Η όχι και τόσο νέα παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού (Ε.Α.) για τα πετρελαιοειδή (αναμενόταν από τον περασμένο Οκτώβριο) άνοιξε τη συζήτηση για σημαντικές εκκρεμότητες από την προηγούμενη παρέμβαση του 2012, σε ζητήματα (μη) ανταγωνισμού και επιπλέον –έστω και με κομψή διατύπωση– για τις πρακτικές τιμολόγησης των καυσίμων και τον μηχανισμό δημιουργίας υπερκερδών από τα δύο διυλιστήρια στην Ελλάδα – για τα δύο τελευταία θα χρειαστεί να επανέλθουμε.
Η πρώτη έκθεση απόψεων της Ε.Α. τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου και μετά η Επιτροπή θα διατυπώσει τις προτάσεις της για θεσμικές και ρυθμιστικές αλλαγές, ώστε να λειτουργήσει χωρίς στρεβλώσεις ο ανταγωνισμός.
Σημαντικό όπλο για τη λειτουργία του ανταγωνισμού θεωρεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς στις εισαγωγές διυλισμένων καυσίμων μαζί με τη μείωση του κόστους και των περιορισμών στην τήρηση αποθεμάτων – θέματα που μεταξύ πολλών άλλων είχαν τεθεί στην προηγούμενη παρέμβασή της το 2012 για να ενισχύσουν περαιτέρω τη διαφάνεια στην αγορά (π.χ. εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και αναλυτικός επιμερισμός των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση των εταιρειών διύλισης) αλλά δεν εφαρμόστηκαν.
Τα βασικά μέτρα που μπήκαν σε διαβούλευση είναι:
● Να υποχρεωθούν οι εταιρείες διύλισης να προβαίνουν σε αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση (premium) που χρεώνουν τις εταιρείες εμπορίας και τους μεγάλους τελικούς καταναλωτές, τόσο στην εγχώρια αγορά (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης, θέρμανσης) όσο και στη διεθνή αγορά (αεροπορικά, ναυτιλιακά καύσιμα), και να γνωστοποιούν τα στοιχεία αυτά στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στο υπουργείο Ανάπτυξης.
● Να συσταθεί Ανεξάρτητος Οργανισμός Τήρησης Αποθεμάτων Ασφαλείας (ειδικός φορέας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα υπό την εποπτεία της αρμόδιας αρχής), κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο οποίος θα τηρεί τα αποθέματα ασφαλείας για λογαριασμό των υπόχρεων, έναντι καθορισμένου τιμήματος που θα καταβάλλεται από όλους τους υπόχρεους αναλογικά με τις καταναλώσεις τους κατά το προηγούμενο έτος (και όχι αναλογικά με τις εισαγωγές που πραγματοποίησαν). Σε διαφορετική περίπτωση, να προκριθεί η καθιέρωση ενός συστήματος ρυθμιζόμενης πρόσβασης τρίτων (regulated third-party access) στους αποθηκευτικούς χώρους των εταιρειών διύλισης ή εμπορίας ή και τρίτων, για την τήρηση των αποθεμάτων ασφαλείας, με την εκ των προτέρων διοικητική ρύθμιση των όρων, κανόνων τιμολόγησης ή/και τιμών για τη χρήση της αναγκαίας υποδομής (αποθήκες τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας) που θα προσδιορίζει και θα εγκρίνει ανεξάρτητος ρυθμιστής (ΡΑΕ).
● Να αξιοποιηθεί η δυνατότητα χρήσης αποθηκευτικών χώρων σε παροπλισμένα στρατόπεδα των Ενόπλων Δυνάμεων και σε χώρους μεγάλων τελικών καταναλωτών (ΔΕΗ κ.λπ.), για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας.
● Να προσδιοριστεί σε κατά ανώτατο όριο μία πενταετία, η απαιτούμενη ελάχιστη διάρκεια της μίσθωσης ή παραχώρησης χρήσης αποθηκευτικών χώρων για την απόκτηση ισόχρονης άδειας χονδρικής εμπορίας υγρών καυσίμων (άρθρο 6 παρ. 5 Ν. 3054/2002).
● Να καταστεί αποκλειστική η ευθύνη των κατόχων Αδειας Λιανικής Εμπορίας «Ανεξάρτητου Πρατηρίου» για την ποιότητα και ποσότητα των πετρελαιοειδών προϊόντων που διακινούν, από την παραλαβή του καυσίμου μέχρι την τελική διάθεση στον καταναλωτή (άρθρο 6 παρ. 7 Ν. 3054/2002).
● Να ισχύσει ενιαία ρύθμιση ως προς το ανώτατο ηλικιακό όριο βυτιοφόρων οχημάτων για όλες τις περιπτώσεις χρήσης τους (άρθρο 21 παρ. 1 γ΄ Κανονισμού Αδειών).
● Να τοποθετηθούν ειδικοί ηλεκτρονικοί πίνακες κατά μήκος των εθνικών αυτοκινητοδρόμων προς ενημέρωση των διερχόμενων οδηγών για τη λιανική τιμή πώλησης των υγρών καυσίμων (απλή αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης) στα επόμενα τρία πρατήρια (από το σημείο τοποθέτησης του ειδικού ηλεκτρονικού πίνακα), καθώς και για τη χιλιομετρική απόσταση από αυτά.
● Να διερευνηθεί η δυνατότητα αναθεώρησης των συμβάσεων των ΣΕΑ με τους διαχειριστές των εθνικών αυτοκινητοδρόμων, με σκοπό την άρση τυχόν περιοριστικών όρων του ανταγωνισμού (υπολογισμός μισθώματος/οικονομικού ανταλλάγματος επί του συνολικού τζίρου του ΣΕΑ).
● Να καταστεί υποχρεωτική η αναγραφή της τιμής και της ποσότητας των υγρών καυσίμων στις ταμειακές αποδείξεις που εκδίδονται από όλα τα πρατήρια πώλησης υγρών καυσίμων.
● Να εγκατασταθούν συστήματα εισροών-εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης πετρελαιοειδών (διύλιση, χονδρική εμπορία και πάσης φύσεως λιανική διάθεση).
Επίσης, θεωρεί ότι έχουν εφαρμοστεί μερικώς τα μέτρα σχετικά με την κατάργηση απαίτησης ελάχιστου κεφαλαίου για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων και τον προσδιορισμό σε κατ’ ανώτατο όριο 7.000 κυβικών μέτρων του απαιτούμενου ελάχιστου όγκου αποθηκευτικών χώρων για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων κατηγορίας Α.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας