Αφού με νόμο του Κωστή Χατζηδάκη εξοστρακίστηκαν οι εκπρόσωποι της τριτοβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων από το Δ.Σ. της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) και απέκτησαν την πλειοψηφία οι κυβερνητικοί και η διοίκηση, τροπολογία της τελευταίας ώρας που κατατέθηκε στο υπό ψήφιση ασφαλιστικό νομοσχέδιο, προσφέρει τώρα διά χειρός Αδωνη Γεωργιάδη... το καρότο. Κι αυτό δεν είναι άλλο από την προσθήκη περίπου 25 εκατομμυρίων ευρώ στα κεφάλαια (συνολικά 80 εκατ. ευρώ) με τα οποία θα λειτουργήσει ο Ειδικός Λογαριασμός Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΛΕΚ).
Λογαριασμός που συστήνεται ως νομικό πρόσωπο μη κερδοκοπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εκάστοτε ισχύουσας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΓΣΣΕ) από τους κοινωνικούς εταίρους που συμβάλλονται σε αυτήν. Κύριος πόρος του ΕΛΕΚ είναι το 65% των εισφορών που κατέβαλαν εργαζόμενοι και εργοδότες για κατάρτιση και ανεργίας (ΛΑΕΚ) που θα καλύπτει τα εξής:
α. Την ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης και αναβάθμισης των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού και
β. Την κάλυψη υποδομών και ινστιτούτων για έρευνα και εκπαίδευση που έχουν ιδρυθεί ή θα ιδρυθούν με συμμετοχή της ΓΣΕΕ, του ΣΕΒ, της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ, του ΣΕΤΕ, του ΣΒΕ, καθώς και τα λειτουργικά έξοδα της ΓΣΕΕ και της ΕΣΑμεΑ.
Σημειώνεται ότι, λόγω της διαφωνίας της ΔΥΠΑ και του διοικητή της Σπύρου Πρωτοψάλτη, για το ποσό που πρέπει να διατεθεί στον ΕΛΕΚ, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ αρνείτο να συνυπογράψει την ενεργοποίηση του Συμβουλίου των Κοινωνικών Εταίρων στο οποίο θα μεταβιβαστεί η διαχείριση του λογαριασμού.
Στην ουσία πρόκειται για έναν σημαντικότατο –για τους κοινωνικούς εταίρους– συμβιβασμό προς όφελός τους, στον οποίο ήταν κομβικός ο ρόλος και ο λόγος Γεωργιάδη. Λόγος που για όσους παρακολουθούν την εξέλιξη στο Εργασίας, είτε αρέσει είτε όχι, λειτουργεί θετικά για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στις συνδικαλιστικές και ερευνητικές δομές.
Ωστόσο, άλλη η εξουσία Γεωργιάδη κι άλλη η δυναμική Τσακλόγλου. Κι αυτό αποδεικνύεται κυρίως στο σκέλος των ασφαλιστικών διατάξεων που έρχονται σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή. Στο νομοσχέδιο του οποίου ο πυρήνας αφορά το νέο θεσμικό πλαίσιο για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) δεν έγινε δεκτή η πρόταση της ΓΣΕΕ για τη δημιουργία ενός Εθνικού Επαγγελματικού Ταμείου προκειμένου να θεσπιστούν συμπληρωματικές παροχές κυρίως για τους νέους ασφαλισμένους που έχουν υποστεί την αφαίμαξη του πόρου ΑΚΑΓΕ.
Δηλαδή του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών που συστάθηκε μεν το 2008, με βασικό σκοπό τη δημιουργία αποθεματικών στο πλαίσιο της διασφάλισης των συντάξεων των νέων γενεών, αλλά στην πορεία λεηλατήθηκε, όχι μόνο για να καλύψει ανάγκες των ασφαλιστικών ταμείων, αλλά ανακατευθύνθηκε προς τη χρηματοδότηση με τα αποθεματικά του (περίπου 10 δισ. ευρώ) του κόστους μετάβασης του νέου κεφαλαιοποιητικού επικουρικού συστήματος (ΤΕΚΑ) το οποίο συστάθηκε με προηγούμενο νομοσχέδιο των Χατζηδάκη - Τσακλόγλου.
Η ιδέα για το Εθνικό Επαγγελματικό Ταμείο είναι αρκετά απλή. Συστήνεται με ευθύνη της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων και με άρθρο στην Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που συνυπογράφεται από τους κοινωνικούς διαπραγματευτές καθορίζεται το ύψος της εισφοράς των εργαζομένων και των εργοδοτών. Η αναλογία θα είναι πάντα 1 προς 2, με το μεγαλύτερο βάρος να πέφτει στους εργοδότες. Σύμφωνα με τους αρχικούς υπολογισμούς, πρόσθετη επιβάρυνση ύψους 0,5% θα εισέφερε 5,5 εκατομμύρια τον χρόνο, ως έσοδο, στο νέο ταμείο.
Το ταμείο θα έχει κανονισμό και καταστατικό και θα προβλέπει ποσά συμπληρωματικών παροχών έπειτα από συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ασφάλισης.Δυστυχώς, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Π. Τσακλόγλου δεν ενθάρρυνε μια τέτοια ιδέα κι ούτε συμφώνησε με την υποχρεωτικότητα που επέβαλε η αποτελεσματική εφαρμογή αυτού του νέου φορέα. Ενα από τα συνήθη επιχειρήματά του σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τους κοινωνικούς εταίρους ήταν ότι οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να επιβαρυνθούν περισσότερο με μια επιπλέον εισφορά. Ωστόσο, ο ίδιος με παλαιότερη απόφασή του, είχε εγκρίνει να αυξηθεί το πόσο που μπορούν να επενδύουν ως εισφορά στο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) τα μέλη του Ιατρικού Συλλόγου Αθήνας –επί προεδρίας Πατούλη– σε ποσό που μπορεί να φτάσει έως και 170 ευρώ!
Θα πείτε «Μα οι γιατροί που μπορούν να καταβάλουν αυτό το ποσό δεν είναι απλοί μισθωτοί!». Σωστό, αλλά εάν είχαν με βούλα του υφυπουργού δυνατότητα τόσο μεγάλης και αφορολόγητης «επένδυσης», γιατί θα πρέπει να στερηθούν και οι νέοι ασφαλισμένοι από έναν συμπληρωματικό πόρο που δεν θα είναι υποχρεωτικά αυτός του ΤΕΚΑ;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας