Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
21°C
21.9° 18.9°
3 BF
53%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
16°C
18.1° 14.8°
1 BF
58%
Πάτρα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
19.4° 18.2°
2 BF
62%
Ιωάννινα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
7.9° 7.9°
1 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
2 BF
68%
Βέροια
Αίθριος καιρός
17°C
17.3° 16.6°
3 BF
53%
Κοζάνη
Ελαφρές νεφώσεις
10°C
10.4° 8.7°
0 BF
62%
Αγρίνιο
Ελαφρές νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
1 BF
72%
Ηράκλειο
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
24.1° 23.3°
2 BF
65%
Μυτιλήνη
Σποραδικές νεφώσεις
23°C
23.5° 22.9°
0 BF
71%
Ερμούπολη
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
24.0° 22.2°
4 BF
40%
Σκόπελος
Σποραδικές νεφώσεις
18°C
18.5° 18.5°
4 BF
46%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
18°C
17.9° 17.9°
2 BF
77%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
17°C
16.9° 16.9°
2 BF
48%
Λαμία
Αίθριος καιρός
17°C
16.7° 16.2°
2 BF
62%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
24°C
25.4° 24.3°
3 BF
69%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
19°C
21.5° 18.3°
2 BF
47%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
20°C
20.5° 13.3°
1 BF
52%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
18°C
18.1° 18.1°
2 BF
61%
Καστοριά
Σποραδικές νεφώσεις
9°C
9.1° 9.1°
1 BF
88%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου, 2024
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Ψάχνουν «εθνικό ευεργέτη» για τα καινούργια λεωφορεία

Σοβαρές αμφιβολίες καταγράφονται για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του διαγωνισμού προμήθειας 750+20 καινούργιων αστικών λεωφορείων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς σημαντικό μέρος των πληρωμών βασίζεται σε πίστωση που είχε εγγραφεί το 2019 στο ΠΔΕ (και... δεν έχει επικαιροποιηθεί για το 2021) για τον διαγωνισμό Σπίρτζη, ο οποίος ακυρώθηκε μετεκλογικά από τον Καραμανλή αφού δεν αποδέχτηκε τροποποιήσεις των όρων για τους οποίους είχε αποφασίσει η Επιτροπή Προσφυγών.

Είναι άλλη μια πρωτιά για την Ελλάδα στα 200+ χρόνια της ανεξαρτησίας της, καθώς κανείς άλλος πολιτικός δεν ήταν αρκετά τολμηρός να ανακοινώσει διαγωνισμό χωρίς εξασφαλισμένη εγγραφή πιστώσεων στον προϋπολογισμό – προφανώς το υπουργείο υπολογίζει σε μια νέα γενιά εθνικών ευεργετών που θα αναλάβουν τη γέφυρα χρηματοδότησης, εφόσον τελικά μπορέσουν να πληρωθούν. Μάλιστα, με δεδομένη την έλλειψη δημοσιονομικού χώρου, εάν προκύψει οποιοδήποτε πρόβλημα χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά κεφάλαια, η συνολική πληρωμή των αναδόχων δεν είναι εξασφαλισμένη (π.χ. έχουν καταγραφεί διαφωνίες για το ποσοστό χρηματοδότησης ορισμένων τεχνολογιών κ.ά.).

Ειδικότερα, στις αποφάσεις έγκρισης ή τροποποίησης ένταξης στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (βλ. ΑΔΑ 9ΙΔΝ46ΜΤΛΡ-ΔΘ6) αναφέρεται ότι «το ευάριθμο έργο 2019ΣΕ38000000 “Ανανέωση στόλου αστικών λεωφορείων με νέα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας” εγκρίνεται υπό την προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προχωρήσει σε κοινοποίηση προς τον (ή τους) ανακηρυχθέντα(ες) ανάδοχο(ους) της εγκριτικής απόφασης του αποτελέσματος των δημοπρασιών, πριν την οριστική ένταξη του έργου σε Ε.Π. της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020» και σε αυτό τον κωδικό βασίζεται το μεγαλύτερο μέρος της πληρωμής των αναδόχων (205,9 εκατ. ευρώ) – και τα λεωφορεία φυσικού αερίου, μεταξύ άλλων!

Νέες εγκρίσεις ένταξης στο ΠΔΕ υπάρχουν μόνο για τα υβριδικά λεωφορεία (2021ΣΕ38000000) με προϋπολογισμό 57,66 εκατ. ευρώ και για τα 220 ηλεκτρικά λεωφορεία – Green Public Transport ID 16924 (2021ΤΑ77100011) προϋπολογισμού 136,04 εκατ. ευρώ (βλ. ΑΔΑ 9ΕΩΚ46ΜΤΛΡ-ΥΙΚ).

ΕΜΦΥΛΙΟΣ: Στο μεταξύ η προσφυγή της Mercedes-Benz έχει προκαλέσει «εμφύλιο» πόλεμο μεταξύ των ενδιαφερόμενων εισαγωγέων, καθώς στρέφεται ευθέως κατά του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για επιλογή συγκεκριμένης υλοποίησης υβριδικής τεχνολογίας που έχουν μόνο δυο κατασκευαστές και διεύρυνση προδιαγραφών που ευνοούν συγκεκριμένο κατασκευαστή (κατονομάζονται).

Επιπλέον, φαίνεται ότι αποσύρει το ενδιαφέρον του ένας από τους εισαγωγείς, ο οποίος μάλιστα είχε συμμετάσχει με κινεζικό ηλεκτρικό λεωφορείο στις δοκιμές της ΟΣΥ το καλοκαίρι, καθώς δεν διαθέτει βάση τεχνικής υποστήριξης, όπως απαιτείται από τον διαγωνισμό (η απορία για το μέλλον των τεχνικών των ΟΣΥ/ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ παραμένει…).

ΠΑΡΑΤΑΣΗ: Σε ό,τι αφορά τον ίδιο τον διαγωνισμό για τα 750+20 καινούργια λεωφορεία, οδηγείται από παράταση σε παράταση σε μια προσπάθεια να παραμείνει «ζωντανός» μετά τις δυο προσφυγές που κατατέθηκαν την περασμένη εβδομάδα από δυο μεγάλους ευρωπαϊκούς ομίλους, τη Mercedes-Benz και τη Solaris (βλ. και «Εφ.Συν.» 6.11.2021 «Στην κόψη του ξυραφιού τα 770 αστικά λεωφορεία»).

Η Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών έχει στη διάθεσή της 60 ημέρες για να δομηθεί πλήρης φάκελος των υποθέσεων με έγγραφα που θα καταθέσουν όλες οι πλευρές και να απαντήσει – πρακτικά μέχρι το τέλος της χρονιάς (οι προσφυγές κατατέθηκαν στις 2 Νοεμβρίου) και έχει ορίσει συν-εξέταση των δυο φακέλων το απόγευμα της 9ης Δεκεμβρίου 2021, με εισηγητές τον Χ. Χαραλαμπόπουλο (για την προσφυγή της Mercedes-Benz) και τη Χρυσάνθη Ζαράρη, πρόεδρο του 7ου κλιμακίου (για την προσφυγή της Solaris) για να εξετάσει τόσο τα ζητήματα αρμοδιότητας προκήρυξης (και παρατάσεων) του διαγωνισμού όσο και τις αναφορές σε τεχνικές επιλογές και προδιαγραφές ή ευρωπαϊκές οδηγίες.

Με αυτά ως δεδομένα (και αναμένοντας μέχρι τα τέλη της χρονιάς την ψήφιση του προϋπολογισμού 2022 για το νέο ΠΔΕ), η πρώτη παράταση για τις 29 Νοεμβρίου ήταν ανεπαρκής τόσο για τους προσφεύγοντες όσο και για άλλους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν και τελικά δόθηκε από τον γενικό γραμματέα Μεταφορών, Ι. Ξιφαρά, νέα παράταση στον διαγωνισμό των 384,5 εκατ. ευρώ για τα 750+20 καινούργια λεωφορεία, με νέα καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης προσφορών τη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022 και ημερομηνία αποσφράγισης των προσφορών την Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2022.

Διαδοχικές παρατάσεις και για τα 292 μεταχειρισμένα λεωφορεία της ΟΣΥ

Με μεγάλη δυσκολία ανταποκρίνονται οι τρεις ανάδοχοι στην ολοκλήρωση της παράδοσης των 292 μεταχειρισμένων λεωφορείων 10ετίας στην ΟΣΥ, για να τα εντάξει σε δρομολόγια στην Αθήνα. Οι παραδόσεις έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέσα σε 150 ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή μέχρι τις 30 Αυγούστου 2021, όμως με διαδοχικές εισηγήσεις του προέδρου της επιτροπής παραλαβής Κ. Φαφούτη και στη συνέχεια του διευθύνοντος της ΟΣΥ, Στ. Αγιάσογλου, δόθηκαν παρατάσεις 60+30 ημερών (26/7 και 29/10) πριν επιβληθεί η ποινή της έκπτωσης των αναδόχων που προβλέπει ο διαγωνισμός, μετά τις 29 Νοεμβρίου 2021 – εκτός κι αν το Δ.Σ. της ΟΣΥ αποφασίσει να διευκολύνει περαιτέρω την εξεύρεση των περίπου 40 αρθρωτών 18μετρων μεταχειρισμένων λεωφορείων (και μερικών ακόμη 12μετρων) τα οποία σπανίζουν πλέον στις ευρωπαϊκές αγορές.

Το πρόβλημα είχε φανεί και πέρυσι, καθώς τμήμα του διαγωνισμού για άλλα 40 αρθρωτά μεταχειρισμένα λεωφορεία κρίθηκε άγονο, ελλείψει δέσμευσης των ενδιαφερόμενων αναδόχων.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ψάχνουν «εθνικό ευεργέτη» για τα καινούργια λεωφορεία

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας