Σε κυβερνητική και επιχειρηματική φαρσοκωμωδία εξελίχθηκε τελικά η υπόθεση των υψηλών αυξήσεων στα ασφάλιστρα των συμβολαίων υγείας από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Η κυβέρνηση, δεχόμενη μεγάλη πίεση από την ευρεία «κοινωνική βάση» του προβλήματος, αλλά και πιεζόμενη από την αντιπολίτευση, προεξάρχοντος του ΠΑΣΟΚ που άνοιξε το θέμα, έφερε χθες εσπευσμένα προς ψήφιση στη Βουλή την τροπολογία που είχε υποσχεθεί, η οποία ταξινομείται στη γνωστή κατηγορία «πολύ λίγα, πολύ αργά».
Από την πλευρά τους, οι ασφαλιστικές εταιρείες προέβησαν σε μια κίνηση επίδειξης «κοινωνικής ευαισθησίας», ανακοινώνοντας με θαυμαστό συντονισμό μείωση των αυξήσεων στα ασφάλιστρα υγείας για το 2025 από τα επίπεδα του 15% (όπου, επίσης με θαυμαστό συντονισμό, κυμαίνονταν πριν) στα επίπεδα του 7% συν/πλην ελάχιστα δέκατα της μονάδας.
Ετσι, οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες αποδεικνύουν δύο πράγματα:
Πρώτον, ότι λειτουργούν σαν επιχειρηματικό καρτέλ, αφού οι αποκλίσεις στο ύψος των αυξήσεων στα ασφάλιστρα υγείας είναι εντυπωσιακά συντονισμένες ως προς το ύψος τους, τόσο οι προηγούμενες στο 15% όσο και οι νέες, στο 7%.
Δεύτερον, ότι το αφήγημα πως τα περιθώρια κέρδους επέβαλλαν υψηλές αυξήσεις γιατί διαφορετικά τα ασφαλιστικά συμβόλαια υγείας θα ήταν ζημιογόνα ήταν ψευδής ισχυρισμός, αφού οι ίδιες οι ασφαλιστικές αναδιπλώνονται σε αυξήσεις κατά 50% χαμηλότερες από αυτές που στην πρώτη τους ανακοίνωση χαρακτηρίζονταν επί της ουσίας «υποχρεωτικές».
Η «εθελούσια» μείωση των αυξήσεων από τις μεγάλες ασφαλιστικές στα επίπεδα του 7% εκθέτει επίσης ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση, αφού δίνει ένα σαφές μέτρο της επιχειρηματικής αισχροκέρδειας που κυριαρχούσε πριν ασκηθεί κοινωνική και πολιτική πίεση που έφερε τόσο τις ασφαλιστικές όσο και την κυβέρνηση σε δεινή θέση.
Το ερώτημα προς την κυβέρνηση είναι γιατί κάλυπτε επί τόσο μεγάλο διάστημα αυτή την αισχροκέρδεια και επί πόσο ακόμη ήταν διατεθειμένη να συνεχίσει να την καλύπτει αν δεν «σηκωνόταν» κύμα διαμαρτυριών και πιέσεων. Το ερώτημα αυτό γίνεται ακόμη «βαρύτερο» αν ληφθεί υπόψη ότι η κυβέρνηση «σπρώχνει» (με το «μαστίγιο» και το «καρότο», δηλαδή τόσο επιβάλλοντας υποχρεωτικά όσο και με φορολογικά κίνητρα) επιχειρήσεις αλλά και ιδιοκτήτες ακινήτων στην ασφάλιση των ακινήτων τους έναντι καταστροφών από ακραία καιρικά φαινόμενα. Καθίσταται λοιπόν διπλά υπόλογη για τη μακρά απραξία και ανοχή της στην ασφαλιστική αισχροκέρδεια. Και τίθεται το ερώτημα τι θα κάνει και στο μέλλον για να προστατεύσει τους ασφαλισμένους και στην κατηγορία συμβολαίων ασφάλισης έναντι ζημιών από ακραία καιρικά φαινόμενα.
Το ερώτημα είναι, εν μέρει τουλάχιστον, ρητορικό, διότι στην κυβερνητική τροπολογία απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά και μέτρο για αυτού του τύπου τα συμβόλαια, στα οποία τα επόμενα χρόνια θα «πέσουν» δεκάδες δισ. Η υπόθεση ότι σε περίπτωση αισχροκέρδειας θα παρέμβει και εκεί με τη φόρμουλα «πολύ λίγα, πολύ αργά» φαίνεται ήδη πολύ εύλογη.
Ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ισχυρίστηκε ότι η κυβερνητική πρωτοβουλία θα δώσει «οριστική λύση» στο ζήτημα και προανήγγειλε ενεργοποίηση του υπουργείου Υγείας για τον τρόπο τιμολόγησης και γενικότερα για το κόστος των υπηρεσιών που παρέχουν τα ιδιωτικά θεραπευτήρια υγείας. Ο υπουργός παραδέχθηκε εμμέσως ότι το συγκεκριμένο ενδιαφέρον βασίζεται στο κίνητρο της κυβέρνησης να μειώσει τα κόστη για τις ασφαλιστικές εταιρείες στηρίζοντας την κεφαλαιακή τους επάρκεια, καθώς πλέον δεν διαθέτουν ισόβια συμβόλαια υγείας και τα έχουν αντικαταστήσει με τα ετησίως ανανεούμενα.
Αντικατάσταση του «αμαρτωλού» δείκτη για τα ασφάλιστρα υγείας
Η τροπολογία επιβεβαιώνει πλήρως τα ρεπορτάζ αναφορικά με τα κόλπα κυβέρνησης και ασφαλιστικών για τις συνεχείς και υπέρογκες αυξήσεις στα ιδιωτικά συμβόλαια υγείας και επιτρέπει νέες αυξήσεις για άλλον έναν χρόνο (βλ. «Μαθηματική... κοροϊδία για τα ασφάλιστρα υγείας», 14.1.2025).
Με την καθυστερημένη παρέμβαση καλούνται οι επιχειρήσεις του κλάδου μόνο να ανακοινώνουν τις ανατιμήσεις με τη μορφή πίνακα-τιμοκαταλόγου στις ιστοσελίδες τους και η ΕΛΣΤΑΤ να αντικαταστήσει το 2016 με τον «Ετήσιο Δείκτη Αναπροσαρμογής μακροχρόνιων ασφαλίσεων υγείας» τον «αμαρτωλό» δείκτη του ΙΟΒΕ, που η ίδια η κυβέρνηση είχε θεσμοθετήσει επί Αδωνη Γεωργιάδη το 2020 (άρθρο 268 του Ν. 4738) κόντρα και στην Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, που έκανε λόγο τότε για νομικά απαράδεκτη επιβολή.
Ηδη δεκάδες χιλιάδες καταναλωτές έχουν αναγκαστεί να ακυρώσουν τα συμβόλαιά τους, αλλά ο νυν υπουργός απλώς «τραβάει το αυτί» στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις ισχυριζόμενος ότι ανταποκρίνεται στη δέσμευση για «διαφάνεια και ανταγωνισμό» στο ιδιωτικό σύστημα ασφάλισης με το επιχείρημα ότι ο αποτυχημένος δείκτης απλώς χρήζει βελτιώσεων. Ωστόσο, οι τεράστιες αυξήσεις ήταν... προδιαγεγραμμένες λόγω του τρόπου υπολογισμού του δείκτη, όπως είχε αποκαλύψει η «Εφ.Συν.» τον Σεπτέμβριο του 2022 («Οι αυξήσεις των ιδιωτικών ασφαλίστρων και ο δείκτης του ΙΟΒΕ», Γεράσιμος Σαπουντζόγλου, Δημήτρης Σπυράκος).
Ο κ. Θεοδωρικάκος έβαλε κατά της αντιπολίτευσης λέγοντας ότι αυξήσεις σημειώθηκαν επίσης επί ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ενώ απέρριψε ως πρόχειρη και αντιφατική την τροπολογία-πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. H βουλεύτρια του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι η ρύθμιση «δεν προβλέπει τίποτα για τις ετησίως ανανεούμενες συμβάσεις (που αποτελούν πλέον πάνω από το 70% των ασφαλίσεων υγείας) και για τους ασφαλισμένους ισόβιων συμβολαίων σε ηλικία μεγαλύτερη του 65ου έτους (που έχουν υποστεί υπέρογκες αυξήσεις εξαιτίας των κυβερνητικών επιλογών και εξακολουθούν να μένουν απροστάτευτοι).
«Η τροπολογία της κυβέρνησης αποτελεί μνημείο υποκρισίας ιδιαίτερα στην παράγραφο 4 του άρθρου 1 όπου αναφέρει ότι οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγείας θα ανακοινώνουν δημόσια τις τιμές στην ιστοσελίδα τους, ενώ ήδη προβλέπεται η υποχρέωσή τους να τις δημοσιεύουν και ενώ από το 2019 που κυβερνούν έχουν επιτρέψει να διαμορφωθεί ολιγοπώλιο στην αγορά υγείας, όπου δύο όμιλοι ελέγχουν περίπου το 75% της αγοράς», πρόσθεσε η κ. Αποστολάκη στη δήλωσή της.
Την τροπολογία-χάδι επέκρινε και ο Σωκράτης Φάμελλος από το βήμα του Κοινοβουλίου υπογραμμίζοντας πως το πρόβλημα συνδέεται με το ολιγοπώλιο στην ιδιωτική υγεία και αποτελεί ένα «πολύ μικρό τμήμα των 5 δισ. ευρώ που είναι το κόστος των ιδιωτικών παροχών». Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία τόνισε την ανάγκη για έλεγχο από το κράτος στην υγεία και για σκληρή φορολόγηση των υπερκερδών προκειμένου «αυτά να γυρίζουν στην κοινωνία, με πραγματικές δημόσιες υποδομές. Αυτό το λέμε και στις τράπεζες, το λέμε και στο ρεύμα, το λέμε και σε όλους τους τομείς. Και είναι ανεπαρκής η ρύθμισή σας, κύριε Θεοδωρικάκο. Το πάρτι έξω συνεχίζεται. Για να μη σας πω ότι εσείς ενορχηστρώνετε το πάρτι το οποίο γίνεται έξω σε όλα τα πεδία της αγοράς», είπε.
Οι βασικές αλλαγές είναι:
● Αντικατάσταση του Δείκτη του ΙΟΒΕ με νέο Δείκτη που θα καταρτίσει η ΕΛΣΤΑΤ, ο οποίος θα ισχύσει από 1/1/2026.
● Δημόσια ανακοίνωση των τιμών των παρεχόμενων υπηρεσιών και του ύψους αναπροσαρμογής της τιμής από την προηγούμενη τιμή, των αναπροσαρμογών στα ασφάλιστρα για κάθε προϊόν ασφάλισης υγείας, σε διακριτή σελίδα του ιστοτόπου της επιχείρησης με τίτλο «αναπροσαρμογές ασφαλίστρων».
● Η ανακοίνωση περιλαμβάνει τουλάχιστον την ονομασία του ασφαλιστικού προϊόντος, το ποσοστό της αναπροσαρμογής του ασφαλίστρου και τον χρόνο έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής.
Η τροπολογία για την ετήσια αναπροσαρμογή ασφαλίστρων
Η τροπολογία προβλέπει ότι η ετήσια αναπροσαρμογή ασφαλίστρων σε συμβάσεις ασφάλισης υγείας με διάρκεια μεγαλύτερη του ενός έτους εξαρτάται από τον Ετήσιο Δείκτη Αναπροσαρμογής μακροχρόνιων ασφαλίσεων υγείας (ΕΔΑ) που δημοσιεύεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) τον μήνα Δεκέμβριο.
Ο ΕΔΑ εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2026, ενώ δεν εφαρμόζεται για μακροχρόνιες συμβάσεις ασφάλισης υγείας στις οποίες δεν προβλέπεται αναπροσαρμογή ασφαλίστρων ή προβλέπεται σταθερή αναπροσαρμογή ασφαλίστρων. Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών ασφάλισης υγείας ανακοινώνουν δημόσια τις αναπροσαρμογές ασφαλίστρων για κάθε προϊόν ασφάλισης υγείας που προσφέρουν, ιδίως σε διακριτή σελίδα του ιστοτόπου της επιχείρησης με τίτλο «αναπροσαρμογές ασφαλίστρων».
Η ανακοίνωση περιλαμβάνει τουλάχιστον την ονομασία του ασφαλιστικού προϊόντος, το ποσοστό της αναπροσαρμογής του ασφαλίστρου και τον χρόνο έναρξης ισχύος της αναπροσαρμογής. Οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγείας ανακοινώνουν δημόσια τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών τους, ιδίως για κάθε είδος ιατρικής ή νοσηλευτικής πράξης που προσφέρουν στους καταναλωτές, καθώς και το ύψος της αναπροσαρμογής τους από την προηγούμενη τιμή. Η ανακοίνωση γίνεται με τη μορφή πίνακα-τιμοκαταλόγου, ιδίως σε διακριτή σελίδα του ιστοτόπου της επιχείρησης με τίτλο «τιμές υπηρεσιών υγείας».
Η ανακοίνωση περιλαμβάνει τουλάχιστον την ονομασία της ιατρικής υπηρεσίας, την τιμή στην οποία προσφέρεται στους καταναλωτές, τον χρόνο έναρξης εφαρμογής τής αμέσως παλαιότερης τιμής και το ποσοστό της αναπροσαρμογής της τιμής σε σχέση με την παλαιότερη τιμή.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας