Tο χθεσινό, εντυπωσιακό από πολλές απόψεις, deal μεταξύ Cosmote και Nova για την παροχή κοινού τηλεοπτικού αθλητικού περιεχομένου προετοιμαζόταν στη διάρκεια των τελευταίων μηνών. Ο προβαλλόμενος, από τις ανακοινώσεις των δύο εταιρειών, λόγος, δηλαδή η πάταξη της πειρατείας, δεν είναι πειστικός.
Πιο πειστικός ηχεί ο δεύτερος λόγος, που είναι κρυμμένος στη φράση: «Ταυτόχρονα, η συμφωνία αυτή, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα τόσο για την αντιμετώπιση της πειρατείας που συνεχώς εξαπλώνεται,όσο και για την ανάπτυξη της αγοράς της συνδρομητικής τηλεόρασης». Πράγματι, η αγορά της συνδρομητικής τηλεόρασης έχει «κολλήσει» και χρειάζεται «ανάπτυξη». Και η συμφωνία των δύο έχει να κάνει κυρίως με αυτό. Εχει επίσης να κάνει με το κόστος αγοράς των τηλεοπτικών δικαιωμάτων. Και φυσικά δεν θα αφήσει κανέναν κρίκο της αλυσίδας ανεπηρέαστο – οικιακές συνδέσεις, συνδέσεις σε χώρους εστίασης, εργαζόμενους σε αθλητικές τηλεοπτικές εκπομπές-μεταδόσεις, αλλά και τις ομάδες που πωλούν τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης.
Συγκέντρωση
Ολα ξεκινούν από τον συνδυασμό δύο δεδομένων:
● Η αγορά συνδρομητικής τηλεόρασης δεν αναπτύσσεται, έχει «κολλήσει». Η Cosmote έχει περί τις 650.000 συνδρομητές και η Nova περί τις 450.000.
● Ο ανταγωνισμός των δύο για την απόκτηση τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης αθλητικών αγώνων-διοργανώσεων ισχυροποιεί τη διαπραγματευτική θέση κυρίως των αθλητικών ομάδων ή, δευτερευόντως, των αθλητικών αρχών (π.χ. Premier League) που πωλούν τα τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης.
Αυτός ο συνδυασμός δεδομένων έχει πλέον καταστήσει σε σημαντικό βαθμό επιχειρηματικά ασύμφορη την αγορά τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης. Για να αλλάξει αυτή η «άβολη» κατάσταση, πρέπει να αλλάξουν τα δεδομένα και στους δύο όρους του προβλήματος, δηλαδή πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των συνδρομητών και να μειωθεί το κόστος απόκτησης των τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης. Πιο άμεσης απόδοσης ελπίζεται ότι θα είναι το πρώτο και πιο μεσοπρόθεσμης απόδοσης το δεύτερο.
Σε κάθε περίπτωση, το deal σχηματίζει ένα μονοψώνιο (ένας αγοραστής τηλεοπτικών δικαιωμάτων μετάδοσης - πολλοί πωλητές) αλλά επίσης και μονοπώλιο (ένας πωλητής υπηρεσιών τηλεοπτικής μετάδοσης και πολλοί αγοραστές-συνδρομητές). Ο ένας αγοραστής και πωλητής είναι η συμμαχία των «δύο».
Κερδισμένοι και χαμένοι
Η βασική προσδοκία, άμεσα, των δύο εταιρειών είναι η αύξηση του αριθμού των συνδρομητών, από την οποία θα ωφεληθούν και οι δύο. Με δεδομένο ότι διευκρινίστηκε πως η κοινή παροχή τηλεοπτικού περιεχομένου αφορά μόνο τις οικιακές συνδέσεις, η προοπτική της αύξησης των οικιακών συνδρομών φαίνεται πειστική: Μέχρι σήμερα, η μεγάλη πλειονότητα επέλεγε τη συνδρομή σε μία από τις δύο συνδρομητικές πλατφόρμες, λόγω κόστους. Τώρα, με λίγα ευρώ παραπάνω μπορεί να έχει πρόσβαση στο αθλητικό περιεχόμενο και των δύο. Οι δύο εταιρείες ελπίζουν, λοιπόν, ότι θα δουν αύξηση του αριθμού των συνδρομητών τους.
Ανάλογη αύξηση συνδρομητών από χώρους εστίασης (καφέ, ξενοδοχεία κ.λπ.) δεν αναμενόταν, διότι οι επαγγελματίες συνήθως αγόραζαν και τα δύο «πακέτα» για να καλύπτουν όλα τα αθλητικά «γούστα» των πελατών τους.
Οι οικιακοί συνδρομητές θα είναι λοιπόν κερδισμένοι, ενώ για τους επαγγελματίες το deal είναι αδιάφορο.
Οσον αφορά τις ομάδες που πωλούν τηλεοπτικά δικαιώματα μετάδοσης, αυτές θα χάσουν μεγάλο μέρος της διαπραγματευτικής τους ισχύος. Δευτερευόντως, το ίδιο θα συμβεί με αθλητικές αρχές που πωλούν τηλεοπτικά δικαιώματα για διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις.
Το deal θα έχει επίσης πιθανότατα αρνητική επιρροή στους εργαζόμενους των αθλητικών εκπομπών μετάδοσης-σχολιασμού. Οταν οι μεταδόσεις θα είναι κοινές, ενδεχομένως το κίνητρο των δύο εταιρειών να μειώσουν το σχετικό κόστος, με μια κοινή διαχείριση των αθλητικών εκπομπών, να αποδειχθεί ελκυστικό…
Τέλος, χωρίς τον μεταξύ τους ανταγωνισμό, μένει να δούμε πώς θα συμπεριφερθεί το νέο μονοψώνιο-μονοπώλιο απέναντι σε υποδεέστερους ανταγωνιστές (όπως η ΕΡΤ, ο ΑΝΤΕΝΝΑ, ο ALPHA κ.λπ.) που αγόραζαν δικαιώματα μετάδοσης κάποιων επιμέρους αθλητικών διοργανώσεων.
Οσον αφορά όντως τις ομάδες, η μείωση της διαπραγματευτικής τους ισχύος θα δημιουργήσει αναπόφευκτα, όχι άμεσα αλλά μεσοπρόθεσμα, οικονομικές πιέσεις…
Κοινό αθλητικό περιεχόμενο στις δύο τηλεοπτικές πλατφόρμες
Βάσει της συμφωνίας, οι συνδρομητές της μιας πλατφόρμας θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν και το αθλητικό περιεχόμενο της άλλης με μια μικρή προσαύξηση στο πακέτο συνδρομής.
Ετσι, ο συνδρομητής κάθε πλατφόρμας θα μπορεί να βλέπει πλέον τους αγώνες όλων των ελληνικών ομάδων, αφού το περιεχόμενο στις δύο πλατφόρμες θα είναι κοινό. Οι συνδρομητές της Cosmote TV θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν τους εντός έδρας αγώνες του Αρη Θεσσαλονίκης και του ΠΑΟΚ, αλλά και της Basketball Euroleague (οι οποίοι σήμερα μεταδίδονται από τη Nova), ενώ οι συνδρομητές της Nova θα έχουν πρόσβαση στους εντός έδρας ποδοσφαιρικούς αγώνες της ΑΕΚ, του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού (οι οποίοι μεταδίδονται σήμερα από την Cosmote TV), καθώς και στις διοργανώσεις της UEFA (Champions League, Europe League κ.ά.), που τα δικαιώματά τους έχει τώρα η Cosmote.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας