Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
11°C
12.3° 8.9°
2 BF
68%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
7°C
7.7° 4.6°
1 BF
77%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
14°C
13.8° 12.0°
4 BF
43%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
7°C
6.9° 6.9°
1 BF
81%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
3°C
3.5° 2.9°
0 BF
87%
Βέροια
Αίθριος καιρός
7°C
7.0° 3.5°
1 BF
78%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
3°C
3.4° 3.4°
2 BF
70%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
5°C
5.2° 5.2°
2 BF
80%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
12°C
12.1° 11.6°
2 BF
83%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
12°C
12.1° 9.6°
3 BF
57%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
13°C
13.4° 12.7°
4 BF
71%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
8°C
8.5° 8.5°
2 BF
66%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
14°C
13.9° 12.0°
3 BF
72%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
6°C
6.3° 6.2°
0 BF
74%
Λαμία
Αίθριος καιρός
6°C
7.3° 5.5°
1 BF
94%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
15°C
15.4° 14.8°
2 BF
57%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
9°C
11.5° 8.3°
2 BF
77%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
8°C
8.3° 3.3°
0 BF
76%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
4°C
4.7° 4.2°
2 BF
78%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
1°C
1.5° 1.5°
1 BF
84%
ΜΕΝΟΥ
Σάββατο, 18 Ιανουαρίου, 2025
xatzidakis - theodorikakos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Κρατάει από το 2019 η υπόγεια αντιπαράθεση μεταξύ Κωστή Χατζηδάκη και Τάκη Θεοδωρικάκου, όταν ο πρώτος ήταν υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο δεύτερος Εσωτερικών | EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ, ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ενδοκυβερνητική κόντρα για την οικονομία

Δημόσια αντιπαράθεση Τάκη Θεοδωρικάκου και πρωτοκλασάτων υπουργών με φόντο το συνέδριο του Υπερταμείου ● Ο υπουργός Ανάπτυξης ζήτησε άμεση στήριξη της βιομηχανίας για να αντιμετωπιστεί το ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο ● Ο Κωστής Χατζηδάκης, αντίθετα, θριαμβολόγησε για τα επιτεύγματα της κυβέρνησης και ανέφερε ως πρότυπο το μοντέλο της ΔΕΗ, παραβλέποντας τις αλματώδεις αυξήσεις στις χρεώσεις του ρεύματος.

Μια κόντρα από τα πρώτα χρόνια της διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη αναβίωσε χθες στο «πάρτι» που στήθηκε από το Υπερταμείο εν όψει της διεύρυνσης των δραστηριοτήτων του. Ενώ επτά πρωτοκλασάτοι υπουργοί, με πρώτο τον επί της Οικονομίας Κωστή Χατζηδάκη, έσπευσαν στην ολοήμερη χθεσινή εκδήλωση να μιλήσουν για τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας γενικότερα, ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος όχι μόνο δεν παρέστη, αλλά στο γραπτό μήνυμά του τόνισε πως το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας παραμένει ελλειμματικό και ζήτησε άμεση στήριξη της βιομηχανίας.

Η ηχηρή παρέμβαση Θεοδωρικάκου ήρθε αμέσως μετά την κεντρική ομιλία του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, που μίλησε για τη «νέα εποχή του Υπερταμείου» ζητώντας από όλες τις θυγατρικές του να ακολουθήσουν «το πρότυπο της ΔΕΗ». Η ΔΕΗ είναι μία από τις θυγατρικές του Υπερταμείου, το οποίο υποτίθεται ότι φτιάχτηκε για να αξιοποιήσει τη δημόσια περιουσία.

Ο κ. Χατζηδάκης έχει τονίσει πολλές φορές ότι από εταιρεία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας η ΔΕΗ έχει πετύχει τεράστια πρόοδο, χωρίς βέβαια, ποτέ, να αναφέρει ότι το βασικό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας αυξήθηκε από το 2019 κατά 50%, αφού η κιλοβατώρα ανέβηκε από τα 10 στα 15 λεπτά, χωρίς να υπολογίζονται οι κρατικές επιδοτήσεις. Το ζήτημα όμως είναι ότι γι’ αυτή την τεράστια αύξηση του κόστους ενέργειας διαμαρτύρονται μονίμως οι βιομηχανίες που στηρίζονται κυρίως στην ενέργεια (π.χ. χαλυβουργίες) μέσω του φορέα τους ΕΒΙΚΕΝ.

Εκπαραθύρωση

Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, μετά το 2019, είχε και πάλι ξεσπάσει υπόγεια κόντρα μεταξύ Θεοδωρικάκου (τότε υπουργού Εσωτερικών) και Χατζηδάκη (τότε Περιβάλλοντος και Ενέργειας) που κατέληξε αρχές του 2021 στην εκπαραθύρωση του πρώτου από την κυβέρνηση και τη μεταφορά του δεύτερου στο υπουργείο Εργασίας. Τέσσερα χρόνια αργότερα, φαίνεται πως η κόντρα παραμένει και ενδεικτικό είναι ότι ο υπουργός Ανάπτυξης δεν ήταν καν στον κατάλογο ομιλητών της χθεσινής εκδήλωσης που είχε τίτλο «Οι επενδυτικές συνεργασίες ως καταλύτης εθνικής ανάπτυξης»!

Ο Κωστής Χατζηδάκης ήταν ο πρώτος από τους υπουργούς που έλαβαν τον λόγο, θριαμβολογώντας για τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας. Μίλησε για το «επιτυχημένο παράδειγμα της ΔΕΗ με προσέλκυση στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με 4ετή συμβόλαια και αυξημένες αποδοχές» και ζήτησε να το ακολουθήσουν όλες οι θυγατρικές του φορέα.

«Οι υπηρεσίες που σήμερα παρέχονται από θυγατρικές δεν ανταποκρίνονται πάντοτε στις προσδοκίες των Ελλήνων πολιτών», είπε αναφέροντας ως παραδείγματα «δεκάδες λεωφορεία και τρόλεϊ που παραμένουν ακινητοποιημένα διότι καθυστερούν λόγω γραφειοκρατίας οι αγορές ανταλλακτικών», τις προσλήψεις οδηγών μέσω ΑΣΕΠ ή την αδυναμία των ΕΛΤΑ «να ανταποκριθούν στους χρόνους παράδοσης των αποστολών τους».

Γραπτό μήνυμα

Ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε ιδιαιτέρως στην κατάργηση της «αναχρονιστικής πρόβλεψης για τη συμμετοχή συνδικαλιστών στα πειθαρχικά συμβούλια», υποστηρίζοντας ότι ο κρινόμενος δεν μπορεί να έχει θέση κριτή· και συνέχισε με τη συνήθη ρητορική του: «Με τον μετασχηματισμό των θυγατρικών του Υπερταμείου σε “μικρές ΔΕΗ” λέμε όχι στην προσκόλληση στο Αγιο Δημόσιο.

»Αφήνουμε πίσω μας τους υπερασπιστές της ταλαιπωρίας των πολλών και προχωρούμε με γρήγορους ρυθμούς σε μια καινούργια αρχή αξιοποιώντας συνταγές που πέτυχαν όχι στο εξωτερικό μόνο, στην Ελλάδα. Γι’ αυτό και αναφέρομαι στο μοντέλο της ΔΕΗ που είναι εδώ, το είδαμε πώς λειτούργησε και είναι κακό να κλείνουμε τα μάτια μας για να μην ξεβολευτούν ορισμένοι βολεμένοι».

Και εκεί που στο κοινό της εκδήλωσης είχε ήδη απογειωθεί ο ενθουσιασμός (μετά και την ανακοίνωση για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας), ήρθε το γραπτό μήνυμα Θεοδωρικάκου που έλεγε ότι παρά τα επιτεύγματα της ελληνικής οικονομίας «υπάρχει ένας δείκτης που παραμένει επίμονος και υψηλός». «Το έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου –ανέφερε– βρίσκεται στο 14% του ΑΕΠ, όσο ήταν και πριν από ένα τέταρτο του αιώνα, όταν η Ελλάδα μας έμπαινε στην ευρωζώνη και είναι κάτι που οφείλουμε να το περιορίσουμε άμεσα, αν όχι να το αντιστρέψουμε».

Ως αντίδοτο ο κ. Θεοδωρικάκος ζήτησε «περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών και στήριξη της βιομηχανίας μας που είναι ο κλάδος με τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα». Εκλεισε με τη δική του συνταγή, η οποία, πάντως, δεν χειροκροτήθηκε από το κοινό: «Η οικονομία μας πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστική με περισσότερα καινοτόμα και ποιοτικά προϊόντα. Μόνο έτσι θα υπάρξουν περισσότερα έσοδα, λιγότεροι φόροι, άρα μεγαλύτερο διαθέσιμο εισόδημα και καλύτερη προοπτική για τη ζωή όλων των Ελλήνων».

Το Μετρό

Οπως ήδη αναφέραμε, ο κ. Χατζηδάκης μίλησε ιδιαιτέρως για την ανάγκη να ακολουθήσουν το πρότυπο της ΔΕΗ οι θυγατρικές του Υπερταμείου στον κλάδο των Μεταφορών (αστικές συγκοινωνίες - ταχυδρομεία), χωρίς να ξεκαθαρίσει εάν και εκεί θα απαιτηθεί αύξηση των χρεώσεων. Το ίδιο έπραξε αργότερα και στη δική του ομιλία ο υπουργός Επικρατείας, Ακης Σκέρτσος, επικαλούμενος όμως το δικό του «πρότυπο λειτουργίας», δηλαδή το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Αναφέρθηκε δηλαδή στο γεγονός ότι η λειτουργία και η συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ανατεθεί σε ιδιωτικό φορέα, τη γαλλο-ιταλική THEMA, που θα πληρωθεί με 300 εκατομμύρια ευρώ για 11 χρόνια σε ένα μετρό που δεν έχει καν μηχανοδηγούς. Πρόσθεσε, δε, αμέσως μετά ότι «πρέπει να δούμε πώς θα λειτουργήσουν τα αστικά λεωφορεία και το Μετρό της Αθήνας και όπου υπάρχει αλλού αστική συγκοινωνία, φυσικά μαζί με το τρένο και τη μεταρρύθμιση που πρέπει να γίνει στους σιδηροδρόμους μας».

Παραδόξως, για τη λειτουργία των συγκοινωνιακών φορέων δεν μίλησε καθόλου ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, που περιορίστηκε να επαναλάβει τα δημόσια έργα, κυρίως οδικούς άξονες, που κατασκευάζονται ή δρομολογούνται, υποσχόμενος ότι από εδώ και μπρος ο πρωθυπουργός θέλει να δοθεί προτεραιότητα υπέρ των μεταφορών και «να βρούμε πόρους για να ανανεώσουμε το στόλο των οχημάτων και των συρμών ιδιαίτερα στην Αττική».

Σαν ψυχρολουσία ήρθε αμέσως μετά η τοποθέτηση του Πέτρου Σουρέτη, εντεταλμένου συμβούλου της πανίσχυρης κατασκευαστικής ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ που είπε ότι ναι μεν «οι κυβερνήσεις Μητσοτάκη άλλαξαν λίγο την αγορά των κατασκευών», όμως «τον τελευταίο καιρό βλέπουμε μια αναστολή και μια επιχειρηματολογία κυρίως ως προς τις χρηματοδοτήσεις, ότι δεν επαρκούν».

«Υπάρχουν έργα που μένουν πίσω», διαμαρτυρήθηκε ο εκπρόσωπος της εταιρείας που έχει αναλάβει έργα πολλών δισεκατομμυρίων και εξήγησε ότι ο λόγος του αφορά έργα στην Αττική (επεκτάσεις Αττικής Οδού, σήραγγα Υμηττού) που είχαν δρομολογηθεί με τις Πρότυπες Προτάσεις επί Κ. Αχ. Καραμανλή, αλλά δεν προχωρούν. Λεφτά υπάρχουν, είπε με τον τρόπο του ο κ. Σουρέτης, λέγοντας ότι «υπάρχουν εργαλεία που μπορεί να κινητοποιήσουν ιδιωτικά χρήματα»…

Στον όμιλο Fraport το αεροδρόμιο Καλαμάτας

Την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας σε κοινοπραξία των εταιρειών Fraport - Delta Airport Investments (όμιλος Κοπελούζου) - «Πηλέας» (όμιλος Κωνσταντακόπουλου) ανακοίνωσε ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης εκ μέρους του Υπερταμείου.

Μίλησε για προσφορά «εξαιρετικά συμφέρουσα που θα φέρει 71,2 εκατ. ευρώ έσοδα για το Υπερταμείο, εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ αποτελούν προκαταβολή παραχώρησης», ενώ πρόσθεσε πως η κοινοπραξία δεσμεύεται να πραγματοποιήσει επενδύσεις της τάξεως των 28,3 εκατ. ευρώ την πρώτη τριετία, με άμεση προτεραιότητα την αναβάθμιση των υποδομών, ενώ προβλέπεται σε επόμενη φάση η δημιουργία νέου επιβατικού σταθμού και η επέκταση των υποδομών για να αυξηθεί η δυνατότητα εξυπηρέτησης περισσότερων επιβατών» για την τουριστική ανάπτυξη της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου, όπως σημείωσε.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ενδοκυβερνητική κόντρα για την οικονομία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας