Με τη δημοσίευση των οικονομικών αποτελεσμάτων α’ τριμήνου 2024 και από τη Motor Oil Ελλάς (οι ανακοινώσεις της HelleniQ Energy είχαν προηγηθεί στις 16/5), ολοκληρώνεται μια πρώτη εικόνα για την παραγωγή, διύλιση και χονδρική διάθεση καυσίμων στην Ελλάδα στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, με τους δύο ομίλους να αθροίζουν κύκλο εργασιών πάνω από 6,25 δισ. ευρώ και καθαρά αποτελέσματα προ φόρων 486 εκατ. ευρώ, δηλαδή 2,5 φορές περισσότερα από τον μέσο όρο ιστορικών μεγεθών 2018-2021, φυσικά με την εξαίρεση του 2020.
Ο κύκλος εργασιών παραμένει επίσης σε πολύ υψηλά επίπεδα, σημαντικά πάνω από τα ιστορικά, παρά τις διαφορές επιδόσεων μεταξύ των τριμήνων των δύο τελευταίων ετών, όπως καταγράφεται στον σχετικό πίνακα - δηλαδή νέα άνοδος φέτος για τη HelleniQ Energy και μείωση για τη Motor Oil (κυρίως λόγω υποχώρησης μεριδίου των εξαγωγών, αφού για την εσωτερική αγορά καταγράφει αύξηση +3% για τις βενζίνες, +4,5% για το πετρέλαιο κίνησης και +19,2% για τα αεροπορικά καύσιμα).
Φέτος η Motor Oil ολοκλήρωσε στο πρώτο τρίμηνο σημαντικές επενδύσεις και αύξησε σημαντικά τον δανεισμό της. Σημειώνεται ότι και οι δύο όμιλοι διύλισης έχουν πλέον σημαντικά μερίδια εξαγωγών, άνω του 60% της παραγωγής τους.
Η καταγραφή των βασικών μεγεθών δείχνει ότι συνεχίζεται και το πάρτι των «ουρανοκατέβατων κερδών» και βασικός λόγος είναι οι λεγόμενες «συνθήκες της αγοράς», δηλαδή τα περιθώρια διύλισης, τα οποία εκτοξεύτηκαν από το 2022 για όλες τις επιχειρήσεις διύλισης στην Ευρώπη - και σε μεγαλύτερο βαθμό στην Ελλάδα με την άδεια της κυβέρνησης, η οποία πέρυσι το καλοκαίρι αποσύνδεσε από το πλαφόν περιθωρίου κέρδους τις καθημερινές μεταβολές χονδρικής τιμής των διυλιστηρίων το οποίο ίσχυε μέχρι τότε, αλλά ουδέποτε ελέγχθηκε, πέραν μιας εθιμοτυπικής επίσκεψης του τότε υπουργού Ανάπτυξης, Αδωνη Γεωργιάδη.
Με περιθώρια διύλισης της τάξης των 7 έως 9+ δολαρίων ανά βαρέλι (55 έως 66 δολαρίων ανά μετρικό τόνο) οι δύο όμιλοι θεωρούνταν στο πρόσφατο παρελθόν ατμομηχανές της ελληνικής οικονομίας. Είναι προφανές ότι περιθώρια διύλισης της τάξης των 16-22 δολαρίων ανά βαρέλι (120-165 δολάρια ανά μετρικό τόνο), όπως τα πρόσφατα, τραβούν σημαντική ρευστότητα από την αγορά και τα νοικοκυριά, προφανώς για επενδύσεις στην «πράσινη» μετάβαση, δηλαδή στη μετάβαση σε νέες ενεργειακές πηγές, χωρίς οι μέτοχοι να βάλουν το χέρι στην τσέπη (και είναι σημαντικό ότι η διοίκηση θεωρεί μεγαλύτερο κίνδυνο τη... μείωση των περιθωρίων διύλισης).
Θυμίζουμε ότι με βάση τη μεθοδολογία της Ε.Ε. για τα «ουρανοκατέβατα» κέρδη του 2022 ή και του 2023 (η ελληνική κυβέρνηση συμμορφώθηκε μερικών μόνο στο πρώτο σκέλος), εάν υπήρχε πρόθεση συμπαράστασης στους καταναλωτές, θα είχε υπολογιστεί ότι μόνο στο πρώτο τρίμηνο 2024 προκύπτουν υπερκέρδη της τάξης των 130 εκατ. ευρώ για κάθε μία από τις δύο εταιρείες διύλισης.
Είναι προφανές ότι την τρίτη χρονιά δεν είναι… «απρόσμενα» υπερκέρδη, αλλά συνειδητή πολιτική επιλογή τιμολόγησης μονοπωλιακού προϊόντος, το οποίο μάλιστα στην ελληνική αγορά διατίθεται σε υψηλότερες τιμές χονδρικής σε σχέση με τις εξαγωγές, όπως εύκολα μπορεί να δει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας