Μόνο τη σκούφια του ξωτικού δεν φόρεσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης, στις εορταστικές ανακοινώσεις του για το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι του Αγιου Βασίλη», που ξεκινάνε στις 14 Δεκεμβρίου. Υποστήριξε μάλιστα ότι η έκτη εβδομάδα εφαρμογής του «καλαθιού του νοικοκυριού» έχει φέρει μειώσεις της τάξης του 30%, σε σύγκριση με ενάμιση μήνα πριν ή «40% αν συνυπολογίσετε το 10% του πληθωρισμού που μεσολάβησε».
Καθώς απουσιάζει από την πλατφόρμα e-katanalotis η σύγκριση τιμών για τα προϊόντα του «καλαθιού» (μόνο τη δεύτερη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου υπήρξε αυτή η δυνατότητα), είναι δύσκολο να επαληθευτεί ο ισχυρισμός του υπουργού. Ο ίδιος πάντως αυτοδιαψεύδεται, καθώς δήλωσε ότι το καλάθι αρχικά κόστιζε πάνω από 110 ευρώ και τώρα έχει πέσει κάτω από τα 100 ευρώ στα 2/3 των αλυσίδων, έκπτωση που αντιστοιχεί σε 9-10%, η οποία σίγουρα απέχει πολύ από το υπεραισιόδοξο 40%.
Μείωση δαπανών
Ο υπουργός Ανάπτυξης δεσμεύτηκε να παρουσιάσει αναλυτικά στοιχεία και πίνακες σε συνέντευξη Τύπου την επόμενη Τετάρτη, επιμένοντας ότι «οι καταναλωτές που επιλέγουν να αγοράζουν πράγματα από το καλάθι κερδίζουν λεφτά». Προς το παρόν οι καταναλωτές δεν είναι καθόλου αισιόδοξοι, όπως αποτυπώνει η τελευταία έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος.
Ο ένας στους δύο δηλώνει ότι θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για λογαριασμούς, ενώ ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής τον Νοέμβριο κινήθηκε στο -61, ελαφρά διορθωμένος σε σύγκριση με τον Ιούλιο, αλλά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι (-45). Ακόμα πιο χαμηλά, στο -67, κινείται ο δείκτης προσδοκιών των καταναλωτών, αν και υπάρχει σημαντική διόρθωση σε σύγκριση με τον Ιούλιο (-73).
Το πιο ανησυχητικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι το 70% του οικογενειακού προϋπολογισμού δαπανάται σε λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους. Τα πρώτα έξοδα που περικόπτονται είναι οι σημαντικές αγορές για το σπίτι (έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές), με τα νοικοκυριά να θεωρούν ότι η σημερινή περίοδος είναι η χειρότερη των τελευταίων τριών χρόνων γι’ αυτές τις αγορές. Αύξηση των λογαριασμών ΔΕΚΟ αναμένει το 55% των καταναλωτών, το 48% αναμένει αύξηση δαπανών για προϊόντα, εξαιτίας του πληθωρισμού σε είδη πρώτης ανάγκης, ενώ μειωμένες δαπάνες για εξόδους και διασκέδαση αναμένει το 40%.
Τέσσερα προϊόντα
Σε αυτό το κλίμα ο εμπλουτισμός του καλαθιού του νοικοκυριού με μόλις τέσσερα προϊόντα για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι (γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι, σοκολάτα) δεν αναμένεται να φέρει μεγάλη ανακούφιση, καθώς οι τιμές σε όλα τα παραπάνω είδη είναι σημαντικά υψηλότερες από πέρυσι, ενώ ειδικά στο μοσχαρίσιο κρέας φτάνουν το 25-30%. Θετικά βλέπουν πάντως το «καλάθι του Αϊ-Βασίλη» οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών, που θεωρούν ότι «θα φέρει ισοπαλία υπέρ του καταναλωτή» (όπως δήλωσε πηγή της διοίκησης των Jumbo), προσελκύοντας περισσότερους πελάτες, ακόμα και με μικρότερο περιθώριο κέρδους. Ο όμιλος Jumbo τον Νοέμβριο ανακοίνωσε αύξηση τζίρου 24%, με σημαντική άνοδο στα καταστήματα της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας, ενώ στην Ελλάδα η αύξηση ήταν 12%.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας