• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.5°C / 16.3°C
    2 BF
    68%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 15.3°C
    1 BF
    79%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 16.5°C
    0 BF
    88%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.9°C
    2 BF
    62%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.0°C
    1 BF
    94%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 9.4°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    81%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.7°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.2°C
    3 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 16.8°C
    3 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 11.8°C / 14.7°C
    1 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    4 BF
    79%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.5°C
    2 BF
    80%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 17.1°C
    3 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 16.5°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.7°C
    2 BF
    78%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 14.5°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 9.7°C
    2 BF
    74%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Συνεχίζεται το πάρτι στα διυλιστήρια

  • A-
  • A+
Πέρα από τα υπερκέρδη που ήδη καταγράφηκαν για το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι εταιρείες διύλισης συνεχίζουν ακάθεκτες, εστιάζοντας τους τελευταίους μήνες στο πετρέλαιο.

Ο συνδυασμός δύο σημαντικών εξελίξεων την περασμένη εβδομάδα φέρνει πάλι στην επικαιρότητα τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων στην Ελλάδα. Από τη μία οι υπουργοί Ενέργειας και Οικονομικών στην Ε.Ε. που δεν κατάφεραν να συντονίσουν τον βηματισμό τους για την επιβολή συγκεκριμένου φόρου στα υπερκέρδη των εταιρειών διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών κι από την άλλη στην Ελλάδα ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου μια πολύμηνη περίοδος επιδότησης των διυλιστηρίων με 12 ευρωλεπτά ανά λίτρο (συν ΦΠΑ), οδηγώντας από την 1η Οκτωβρίου σε νέα επώδυνη αύξηση το πετρέλαιο κίνησης - το οποίο είναι βασικό στοιχείο κόστους στις μεταφορές προϊόντων και στη μικρομεσαία βιομηχανική παραγωγή.

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: Υπερκέρδη υπάρχουν (τεκμηριωμένα), είναι δυσθεώρητα σε επίπεδα αρκετών δισ. ευρώ στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες και ανεξάρτητα από τον μηχανισμό που παράγονται, σε μια κοινωνία που κινδυνεύει να καταστραφεί, οφείλεις να επιστρέψεις σημαντικό μερίδιο μέσω έκτακτης φορολογίας σε αυτούς που εξαναγκάστηκαν να σε χρηματοδοτήσουν. Μέρος αυτών οφείλεται πράγματι στον τυπικό μηχανισμό της αγοράς, όμως επιπλέον αυτών ΕΛΠΕ (νυν HellenΙQ Energy) και Motor Oil διατηρούν σε επίπεδα έως και τετραπλάσια από τα συνήθη, άνω των 41 δολαρίων ανά βαρέλι, το περιθώριο διύλισης στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης - ιδίως στην εσωτερική αγορά, καθώς μεγάλο μέρος των εξαγωγών τους γίνεται σε… χαμηλότερες τιμές. Μάλιστα, τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου, όταν σταμάτησε η επιδότηση για το πετρέλαιο κίνησης, το περιθώριο διύλισης του πετρελαίου ανέβηκε στα... 48 δολάρια ανά βαρέλι.

Είναι προφανές ότι απαιτείται ειδική παρέμβαση για να μην επηρεαστεί αρνητικά η παραγωγική, εμπορική, οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα από την τσουχτερή τιμή του πετρελαίου κίνησης, αλλά και η δυνατότητα αγοράς πετρελαίου θέρμανσης, αφού για τη βενζίνη ήδη από τον Αύγουστο το περιθώριο διύλισης οδηγήθηκε, με όποιο τρόπο, σε επίπεδα κάτω από 10 δολάρια ανά βαρέλι.

Η κυβέρνηση πάντως δεν έχει δείξει ουσιαστική πρόθεση να παρέμβει, παρά τις δηλώσεις στελεχών της στα ευρωπαϊκά σαλόνια, αφού τα τελικά κείμενα, που ξεκίνησαν από τη φορολόγηση των υπερκερδών ενεργειακών εταιρειών με 90% (στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος), διολίσθησαν σε φορολόγηση με 33% για τα ορυκτά καύσιμα και τελικά σε ακαθόριστο ποσοστό (βλ. https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2022/09/30/council-agrees-on-emergency-measures-to-reduce-energy-prices/) για τα φορολογικά έτη 2022 και/ή 2023.

Ο κ. Σταϊκούρας βιάστηκε να προσδιορίσει την περασμένη εβδομάδα τα έσοδα από τη φορολογία αλληλεγγύης στα πετρελαιοειδή στα 300-400 εκατομμύρια για τη διετία, παραπέμποντας στην έκδοση ευρωπαϊκής οδηγίας, αν και τα κράτη-μέλη διατηρούν δικαίωμα για ισοδύναμα εθνικά μέτρα, υπό την προϋπόθεση ότι είναι συμβατά με τους στόχους του κανονισμού και παράγουν τουλάχιστον συγκρίσιμα έσοδα.

Με την εφαρμογή της αρχικής ευρωπαϊκής πρότασης για προσδιορισμό των ουρανοκατέβατων κερδών σε όσα υπερβαίνουν πάνω από 20% τον μέσο όρο της τετραετίας 2018-2021, η ειδική φορολόγηση μόνο για το πρώτο εξάμηνο το 2022 φτάνει στα 590 εκατομμύρια και σε ετήσια βάση πιθανότατα θα ξεπεράσει τα 900 εκατ. ευρώ, φέτος.

Mπορεί να μειωθεί η λιανική τιμή του πετρελαίου κίνησης

Με λογικά περιθώρια διύλισης, τα παράγωγα του πετρελαίου (κίνησης και θέρμανσης) μπορούν να φτάσουν στη λιανική αγορά με τιμές μειωμένες ώς και… 33 ευρωλεπτά ανά λίτρο, υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς καυσίμων με τους οποίους μίλησε η «Εφ.Συν.».

Οι εταιρείες διύλισης έχουν περιθώριο να επιστρέψουν στους καταναλωτές μεγάλο μέρος των υπερκερδών -χωρίς καν να επηρεαστούν τα βασικά τους κέρδη- όταν οι καταναλωτές κατανοήσουν με απλό τρόπο τα εκρηκτικά περιθώρια διύλισης με τα οποία επιλέγουν να λειτουργήσουν σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.

Η διαφορά από τα έως και 48 δολάρια ανά βαρέλι μέχρι τα έστω 10 δολάρια βασικού περιθωρίου κέρδους (υπάρχουν και άλλα premium για όποιον επιθυμεί μεγαλύτερη διαφάνεια), είναι στα 38 δολάρια ανά βαρέλι, δηλαδή στα 270 ευρώ ανά 1.000 λίτρα (συν ΦΠΑ). Σε επίπεδο λιανικής μια «εθελοντική» μείωση της τάξης των 33 ευρωλεπτών είναι απολύτως εφικτή (και με «ηθική βάση»), προλαμβάνοντας ένα ισχυρό κίνημα καταναλωτών να απαιτήσει... μετοχές.

Πετούν αετό στο υπουργείο Ανάπτυξης;

Συλλεκτικό γράφημα για την εξέλιξη των διεθνών τιμών Brent, Platts (HCIF MED), των τιμών διυλιστηρίου και των τιμών λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, καθώς και των αντίστοιχων ενδεικτικών περιθωρίων εμπορίας για το διάστημα των τελευταίων 12 μηνών, για την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε την Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022 (δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα 25 Ιουλίου). Από την ανάλυση των στοιχείων που έκανε η «Εφ.Συν.», φωτογραφίζεται με κίτρινο χρώμα το μέγεθος των λεγόμενων «ουρανοκατέβατων κερδών» για τη βενζίνη. Από την επόμενη Δευτέρα 1η Αυγούστου το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων σταμάτησε να το συμπεριλαμβάνει στο «εβδομαδιαίο δελτίο επισκόπησης τιμών καυσίμων» που δημοσιοποιεί στο fuelprices.gr.

Το Σάββατο 30 Ιουλίου η «Εφ.Συν.» αποκάλυψε τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων στην Ελλάδα και κάποιος –ασφαλώς αυθόρμητα– σκέφτηκε να αφαιρέσει άμεσα μέρος των «αποδεικτικών στοιχείων» από την εβδομαδιαία ενημέρωση. Τώρα που το επισημαίνουμε, οι δύο υπουργοί (Ν. Παπαθανάσης και Σπ.-Α. Γεωργιάδης) έχουν την ευκαιρία να το επαναφέρουν και να δημοσιοποιήσουν παράλληλα τα συμπεράσματα του ελέγχου στα διυλιστήρια σχετικά με την τήρηση του νομοθετημένου πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους όλους αυτούς τους μήνες.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σενάρια για επιστροφή της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης
Εξετάζεται και αύξηση της επιδότησης στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο θέρμανσης, εάν το απαιτήσουν οι συνθήκες της διεθνούς αγοράς.
Σενάρια για επιστροφή της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πόλεμος τιμών για τη θέρμανση
Με τιμές κάτω από 1,4 ευρώ το λίτρο πετρελαίου θέρμανσης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ξεκίνησε η χειμερινή περίοδος διάθεσης ● Εκπτώσεις μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, προσφορές για τον Νοέμβριο και αμηχανία για τη...
Πόλεμος τιμών για τη θέρμανση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Premium παιχνίδια με κρατικές ενισχύσεις
Οσο ίσχυαν τα κάθε είδους Fuel Pass και η επιδότηση των 12 λεπτών ανά λίτρο, τα εσωτερικά «premium» που διαμορφώνουν τους τιμοκαταλόγους χονδρικής ήταν... υψηλότερα έως και 11,6 λεπτά ανά λίτρο.
Premium παιχνίδια με κρατικές ενισχύσεις
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αποκλιμάκωση στα... υπερκέρδη
Ραγδαία αποκλιμακώθηκε το τελευταίο διήμερο το περιθώριο διύλισης στη ΝΑ Μεσόγειο. Από τα 36+ δολάρια ανά βαρέλι που είχε φτάσει την περασμένη εβδομάδα, κατρακύλησε στα 17,77 δολάρια, αποδεικνύοντας το...
Αποκλιμάκωση στα... υπερκέρδη
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ποιος πιστεύει ότι το πλαφόν ελαφρύνει τους πολίτες;»
Εντονα αντέδρασαν οι πρατηριούχοι καυσίμων κίνησης στην εξάμηνη παράταση του αριθμητικού πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, υποστηρίζοντας ότι υποκρύπτει προσπάθεια απόδοσης ευθυνών, για τις τιμές που έχουν...
«Ποιος πιστεύει ότι το πλαφόν ελαφρύνει τους πολίτες;»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Θέμα... ημερών να δούμε βενζίνη στα 2,60 ευρώ/λίτρο στις πόλεις
Με τη χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης βενζίνης για τη ΝΑ Μεσόγειο «εγκλωβισμένη» σε ανοδικό κανάλι... μπαίνουμε σε ανεξερεύνητα μονοπάτια.
Θέμα... ημερών να δούμε βενζίνη στα 2,60 ευρώ/λίτρο στις πόλεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας