• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 28.9°C / 33.4°C
    4 BF
    33%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.1°C / 35.5°C
    3 BF
    32%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 34.4°C
    2 BF
    21%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    1 BF
    28%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 34.1°C
    5 BF
    22%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 31.2°C / 33.7°C
    2 BF
    27%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 30.4°C
    0 BF
    17%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    17%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.4°C / 28.2°C
    5 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.9°C
    3 BF
    45%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    39%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 30.7°C
    1 BF
    37%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    5 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.8°C / 31.8°C
    3 BF
    13%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 32.7°C
    2 BF
    25%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 28.8°C
    5 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    32°C 29.2°C / 33.0°C
    3 BF
    17%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 33.3°C / 33.8°C
    3 BF
    27%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.2°C / 34.4°C
    3 BF
    41%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    1 BF
    32%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νέος, αναβαθμισμένος ρόλος για τον ΟΔΔΗΧ

  • A-
  • A+
Θα διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, θα διαχειρίζεται τα ταμειακά διαθέσιμα του Δημοσίου, θα συστήσει δικό του dealing room και θα ενισχυθεί σε προσωπικό μέχρι τα 50 άτομα, ωστόσο η εκάστοτε κυβέρνηση θα έχει πλειοψηφία στο Διοικητικό του Συμβούλιο που θα εποπτεύεται από τον υπουργό Οικονομικών.

Αλλάζει… πίστα ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ)! Με νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών το οποίο αναμένεται να εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής και να ψηφιστεί τις επόμενες μέρες, ο ΟΔΔΗΧ αναβαθμίζεται με πολλούς και ουσιαστικούς τρόπους, αποκτά διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και διευρύνεται εντυπωσιακά η γκάμα των αρμοδιοτήτων του. Το νομοθέτημα ήταν εκκρεμότητα και επαναλαμβανόμενη υπόσχεση επί σχεδόν μία… εικοσαετία. Η κατάθεση και ψήφισή του αναβαλλόταν διαρκώς, εξαιτίας αντιδράσεων από το ΓΛΚ που έβρισκαν έρεισμα στον φόβο όλων των κυβερνήσεων αυτής της περιόδου ότι θα απολέσουν τον έλεγχο της διαχείρισης του δημόσιου χρέους υπό το πρίσμα των άμεσων κάθε φορά πολιτικών αναγκών.

Από τα swaps του 2001...

Ο Οργανισμός συστήθηκε το 1998. Ο πρώτος του γενικός διευθυντής, Χριστόφορος Σαρδελής, προσπάθησε να τον «στήσει» με κριτήρια διαχειριστικής επάρκειας και με όρους αγοράς, βασισμένος σε ένα πολύ μικρό επιτελείο στελεχών. Ο Οργανισμός απέκτησε κύρος, σε σημείο η Ελλάδα να φτάσει να δανείζεται φτηνότερα και από την Ιταλία. Ωστόσο, η σύναψη των περίφημων swaps πάνω στο δημόσιο χρέος το 2001 ενέπλεξε τον Οργανισμό στην πολιτική αντιπαράθεση μεταξύ Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, η οποία εκτραχύνθηκε με τη δίωξη από τη Ν.Δ., με «επισπεύδοντα» τον Μιλτιάδη Εβερτ, σε βάρος του προέδρου του ΟΔΔΗΧ και γενικού γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής κ. Γιάννη Κουσουλάκου –ο οποίος απαλλάχθηκε των κατηγοριών.

Ο ΟΔΔΗΧ συνέχισε να ζει στη σκιά του «πολιτικού καπέλου» ανεξάρτητα από κυβερνήσεις και ενώ αυτές άλλαζαν. Μέχρι που τη δεκαετία μετά το 2010, με τα μνημόνια και τις εξελίξεις στο δημόσιο χρέος, το ζήτημα της αναβάθμισής του τέθηκε πιο επιτακτικά από ποτέ. Ο νυν γενικός διευθυντής του ΟΔΔΗΧ, Δημήτρης Τσάκωνας, απευθύνθηκε στον ESM για τεχνική βοήθεια και το 2019 προέκυψε μνημόνιο συνεργασίας (MoU), οι βασικές γραμμές του οποίου αποτελούν τη βάση του τωρινού σχεδίου νόμου.

«Κανονικό μαγαζί»

Κάπως έτσι, το απωθημένο όλων των γενικών διευθυντών του ΟΔΔΗΧ να γίνει ο Οργανισμός «κανονικό μαγαζί» ήρθε η στιγμή να εκπληρωθεί. Δεν μετατρέπεται σε ανεξάρτητη αρχή, δεν θα λειτουργεί με τους κανόνες ανώνυμης εταιρείας, δεν θα σκορπίσει παχυλές αμοιβές· θα παραμείνει «σκληρός πυρήνας» του Δημοσίου (και καλώς, αφού διαχειρίζεται το δημόσιο χρέος και τα διαθέσιμα του Δημοσίου), αλλά αναβαθμίζεται ώστε να κάνει πιο αποτελεσματικά τη δουλειά του:

■ Στη θέση της λειτουργίας με βάση την κατανομή ρόλων μεταξύ μικρού αριθμού στελεχών, αποκτά δομή με Διευθύνσεις και Τμήματα, που αναβαθμίζει τη λειτουργία του και οικοδομεί «γραμμές άμυνας» ενάντια στον «λειτουργικό κίνδυνο», δηλαδή σε λάθη που οφείλονται στον προσωπικό «αυτοσχεδιασμό» ή και σε ανεπάρκεια. Σε αυτή την κατεύθυνση, ενισχύεται και με προσωπικό, το οποίο βάσει των προβλέψεων μπορεί να φτάσει τον αριθμό των 50 υπαλλήλων. Οι Διευθύνσεις που δημιουργούνται είναι 4 (διαρθρωμένες με Τμήματα): Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης, Διεύθυνση Διακανονισμού και Ελέγχου Συναλλαγών, Διεύθυνση Ανάλυσης Κινδύνων και Συμμόρφωσης και Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης και Πληροφορικής.

■ Προικίζεται με πλήρη γκάμα αρμοδιοτήτων για διαχειριστικές πράξεις όσον αφορά κάθε πτυχή διαχείρισης του δημόσιου χρέους. Μεταξύ αυτών, η δυνατότητα να παρεμβαίνει πιο αποτελεσματικά στη δευτερογενή αγορά ομολόγων. Η ελληνική αγορά ομολόγων είναι αβαθής, με μικρή ρευστότητα, αφού από τα περίπου 80 δισ. ευρώ των ελληνικών ομολόγων, τα περίπου 35 δισ. κατέχει η ΕΚΤ και περίπου 20 δισ. διακρατούν οι τράπεζες για να τα χρησιμοποιούν ως εγγυήσεις (collateral) για την άντληση ρευστότητας από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ). Ετσι, απομένουν για να «κινηθούν» στην αγορά ομόλογα μικρής συνολικής αξίας, με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά ευάλωτη. Εως τώρα, αν ο ΟΔΔΗΧ προέβαινε για παράδειγμα σε πράξεις επαναγοράς, αυτά τα ομόλογα «ακυρώνονταν». Στο εξής, θα μπορεί να προβαίνει σε αγοραπωλησίες στη δευτερογενή αγορά χωρίς αυτόν τον περιορισμό, παρεμβαίνοντας έτσι στην πορεία των τιμών-αποδόσεων.

■ Ορίζεται «συστημικός διαχειριστής» των ρευστών διαθεσίμων του Δημοσίου που είναι κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ). Μέχρι τώρα, όσον αφορά τη διαχείρισή τους λειτουργούσε η «τριγωνική» σχέση μεταξύ υπουργείου Οικονομικών, ΤτΕ και ΟΔΔΗΧ, αλλά σε ένα ασαφές πλαίσιο. Τώρα στην «τριγωνική» αυτή σχέση ο ΟΔΔΗΧ αναλαμβάνει τον βασικό ρόλο: θα διαχειρίζεται τα διαθέσιμα προβαίνοντας σε επενδυτικές διαχειριστικές πράξεις και θα ορίζει το ελάχιστο ύψος τους. Επιπλέον, θα έχει ρόλο συμβούλου όσον αφορά τον δανεισμό των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

■ Θα συστήσει δικό του dealing room εντός του ΟΔΔΗΧ για την υποστήριξη-διεκπεραίωση των παρεμβάσεών του στην αγορά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Απαγορευτική για ΜμΕ η χρηματοδότηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης
Στο 0,35% η σταθερή ελάχιστη βάση του επιτοκίου για τη χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων από το σκέλος των δανείων του Ταμείου, αλλά οι τράπεζες θα κινηθούν πολύ υψηλότερα με βάση την πιστοληπτική ικανότητα...
Απαγορευτική για ΜμΕ η χρηματοδότηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα δύσκολα έρχονται για τα ελληνικά ομόλογα
Σήμερα ανοίγει το βιβλίο προσφορών για το νέο δεκαετές ομόλογο που λήγει τον Ιούνιο 2032 • Ο ΟΔΔΗΧ επιδιώκει την άντληση 3-3,5 δισ. ευρώ, με εκτιμώμενη απόδοση κάτω από 2% (1,80-1,95%) • Όταν η απόδοση του...
Τα δύσκολα έρχονται για τα ελληνικά ομόλογα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υφεση και πληθωρισμός… έσονται εις σάρκα μίαν!
Καταιγισμός εκθέσεων από τους αναλυτές επενδυτικών τραπεζών που προεξοφλούν τη συρρίκνωση της οικονομίας της νομισματικής ένωσης, ενώ «έσκασε» και η πρώτη ανάλυση που προβλέπει ύφεση και στην Ελλάδα.
Υφεση και πληθωρισμός… έσονται εις σάρκα μίαν!
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αισιοδοξία Στουρνάρα για υψηλότερη του αναμενόμενου ανάπτυξη
Σε αναθεώρηση των προβλέψεών της για την ανάπτυξη επί τα βελτίω ετοιμάζεται να προχωρήσει η Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ στην παγκόσμια οικονομία πνέουν άνεμοι στασιμοπληθωρισμού.
Αισιοδοξία Στουρνάρα για υψηλότερη του αναμενόμενου ανάπτυξη
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πληθωριστικά υπερέσοδα στον προϋπολογισμό
Τα προσωρινά στοιχεία για την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού στο πρώτο εξάμηνο του 2022 επιβεβαιώνουν και ενισχύουν τις τάσεις που αναδεικνύονται αναλυτικά από τα τελικά στοιχεία εκτέλεσης του...
Πληθωριστικά υπερέσοδα στον προϋπολογισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας