Με αμείωτη ένταση συνεχίζεται το πάρτι των ανατιμήσεων στα τρόφιμα καθιστώντας δύσκολη την καθημερινότητα για τα νοικοκυριά που δεν βλέπουν καμία προοπτική αποκλιμάκωσης.
Η κατάσταση σε αυτό το μέτωπο παραμένει ανεξέλεγκτη καθώς παρά την επιβράδυνση του πληθωρισμού στο 6,1% τον Φεβρουάριο, από 7% τον Ιανουάριο, οι μέσες ανατιμήσεις στην ομάδα των ειδών διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών τρέχουν με υπερδιπλάσια ταχύτητα 14,8% έναντι 7,1% το 2022.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το πληθωριστικό κύμα στα τρόφιμα δεν θα καταλαγιάσει καθώς οι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών και των βιομηχανιών που καταφτάνουν στις αλυσίδες λιανικής περιέχουν νέες ανατιμήσεις έως και 10% σε ευρύ φάσμα ειδών πρώτης ανάγκης, που έρχονται ως αποτέλεσμα της αύξησης στο κόστος παραγωγής το προηγούμενο διάστημα.
Οι νέες τιμές θα περάσουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ τις επόμενες εβδομάδες και θα επιδεινώσουν την «αιμορραγία» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Την ίδια ώρα ξεφουσκώνει το μέτρο με το «καλάθι του νοικοκυριού», με τους καταναλωτές να μη δίνουν τη σημασία που έδιναν στην αρχή, ρίχνοντας βάρος στο market pass, καθώς αύριο είναι η τελευταία προθεσμία υποβολής αιτήσεων για τους υπόχρεους.
Στο υπουργείο Οικονομικών αφήνουν παράθυρο για επέκταση της χρονικής διάρκειας του market pass έως τον Οκτώβριο ή και ώς τα τέλη του έτους σε περίπτωση που η κούρσα στις τιμές των τροφίμων συνεχιστεί, αλλά είναι μια απόφαση που θα ληφθεί μετά τις εκλογές και σε συνάρτηση με τα περιθώρια για παροχές που θα υπάρχουν στον προϋπολογισμό και του στόχου που έχει τεθεί φέτος για τα πλεονάσματα.
Από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι θετική επίδραση στον πληθωρισμό άσκησαν η εξασθένηση των τιμών στην ηλεκτρική ενέργεια και στις επικοινωνίες (μειώσεις 1,5% στις τηλεφωνικές υπηρεσίες), καθώς σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες επήλθε επιτάχυνση για τον μήνα Φεβρουάριο.
Ειδικότερα, σε ετήσια βάση οι μέσες αυξήσεις στην ομάδα «διατροφή» ανήλθαν στο 14,8%, με τα γαλακτοκομικά και τα αυγά να πωλούνται ακριβότερα κατά 25,2%, να ακολουθούν τα έλαια και λίπη με 22,9%, τα κρέατα με 20%, το ψωμί και τα δημητριακά με 16,8%, ο καφές, το κακάο, το τσάι με 13%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες, τα γλυκά και τα παγωτά με 9,2%, τα αναψυκτικά και οι χυμοί με 9%, τα λαχανικά με 8,6% και τα ψάρια με 2,6%.
Στην κατηγορία «διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», η μέση αύξηση έφτασε το 10,5%, σε ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια 8,1% (αύξηση 13,9% στο πακέτο διακοπών), σε ένδυση και υπόδηση 7,1%, στις μεταφορές 6,5% (τα εισιτήρια στα αεροπλάνα αυξήθηκαν κατά 47,6% και στα πλοία κατά 26,7%, η μεταφορά επιβατών με ταξί κατά 32,9%), στην υγεία 5,3% και στην εκπαίδευση 2,2%.
Στην ομάδα «στέγαση», ο πληθωρισμός ήταν αρνητικός - 4,9%, καθώς τον Φεβρουάριο οι τιμές στον ηλεκτρισμό μειώθηκαν 22,4% σε σχέση με τον περσινό μήνα και στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 5,1%. Αντίθετα, αυξήθηκαν σε φυσικό αέριο 37,1%, στερεά καύσιμα 25,3%, υγραέριο 15% και κατά 2% στα καύσιμα και τα λιπαντικά.
Οσον αφορά τον εναρμονισμένο πληθωρισμό, τον Φεβρουάριο σημείωσε αύξηση 6,5%.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας