Στα όρια της κοροϊδίας κινείται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) απέναντι στους καταναλωτές που είδαν τους λογαριασμούς ρεύματος ξαφνικά να φουσκώνουν επειδή οι εταιρείες ηλεκτρισμού άλλαξαν μονομερώς και χωρίς σαφή προειδοποίηση τα σταθερά τιμολόγια και πρόσθεσαν τη διαβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Σε χθεσινή της ανακοίνωση αναγνωρίζει ότι οι εταιρείες που δεν έστειλαν ατομική ειδοποίηση παραβιάζουν τον Κώδικα Προμήθειας, αλλά υπόσχεται κυρώσεις «εφόσον υπάρξει ικανό πλήθος καταγγελιών». Λίγο πιο κάτω όμως τονίζει ότι αντιμετωπίζει πρόβλημα «δραματικής υποστελέχωσης», χωρίς να απαντά ποιος τελικά θα εξετάσει το «ικανό πλήθος» των παραπόνων...
Το πρόβλημα της μονομερούς μετατροπής συμβολαίων από τις εταιρείες προμήθειας ρεύματος χωρίς σαφή ενημέρωση των πελατών έχει πολλαπλώς απασχολήσει τις σελίδες της «Εφ.Συν.». Εχουμε φιλοξενήσει συγκεκριμένες καταγγελίες καταναλωτών χωρίς να υπάρξει κάποια αντίδραση είτε από τη ΡΑΕ, είτε από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ενδεικτικά αναφέρουμε το προ διμήνου δημοσίευμα στις 24/1/2022 («Καταργούν προγράμματα σταθερής τιμολόγησης ρεύματος ερήμην των πελατών τους») και το πιο πρόσφατο στις 12/3/2022 («Σταθερά τιμολόγια αστάθειας») αλλά και πολλά άλλα, στα οποία επισημαίνουμε ότι η ΡΑΕ λειτουργεί ως «τροχονόμος παραπόνων» χωρίς τελικά οι καταναλωτές να μπορούν κάπου να βρουν το δίκιο τους.
Η ΡΑΕ επέλεξε χθες να αντιδράσει και ίσως σε αυτό έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι αποφάσισε την ίδια μέρα να ασχοληθεί με το θέμα συμπολιτευόμενη εφημερίδα. Το αποτέλεσμα ήταν να προκύψει αργά το βράδυ μακροσκελής ανακοίνωση γεμάτη με πολύπλοκες νομικές και τεχνικές ορολογίες, όπως εκείνες που βρίσκουν μπροστά τους όσοι καταναλωτές προσπαθούν να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Με βάση όσα αναφέρει η ΡΑΕ προκύπτει σε απλούστερα ελληνικά ότι:
● Για να είναι σύννομη η τροποποίηση ενός τιμολογίου (από σταθερό χωρίς ρήτρα σε κυμαινόμενο) πρέπει, πρώτον, ο πελάτης να ενημερωθεί ατομικά και, δεύτερον, αυτό να συμβεί 60 μέρες πριν από την αλλαγή.
● Η ατομική ενημέρωση δεν μπορεί να γίνει γενικά, για παράδειγμα μέσω ιστοσελίδας, αλλά με επιστολή. Αλλοι τρόποι ειδοποίησης επιτρέπονται μόνο εφόσον ο πελάτης έχει συναινέσει ρητά εκ των προτέρων.
● Οσοι προμηθευτές χρησιμοποιούν άλλες μεθόδους (π.χ. μέσω λογαριασμού και με γράμματα «ψείρες» κάπου στον πάτο του δισέλιδου, όπως αναφέραμε στα ρεπορτάζ μας) φέρουν εκείνοι το βάρος απόδειξης της συναίνεσης του πελάτη.
● Συνεπώς, αν η ατομική ενημέρωση δεν γίνεται με διακριτή επιστολή ή με εμφανές πεδίο στον λογαριασμό κατανάλωσης, θεωρείται ότι ο προμηθευτής παραβιάζει τον Κώδικα Προμήθειας.
Οποιος διαβάσει μέχρι το σημείο που αναφέρονται τα παραπάνω στην ανακοίνωση της ΡΑΕ και εφόσον δεν έχει εγκαταλείψει την προσπάθεια να καταλάβει τα... σημαινόμενα, θα περίμενε από την Αρχή να ανακοινώσει τα πρόστιμα για τις παραβιάσεις του Κώδικα Προμήθειας. Φευ, όμως. Τέτοια πράγματα δεν γίνονται έτσι απλά από τους θαυμαστές της επιχειρηματικότητας – ειδικά εκείνης που αγαπά τα προστατευμένα κέρδη.
Η ΡΑΕ ζητά να συγκεντρωθεί «ικανό πλήθος αναφορών-παραπόνων-καταγγελιών από καταναλωτές», λέγοντας ότι τότε μόνο είναι «αυτονόητη και αποτελεσματική η άσκηση των κυρωτικών της αρμοδιοτήτων».
Πώς θα συμβεί όμως αυτό και ποιος θα υποδεχτεί το ικανό πλήθος όταν αναγνωρίζει ότι είναι «δραματικά υποστελεχωμένη»; Οπως αναφέρει, η ΡΑΕ «έχει εγκύψει στο πρόβλημα της ριζικής τροποποίησης συμβατικών όρων» από τα μέσα του 2021.
Ομως, συνεχίζει, «οι διαδικασίες διαπίστωσης παραβάσεων και δρομολόγησης κυρωτικών διαδικασιών είναι σύνθετες και επίπονες και διενεργούνται, διακριτά ανά Προμηθευτή, με ιεράρχηση της έκτασης της επίπτωσης (κύκλος πληττόμενων καταναλωτών), λαμβάνοντας υπόψη και την εν γένει προτεραιοποίηση των εργασιών της δραματικά υποστελεχωμένης ΡΑΕ».
Καταλήγει πάντως πανηγυρικά: «Ας μην καταλείπεται πάντως καμία αμφιβολία ότι παραβιάσεις του Κώδικα Προμήθειας και καταχρηστικές πρακτικές θα τύχουν των αναλόγων κυρώσεων. Η Αρχή θα διασφαλίσει ότι το δικαίωμα του καταναλωτή σε ατομική, έγκαιρη και διαφανή ενημέρωση δεν θα μείνει “κενό γράμμα”».
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας