Από 5 έως 20 ευρώ θα κυμαίνεται το τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη που θα αποβιβάζεται σε ελληνικά λιμάνια την περίοδο της τουριστικής αιχμής (1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου), με ακριβότερα τα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης (20 ευρώ), ενώ για τις χρονικές περιόδους μετά την 1η Οκτωβρίου τα τέλη θα μειώνονται. Μέρος των εσόδων θα πηγαίνει στους δήμους και στους προϋπολογισμούς των υπουργείων Ναυτιλίας και Τουρισμού, όπως αναφέρεται στο άρθρο 24 που περιλαμβάνεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το οποίο τέθηκε σε διαβούλευση.
Συγκεκριμένα, επιβάλλεται τέλος υπέρ του Δημοσίου σε αποβιβαζόμενους στους λιμένες της χώρας επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που εκτελούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) κατά το άρθρο 42 του ν. 4256/2014 (Α’ 92), εφεξής «τέλος κρουαζιέρας». Το τέλος επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα.
Το τέλος κρουαζιέρας για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30ή Σεπτεμβρίου:
● Για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 20 ευρώ.
● Για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 5 ευρώ.
Για την περίοδο από 1η έως 31η Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31η Μαΐου:
● Για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 12 ευρώ.
● Για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε 3 ευρώ.
Για την περίοδο από 1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου:
● Για αποβίβαση σε λιμένες των νήσων Μυκόνου και Σαντορίνης σε 4 ευρώ.
● Για αποβίβαση στους λοιπούς λιμένες της χώρας σε ένα ευρώ.
Το τέλος κρουαζιέρας βαρύνει τον επιβάτη που αποβιβάζεται σε λιμένα της χώρας, επιβάλλεται με την αποβίβαση του επιβάτη στον λιμένα και δεν επιβαρύνεται με φόρο προστιθέμενης αξίας.
Τα έσοδα που εισπράττονται από το τέλος κρουαζιέρας χρησιμοποιούνται για την κατασκευή και βελτίωση υποδομών και έργων εν γένει, καθώς και για την ενίσχυση του τουρισμού στη χώρα. Προς τούτο, 1/3 των εσόδων αποδίδεται στους δήμους, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και το 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού. Ειδικά το 1/3 των εσόδων που προέρχονται από τον λιμένα Κατακόλου, επιμερίζεται ισόποσα στους Δήμους Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας.
Υπενθυμίζεται ότι την αύξηση στα τέλη επιβατών κρουαζιέρας ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, λέγοντας τότε ότι η Ελλάδα δεν έχει δομικό πρόβλημα υπερτουρισμού, έχει σημειακό πρόβλημα σε ορισμένους προορισμούς κάποιες εβδομάδες ή κάποιους μήνες τον χρόνο, το οποίο, όπως είπε, «πρέπει να το αντιμετωπίσουμε γιατί έχει πολύ συγκεκριμένα αίτια, π.χ. η κρουαζιέρα έχει επιβαρύνει πάρα πολύ τη Σαντορίνη και τη Μύκονο και γι’ αυτό πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις».
Στη συνέχεια ακολούθησαν έντονες αντιδράσεις από στελέχη του κλάδου της κρουαζιέρας. Συγκεκριμένα εκπρόσωποι της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων (ΕΕΚΦΝ) σε συζητήσεις τους με τον υπουργό Ναυτιλίας ανέφεραν ότι αυτή η απόφαση δεν έχει καμία σχέση με την καταπολέμηση του υπερτουρισμού, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά τους για το γεγονός ότι για τη λήψη μιας τέτοιας απόφασης δεν προηγήθηκε καμία διαβούλευση με τους χρήστες. Ενώ και η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) με δική της παρέμβαση είχε αναφέρει ότι η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους για τον τουρισμό κρουαζιέρας.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας