Πληθαίνουν τις τελευταίες ώρες οι πληροφορίες πως η κυβέρνηση αναζητά την κατάλληλη ευκαιρία να προχωρήσει σε νέα επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, η λιανική τιμή του οποίου διαμορφώνεται το τελευταίο διάστημα σε επίπεδα πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο, υψηλότερα και από τη βενζίνη, παρότι η χρηματιστηριακή διακύμανση του Brent παραμένει κάτω από τα 100 δολάρια ανά βαρέλι.
Οι πιέσεις που ασκούνται στην κυβέρνηση για να προβεί σε μια τέτοια κίνηση είναι έντονες, ενώ την ίδια στιγμή διατηρούνται πολύ υψηλά τα περιθώρια διύλισης. Μάλιστα, η ομοσπονδία ιδιοκτητών φορτηγών, ΟΦΑΕ, σε επιστολή που απέστειλε πρόσφατα στον πρωθυπουργό, υπογραμμίζει μεταξύ άλλων ότι η ραγδαία αύξηση της τιμής πετρελαίου ήταν η «χαριστική βολή» που έχει οδηγήσει πολλούς μεταφορείς στην ακινητοποίηση των φορτηγών τους, ενώ έχει φέρει όλους τους υπόλοιπους στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης.
Η ΟΦΑΕ σημειώνει χαρακτηριστικά ότι τα καύσιμα ήταν μέχρι πρόσφατα περίπου το 45% του λειτουργικού κόστους ενός φορτηγού, όπως πλέον το ποσοστό αυτό αγγίζει σήμερα το 70%, λόγω των αυξήσεων σε καύσιμα και επίναυλους πλοίων -με μηδενική δυνατότητα μετακύλισης.
Υπενθυμίζεται ότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης αποτελεί βασικό στοιχείο κόστους στη βιοτεχνική παραγωγή και στη μεταφορά προϊόντων, ενώ diesel χρησιμοποιούν και παραγωγοί ρεύματος.
Στόχος της κυβέρνησης είναι η τιμή του πετρελαίου κίνησης να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο (και ταυτόχρονα χαμηλότερα από την τιμή της βενζίνης). Τα σενάρια που φέρεται να εξετάζει το οικονομικό επιτελείο κάνουν λόγο για επιδότηση ύψους περίπου 15-25 λεπτά το λίτρο στα διυλιστήρια.
Υπενθυμίζεται ότι η επιδότηση των διυλιστηρίων και των εισαγωγέων καυσίμων στο πετρέλαιο κίνησης που εξέπνευσε στις 30 Σεπτεμβρίου, άγγιζε τα 12 λεπτά ανά λίτρο -με την τελική έκπτωση στον καταναλωτή να διαμορφώνεται περίπου στα 15 λεπτά το λίτρο.
Παράλληλα, στελέχη της κυβέρνησης με δηλώσεις τους συντηρούν σενάρια διπλασιασμού της επιδότησης στα διυλιστήρια για να κρατηθεί χαμηλά η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης σε περίπτωση που ξεφύγουν οι διεθνείς χρηματιστηριακές τιμές από την διαφαινόμενη μείωση της παραγωγής των χωρών του ΟΠΕΚ+.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας