• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.2°C / 27.4°C
    2 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.7°C / 24.3°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.2°C / 26.5°C
    1 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 19.4°C
    1 BF
    62%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 21.9°C
    2 BF
    46%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.5°C / 25.5°C
    2 BF
    38%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 18.1°C
    0 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.8°C / 27.7°C
    4 BF
    59%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 22.9°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 25.4°C
    4 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.3°C / 23.7°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    4 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.8°C / 22.9°C
    0 BF
    38%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.8°C / 26.6°C
    1 BF
    34%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    4 BF
    35%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.5°C / 26.9°C
    2 BF
    35%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.3°C / 21.6°C
    1 BF
    60%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.2°C / 23.9°C
    2 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    1 BF
    69%

Τεχνική επαγγελματική κατάρτιση στη βιομηχανία: νέοι μαθητευόμενοι και εκπαιδευτές στην τάξη

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μεταρρύθμιση που... δεν έγινε

  • A-
  • A+
Το χρονικό των ατελέσφορων μεταρρυθμίσεων από τα μέσα της δεκαετίας του ‘80 -με εξαίρεση την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- που αξιοποίησαν τους πόρους και τους παρόχους της κατάρτισης προς ίδιον όφελος, με πελατειακές αλληλοεξυπηρετήσεις.

Μέχρι αύριο, Τρίτη, θα παραμένει αναρτημένο στη δημόσια διαβούλευση του οpengov.gr το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας το οποίο υπό τον τίτλο «Δουλειές Ξανά» επιχειρεί μία ακόμη νομοθετική παρέμβαση στον τομέα της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης[1]. Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργού Εργασίας, με τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης θα ενισχυθούν οι δεξιότητες 500.000 ανέργων και εργαζομένων τα επόμενα χρόνια, με συνολικούς πόρους 1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αν και όλες οι κυβερνήσεις από τα μέσα της δεκαετίας του ‘80 και μετά διαβεβαίωναν ότι φροντίζουν για την ποιότητα του περιεχομένου της κατάρτισης, όλες, με εξαίρεση την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αξιοποίησαν τους πόρους και τους παρόχους της κατάρτισης προς ίδιον όφελος. Από τον πακτωλό χρημάτων των ΚΠΣ και των ΕΣΠΑ που εισέρρευσαν μέσω του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ), ένα σημαντικό τμήμα αποτέλεσε μίζες ή, κατά το ευπρεπέστερο, προμήθειες των ιδιωτών προς τους εκάστοτε υπουργούς, γενικούς γραμματείς, ακόμη και περιφερειάρχες.

Οσοι έχουν ζήσει από τα μέσα αυτό το σύστημα διαπλοκής γνωρίζουν καλά ότι στην πλήρη εξέλιξή του, κυρίως στη δεκαετία του ‘90 αλλά και αργότερα, ιδιοκτήτες ΚΕΚ και ΙΕΚ χρηματοδότησαν προεκλογικές καμπάνιες υποψηφίων, άλλοτε απευθείας με μετρητά -κάθε φορά που περνούσε ή ετοιμαζόταν ένας φωτογραφικός διαγωνισμός για κάποιο πρόγραμμα- κι άλλοτε μέσω της παροχής επικοινωνιακής υποστήριξης από εταιρείες δημοσίων σχέσεων που πλημμύριζαν την αγορά στο πλαίσιο ενός ευρύτατα διαδεδομένου πελατειακού συστήματος. Ολα αυτά είναι γνωστά και η χώρα έχει πολλές φορές κληθεί απολογούμενη από τη Γενική Διεύθυνση Απασχόλησης της Ε.Ε.

Η μεγάλη αλλαγή που δεν ολοκληρώθηκε

Η ελληνική αξιοπιστία στις Βρυξέλλες ανακτήθηκε τη διετία 2015-2016, όταν με πολύ κόπο και εν μέσω Μνημονίου η τότε ηγεσία του υπουργείου Εργασίας (Ρ. Αντωνοπούλου, Π. Σκουρλέτης, Δ. Στρατούλης, Θ. Φωτίου) παραλαμβάνοντας ένα απορυθμισμένο σύστημα κατάρτισης, με τον σχεδιασμό των προγραμμάτων να βρίθει από αναποτελεσματικότητα και κατασπατάληση πόρων, κατόρθωσε να κάνει μια σημαντική τομή. Μολονότι η τομή αυτή δεν οδήγησε σε μεταρρύθμιση, επέφερε δύο σημαντικές αλλαγές:

Πρώτο, οι ειδικότητες και τα αντικείμενα κατάρτισης δεν ορίζονται πλέον με βάση τα διάφορα συμφέροντα και το τι θέλει η αγορά των παρόχων, αλλά οι πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας και των αναπτυξιακών αναγκών της χώρας.

Δεύτερο, δημιουργήθηκε αξιόπιστος μηχανισμός διάγνωσης αναγκών με αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου των κοινωνικών εταίρων και αύξηση της αμοιβής των καταρτιζόμενων.

Ωστόσο μια σημαντική νομοθετική πρωτοβουλία του υπ. Εργασίας (ψήγματα της οποίας επαναφέρει, ημιτελώς, το νομοσχέδιο Χατζηδάκη), που ίσως θα άλλαζε καθοριστικά τον χάρτη της κατάρτισης, έμεινε μετέωρη. Αφορούσε τη δημιουργία Περιφερειακών Συμβουλίων Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού και Σύνδεσης με την Απασχόληση σε όλες τις περιφέρειες υπό τον συντονισμό του ΟΑΕΔ και υπό την εποπτεία της Γενικής Διεύθυνσης Απασχόλησης του υπ. Εργασίας.

Στα περιφερειακά συμβούλια, τα οποία θα είχαν την ευθύνη υποβολής προτάσεων για τη δημόσια πολιτική απασχόλησης σε συνάφεια πάντα με τις ανάγκες των τοπικών αγορών, θα συμμετείχαν όλοι οι βασικοί κρίκοι (φορείς Τ.Α., εργοδότες, εργαζόμενοι με τους θεσμικούς εκπροσώπους τους, ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΟΑΕΔ, περιφέρεια, τοπικά επιμελητήρια, σύνδεσμοι επιχειρήσεων και επιστημονικών φορέων, μηχανισμός διάγνωσης αναγκών). Ηταν αρχές του 2018 όταν γράφτηκε το τέλος αυτής της προσπάθειας, την οποία θα ήταν παράλειψη να μην αποδώσουμε στην τότε αναπληρώτρια υπουργό Ράνια Αντωνοπούλου. Είχαν προηγηθεί από το 1989 και μέχρι τις εκλογές του 2012, οι οποίες οδήγησαν στην κυβέρνηση Σαμαρά, 8 νομοθετικές παρεμβάσεις και δεκάδες υπουργικές αποφάσεις.

Το ιστορικό της κατάρτισης σε τρεις φάσεις

  • α Την περίοδο 1989-1994, με την απουσία κριτηρίων πιστοποίησης των φορέων κατάρτισης, την απουσία αξιοποίησης των μαθημάτων που ήταν... επί παντός επιστητού και τη συγχρηματοδότησή τους από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης.(Χαρακτηριστική μια προσωπική εμπειρία το 1989, όταν ως άνεργη πτυχιούχος παρακολουθούσα επιδοτούμενη κατάρτιση σε πρόγραμμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου και αμέσως μετά ως εκπαιδεύτρια δίδασκα στο πλαίσιο ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης «μάνατζμεντ του χρόνου» σε εργαζομένους της εταιρείας εκρηκτικών ΕΛΒΙΕΜΕΚ που πτώχευσε το 1997. Απίστευτα χρόνια!)
  • β Την περίοδο 1994-2004, όταν ξεκινά από το υπουργείο Εργασίας η πιστοποίηση των παρόχων κατάρτισης (ΚΕΚ). Το 1997 τα 481 ΚΕΚ που είχαν πιστοποιηθεί τρία χρόνια πριν μειώθηκαν σε 262, εκ των οποίων 149 ιδιωτικά, 58 των ΟΤΑ, 18 πανεπιστημιακά, 13 του δημόσιου φορέα, 13 των κοινωνικών εταίρων, 8 φορέων πρόνοιας και 3 επιμελητηρίων. Είναι η εποχή που το επίδομα κατάρτισης υποκαθιστά το επίδομα ανεργίας. Η διανομή των προγραμμάτων στους παρόχους γίνεται με δημόσιους διαγωνισμούς που διενεργεί το υπ. Εργασίας με αδιαφανείς και φωτογραφικούς όρους. Κι αυτό συνεχίστηκε μέχρι το 2013.
  • γ Την περίοδο 2005-2013, καταργούνται οι όποιες αυστηρές προϋποθέσεις πιστοποίησης, με αποκορύφωμα τον μνημονιακό νόμο του τότε υπ. Παιδείας, Αρβανιτόπουλου, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα φροντιστήρια, ακόμη κι αυτά των ξένων γλωσσών, να μετεξελιχθούν σε ΚΕΚ. Λογικό επόμενο οι πάροχοι να αυξηθούν υπέρμετρα και τα ΚΕΚ να ανέλθουν σε 2.000! Οι πελατειακές σχέσεις κομμάτων και πολιτικών μέσω των προγραμμάτων κατάρτισης έχουν φτάσει στο ζενίθ. Η πιστοποίηση των ΚΕΚ έχει περάσει ήδη από το 2011 με τον νόμο Διαμαντοπούλου στο υπ. Παιδείας, ενώ από το 2013 εισάγεται το σύστημα πληρωμής των ανέργων μέσω voucher. Υποτίθεται ότι οι άνεργοι επιλέγουν ελεύθερα το ΚΕΚ της προτίμησής τους, αλλά στην πράξη η όλη διαδικασία μετατρέπεται σε κυνήγι ανέργων με τακτικές προσέλκυσης που κάθε άλλο παρά με την ποιότητα της κατάρτισης έχουν να κάνουν.

Ξεχωριστή περίοδος στην αγορά κατάρτισης με ανοιχτές πληγές τις οποίες, υποτίθεται, θέλει να θεραπεύσει το νομοσχέδιο Χατζηδάκη είναι η πρώτη διετία 2019-2021 της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Το κατορθώνει; Η τελική απάντηση θα δοθεί αφού δούμε το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί στη Βουλή.

[1] «Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση»: η κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού που συμπληρώνει, εκσυγχρονίζει ή και αναβαθμίζει ήδη υπάρχουσες γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, οι οποίες αποκτήθηκαν από τα συστήματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μεταδευτεροβάθμιας τυπικής και μη τυπικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή από επαγγελματική εμπειρία, με στόχο την ένταξη στην αγορά εργασίας, τη διασφάλιση της εργασίας, καθώς και την επαγγελματική και προσωπική ανέλιξη (ο ορισμός προέρχεται από τον νόμο 4763/20, παρ. 8).

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πριμοδοτείται το real estate
Όσοι έχουν αποταμιεύσεις, μπορούν να αγοράσουν φτηνό σπίτι με δανεισμό. Όμως όσοι δεν έχουν, κι αυτοί δεν είναι η μειοψηφία, θα εξαιρεθούν και πάλι.
Πριμοδοτείται το real estate
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Δεν καλύπτουν τις απώλειες οι εξαγγελίες του Μητσοτάκη»
Με σχεδόν δύο μηνιαίους κατώτερους μισθούς επιβαρύνονται οι Ελληνες εργαζόμενοι από την αύξηση των τιμών του ρεύματος, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Συνδικάτων και...
«Δεν καλύπτουν τις απώλειες οι εξαγγελίες του Μητσοτάκη»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Aρση ενισχυμένης εποπτείας, παραμένουν 22 «αγκάθια»
Εκκρεμούν 22 μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τον Οκτώβριο για να εγκριθεί η εκταμίευση της τελευταίας δόσης μέτρων ελάφρυνσης χρέους, ύψους 750 εκατ. ευρώ.
Aρση ενισχυμένης εποπτείας, παραμένουν 22 «αγκάθια»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κατάρτιση νέου τύπου για 150.000
Προσπάθεια απάλειψης της κακής φήμης των προγραμμάτων, με δέλεαρ τα 12 ΑΕΙ που συμμετέχουν μαζί με τα ιδιωτικά ΚΕΚ και τα 5 ευρώ την ώρα για τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν οι δικαιούχοι.
Κατάρτιση νέου τύπου για 150.000
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εμβαλωματική στήριξη του τουρισμού
Στο και πέντε της τουριστικής περιόδου με τρόπο εμβαλωματικό, απομυζώντας προσωπικό από τα αστικά κέντρα και αποφεύγοντας για πολλοστή φορά να προβεί στις αναγκαίες προσλήψεις, επιχειρεί η κυβέρνηση να καλύψει...
Εμβαλωματική στήριξη του τουρισμού

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας