, ανάμεσα στον υπουργό Χρ. Στυλιανίδη και στους δημάρχους, στους εκπροσώπους φορέων και στους και βουλευτές των νησιών, το υπουργείο αναφέρει ότι συμφωνήθηκαν τα εξής:
1. Για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο και έως το 2029, η γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Καβάλα και η γραμμή Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος θα προκηρυχτούν στη βάση πολυετών συμβάσεων (τουλάχιστον 4ετούς διάρκειας) και με κριτήρια δρομολόγησης καλύτερων πλοίων. Η σχετική απόφαση αναμένεται να ληφθεί μετά από έγκριση του υπουργείου Οικονομικών η οποία αναμένεται σύντομα, προσφέροντας έτσι την απαιτούμενη σταθερότητα στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση.
2. Θα υπάρξει κατάλληλη αύξηση του μισθώματος για την προσέλκυση καλύτερου και νεότερου πλοίου στη γραμμή για την περίοδο 2025 - 2029.
3. Η γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος - Καβάλα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του θαλάσσιου συγκοινωνιακού δικτύου και για το υπουργείο Ναυτιλίας αποτελεί γραμμή "κορμού".»
Ωστόσο ο δήμαρχος Αγίου Ευστρατίου Κων.Σινάνης, μετά τη συνάντηση με τους πολιτικούς και υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, δήλωσε ότι η συνάντηση απέβη άκαρπη και σχολίασε: «Ο -καθ’ ομολογίαν- υπό αποχώρηση υπουργός αρκέστηκε μόνο σε ανακοινώσεις που αφορούν το μέλλον, προσπαθώντας να δικαιολογήσει τον εαυτό του, χωρίς ωστόσο, σε καμία στιγμή της συνάντησης, να δίνει ξεκάθαρη λύση για το παρόν, δηλαδή στον ακτοπλοϊκό αποκλεισμό του Αγίου Ευστρατίου, που εδώ και τέσσερις μήνες βιώνουμε, προκαλώντας πλήθος προβλημάτων στην διαβίωσή μας».
Ο δήμαρχος αναφέρει ότι μόλις μία ώρα πριν τη συνάντηση, το υπουργείο ανακοίνωσε την ελεύθερη προσέγγιση του πλοίου "Νήσος Χίος" κάθε Τετάρτη παρουσιάζοντας τη ως εξυπηρέτηση, χαρακτηρίζει αυτό ως "εμπαιγμό" διότι όπως σημειώνει "κανείς δεν μας κάνει χάρη μιας και από 1η Νοεμβρίου το πλοίο "Πρέβελης" εκτελούσε τη γραμμή Λαύριο-Λήμνος χωρίς τον Άγιο Ευστράτιο με το ίδιο ποσό επιδότησης. Η άποψη που εκφράσαμε είναι πως το "Νήσος Χίος" επιβάλλεται να προσεγγίζει το νησί μας και στα δύο δρομολόγια που εκτελεί, προς εξυπηρέτηση των Αγιοευστρατιτών και φυσικά να παγιωθούν στο διηνεκές".
Επίσης κάνει γνωστό ότι ζήτησαν την άμεση τροποποίηση των ωρών όλων των προσεγγίσεων, σε Άγιο Ευστράτιο και Λήμνο, προς εξυπηρέτηση των Αγιοευστρατιτών, λόγω της επικείμενης ετήσιας ακινησίας του πλοίου "Αιολίς" που εκτελεί την τοπική γραμμή. Τέλος καλεί τον υπουργό έστω και την ύστατη ώρα, πριν την αποχώρηση του, να παραδεχθεί τα λάθη στους χειρισμούς του, αποκαθιστώντας με κάθε τρόπο την ομαλή σύνδεση του Αγίου Ευστρατίου με την ηπειρωτική χώρα αλλά και τη Λήμνο και ζητά:
1.Την άμεση δρομολόγηση πλοίου στην γραμμή Λαύριο- Αγιος Ευστράτιος- Λήμνος- Καβάλα, όπως μέχρι και τον Οκτώβριο εκτελούνταν.
2. Την άμεση σύνδεση με την Μυτιλήνη, πρωτεύουσα της Περιφέρειας, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με δύο προσεγγίσεις εβδομαδιαίως.
3. Αξιόπλοα πλοία στις γραμμές του Β. Αιγαίου με κάθε κόστος.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας