Η έξαρση της ακρίβειας που λυγίζει τα νοικοκυριά και έχει γίνει βρόχος στη ζωή των ανθρώπων αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο αντίπαλο της κυβέρνησης στην τελική ευθεία προς τις κάλπες. Στο μέγαρο Μαξίμου έχουν συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορούν να εμφανιστούν στα μπαλκόνια την ώρα που ο λαός στενάζει και δεν έχει να πληρώσει τα βασικά και ήδη μεταξύ των συνεργατών του πρωθυπουργού εκφράζονται ανοιχτά φόβοι ότι η ανοδική πορεία των τιμών θα έχει ισχυρό πολιτικό αποτύπωμα.
Οπως λένε χαρακτηριστικά, «οι ψηφοφόροι κάνουν τις επιλογές τους με βάση την τσέπη τους και όχι με τις παροχές της τελευταίας στιγμής». Κάτι που έχει αναγνωρίσει και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κάθε φορά που αναλογίζεται την ήττα του 2019. Αυτός είναι ο λόγος που το οικονομικό επιτελείο παρακολουθεί με την πλάτη στον τοίχο την πληθωριστική έξαρση και βρίσκεται σε εγρήγορση για νέα πυροσβεστικά μέτρα καθώς η φωτιά της ακρίβειας, σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις, θα παραμείνει ισχυρή τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Δημοσιονομικές αντοχές
Το γεγονός αυτό προσθέτει νέους πονοκεφάλους και απρόβλεπτες μεταβλητές στους εκλογικούς σχεδιασμούς του πρωθυπουργού, που αναζητά σανίδα σωτηρίας εξαντλώντας τα όρια των δημοσιονομικών αντοχών σε μια προσπάθεια να εξευμενίσει τη διάχυτη λαϊκή δυσαρέσκεια. Ηδη στην οδό Νίκης σχεδιάζουν προσεκτικά την επικοινωνιακή αντεπίθεση με όχημα τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας και το αποθεματικό του 1 δισ. ευρώ που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό.
Ειδικά για την πορεία της οικονομίας τα αρμόδια στελέχη επισημαίνουν ότι παρά τις εντεινόμενες δυσμενείς διεθνείς εξελίξεις η ταχύτητα ανόδου θα είναι πάνω από την πρόβλεψη του προϋπολογισμού για 1,8% το 2023 από 6,1-6,2% που εκτιμάται για το 2022 (τα οριστικά στοιχεία για το ΑΕΠ θα ανακοινωθούν στις 7 Μαρτίου από την ΕΛΣΤΑΤ).
Το κλειδί είναι η ενίσχυση των επενδύσεων μέσω των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με δεδομένο ότι τα κεφάλαια για το «Ελλάδα 2.0» εκταμιεύονται υπό αυστηρές προϋποθέσεις, στο οικονομικό επιτελείο δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην ολοκλήρωση των χρονικών οροσήμων και των στόχων καθώς υπάρχουν δράσεις και προγράμματα που εμφανίζουν υστέρηση και έχουν εντοπιστεί από τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Την ίδια ώρα στο Γενικό Λογιστήριο προχωρούν σε αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης και έχουν σχεδόν έτοιμη την πρόταση που θα καταθέσουν στην Κομισιόν η οποία θα ενσωματώνει τον νέο άξονα REPower EU με έμφαση στις δράσεις για την πράσινη ανάπτυξη. Η λίστα με τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το REPower EU έχει σχεδόν οριστικοποιηθεί και το μόνο που μένει ανοιχτό είναι τα κονδύλια που θα ζητήσει η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης.
Το πακέτο που έχει προτείνει η Κομισιόν για τη χώρα μας περιλαμβάνει:
■ Εως 7,5 δισ. ευρώ από δάνεια, σε σύνολο 225 δισ. ευρώ τα οποία παραμένουν αδιάθετα καθώς υπάρχουν κράτη-μέλη που δεν τα έχουν ζητήσει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
■ 1 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων του Συστήματος Δικαιωμάτων Ρύπων της Ε.Ε. Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 20 δισ. ευρώ για όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Επίσης, άλλη μία ανοιχτή πιθανότητα είναι η μετακίνηση κονδυλίων ύψους 1,5 δισ. από το νέο ΕΣΠΑ και 348 εκατ. ευρώ από την ΚΑΠ προς το Ταμείο Ανάκαμψης. Ταυτόχρονα ετοιμάζεται και το InvestEU, το καινούργιο εργαλείο του δανειακού σκέλους που θα τρέξει το επόμενο διάστημα και προβλέπει τη διοχέτευση 2,5 δισ. ευρώ σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Αιχμές για μονοπωλιακό καθεστώς στη διαχείριση MyDATA και ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ
Να αναρτηθεί το σύνολο των απαραίτητων εφαρμογών και το βοηθητικό υλικό αυτών για την απρόσκοπτη και επαρκή ικανοποίηση των δηλωτικών – διαβίβασης ή οποιασδήποτε άλλης μορφής υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που απορρέουν από τις πλατφόρμες MyDATA και ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, ζητεί η Ανεξάρτητη Κίνηση Οικονομολόγων Ελλάδας (Α.ΚΙ.Ο.Ε.) με επιστολή προς τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γ. Πιτσιλή, τους υπουργούς Οικονομικών, Χ. Σταϊκούρα, Εργασίας Κ. Χατζηδάκη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κ. Πιερρακάκη. Η επιστολή που κοινοποιείται στη ΓΣΕΒΕΕ και στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών αναφέρει: «Ενημερώνουμε κάθε θεσμική Ανεξάρτητη ή μη Αρχή ότι με την έως τώρα καθυστέρηση ή άρνησή σας για την παροχή των απαραίτητων εφαρμογών και βοηθητικού υλικού αυτών ως προς την ικανοποίηση των αναγκών και της εύρυθμης λειτουργίας των ΟΠΣ MyDATA – ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, εν γνώσει σας και εκ προθέσεως έχετε δημιουργήσει συνθήκες:
● Υπερ-συγκεντρωτισμού στον κλάδο πληροφορικής.
● Πιθανό μονοπωλιακό καθεστώς στον κρίσιμο για την οικονομία της χώρας ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.
● Πιθανή ενθάρρυνση ενεργειών διαπλοκής.
● Εγκλωβισμού του συνόλου των επιχειρήσεων της χώρας σε ολιγομελή ομάδα επιχειρηματιών που ελέγχουν πλέον την ορθή ή μη σχέση των οικονομικών μονάδων με τη Φορολογική Αρχή και το υπουργείο Εργασίας – Κοινωνικών Υποθέσεων.
Η ΑΚΙΟΕ καταλήγει με την αιχμή ότι οι συναρμόδιοι υπουργοί και αξιωματούχοι με τη στάση τους καθίστανται συνεργοί «στην αποδόμηση του εθνικού στόχου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας σε πιθανό, απευκταίο, ακραίο αλλά όχι απίθανο σενάριο μεταβίβασης ή αλλαγής των σκοπών των επιχειρηματιών του μονοπωλιακού καθεστώτος ή ακόμα και της κατάρρευσης αυτού».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας