Την ανάγκη να ρυθμιστούν σοβαρά ζητήματα επισημαίνουν στον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, από κοινού οι δύο ομοσπονδίες ιδιοκτητών πρατηρίων καυσίμων, ΟΒΕ και ΠΟΠΕΚ, σημειώνοντας ότι οι στρεβλώσεις της αγοράς υπονομεύουν τη βιωσιμότητα των ιδιωτικών πρατηρίων, χωρίς να οδηγούν στον έλεγχο της παραβατικότητας, «πολλές των οποίων θα ήταν αχρείαστες αν το κράτος ασκούσε τον δικό του συστηματικό και πραγματικό έλεγχο της αγοράς».
Οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν ότι οι ρυθμίσεις έφεραν μεγαλύτερες στρεβλώσεις από αυτές που στόχευαν σε διόρθωση, αναφέροντας π.χ. ότι η κατάργηση της απαγόρευσης τιμών πώλησης κάτω από το επιχειρηματικό κόστος εμφάνισε τιμές ίσες ή ακόμη και μικρότερες των τιμών διυλιστηρίων, «επιβραβεύοντας εμμέσως τους παραβάτες». Σχολιάζουν επίσης τη λανθασμένη ιεράρχηση εφαρμογής του συστήματος εισροών-εκροών, η οποία «αντί να ξεκινήσει από τα υψηλά επίπεδα και τις πηγές παροχής και χονδρικής εμπορίας και διακίνησης, ξεκίνησε από τα πρατήρια με αποτέλεσμα το λαθρεμπόριο να μένει άθικτο και η τεράστια πίεση να επιπίπτει στα πρατήρια που τηρούν τη νομιμότητα», συμπληρώνοντας ότι οι υψηλοί ειδικοί φόροι στα καύσιμα «πυροδοτούν τις ορέξεις των παραβατών».
Στην ιδιαίτερα αιχμηρή διαμαρτυρία τους, οι ιδιοκτήτες των πρατηρίων καυσίμων επισημαίνουν ότι «οι νέες γραφειοκρατικές και λειτουργικές υποχρεώσεις που προστέθηκαν στα πρατήρια με την παράλληλη καθήλωση των περιθωρίων κέρδους σε μεγέθη του 2021, οδηγούν τα πρατήρια σε αδυναμία ανταπόκρισης και τους έχουν μετατρέψει σε... άμισθους συλλέκτες φόρων».
Απευθυνόμενες προσωπικά στον υπουργό, οι δύο ομοσπονδίες επισημαίνουν ότι η προστασία λειτουργίας των νόμιμων πρατηρίων είναι πρώτιστη ανάγκη για να λειτουργήσει η αγορά με διαφάνεια και με πραγματικό ανταγωνισμό, τονίζοντας ότι «η σύνθεση της λιανικής αγοράς αλλάζει, καθώς χιλιάδες ιδιωτικά πρατήρια εκτοπίστηκαν και έκλεισαν τα τελευταία χρόνια και σε σημαντικό βαθμό αντικαταστάθηκαν από πρατήρια ισχυρών αλυσίδων, θυγατρικών ολιγοπωλίων, αλλά το κυριότερο και από "αλυσίδες" ανεξέλεγκτων κεφαλαίων τα οποία ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό με σκοπό να ελέγξουν τη λιανική αγορά - τα παραδείγματα, κάποια των οποίων είναι αιματηρά, είναι πολλά και δεν χρειάζεται άλλη αναφορά».
Η κοινή πρόταση ζητά να επανεξεταστεί το σύνολο των θεμάτων της λιανικής αγοράς καυσίμων και μέσα από διάλογο να υπάρξουν ρυθμίσεις αποτελεσματικές και εφαρμόσιμες, σημειώνοντας ότι σήμερα η τεχνολογία προσφέρει δυνατότητες ολιστικού ελέγχου του συνόλου των καυσίμων από τα διυλιστήρια μέχρι την κάνουλα των πρατηρίων και στη βάση αυτή μπορεί και ο κλάδος να εκσυγχρονιστεί και να εξυγιανθεί, επιτρέποντας στους πρατηριούχους να ασχοληθούν απρόσκοπτα με την εργασία τους και στο Δημόσιο να ανακτήσει τα τεράστια ποσά που χάνει από τη συνεχιζόμενη παραβατικότητα και την αδυναμία συνολικής αντιμετώπισής της.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας