Αθήνα, 14°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
14°C
15.1° 12.0°
3 BF
60%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
12°C
12.7° 11.0°
0 BF
67%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
17°C
17.0° 15.5°
4 BF
44%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
9°C
8.9° 8.9°
0 BF
57%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
12°C
11.9° 11.9°
3 BF
66%
Βέροια
Σποραδικές νεφώσεις
11°C
11.5° 8.8°
2 BF
46%
Κοζάνη
Σποραδικές νεφώσεις
5°C
7.9° 5.4°
2 BF
70%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
12°C
12.4° 12.4°
2 BF
58%
Ηράκλειο
Αραιές νεφώσεις
16°C
16.8° 14.9°
4 BF
69%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
15°C
15.5° 13.9°
1 BF
59%
Ερμούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.8° 16.2°
5 BF
61%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.8° 11.8°
4 BF
60%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
15°C
15.3° 15.3°
2 BF
44%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
9.1° 7.9°
0 BF
81%
Λαμία
Αίθριος καιρός
10°C
10.1° 8.5°
1 BF
86%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
19°C
18.8° 17.8°
1 BF
68%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
14.3° 11.9°
3 BF
60%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
14°C
14.4° 14.4°
1 BF
49%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
12°C
12.2° 12.0°
2 BF
76%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
7°C
7.4° 7.4°
1 BF
75%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 07 Νοεμβρίου, 2024
| dreamstime.com
Προσχέδιο Προϋπολογισμού

Τα έσοδα από φόρους καλπάζουν, η ανάπτυξη υποχωρεί

Tα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπεται να αυξηθούν πάνω από 6 δισ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο.

Ιδιαίτερα δηλωτικό για τις προθέσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι το προσχέδιο του κρατικού Προϋπολογισμού του έτους 2025, που κατατέθηκε σήμερα προς συζήτηση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Εκείνο που φαίνεται ξεκάθαρα είναι η αύξηση των εσόδων, τα οποία θα στηριχθούν –για ακόμα μια φορά– στην υπερφορολόγηση των πολιτών: που έρχεται σε αντίθεση με τις συνεχείς δηλώσεις των κυβερνητικών αξιωματούχων περί δρομολόγησης μείωσης φόρων και «ανακούφισης» των πολιτών.

Την ίδια στιγμή, εύλογη αντίφαση προκαλεί το γεγονός ότι η ανάπτυξη μειώνεται σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις, που την έφερναν στο 2,5%. Τώρα, το Υπουργείο Οικονομικών αναφέρει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται πως θα αγγίξει το 2,3% το 2025. 

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση μένει προσηλωμένη στη «διπλωματία του υπερ-πλεονάσματος», την ίδια στιγμή που οι πολίτες βρίσκονται εγκλωβισμένοι στα συνεχή κύματα ακρίβειας που έχουν γονατίσει επιχειρήσεις και νοικοκυριά, τα οποία φτωχοποιούνται. Σημειώνεται ότι δείγματα της στρατηγικής της –που εμπεριέχει την προσήλωση στη δημοσιονομική πειθαρχία– έδωσε η κυβέρνηση με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό - Διαρθρωτικό Πρόγραμμα 2025-2028, το οποίο δημοσιοποίησε πρόσφατα το υπουργείο Οικονομικών. 

Αυξημένα έσοδα και φόροι

Στο προσχέδιο του 2025, λοιπόν, τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπεται να αυξηθούν πάνω από 6 δισ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο. Συγκεκριμένα, ο Προϋπολογισμός του 2024 προέβλεπε πως θα κινηθούν στα 68,4 δισ. ευρώ, ενώ το προσχέδιο του 2025 προβλέπει πως θα αναρριχηθούν στα 74,6 δισ. ευρώ. (Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη νεότερη εκτίμηση του Υπουργείου, τα έσοδα του 2024 θα διαμορφωθούν τελικά σε 70,8 δισ. ευρώ).

Σημαντικό κομμάτι των εσόδων είναι οι φόροι, οι οποίοι από τα 63 δισ. (Προϋπολογισμός 2024) θα αγγίξουν τα 68,7 δισ. ευρώ (προσχέδιο 2025). Πρόκειται, δηλαδή, για αύξηση 5,7 δισ. ευρώ, στην οποία μεγάλη συμβολή έχουν οι έμμεσοι φόροι. Μεταξύ άλλων, ο ΦΠΑ από τα 24,4 δισ. ευρώ θα ανέβει στα 26,5 δισ. (αύξηση πάνω από 2 δισ. ευρώ). Συνολικά, οι φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών θα φτάσουν στα 37,8 δισ. ευρώ, από τα 35,2 δισ. ευρώ. 

Λίγο λιγότερο από 2 δισ. ευρώ είναι και η «απόσταση», όσον αφορά στον φόρο εισοδήματος από φυσικά πρόσωπα, καθώς από τα 13,3 δισ. (Προϋπολογισμός 2024) θα ανέλθει στα 15,1 δισ. ευρώ (προσχέδιο 2025).

Τι λέει το Υπουργείο

Σε σχετική επιστολή προς τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός Θάνος Πετραλιάς, αναφέρουν τα παρακάτω:

«Το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2025 κατατίθεται συγχρόνως με την υποβολή στο Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του πρώτου Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού - Διαρθρωτικού Σχεδίου 2025 - 2028 (ΜΔΣ) που βασίζεται στο νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο οικονομικής διακυβέρνησης. Συνεπώς, τα μακροοικονομικά και δημοσιονομικά μεγέθη που αποτυπώνονται στο προσχέδιο βρίσκονται σε εναρμόνιση με τις εκτιμήσεις του ΜΔΣ.

Την τελευταία τριετία η παγκόσμια οικονομία αντιμετώπισε αλλεπάλληλες κρίσεις λόγω αλληλοσυνδεόμενων αναταραχών σε οικονομικό, κλιματικό και γεωπολιτικό επίπεδο. Παρά τα σημάδια ανάκαμψης, το διεθνές οικονομικό περιβάλλον χαρακτηρίζεται από αυξημένη αβεβαιότητα που συνδέεται με τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, τον παρατεταμένο πόλεμο στην Ουκρανία καθώς και με βραχυπρόθεσμους παράγοντες, όπως οι συσταλτικές νομισματικές πολιτικές και ο περιορισμός της δημοσιονομικής στήριξης διεθνώς μετά τη πανδημία και την ενεργειακή κρίση, αλλά και με τις σημαντικές και επιταχυνόμενες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Σε αυτό το δυσμενές και αβέβαιο διεθνές περιβάλλον η ελληνική οικονομία αποδεικνύεται ανθεκτική. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να ανέλθει σε 2,2% το 2024 και 2,3% το 2025 έναντι 0,8% και 1,4%, αντίστοιχα, που εκτιμάται για την Ευρωζώνη, με βάση τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι επενδύσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 6,7% το 2024 και 8,4% το 2025 και το ποσοστό ανεργίας να μειωθεί από 10,3% το 2024 σε 9,7% το 2025. Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε ονομαστικούς όρους το 2025 αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 10 δισ. ευρώ και ο λόγος του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης προς το ΑΕΠ να μειωθεί κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες. Ο δείκτης τιμών καταναλωτή εκτιμάται σε 2,7% το 2024 και αναμένεται να αποκλιμακωθεί περαιτέρω σε 2,1% το 2025.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού 2025 περιλαμβάνεται το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν ανακοινωθεί, συμπεριλαμβανομένων όσων παρουσιάστηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Τα νέα μόνιμα δημοσιονομικά μέτρα που επηρεάζουν τον τακτικό προϋπολογισμό επιφέρουν επιπλέον δημοσιονομικό κόστος το 2025 σε σχέση με το 2024, ύψους 1,1 δισ. ευρώ, ενώ πλήθος άλλων παρεμβάσεων χρηματοδοτείται από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Σε αυτό το πλαίσιο, οι επενδυτικές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν από 13,1 δισ. ευρώ το 2024 σε 14,3 δισ. ευρώ το 2025, πλέον των πόρων του δανειακού σκέλους του ΤΑΑ.

Το 2025 το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί σε 361,4 δις ευρώ ή 149,1% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2024 .

Οι νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις, που συμπληρώνονται από σειρά θεσμικών μέτρων, εστιάζουν στη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος, στην ενίσχυση των επενδύσεων και της καινοτομίας, στην αντιμετώπιση του δημογραφικού και του στεγαστικού ζητήματος καθώς και στην αντιμετώπιση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής.

Οι παρεμβάσεις είναι εντός των δημοσιονομικών στόχων που τίθενται στο ΜΔΣ, καθώς προβλέπεται αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών κατά 3,6% το 2025 σε σχέση με το 2024, ενώ ο σχετικός στόχος ανέρχεται σε αύξηση δαπανών έως 3,7%. Σε αυτό το πλαίσιο το πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί σε 2,4% το 2024 και 2,5% το 2025 και το συνολικό αποτέλεσμα σε -1,0% το 2024 και -0,6% το 2025.

Ο προϋπολογισμός του 2025 καλείται να συγκεράσει τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας με την ανάγκη για αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών καθώς και την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων, όπως είναι το δημογραφικό και το στεγαστικό πρόβλημα, η κλιματική κρίση, αλλά και να καλύψει τις αναγκαίες δαπάνες για την ενίσχυση της Εθνικής 'Αμυνας.

Στόχος είναι η διασφάλιση της ισχυρής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, η περαιτέρω αναβάθμιση του αξιόχρεου της χώρας και η ευημερία των πολιτών, για την επίτευξη του οποίου απαιτείται η διοχέτευση των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα».

Δηλώσεις υπουργών

Υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης: «O Προϋπολογισμός του 2025 στέλνει ένα μήνυμα αισιοδοξίας! Έχει 12 διαφορετικές αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων. Επιβεβαιώνει ότι η οικονομία μας θα αναπτύσσεται πολύ γρηγορότερα από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κι ότι η ανεργία θα μειωθεί ακόμα πιο πολύ. Η κυβέρνηση κάνει ακόμα ένα σημαντικό βήμα για την πλήρη εκπλήρωση των προεκλογικών της δεσμεύσεων!»

Υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς: «Κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων, το προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2025. Να αναφέρουμε ότι αυτή τη στιγμή όπως μιλάμε κατατίθεται και το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. Η Ελλάδα, παρά τις υψηλές αβεβαιότητες από τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις, παρουσιάζει υψηλή ανθεκτικότητα. Σε αυτά τα πλαίσια, όπως και στο Μεσοπρόθεσμο στο προσχέδιο προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης 2,2 για φέτος και 2,3 για του χρόνου, πληθωρισμός 2,7 για φέτος και 2,1 για του χρόνου και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4 για φέτος και 2,5 για του χρόνου, που είναι η βάση που μας επιτρέπει να αυξήσουμε και τις δαπάνες, τις πρωτογενείς δαπάνες, όπως αναφέραμε και στο Μεσοπρόθεσμο.

»Σε αυτά τα πλαίσια οι πρωτογενείς δαπάνες γενικής κυβέρνησης αναμένεται να αυξηθούν 3,6% με όριο το 3,7% από το Μεσοπρόθεσμο. Να αναφέρουμε ότι στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού αναφέρονται όλα τα μέτρα που παρουσιάστηκαν στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και ό,τι έχουμε αναγγείλει που είναι εντός δημοσιονομικών στόχων, οπότε καλείται να συγκεράσει τους στόχους της δημοσιονομικής σταθερότητας με τους στόχους βελτίωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών, αλλά και να αντιμετωπίσει σύγχρονα προβλήματα όπως είναι το στεγαστικό, το δημογραφικό, η κλιματική αλλαγή αλλά και τις αναγκαίες αυξημένες δαπάνες της εθνικής άμυνας. Όλα γίνονται προς όφελος της βελτίωσης της κοινωνικής ευημερίας των πολιτών προς όφελος των πολιτών, με σκοπό τη διανομή των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων, με τη βέλτιστη δυνατή αποτελεσματικότητα.»

► Ακολουθεί το προσχέδιο του Προϋπολογισμού:

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Τα έσοδα από φόρους καλπάζουν, η ανάπτυξη υποχωρεί

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας