Μία από τις βασικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος της ακτοπλοΐας είναι η γήρανση του στόλου, καθώς γύρω στο 70% είναι άνω των 20 ετών, γεγονός που δείχνει πως οι ανάγκες ανανέωσής του είναι πλέον επιτακτικές για όλα τα μεγέθη των πλοίων. Η συγκεκριμένη εικόνα περιπλέκεται από την αβεβαιότητα που προκαλούν οι κάθε είδους περιβαλλοντικοί και άλλοι κανονισμοί που επηρεάζουν στρατηγικού τύπου αποφάσεις, όπως, μεταξύ άλλων, είναι η επιλογή καυσίμου λειτουργίας των πλοίων. Αντίθετα, βρισκόμαστε πλέον σε μια εποχή όπου η έρευνα και η ανάπτυξη εξειδικευμένων εταιρειών επιταχύνουν τις μελέτες τους με σκοπό να οδηγηθούμε στα πλοία που θα έχουν ελάχιστο αποτύπωμα άνθρακα και ανταγωνιστικές τιμές κόστους λειτουργίας.
Αυτά αναφέρονται στην 21η Ετήσια Μελέτη της εταιρείας οικονομικών ναυτιλιακών συμβούλων XRTC, με επικεφαλής τον Γιώργη Ξηραδάκη, για την ελληνική ακτοπλοΐα 2022. Πρώτη φορά τις τελευταίες δεκαετίες η ελληνική ακτοπλοΐα δεν ανανεώθηκε με κανένα νεότευκτο πλοίο για μία περίοδο σχεδόν 10 ετών, αρνητικό ρεκόρ, αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και της έλλειψης σχεδιασμού, το οποίο έσπασε τον φετινό Αύγουστο με την είσοδο 3 μικρών πλοιαρίων του ομίλου της Attica.
Γεγονός είναι ότι η παρούσα κατάσταση του στόλου αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για την έναρξη ενός νέου επενδυτικού κύκλου με την κατασκευή νέων πλοίων ή έστω και με αγορά σύγχρονων μεταχειρισμένων, τονίζεται στη μελέτη και σημειώνεται πως η αγορά καλείται να βρει τεχνικές λύσεις και κεφάλαια για τη ναυπήγηση νέων πλοίων φιλικών προς το περιβάλλον.
Ο νέος αυτός κύκλος ανανέωσης του στόλου εκτιμάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις ύψους 2,5-3 δισ. ευρώ στην περίπτωση ανανέωσης των υπαρχόντων πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών. Αντιστοίχως απαραίτητες κρίνονται οι επενδύσεις για την τεχνολογική αναβάθμιση των μικρότερης ηλικίας πλοίων (κάτω των 20 ετών) που εξυπηρετούν γραμμές της ελληνικής ακτοπλοΐας. Μια αρχική εκτίμηση του κόστους αυτών των επενδύσεων ξεπερνά τα 100 με 150 εκατ. ευρώ.
Μερικά από τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης είναι:
■ Ο ακτοπλοϊκός κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με μια σωρεία προβλημάτων αφενός αλλά και προκλήσεων αφετέρου, που όμοιες δεν έχουν παρουσιαστεί τις τελευταίες δεκαετίες, και όλα τα εμπλεκόμενα μέρη αναζητούν τον καλύτερο τρόπο για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες και να διακρίνουν τυχόν διαφαινόμενες ευκαιρίες.
■ Στην παρούσα φάση η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά λειτουργεί εντός ενός πλαισίου εκρηκτικού σε ένα περιβάλλον πληθωριστικό με έντονες γεωπολιτικές επιδράσεις και σπάνιες υγειονομικές συνθήκες.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας