Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
21°C
22.2° 19.3°
2 BF
60%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.6° 18.0°
2 BF
64%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
19.0° 17.1°
4 BF
82%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
12°C
11.9° 11.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αίθριος καιρός
18°C
17.9° 17.9°
4 BF
68%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.2° 17.0°
1 BF
76%
Κοζάνη
Αραιές νεφώσεις
13°C
14.5° 13.4°
0 BF
82%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
15°C
15.2° 15.2°
2 BF
83%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.4° 17.8°
1 BF
73%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
18°C
18.8° 17.3°
2 BF
70%
Ερμούπολη
Αραιές νεφώσεις
21°C
21.2° 19.8°
4 BF
59%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
4 BF
77%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
76%
Λάρισα
Σποραδικές νεφώσεις
17°C
17.4° 16.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.5° 17.8°
2 BF
74%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
20°C
20.8° 20.4°
3 BF
70%
Χαλκίδα
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
21.5° 16.8°
3 BF
77%
Καβάλα
Αίθριος καιρός
19°C
19.4° 14.3°
1 BF
67%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
20.7° 18.1°
2 BF
73%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
13°C
12.9° 12.9°
0 BF
89%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 26 Μαΐου, 2024
trofima akrivia
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Συνέδριο για το λιανεμπόριο τροφίμων - 14o Food Retail Conference

Σε «μόνιμο άγχος» οι καταναλωτές

Πάνω από ένας στους δύο αγοράζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα και τίποτα περισσότερο (55%) και ένα σημαντικό ποσοστό 13% δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.

Η κυβέρνηση αυτο-συγχαίρεται, η αγορά (ψιλο)διαμαρτύρεται και ο καταναλωτής είναι σε μόνιμη κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Διαφορετικές ώς και διαμετρικά αντίθετες απόψεις για την ακρίβεια, τις τιμές και τα μέτρα περιορισμού της αισχροκέρδειας παρουσιάστηκαν, μεταξύ άλλων, στο χθεσινό 14ο Food Retail Conference, ετήσιο συνέδριο για το λιανεμπόριο τροφίμων, που διοργάνωσαν η Boussias Events και το περιοδικό «Σελφ σέρβις».

Ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας δήλωσε ότι η Ελλάδα «έχει τον τρίτο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρώπη, περίπου 15%, όταν ο μέσος πληθωρισμός στην Ευρώπη είναι 20%, όταν μελετάμε τα στοιχεία από το 2019 έως τον Μάρτιο του 2024», γεγονός που, όπως είπε, «χαροποιεί την κυβέρνηση αλλά δεν την εφησυχάζει».

Βέβαια παρέλειψε να πει ότι η Ελλάδα έχει το δεύτερο χαμηλότερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε μονάδες αγοραστικής δύναμης και τον χαμηλότερο μέσο ετήσιο μισθό, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Εurostat και της Statista αντίστοιχα. Είπε ότι η τελευταία δέσμη μέτρων που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από τον Μάρτιο έχει φέρει αποτέλεσμα, με τα πρώτα στοιχεία από τα σουπερμάρκετ να αναφέρουν μηδενικές ανατιμήσεις στον μέσο όρο, και αυτό θα αποτυπωθεί σύντομα και στους δείκτες της ΕΛΣΤΑΤ. Δεσμεύθηκε ότι τα μέτρα είναι έκτακτα και θα διατηρηθούν μέχρι ο πληθωρισμός να αρχίσει να μειώνεται.

Οι εκπρόσωποι της Ενωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδας από την άλλη δεν παρέλειψαν να ασκήσουν (με το γάντι) κριτική στην κυβέρνηση ότι παρεμβαίνει στην αγορά. Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μετρό (My Market), παραδέχθηκε ότι κάποια μέτρα «δεν κινούνται σε λάθος κατεύθυνση», αλλά ειδικά σε προϊόντα με πολύ μεγάλες διεθνείς αυξήσεις, όπως το κακάο, τα μέτρα που περιορίζουν τις ανατιμήσεις «είναι επώδυνα και μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα σε κάποιες επιχειρήσεις».

Απαισιοδοξία

Μια τρίτη άποψη παρουσίασαν αναλυτές της αγοράς για το πώς συμπεριφέρεται ο καταναλωτής, έπειτα από τρία χρόνια πληθωριστικής κρίσης (με ορόσημο το καλοκαίρι του 2021). Ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Μπαλτάς, μίλησε για τον λεγόμενο «permastressed consumer», ο οποίος βρίσκεται μόνιμα σε άγχος, πίεση και κόπωση, ενώ παραμένει απαισιόδοξος για το 2024, με το 45% να θεωρεί ότι τα οικονομικά του θα χειροτερεύσουν και το 42% ότι θα μείνουν στάσιμα και μόλις 13% να προσδοκά βελτίωση. Πάνω από ένας στους δύο αγοράζουν μόνο τα απολύτως απαραίτητα και τίποτα περισσότερο (55%) και ένα σημαντικό ποσοστό 13% δεν μπορεί να αγοράσει ούτε τα στοιχειώδη.

Η τοποθέτηση που προκάλεσε τη μεγαλύτερη αίσθηση ήταν εκείνη του ιδρυτή της εταιρείας ερευνών και στρατηγικής Long Lust, Βαγγέλη Σκούρα. «Ο κόσμος είναι στα κάγκελα με την ακρίβεια και τις τιμές. Το βλέπουμε σε κάθε έρευνα που κάνουμε. Μπορεί να μη θεωρούν ότι είστε οι κύριοι υπεύθυνοι για την ακρίβεια, αλλά σε πολύ μεγάλο ποσοστό, πάνω από 70%, θεωρούν ότι αισχροκερδείτε», είπε στο κοινό, που αποτελούνταν στην πλειονότητά του από στελέχη σουπερμάρκετ και προμηθευτές.

Με βάση έρευνα που έγινε τον Μάρτιο σε δείγμα 1.200 καταναλωτών, στο ερώτημα «ποιος ευθύνεται για την ακρίβεια στα σουπερμάρκετ» το 52% απάντησε η πολιτεία, το 39% οι προμηθευτές, το 38% τα σουπερμάρκετ και το 37% το γενικό οικονομικό κλίμα (κάθε ερωτώμενος έδινε πάνω από μία απαντήσεις). Ομως στο ερώτημα «αισχροκερδούν τα σουπερμάρκετ;» το 44% απάντησε «συμφωνώ απόλυτα» και το 30% «συμφωνώ». Μάλιστα τέθηκε το ερώτημα «υπάρχει κάποιο σουπερμάρκετ που θεωρείτε ότι αισχροκερδεί περισσότερο από τα άλλα;», με το 65% να αναφέρει τον ΑΒ Βασιλόπουλο, το 27% τον Μασούτη, το 20% τα Lidl και χαμηλότερα τoυς Σκλαβενίτη και Μy Market με 11% και 10%, αντίστοιχα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Σε «μόνιμο άγχος» οι καταναλωτές

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας