Οι «μεγάλες» και «αδικαιολόγητες» καθυστερήσεις στον φετινό διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα είναι το θέμα της ερώτησης προς τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, που κατέθεσαν ο τομεάρχης Μεταφορών-Υποδομών και Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος και άλλοι 15 βουλευτές. Σε αυτή σημειώνουν ότι το «πάθημα» των καθυστερήσεων του περσινού διαγωνισμού για τις λεγόμενες άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα δεν φαίνεται να έγινε «μάθημα» για την κυβέρνηση, αφού και για τη δρομολογιακή περίοδο από 1/11/2024 έως και 31/10/2025 οι καθυστερήσεις είναι επίσης τεράστιες, δημιουργώντας προβλήματα στην εξυπηρέτηση των νησιών.
Στην ερώτηση επισημαίνονται τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από την καθυστέρηση του διαγωνισμού και έχουν αντίκτυπο στην οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών. Οπως αυτό με τους τουρίστες του εξωτερικού, οι οποίοι προγραμματίζουν αρκετά νωρίς τις διακοπές τους και γι’ αυτό θέλουν να γνωρίζουν τα δρομολόγια των πλοίων για να κάνουν έγκαιρα τις κρατήσεις τους, ωστόσο οι καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς κάνουν αδύνατη την έγκαιρη κράτηση των εισιτηρίων. Αποτέλεσμα αυτής της καθυστέρησης είναι οι τουρίστες αυτής της κατηγορίας να επιλέγουν άλλους προορισμούς και όχι τα νησιά της λεγόμενης «άγονης» γραμμής για να πραγματοποιήσουν τις διακοπές τους.
«Η κυβέρνηση, διά του αρμόδιου υπουργού, γνώριζε από την περσινή χρονιά τις ενστάσεις ακτοπλοϊκών εταιρειών για συγκεκριμένους όρους του διαγωνισμού και άρα την πιθανότητα να κατατεθούν εκ νέου προσφυγές.
Ωστόσο, όχι μόνο δεν φρόντισε να συντομεύσει την προκήρυξη του διαγωνισμού αλλά και καθυστέρησε την ανακοίνωσή του», αναφέρει ο κ. Μεϊκόπουλος και σχολιάζει ότι «η επανάληψη της καθυστέρησης, για δεύτερη συνεχόμενη περίοδο στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού, εκτός από την ανάδειξη της τεράστιας ευθύνης της κυβέρνησης για τις επιπτώσεις της στην οικονομική και κοινωνική ζωή των νησιών, αποκαλύπτει ταυτόχρονα και την κυβερνητική ανικανότητα για έγκαιρο σχεδιασμό για την κάλυψη των αναγκών στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις». Τέλος, σημειώνει ότι προβληματισμό προκαλεί και το αν η ηγεσία του υπουργείου υπολόγιζε εκ των προτέρων ότι οι όποιες καθυστερήσεις θα αντιμετωπιστούν με την «προσφιλή» στην κυβέρνηση πρακτική των απευθείας αναθέσεων.
Να σημειώσουμε ότι ο διαγωνισμός για τις 74 άγονες επιδοτούμενες γραμμές βρίσκεται στον «αέρα», καθώς δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) κατά δύο όρων που συμπεριλαμβάνονται στην προκήρυξη.
Η ΕΑΔΗΣΥ έκανε δεκτή την προσφυγή τους και στη συνέχεια το υπουργείο Ναυτιλίας προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της απόφασής της.
Ημερίδα για την ακτοπλοΐα και τη νησιωτικότητα
Ημερίδα με θέμα «Σύγχρονες Ακτοπλοϊκές Μεταφορές - Βιώσιμη Ανάπτυξη των Νησιών» διοργανώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) σήμερα στις 10.30 το πρωί στο Ιδρυμα Ευγενίδου.
Στην πρώτη ενότητα της ημερίδας με θέμα «Η Ανταγωνιστικότητα και η Πράσινη Μετάβαση της Ακτοπλοΐας» θα παρουσιαστεί μελέτη του ΙΟΒΕ με θέμα «Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα» από τον γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ-καθηγητή Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Νίκο Βέττα.
Οι επόμενες ενότητες ασχολούνται με τη «Νησιωτικότητα και Λιμενικές Υποδομές», με τις «Επενδύσεις στην Ελληνική Ακτοπλοΐα - Χρηματοδότηση», την «Εθνική Στρατηγική για την Αποανθρακοποίηση» και, τέλος, με την «Προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα - Ναυτική Εκπαίδευση».
Χαιρετισμούς θα απευθύνουν οι υπουργοί Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης και Εθνικής Οικονομίας- Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, η υφυπουργός Ναυτιλίας Κύπρου, Μαρ. Χατζημανώλη, και ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας