Αθήνα, 34°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
34°C
35.3° 32.4°
2 BF
42%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
32°C
33.7° 29.6°
3 BF
46%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
29°C
31.0° 29.4°
2 BF
76%
Ιωάννινα
Αίθριος καιρός
26°C
25.9° 25.9°
1 BF
65%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
31°C
32.4° 30.9°
2 BF
45%
Βέροια
Αίθριος καιρός
33°C
32.6° 28.5°
2 BF
52%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.0° 29.0°
1 BF
28%
Αγρίνιο
Αίθριος καιρός
33°C
32.6° 32.6°
2 BF
39%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
33°C
33.8° 32.7°
1 BF
42%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
29°C
28.9° 28.8°
2 BF
61%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
30°C
32.8° 29.4°
2 BF
48%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
32°C
31.7° 30.1°
2 BF
62%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
31°C
30.9° 30.9°
2 BF
70%
Λάρισα
Αίθριος καιρός
31°C
31.9° 30.9°
2 BF
55%
Λαμία
Αίθριος καιρός
34°C
34.9° 32.8°
2 BF
38%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
28°C
29.8° 28.2°
4 BF
68%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
35°C
34.8° 33.2°
2 BF
27%
Καβάλα
Αραιές νεφώσεις
29°C
29.3° 28.8°
2 BF
74%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
29°C
29.7° 29.2°
2 BF
68%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
29°C
29.4° 29.4°
2 BF
29%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 22 Ιουλίου, 2024
Διυλιστήρια
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επικοινωνιακή... ελεημοσύνη από τα πετρελαϊκά υπερκέρδη

Μόλις ολοκληρώθηκε η ανταμοιβή των μετόχων και υπό το βάρος των δύσπεπτων αποτελεσμάτων στις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση υποσχέθηκε δωράκια σε συνταξιούχους που έχουν προσωπική διαφορά ανακοινώνοντας νέα -κουτσουρεμένη- έκτακτη συνεισφορά για τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη των δύο διυλιστηρίων το 2023

Με ειρωνικά σχόλια του τύπου «καλώς τηνε κι ας άργησε» αντέδρασε η αντιπολίτευση στην ανακοίνωση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη για την εκ νέου έκτακτη προσωρινή συνεισφορά αλληλεγγύης επί των «απρόσμενων» υπερκερδών για το 2023 των δύο εταιρειών διύλισης καυσίμων, HelleniQ Energy (πρ. ΕΛΠΕ) και Motor Oil, την οποία προβλέπει άλλωστε και για το 2023 ο Κανονισμός (Ε.Ε.) 2022/1854, αλλά μέχρι τώρα η κυβέρνηση δεν ήθελε να παραδεχτεί την ύπαρξή τους.

«Αφού συνετρίβη στην κάλπη των ευρωεκλογών, ο κ. Μητσοτάκης τρέχει να υιοθετήσει το καταφανώς εύλογο μέτρο της φορολόγησης των υπερκερδών, επιχειρώντας μάλιστα να το εμφανίσει και ως πράξη… υπευθυνότητας» σχολίασε το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, ενώ από την πλευρά του ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας, Σωκράτης Φάμελλος, τόνισε ότι «ο κ. Μητσοτάκης επιλέγει να κρατήσει τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων στον χαμηλότερο συντελεστή (33%) και να “ξεχάσει” βολικά το 90%, που είχε ανακοινώσει για τα υπερκέρδη του ενεργειακού τομέα, τον Μάρτιο του 2022 στη Βουλή. Περιμένουμε η κυβέρνηση να προχωρήσει και σε φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών».

«Ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να φορολογήσει τα κέρδη των διυλιστηρίων για να δώσει ακόμα ένα pass, αυτή τη φορά ως επίδομα στους συνταξιούχους. Για ακόμη μια φορά αφήνει το πρωθυπουργικό κοστούμι των λεφτόδεντρων του κ. Γκρίνμπεργκ και ντύνεται κομματάρχης της Δεξιάς του ‘50» έγραψε στο Twitter ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανος Κασσελάκης, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, τόνισε σκωπτικά ότι «στη σκιά της εκλογικής ήττας ο πρωθυπουργός κηρύσσει εκ νέου το “τέλος” της ακρίβειας».

«Κοροϊδία των λαϊκών στρωμάτων και των συνταξιούχων αλλά και προστασία των υπερκερδών», σχολίασε η Νέα Αριστερά, τονίζοντας ότι «η Ν.Δ. φορολογεί τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων μόνο κατά 33% αντί για 90% που είναι το ανώτατο ποσοστό που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ελάχιστο μέτρο που θα έπρεπε να λάβει μια κυβέρνηση που δεν αποτελεί χορηγό του πληθωρισμού απληστίας».

Υποσχέσεις

Οπως ήταν αναμενόμενο, ο πρωθυπουργός προσπάθησε χθες το πρωί, ενοχικά, να πει ότι δεν μπορούσε να επιβάλει εισφορά 90% όπως ζητούσε η αντιπολίτευση (και είχε… προαναγγείλει ο ίδιος από τη Βουλή), προσδιορίζοντας το νέο έσοδο στα 300 εκατ. ευρώ, αν και από τη μεθοδολογία της Ε.Ε. και τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν προκύπτει με σαφήνεια ότι η HelleniQ Energy (πρ. ΕΛΠΕ) πρέπει να πληρώσει πρόσθετη εισφορά 160 εκατ. ευρώ για τα υπερκέρδη του 2023 και άλλα 265 εκατ. ευρώ η Motor Oil, αφού τα υπερκέρδη τους είναι 483,6 και 804 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Τις ίδιες «εκπτώσεις» είχε κάνει η κυβέρνηση και πέρυσι, αφού κατά τον νόμο έπρεπε να εισπραχθεί πρόσθετος φόρος 825 εκατ. ευρώ, αλλά εισπράχθηκαν μόνο 658 εκατ. χωρίς να εξηγηθεί η διαφορά.

Από την πλευρά του ο κ. Χατζηδάκης -χωρίς να αναφέρει… έτος- υποσχέθηκε ότι «τα έσοδα θα χρησιμοποιηθούν τον Δεκέμβριο κυρίως για την οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους που έχουν υπόλοιπο προσωπικής διαφοράς και δεν θα λάβουν αυξήσεις το 2025, καθώς και για την ενίσχυση των πιστώσεων του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» (ο Κανονισμός πάντως προβλέπει άλλη χρήση για αυτά τα έσοδα).

Το κείμενο της σχετικής τροπολογίας αναμένεται τις επόμενες ώρες/ημέρες και οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι ακολουθεί τις προβλέψεις της συμφωνίας των υπουργών Οικονομικών της Ε.Ε., όπως αυτή μεταφέρθηκε πέρυσι στο ελληνικό δίκαιο (δηλαδή με… αναγνώριση της συνεισφοράς ως έξοδο της εταιρείας, με ανάλογη μείωση του φόρου), αφού στην ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών τονίζεται ότι θεσπίζεται «σε συνέχεια της επιβολής έκτακτης προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης στις εταιρείες διύλισης για το έτος 2022, με βάση τα πλεονάζοντα κέρδη φορολογικού έτους 2023, όπως αυτά ορίζονται από τον Κανονισμό (Ε.Ε.) 2022/1854, δηλαδή 33% επί των φορολογητέων κερδών του έτους 2023, που υπερβαίνουν το 20% του μέσου όρου των αποτελεσμάτων των ετών 2018 έως 2021». Η νέα Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης θα βεβαιωθεί εντός του 2024 και θα αποτυπωθεί στις δηλώσεις των εταιρειών του φορολογικού έτους 2024, δηλαδή η πληρωμή της θα γίνει σταδιακά μέσα στο 2025.

Μείωση φόρων

Η «Εφ.Συν.» έχει επιμείνει με σταθερότητα τα δύο τελευταία χρόνια στην αναγκαιότητα επιβολής φορολογίας στα (εκούσια ή ακούσια) υπερκέρδη των ενεργειακών εταιρειών, ώστε να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση της επιβάρυνσης των καταναλωτών ενεργειακών προϊόντων και φυσικά, στη μείωση των συντελεστών Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ή και ΦΠΑ.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση οφείλει να εξετάσει τόσο τη μείωση των συντελεστών Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και ΦΠΑ (για να μειώσει και τα δικά της φορολογικά… υπερκέρδη), όσο και την αποτελεσματική εποπτεία των εταιρειών διύλισης, έτσι ώστε… να μην υπάρχουν υπερκέρδη -εάν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν γνωρίζουν τι και πώς να ελέγξουν, δεν είναι ντροπή να ρωτήσουν- και φυσικά, να βγάλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού από την «κατάψυξη» την έρευνα για την παραγωγή και διακίνηση καυσίμων που έτρεξε πέρυσι, καταθέτοντας και προτάσεις ρυθμίσεων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Επικοινωνιακή... ελεημοσύνη από τα πετρελαϊκά υπερκέρδη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας