Αθήνα, 11°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
11°C
12.0° 8.2°
3 BF
78%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
11.1° 7.2°
0 BF
80%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
12°C
11.6° 9.8°
3 BF
74%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
1°C
0.9° 0.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
5°C
4.9° 4.9°
2 BF
87%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
8°C
9.9° 7.6°
2 BF
78%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
1°C
4.0° 1.4°
2 BF
93%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
9°C
8.9° 8.9°
2 BF
71%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
15°C
14.8° 12.7°
4 BF
77%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
8.9° 7.7°
2 BF
79%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
12.4° 12.2°
4 BF
66%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
12°C
12.0° 12.0°
3 BF
70%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.6° 13.6°
2 BF
82%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
7°C
6.8° 5.7°
1 BF
91%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
8°C
7.8° 7.3°
1 BF
92%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
12°C
11.6° 9.8°
1 BF
80%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
7°C
11.0° 6.6°
2 BF
89%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
9°C
8.8° 8.8°
2 BF
84%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.2° 8.3°
2 BF
98%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
3°C
3.0° 3.0°
1 BF
82%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 26 Ιανουαρίου, 2025
petrelaio
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Dreamstime.com
Mικρή υποχώρηση σημείωσαν τα αποτελέσματα γ' τρίμηνου για τα δυο διυλιστήρια

Τα υπερκέρδη... συνεχίζονται

Παρά την υποχώρηση κάποιων δεικτών για τα καθαρά κέρδη έως και… -97% στο τρίμηνο, λόγω της εγγραφής της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης που θα καταβληθεί το 2025, τα κέρδη των διυλιστηρίων παραμένουν θηριώδη και διπλάσια από τα ιστορικά αποτελέσματα των τελευταίων 15 ετών.

Πρόσκαιρη δραματική λογιστική υποχώρηση κατέγραψαν τα «μεταβατικά» αποτελέσματα για το γ’ τρίμηνο 2024 που ανακοίνωσαν τις προηγούμενες ημέρες οι δύο επιχειρήσεις διύλισης, ΕΛΠΕ/HelleniQ Energy και Motor Oil Ελλάς, αποτυπώνοντας την ταμειακή υποχρέωση που θα δημιουργήσει στο πρώτο τρίμηνο του 2025 η φετινή έκτακτη συνεισφορά αλληλεγγύης στα «απρόσμενα» υπερκέρδη του 2023.

Φυσικά, η κατάσταση δεν είναι ακριβώς «δραματική», παρά την υποχώρηση κάποιων δεικτών για τα καθαρά κέρδη έως και… -97%. Σε σύγκριση με το γ’ τρίμηνο 2022 η υποχώρηση στα μεγέθη είναι προσωρινή (η σωστή σύγκριση γίνεται σε ετήσια βάση), καθώς τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη της διύλισης καυσίμων παραμένουν ισχυρά και φέτος, δημιουργώντας ένα νέο επίπεδο περιθωρίων κέρδους σε σχέση με τα ιστορικά μεγέθη των προηγούμενων 15 ετών.

Στην περίοδο 2014-2021 τα προ φορών κέρδη των δύο εταιρειών σε ετήσια βάση είχαν διακύμανση συνολικά μεταξύ 600 και 900 εκατ. ευρώ και φέτος δείχνουν να διαμορφώνονται σε επίπεδα πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, κατοχυρώνοντας ως νέα κανονικότητα σχεδόν διπλάσια επίπεδα κερδών στο στάδιο της διύλισης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Την ίδια ώρα, τα κέρδη των θυγατρικών χονδρικής εμπορίας δείχνουν συγκρατημένα στα όρια της νομοθεσίας για έλεγχο των περιθωρίων κέρδους, έτσι ώστε και ο κρατικός μηχανισμός να δείχνει… αποτελέσματα στη συγκράτηση της αισχροκέρδειας.

Ενδεικτικά, τα ΕΛΠΕ (του ομίλου HelleniQ Energy) αναφέρουν μέσο περιθώριο διύλισης 10,9 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι για το γ’ τρίμηνο, δηλαδή περίπου 84 δολάρια ανά μετρικό τόνο (πέρυσι είχαν φτάσει στα 20,5 δολάρια ανά βαρέλι). Τα περιθώρια αυτά είναι υπερδιπλάσια από τα ιστορικά, δηλαδή είναι γνήσια… ουρανοκατέβατα «απρόσμενα» υπερκέρδη, σύμφωνα και με τον ορισμό των υπουργών Οικονομικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σημαντικά αυξημένα σε σχέση με τον μέσο όρο +20% των κερδών για τα έτη 2018-2021.

Οι δύο όμιλοι συνυπολογίζουν επίσης και μια απώλεια από τα αποθέματα (Stock loss), λόγω της μείωσης της τιμής του αργού πετρελαίου στο ίδιο τρίμηνο, αλλά αυτό είναι ένα ούτως ή άλλως μεταβλητό μέγεθος ανά τρίμηνο.

Ο κυριότερος λόγος για τις μειωμένες επιδόσεις της διύλισης στο γ’ τρίμηνο φέτος, είναι η λογιστική εγγραφή της επίπτωσης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για το 2023. Γι’ αυτό και, π.χ., η HelleniQ Energy δηλώνει χαμηλά καθαρά κέρδη για το 9μηνο 2024 και η Motor Oil (προσωρινές) ζημίες κάνοντας πρόβλεψη 255,42 εκατ. ευρώ για την εισφορά αλληλεγγύης.

Η επίπτωση αυτή για τα ΕΛΠΕ είναι 223 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο εισοδήματος προ φόρων. Ομως, η πραγματική επίπτωση είναι μόλις 173 εκατ. ευρώ καθώς η ελληνική κυβέρνηση ενσωμάτωσε μια λαθροχειρία στη μετάφραση της ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα έτη 2023 και 2024, επιτρέποντας αυτή η έκτακτη ειδική εισφορά να εγγραφεί ως έξοδο και τελικά να επιβαρύνει τις επιχειρήσεις διύλισης μόλις με 25,74% αντί για το συμφωνηθέν σε όλη την Ευρώπη κατ’ ελάχιστον 33%. Η εισφορά αυτή έγινε ευρωπαϊκή υπόθεση και δεν αφορά μόνο τα τοπικά κέρδη κάθε διυλιστηρίου, αλλά το σύνολο της δραστηριότητας.

Το σημαντικότερο είναι ότι ακόμη και με την επίπτωση της έκτακτης συνεισφοράς αλληλεγγύης επί ουρανοκατέβατων κερδών του προηγούμενου έτους, παραμένουν «υπερκέρδη» της τάξης των 177 εκατ. ευρώ, τα οποία θα μπορούσαν να αποδώσουν μια νέα έκτακτη εισφορά της τάξης των 39 εκατ. ευρώ.

Για τη Motor Oil Ελλάς, ακόμη και με τη χρέωση της νέας εισφοράς αλληλεγγύης, τα προ φόρων κέρδη της στα 539 εκατ. ευρώ είναι πολύ μεγαλύτερα από τον μέσο όρο κερδών της περιόδου 2018-2021 (237 εκατ. ευρώ).

Εάν αγνοήσουμε προσωρινά τα μεγέθη της έκτακτης εισφοράς, στο 9μηνο φέτος οι δύο εταιρείες διύλισης θα είχαν νέα «ουρανοκατέβατα» κέρδη ύψους 898 εκατ. ευρώ (τα οποία μειώνονται στα 420 εκατ. ευρώ, λόγω του ειδικού καθεστώτος της εισφοράς που αναγνωρίστηκε μόνο στην Ελλάδα ως έξοδο), οφείλοντας να επιστρέψουν στο κοινωνικό σύνολο τουλάχιστον 138,5 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση κοινωνικών παροχών και τη μείωση της φορολογίας στα καύσιμα.

Κανονιστική παρέμβαση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

Τις επόμενες εβδομάδες ολοκληρώνεται η κανονιστική παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες θα οδηγήσει σε μέτρα για την αύξηση του ανταγωνισμού μεταξύ των διυλιστηρίων και παράλληλα σε μέτρα που θα διευκολύνουν τις εισαγωγές καυσίμων από τις εταιρείες εμπορίας. Στις προς διαβούλευση προτάσεις που είχε καταθέσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα στο καλοκαίρι, είχε σημειώσει ότι προκύπτουν συνθήκες μονοπωλίου, καθώς οι διαφορές στις τιμές χονδρικής πώλησης προκύπτουν στο... 4ο ή 5ο δεκαδικό και οι δύο εταιρείες διύλισης, παρότι πραγματοποιούν σημαντικό μέρος των πωλήσεών τους σε χώρες του εξωτερικού, προκύπτει, εν γένει, για τα προϊόντα τους υγρών καυσίμων μεγαλύτερο ανά μονάδα έσοδο από εγχώριες πωλήσεις σε σχέση με το αντίστοιχο μέσο έσοδο των εξαγωγών τους –δηλαδή πουλάνε ακριβότερα τα καύσιμα στην Ελλάδα από ό,τι στις χώρες στις οποίες εξάγουν.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα υπερκέρδη... συνεχίζονται

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας