• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 14.1°C
    3 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 11.6°C
    3 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 10.9°C / 14.4°C
    2 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 7.7°C
    2 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 9.0°C
    0 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    2 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 13.6°C
    2 BF
    76%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    5 BF
    62%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    5 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    4 BF
    62%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.0°C / 10.0°C
    2 BF
    72%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 10.6°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.8°C / 14.9°C
    0 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 14.3°C
    0 BF
    61%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    69%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 11.2°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    1 BF
    70%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Φουσκωμένοι τζίροι, μειωμένη κατανάλωση

  • A-
  • A+
Ανατιμήσεις-φωτιά σε λάδι, τυρί, άλευρα ● Στροφή στα φτηνότερα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» ελέω ακρίβειας.

Mε ανάπτυξη ύψους 0,9% κινήθηκε η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Nielsen IQ. To ελληνικό τμήμα της διεθνούς εταιρείας έρευνας αγορών καταγράφει συστηματικά τον τζίρο των μεσαίων και μεγάλων σουπερμάρκετ (από 100 τ.μ. και πάνω) της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης – πλην των νησιών και της κατηγορίας Discount.

Οπως υπογραμμίζεται στην έρευνα, η μικρή αύξηση του τζίρου οφείλεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, καθώς η ζήτηση παρουσιάζει αρνητική τάση για το σύνολο των μεγάλων κατηγοριών (τρόφιμα-ποτά, φροντίδα νοικοκυριού, προσωπική περιποίηση). Ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι τα τρόφιμα μολονότι ανήκουν στην κατηγορία με τις μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις, με μεσοσταθμικές ανατιμήσεις 4,2% στο σύνολο του εξαμήνου, είχαν άνοδο του τζίρου μόλις 0,7%, ενώ οι όγκοι πωλήσεων υποχώρησαν κατά 2,75%. Επιβεβαιώνονται έτσι οι έρευνες καταναλωτικών τάσεων που εμφανίζουν τουλάχιστον τα έξι στα δέκα νοικοκυριά να μειώνουν τις αγορές τροφίμων για να καταφέρουν να πληρώσουν λογαριασμούς (ΙΕΛΚΑ) και πάνω από τα μισά να περιορίζουν γενικά τα ψώνια στο σουπερμάρκετ, καθώς φοβούνται νέες αυξήσεις σε ενέργεια και καύσιμα το δεύτερο εξάμηνο του 2022 (ΣΕΛΠΕ).

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών καταγράφονται στο ελαιόλαδο (+22,7%), το συσκευασμένο τυρί (+9,7%) και στα άλευρα (+9,1%), με τον Μάιο και τον Ιούνιο να είναι οι μήνες με τις υψηλότερες ανατιμήσεις, σε σύγκριση με το πρώτο τετράμηνο. Σε αντίθεση με το πρώτο έτος της πανδημίας, όταν οι πωλήσεις κάθε είδους καθαριστικών είχαν εκτιναχτεί λόγω της μανίας με την αντισηψία, τώρα οι καταναλωτές κόβουν τις αγορές για προϊόντα λάτρας και ομορφιάς, καθώς προτεραιότητα έχει ό,τι τρώγεται. Ετσι, ενώ τα είδη φροντίδας νοικοκυριού και προσωπικής περιποίησης έχουν ακριβύνει κατά 3,4% και 2,1%, η κατανάλωσή τους έχει υποχωρήσει κατά 5,3% και 3,6% αντίστοιχα. Τσουχτερές ανατιμήσεις καταγράφονται ακόμα και σε αναγκαία προϊόντα καθημερινής χρήσης, με χαρακτηριστικό το αλουμινόχαρτο (+16,7%) και τις πάνες (+9%).

Στο κυνήγι του φτηνού, όλο και περισσότεροι καταναλωτές στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στην αγορά στο 13,6% από 12,7% το 2021. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της ΙRI, η οποία πραγματοποιεί επίσης έρευνες αγοράς στα σουπερμάρκετ, η αξία των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο πεντάμηνο του 2022 κινήθηκε στο 16% από 14,8% το πρώτο πεντάμηνο του 2021. Πάντως, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία από τον κλάδο των προμηθευτών, ο Αύγουστος θα κάνει ποδαρικό με νέες ανατιμήσεις-φωτιά σε βασικά είδη, όπως τα απορρυπαντικά και τα καλλυντικά, οι οποίες σε κάποιες περιπτώσεις θα αγγίξουν ώς και το 30%, ενώ νέα σημαντική ανατίμηση περίπου 7% αναμένεται στα γαλακτοκομικά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μετ’ εμποδίων και... αυξήσεων το καλάθι
Εμμέσως το υπουργείο αναγνωρίζει ότι στις λίστες κυριαρχούν τα Private Label και προαναγγέλλει νέα συνάντηση με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας, ώστε να υπάρχει διεύρυνση με επώνυμα προϊόντα.
Μετ’ εμποδίων και... αυξήσεων το καλάθι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μια τρύπα στο... καλάθι με τη λίστα του Αδωνη
Στον... πατριωτισμό των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ αφήνει ο υπουργός Ανάπτυξης την τιθάσευση της ακρίβειας που γονατίζει τους καταναλωτές μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος.
Μια τρύπα στο... καλάθι με τη λίστα του Αδωνη
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ανατιμήσεις-ρεκόρ σε ενέργεια και τρόφιμα καταπίνουν τις επιδοτήσεις-ψίχουλα
Ανατιμήσεις πολλαπλάσιες του εθνικού πληθωρισμού κρύβονται πίσω από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τα οποία ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή σκαρφάλωσε στο 12% και στο 12,1% ο...
Ανατιμήσεις-ρεκόρ σε ενέργεια και τρόφιμα καταπίνουν τις επιδοτήσεις-ψίχουλα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Λίστα για... μικρό καλάθι
Ανάμικτες ήταν οι αντιδράσεις για το «καλάθι των 50 προϊόντων» που προανήγγειλε το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεννόηση με τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ ως ανάχωμα στην ακρίβεια.
Λίστα για... μικρό καλάθι
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Καλάθι» άνευ αντικρίσματος, σκληρό ωράριο χωρίς μειώσεις
Σε μια συμφωνία που δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, δεν παγώνει τις τιμές και δεν είναι κοινή για όλες τις επιχειρήσεις κατέληξε χθες το υπουργείο Ανάπτυξης μετά τη σύσκεψη με εκπροσώπους μεγάλων αλυσίδων...
«Καλάθι» άνευ αντικρίσματος, σκληρό ωράριο χωρίς μειώσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ψυχρολουσία στους καταναλωτές
Επαληθεύονται οι προβλέψεις για ανατιμήσεις 13% ώς 23% μέσα σε έναν μήνα σε βασικά προϊόντα ● Το ΙΝΚΑ κάνει λόγο για κερδοσκοπία που πλήττει φτωχά και μεσαία στρώματα.
Ψυχρολουσία στους καταναλωτές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας