Παρότι η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων ξεκίνησε, η παραδοσιακή ψυχολογία των προσδοκιών των εμπόρων για άνοδο των πωλήσεων δεν έχει επιβεβαιωθεί προς το παρόν. «Δυστυχώς δεν μας έχει βοηθήσει ο καιρός, λόγω της κακοκαιρίας από την πρώτη μέρα. Από σήμερα (σ.σ. χθες), που ο καιρός βελτιώνεται, θα μετρήσουν για εμάς οι εκπτώσεις. Εύχομαι να πάνε καλά για να ανακάμψει ο τζίρος, ο οποίος το 2024 ήταν άθλιος», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» χθες ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης.
«Οσο θα συνεχίζεται η απάτη από τις καρτελοποιημένες “περιοχές”, δηλαδή τα σούπερ μάρκετ, την ενέργεια, τα πετρέλαια και τις βενζίνες, που παραμένουν πανάκριβα, τα επαγγέλματα που πωλούν προϊόντα δεύτερης ανάγκης δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν», προειδοποίησε ο κ. Φιλιππίδης, για να προσθέσει: «Τα μέτρα ενάντια στην αισχροκέρδεια δεν είναι μέτρα αντιμετώπισης, είναι για να κλείνουν τα μάτια του κόσμου. Κάποτε η κυβέρνηση, που έχει το μαχαίρι και το πεπόνι, πρέπει επιτέλους να αποφασίσει υπέρ και όχι ενάντια στις μικρές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αγγίζουν το 90%, γιατί τα τελευταία 15 χρόνια βλέπουμε μόνο νόμους κατά».

Το γεγονός, όμως, ότι οι «μικροί μικρομεσαίοι» έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα δεν σημαίνει ότι και οι «μεσαίοι μικρομεσαίοι» είναι ευχαριστημένοι ή ιδιαιτέρως αισιόδοξοι, παρότι όλοι οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου. Οι εκπρόσωποί τους περιγράφουν με μελανά χρώματα την κατάσταση στην αγορά μετά και την εορταστική περίοδο, εξηγώντας πως διαψεύστηκαν ξανά οι προσδοκίες, επειδή κινήθηκε σε μεγάλο βαθμό με δώρα και αγορές μικρότερης αξίας και πλήθους, εξαιτίας του ροκανίσματος του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών.
Τη σαφή μεταφορά και φέτος τζίρου από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, την πλειονότητα δηλαδή του κλάδου, σε πολυεθνικές και πολυκαταστήματα της Αττικής επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Θάνος Τσαγκάρης, μιλώντας στην «Εφ.Συν.» για τις συνέπειες της αγοράς «δύο ταχυτήτων» και της αλλαγής καταναλωτικών συνηθειών. Σύμφωνα με τον ίδιο, τα καθαρά έσοδα μειώθηκαν από 10% έως 20%, με την ένδυση και την υπόδηση να πλήττονται πολύ περισσότερο. «Από το οικογενειακό εισόδημα 20% φτάνει σε εμάς, εξαιτίας της ακρίβειας και της ενέργειας. Οι πολυεθνικές παίρνουν το 19 και εμείς το 1, ενώ ο πολίτης προτιμά την εστίαση και την εκδρομή», σχολιάζει ο κ. Τσαγκάρης.
Τι λέει το ΙΝΕΜΥ
Το συμπέρασμα για ψώνια με λιγότερες «σακούλες» και φτηνότερες αγορές σε σχέση με πέρυσι διαπίστωσε το ΙΝΕΜΥ της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) για την κίνηση των γιορτών.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αποτυπώνουν τα εξής:
● Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φτηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής.
● Σχεδόν οι μισές (45%) κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με το 2023, ενώ υψηλό ήταν το ποσοστό (39%) επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα.
● Για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%. Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.
● Για 4 στις 10 η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, σε αντίθεση με τις προηγούμενες χρονιές που προηγούνταν των Χριστουγέννων.
● Το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.
«Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων (ενοίκια, μισθοδοσία, φορολογικά βάρη)», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, ο οποίος εξέφρασε στην «Εφ.Συν.» την επιφυλακτικότητά του για την ανακοίνωση των στοιχείων από την ΕΛΣΤΑΤ για το σύνολο του 2024.
Σύμφωνα με την Ενωση, η εικόνα του έτους καταγράφει μια «ήπια βελτίωση, μετά από μια μακρά περίοδο παρατεταμένων κρίσεων και αναταράξεων. [...] Ωστόσο οι προκλήσεις και η αβεβαιότητα στην αγορά παραμένουν, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να προβαίνουν σε προσφορές ακόμη και μέσα στις γιορτές». Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% ώς 20%.
Η ΕΣΕΕ σημειώνει πως οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνάρτηση με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες σχετικά με τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων. Μία στις τρεις επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας