Tα προβλήματα που υπάρχουν στα ελληνικά λιμάνια, καταγράφονται στην ετήσια Εκθεση της Πανελλήνιας Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), η οποία κατατέθηκε την Τρίτη 30 Ιουλίου 2024, στο υπουργείο Ναυτιλίας από τον πρόεδρο της Ενωσης Παναγιώτη Γιγή και τη γενική γραμματέα Ελένη Παπαδοπούλου. Η έκθεση συνοδευόταν από επιστολή προς τον γενικό γραμματέα Λιμένων Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, με κοινοποίηση στην πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ).
Σκοπός της Εκθεσης, όπως εξηγούν ο πρόεδρος και η γ.γ., είναι οι βελτιώσεις που απαιτούνται να υλοποιηθούν σε διάφορα λιμάνια της χώρας, για την ασφαλέστερη προσέγγιση και παραμονή των πλοίων σε αυτά, αλλά και για την καλύτερη εξυπηρέτηση και ασφάλεια των επιβατών. Διευκρινίζουν επίσης ότι οι παρατηρήσεις τους, που συνοδεύονται και από σχετικές φωτογραφίες, προέρχονται από τους συναδέλφους τους πλοιάρχους, όλων των εταιρειών, οι οποίοι είναι κατεξοχήν χρήστες των λιμανιών και με τη γνώση και την πείρα τους διαχειρίζονται εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις στην προσπάθειά τους, να προσεγγίζουν τα λιμάνια αυτά.
Σημειώνουν, ωστόσο, ότι το τελευταίο διάστημα γίνεται προσπάθεια βελτίωσης των λιμανιών μέσα από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), τονίζουν όμως ότι η γενική εικόνα, απαιτεί να δοθούν λύσεις, οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν.
Οι παρατηρήσεις των πλοιάρχων αφορούν σχεδόν 65 λιμάνια της χώρας, μικρά και μεγάλα, με κάποια από αυτά, όπως του Πειραιά, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου, της Σούδας, της Αίγινας, της Καλύμνου, της Κάσου, της Τήνου, να συγκεντρώνουν πλήθος παρατηρήσεων.
Ενδεικτικά αντιγράφουμε από την Εκθεση:
Λιμάνι Πειραιά:
● Πύλη Ε1, Ακτή Βασιλειάδη (Δρομολογιακές Γραμμές Δωδεκανήσων):
1. Τοποθέτηση κατάλληλων προσκρουστήρων σε όλο το μέτωπο, καθώς και στις γωνίες των κρηπιδωμάτων εξυπηρέτησης δρομολογημένων πλοίων.
2. Βελτίωση σήμανσης και κατεύθυνσης προς τις πύλες εισόδου - εξόδου.
3. Αμεση απομάκρυνση αιχμηρών μεταλλικών στοιχείων συγκράτησης (αριθμός μπίντας 34).
4. Ενίσχυση πυλώνα ηλεκτροφωτισμού (ενδιάμεσου κρηπιδώματος).
● Πύλη Ε2 Ηετιώνεια Ακτή (Δρομολογιακές Γραμμές Χίου - Μυτιλήνης):
1. Τοποθέτηση κατάλληλων προσκρουστήρων σε όλο το μέτωπο καθώς και στις γωνίες των κρηπιδωμάτων εξυπηρέτησης δρομολογημένων πλοίων.
2. Βελτίωση σήμανσης και κατεύθυνσης προς τις πύλες εισόδου - εξόδου.
3. Τροποποίηση (περιορισμός και αλλαγή χωροθέτησης) προσωρινών χώρων αναμονής φορτηγών οχημάτων και επικαθήμενων στον χώρο από την «πέτρινη» αποθήκη, λόγω δημιουργίας συνθηκών κυκλοφοριακού φόρτου και ομαλής εξυπηρέτησης ροών φορτοεκφόρτωσης Ι.Χ. οχημάτων από τα δρομολογημένα πλοία.
4. Τοποθέτηση στεγάστρων αναμονής επιβατών.
Λιμάνι Αίγινας:
Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ-Δ-ΒΔ ανέμους, προέκταση προβλήτας (60-80) μέτρα από το φανάρι προς διεύθυνση ΝΔ. Υπάρχουν στρεβλωμένες προεξέχουσες μεταλλικές ράγες. Ολη η προβλήτα (τουριστικά) κατά μήκος, χρειάζεται βελτίωση. Εκβάθυνση της προβλήτας (ταξί) για να προσεγγίζουν και εκεί πλοία με ΝΔ ανέμους για την ασφάλεια των επιβατών. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Απαιτείται νέα χαρτογράφηση γιατί τα βυθίσματα δεν ανταποκρίνονται σε αρκετά σημεία της λιμενολεκάνης. Το λιμάνι της Αίγινας κρίνεται επικίνδυνο με ανέμους (Δ-ΝΔ) και χρειάζεται επειγόντως βελτίωση - αποκατάσταση των ελλείψεων.
Λιμάνι Ηγουμενίτσας:
Δημιουργία και 2ης πλάστιγγας για το ζυγολόγιο των φορτηγών αυτοκινήτων γιατί με τη μία που υπάρχει, την αύξηση της κίνησης και την δικαιολογημένη απαίτηση των αρχών σε ζύγιση όλων των αυτοκινήτων, αρκετές φορές δημιουργούνται καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις των πλοίων. Εκβάθυνση του διαύλου ειδικά μετά το δεύτερο ζευγάρι φωτοσημαντήρων κατά την είσοδό μας έως το πέρας αυτού καθώς επίσης στην προβλήτα Νο.16 και γύρω στα 30 με 40 μέτρα από προβλήτες 10, 11, 12. Βελτίωση του φωτισμού λιμένος κατά τη διάρκεια της νύχτας. Εντός του λιμένα δεν υπάρχει διάβαση για τους πεζούς (μονοπάτι) ούτε και διάδρομος να οδηγεί στον επιβατικό σταθμό κ.α.
Λιμάνι Πάρου:
Στην προβλήτα στη Νο.2 θέση εξέχουν οι ράγες, με αποτέλεσμα ο καταπέλτης να γλιστράει. Υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε περίπτωση σκαλώματος καταπέλτη ή νυχιού καταπέλτη σε κάποια από τις ράγες. Στη θέση 8 η προβλήτα δεν είναι ίσια, με αποτέλεσμα να μην στρώνουν σωστά οι καταπέλτες. Τα τουριστικά σκάφη που δραστηριοποιούνται στην είσοδο, έξοδο και αγκυροβόλιο του λιμένα, κινούνται χωρίς έλεγχο, με αποτέλεσμα να επηρεάζουν την ομαλή λειτουργία κατά την είσοδο-έξοδο-χειρισμούς πρόσδεσης των πλοίων. Υπάρχει έλλειψη μπαλονιών πρόσκρουσης (Fender) θέση 1 και 2 κ.ά.
Λιμάνι Τήνου:
Στο σημείο όπου βρίσκεται ο κόκκινος φανός, παρουσιάζονται εκτεταμένες ρηγματώσεις, οι οποίες εκτείνονται μέχρι τουλάχιστον κάτω από την θαλάσσια επιφάνεια. Ως εκ τούτου ελλοχεύει σοβαρότατος κίνδυνος στην πρώτη ισχυρή κακοκαιρία με άνεμους από νότιες διευθύνσεις να παρασυρθεί από τον κυματισμό ή να καταρρεύσει. Πρέπει, να απομακρυνθούν άμεσα τα ημιβυθισμένα μπλόκια του υπομελέτη-κατασκευή νέου κυματοθραύστη. Κρίνεται απαραίτητη η επανεξέταση μελέτης κατασκευής νέου λιμενοβραχίονα. Εχουν κατατεθεί άπειρες προτάσεις για την κατασκευή ενός ασφαλούς λιμένα, χωρίς μέχρι τώρα να ληφθούν υπόψη, κ.ά.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας