Αθήνα, 24°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
24°C
25.2° 23.1°
3 BF
53%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
27.1° 24.1°
4 BF
37%
Πάτρα
Αίθριος καιρός
26°C
28.2° 25.5°
2 BF
56%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
23°C
23.3° 22.9°
2 BF
36%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
27.4° 24.9°
3 BF
44%
Βέροια
Αίθριος καιρός
25°C
27.1° 23.5°
0 BF
37%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
21.8° 20.4°
3 BF
30%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
28.7° 28.7°
1 BF
29%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
28.2° 25.8°
5 BF
47%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
25.1° 24.9°
4 BF
53%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
25°C
25.4° 24.8°
5 BF
53%
Σκόπελος
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.7° 22.9°
3 BF
61%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
26°C
25.9° 25.3°
0 BF
61%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
25.6° 24.9°
0 BF
47%
Λαμία
Σποραδικές νεφώσεις
26°C
26.6° 23.4°
3 BF
50%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.8° 26.8°
2 BF
41%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
25.4° 23.4°
3 BF
49%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
25.3° 23.8°
3 BF
65%
Κατερίνη
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
26.1° 24.2°
3 BF
43%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
22°C
22.3° 22.3°
2 BF
27%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 02 Οκτωβρίου, 2023
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλαγή φρουράς στο κατασκευαστικό Ελντοράντο

Μια εντυπωσιακή αναδιάρθρωση στον κλάδο των κατασκευών –απόλυτα συνυφασμένο και σχεδόν ταυτόσημο με αυτόν των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας– κορυφώνεται με τη ριζική αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης της Intrakat που συντελείται τα τελευταία 24ωρα. Στην αναδιάρθρωση αυτή βασικό χαρακτηριστικό –εκτός από την οριστική έξοδο από το προσκήνιο μερικών από τους «δεινοσαύρους» του κλάδου (Μπόμπολας, Κόκκαλης, Καλλιντσάντσης κ.ά.)– είναι η δυναμική είσοδος παραγόντων του ελληνικού εφοπλισμού.

Ετσι, μετά την απόκτηση του 6% της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή από τον Β. Μαρινάκη και το πέρασμα του 29,8% της ΕΛΛΑΚΤΩΡ στον Ομιλο Βαρδινογιάννη (που ο ναυτιλιακός βραχίονάς του παραμένει στον σκληρό πυρήνα της δραστηριότητάς του), πέντε ακόμη εφοπλιστές αποκτούν κυρίαρχο ρόλο στην πέμπτη ισχυρότερη εταιρεία του κατασκευαστικού-ενεργειακού κλάδου, την Intrakat.

H Intracom Holdings του Σ. Κόκκαλη, που μέχρι τώρα είχε περίπου το 37% της κατασκευαστικής Intrakat, διέθεσε μέσω χρηματιστηρίου την Τρίτη το 31,7% της συμμετοχής της στην Winex Investments Limited των Μπάκου, Καϋμενάκη και Εξάρχου. Οι δυο πρώτοι μάς είναι γνωστοί από τη μακρόχρονη διαμάχη τους με την ολλανδική Reggenborgh για τον έλεγχο της ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η οποία έληξε ησύχως πριν από δυο μήνες με την πώληση του ποσοστού τους έναντι 182 εκατ. ευρώ στη Motor Oil του Ομίλου Βαρδινογιάννη. Μέρος αυτού του τιμήματος, αν και μέσω άλλης εταιρείας στην οποία συμμετέχει και ο τρίτος συνεταίρος τους (Εξάρχου), 70,1 εκατ. ευρώ, διατέθηκε για την απόκτηση του 31,7% στην Intrakat.

Η Intracom περιορίζει τη συμμετοχή της στο 5%. Ταυτόχρονα, εκτός Χρηματιστηρίου, άλλαξαν χέρια τρία ακόμη πακέτα μετοχών της Intrakat, συνολικού ποσοστού 29,3% που κατείχαν μέχρι τώρα οι Δημήτρης Θεοδωρίδης (12,13%, μέσω της Strongview Holdings), Λ. Λαζαράκης - Δ. Στασινόπουλος (10,1%, Danech Estates) και Πέτρος Σουρέτης (6,20%). Το «καλάθι» αυτών των μετοχών μοιράστηκαν οι εφοπλιστές Ηλίας Γκότσης (15,7% μέσω της Eurotankers) και Κώστας Αγγέλου (13,6% μέσω της Benelux Overseas) που κατέβαλαν ανάλογο τίμημα.

Από τους παλιούς μετόχους της Intrakat παραμένει ο Δημήτρης Κούτρας, με ένα ποσοστό 8,13% (μέσω της Adamas), από το 20% με το οποίο είχε περάσει στην κατασκευαστική του Σ. Κόκκαλη, έπειτα από μακρόχρονη κυριαρχία στον ΑΚΤΟΡΑ.

Οι νέοι εφοπλιστές μέτοχοι έχουν αθροιστικά πια το 61% της Intrakat και είναι βέβαιο ότι λίαν προσεχώς η κυριαρχία τους θα αποτυπωθεί στο νέο Δ.Σ. που θα προκύψει από έκτακτη συνέλευση την ερχόμενη εβδομάδα. Σήμερα πρόεδρος της Intrakat είναι ο Σ. Κόκκαλης, αντιπρόεδρος ο Δ. Κούτρας και στο υπόλοιπο Δ.Σ. συμμετέχουν ή εκπροσωπούνται οι μέτοχοι που ήδη πούλησαν τα μερίδιά τους.

Δεν είναι σαφές αν οι δυο εφοπλιστικές πτέρυγες που ελέγχουν πια το 61% της κατασκευαστικής έδρασαν απόλυτα συντονισμένα, αλλά ακόμη κι αν κάθε πλευρά προσεγγίστηκε αυτοτελώς από τους πωλητές, πρακτικά την πλευρά Κόκκαλη, η συνιδιοκτησία τους προφανώς δεν είναι συμπτωματική. Η πλημμυρίδα ρευστότητας που έχει φέρει η ενεργειακή κρίση (όπως και η κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα που προηγήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας) στα ταμεία των Ελλήνων εφοπλιστών, χάρη στην εκρηκτική αύξηση των ναύλων μεταφοράς, διοχετεύεται, βεβαίως, κυρίως σε νέες παραγγελίες πλοίων κάθε τύπου (δεξαμενόπλοια, LNG, ξηρού φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων).

Αλλά ένα μικρότερο μέρος της ρευστότητας αυτής που φαίνεται να λιμνάζει διοχετεύεται σε οποιαδήποτε επενδυτική δραστηριότητα υπόσχεται υψηλή κερδοφορία. Ο κατασκευαστικός τομέας και ιδιαίτερα η σύμφυσή του με τον ενεργειακό, ιδιαίτερα στο πεδίο των ΑΠΕ, για τους πλοιοκτήτες που ενεργοποιούνται στη μεταφορά καυσίμων και πρώτων υλών δημιουργεί μια πολύ κερδοφόρα συνέργεια. Η οποία επιπλέον έχει το πλεονέκτημα της επενδυτικής ασφάλειας, μια και τόσο τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα όσο και τα αιολικά ή φωτοβολταϊκά πάρκα είναι προστατευμένα από απευθείας κρατικές χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις ή εγγυήσεις. Ο μεγάλος «κουμπαράς» αυτής της έξτρα κερδοφορίας με κρατική εγγύηση για τα επόμενα τρία χρόνια είναι φυσικά οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 30 δισ. ευρώ.

Στο χαρτοφυλάκιο της Intrakat υπάρχει ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων περίπου 1,1 δισ. ευρώ, από τα οποία 556 εκατ. είναι ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις και άλλα 570 εκατ. αναμένεται να υπογραφούν. Εχει επίσης έργα ισχύος 1,6 GW (γιγαβάτ) σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα και σε αυτά άλλα πέντε θα κατασκευαστούν μέχρι το 2024.

Συμμετέχει ήδη σε έργα ΣΔΙΤ, όπως ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη, και διεκδικεί τη συμμετοχή σε άλλες 7 ΣΔΙΤ, από οδικά (όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη) μέχρι σχολικές μονάδες, φοιτητικές εστίες ή έργα ύδρευσης, όπως το εξωτερικό υδροδοτικό σύστημα της Αττικής. Συμμετέχει σε δεκάδες δημόσια κατασκευαστικά έργα, και μόνο πέρσι υπέγραψε συμβάσεις σχεδόν 300 εκατ. ευρώ. Και σε αυτά πρέπει να προσθέσει κανείς τα ακίνητα –ξενοδοχεία, γραφεία, τουριστικά συγκροτήματα– από Αθήνα μέχρι Μύκονο. Και φυσικά συμμετέχει και στην κατασκευή του λεγόμενου «Πράσινου Πύργου» στο Ελληνικό. Είναι πολλά τα λεφτά για να αφήσουν αδιάφορους τους Ελληνες πλοιοκτήτες.

Το γιατί λοιπόν οι εφοπλιστές μπαίνουν στην Intrakat γίνεται προφανές από το χαρτοφυλάκιό της. Αλλά το γιατί ο ιδρυτής της Σ. Κόκκαλης απεμπολεί ένα ακόμη δημιούργημά του δεν είναι απόλυτα σαφές. Θυμίζουμε ότι έχει ήδη πουλήσει τη θυγατρική Intrasoft International σε δανέζικη εταιρεία, ενώ οι φήμες λένε ότι ψάχνει αγοραστή και για την εξοπλιστική Intracom Defence. Τι ακριβώς θα την κάνει ο άλλοτε κυρίαρχος του πολιτικο-επιχειρηματικού στερεώματος, 83χρονος πλέον, Σ. Κόκκαλης την «αποταμίευση» εκατοντάδων εκατομμυρίων που σωρεύει από τις πωλήσεις μεριδίων της «αυτοκρατορίας» του; Αυτό αποτελεί μυστήριο με ενδεχόμενες υπαρξιακές διαστάσεις...

Τα οικόπεδα της Lamda

H ιδιοκτήτρια του Ελληνικού, επιβεβαιώνοντας τη μετάβαση στο… οικοπεδικό μοντέλο αξιοποίησης του «μεγαλύτερου πρότζεκτ αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη», όπως αυτοδιαφημίζεται, πούλησε το πρώτο μεγάλο οικόπεδο, έκτασης 122 στρεμμάτων, στον… εαυτό της. Για την ακρίβεια, μεταβιβάζει την έκταση στην οποία θα αναπτυχθεί το εμπορικό κέντρο στη Βουλιαγμένης σε θυγατρική ονόματι Lamda Vouliagmenis SMSA που ιδρύθηκε τον Μάιο.

Το mall της Βουλιαγμένης θα φιλοξενεί καταστήματα και γραφεία συνολικής επιφάνειας 150.000 τ.μ. Τα 122 στρέμματα του οικοπέδου αποτιμήθηκαν από ανεξάρτητο εκτιμητή στα 148,6 εκατ. ευρώ, ήτοι 1,2 εκατ. το στρέμμα. Αντιλαμβάνεται κανείς πόσο δίκιο είχαν οι πραγματογνώμονες του ΣΔΟΕ το 2015, όταν υποστήριζαν ότι το ελάχιστο τίμημα που όφειλε να διεκδικήσει το Δημόσιο από τη Lamba ήταν 2,5 έως 4,5 φορές πάνω από τα 900 εκατ. που θα δώσει η εταιρεία σε βάθος πολλών ετών. Και πολύ μετριοπαθείς ήταν οι υπολογισμοί τους, γιατί αν δεν κάνουμε λάθος τα 6.200 στρέμματα του Ελληνικού με αυτή την «ταρίφα» πάνε πάνω από 7 δισ. ευρώ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Αλλαγή φρουράς στο κατασκευαστικό Ελντοράντο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ