Η νέα αναστολή εργασιών στη Διώρυγα της Κορίνθου, η οποία παραμένει κλειστή λόγω καταπτώσεων των πρανών από τον Ιανουάριο του 2021, εκτός από τους καλοκαιρινούς μήνες που λειτουργεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαχειρίστρια εταιρεία αλλά και τους εργαζόμενους, είναι το θέμα ερώτησης που κατέθεσαν προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σταϊκούρα οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης και Αναστάσιος Νικολαΐδης. Κάνοντας μια αναδρομή στο ιστορικό για τα έργα στη διώρυγα, πώς προέκυψαν αυτά και γιατί μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί αναφέρουν:
● Τον Ιανουάριο του 2021 λόγω των επαναλαμβανόμενων καταπτώσεων των πρανών από την πλευρά της Πελοποννήσου στο ύψος του βιολογικού καθαρισμού, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αποφάσισε την ένταξη του έργου στον κρατικό προϋπολογισμό με ύψος 34 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε η δέσμευση του ποσού των 32 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό, το έργο δημοπρατήθηκε και εγκρίθηκε η ανάθεσή του στον οικοδομικό φορέα «ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ».
● Στις 18.2.2022 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση, στην οποία ορίστηκε η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου σε 24 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, δηλαδή μέχρι τις 18.2.2024. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα εκτελέστηκαν εργασίες για 16 μήνες, ενώ με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίθηκε η δεύτερη παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου μέχρι τις 31.12.2024.
● Μέχρι σήμερα, με τη Διώρυγα της Κορίνθου κλειστή από το 2021, η διαχειρίστρια εταιρεία έχει απολέσει έσοδα 4 χρόνων. Πιο συγκεκριμένα, μ’ έναν μέσο κύκλο εργασιών 6 εκατ. ευρώ, η Ανώνυμος Εταιρεία Διώρυγας έχει ήδη απολέσει έσοδα ύψους 24 εκατ. ευρώ με τις απώλειες εσόδων να συνεχίζονται, αφού η διώρυγα παραμένει σε αναστολή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εταιρεία και τους εργαζόμενους.
Οι βουλευτές τονίζουν ότι έχει παρέλθει η ημερομηνία και της δεύτερης παράτασης (31.12.2024), με αποτέλεσμα να παραμένουν σε εκκρεμότητα μεγάλης έκτασης εργασίες, όπως είναι η συνέχιση του λιμενικού έργου που αφορά την κατασκευή θαλάσσιου πασσαλότοιχου μήκους περίπου 450 μέτρων. Το συγκεκριμένο υποθαλάσσιο έργο δεν έχει ξεκινήσει ακόμα, και για την ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περίπου 5 με 6 μήνες, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο την τουριστική περίοδο, δεδομένου ότι ο θαλάσσιος τουρισμός για σκάφη αναψυχής και κρουαζιέρας αρχίζει από τον Μάρτιο.
Ερωτούν τον υπουργό:
1. Πού οφείλεται η χρονική υπέρβαση και της δεύτερης προθεσμίας για την ολοκλήρωση του έργου από την ανάδοχο εταιρεία; Εχει κατατεθεί χρονοδιάγραμμα από την εταιρεία που να αιτιολογεί τους λόγους της συγκεκριμένης καθυστέρησης, καθώς και πρόβλεψη για τον χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου;
2. Προτίθεστε να δώσετε εκ νέου παράταση στην ανάδοχο εταιρεία; Κι αν ναι, για ποιους λόγους;
Οι εργαζόμενοι
Να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος των εργαζομένων στη διώρυγα, Θύμιος Χριστοδούλου, μιλώντας για τις συνέπειες της καθυστέρησης των έργων, στον «Real Fm», ανέφερε το παράδειγμα ότι ένα δεξαμενόπλοιο που ξεκινάει από τον Ασπρόπυργο για να πάει καύσιμα στην Πάτρα, αυτή τη στιγμή κάνει τον γύρο της Πελοποννήσου, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Από την άλλη σημείωσε ότι από το 2021 που προέκυψαν τα προβλήματα, δεν υπάρχουν έσοδα για την εταιρεία που διαχειρίζεται τη διώρυγα, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι (περίπου 80 οικογένειες) να ζουν στην ανασφάλεια.
«Η εταιρεία ήταν εύρωστη οικονομικά, δεν χρειαζόταν να πάρει λεφτά από πουθενά, ωστόσο ύστερα από αυτή την κατάσταση έχει πάρει δάνεια, τα οποία όμως εξαντλούνται», τόνισε και συμπλήρωσε ότι οι εργαζόμενοι πληρώνονται ακόμα από την εταιρεία, αλλά τα χρήματα τελειώνουν. Τέλος, επισήμανε ότι «η διώρυγα είναι ένα εμβληματικό έργο της χώρας με τεράστια σημασία για τη ναυτιλία και τον τουρισμό και χρειάζεται να δοθεί μια προτεραιότητα στην έγκυρη και ποιοτική ολοκλήρωση του έργου για να επιστρέψουμε στην πλήρη λειτουργία, για να ενισχύσουμε την οικονομική δραστηριότητα της περιοχής, τον τουρισμό».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας