• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.8°C / 32.4°C
    3 BF
    45%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.3°C / 29.6°C
    4 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    34°C 34.0°C / 36.5°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.9°C
    3 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 28.0°C
    3 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 25.7°C / 31.0°C
    0 BF
    52%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 24.0°C / 27.4°C
    2 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    34°C 34.1°C / 34.1°C
    4 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 29.3°C
    2 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 29.0°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 29.8°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.7°C / 25.1°C
    2 BF
    78%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    4 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.4°C / 29.9°C
    4 BF
    35%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    27°C 27.5°C / 27.5°C
    3 BF
    20%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.8°C / 30.8°C
    4 BF
    45%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.2°C / 32.1°C
    3 BF
    39%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.3°C / 24.9°C
    0 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.9°C / 28.3°C
    3 BF
    60%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.7°C
    4 BF
    23%
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ιδιωτικός φορέας με τη δύναμη του Δημοσίου

  • A-
  • A+
Με απόφαση του υπ. Υποδομών Κώστα Καραμανλή μπαίνει σε εφαρμογή ο νόμος που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο και επιτρέπει σε ιδιώτες να επιβλέπουν εκείνοι, αντί για το Δημόσιο, την υλοποίηση κάθε είδους σύμβασης και έργου, αλλά και να επιλέγονται από τους ίδιους τους αναδόχους...

Aπό τη θεωρία στην πράξη περνά το «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει» που νομοθέτησε η κυβέρνηση τον περασμένο Φεβρουάριο, επιτρέποντας όχι μόνο σε ιδιώτες να επιβλέπουν εκείνοι, αντί για το Δημόσιο, την υλοποίηση κάθε είδους συμβάσεων μελετών πολεοδομικών, τεχνικών, περιβαλλοντικών και άλλων έργων, αλλά και να επιλέγονται από τους ίδιους τους αναδόχους.

Με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, ενεργοποιείται η πρόβλεψη του νόμου 4782 για τον «εκσυγχρονισμό του πλαισίου των δημόσιων συμβάσεων» και ορίζεται, μάλιστα, ότι ο Ιδιωτικός Φορέας Επίβλεψης (ΙΦΕ) είναι «τυπικώς και ουσιαστικώς» ισοδύναμος με την υπηρεσία του Δημοσίου που θα ασκούσε την επίβλεψη, εάν δεν ίσχυε η νέα ρύθμιση.

Η ανάθεση της επίβλεψης των μελετών σε ιδιώτες ήταν ένα από τα θέματα που είχαν κυριαρχήσει κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή. Το νομοσχέδιο είχε παρουσιαστεί από τον Οκτώβριο του 2020 και η κυβέρνηση, επικαλούμενη την έλλειψη έμπειρου προσωπικού στο Δημόσιο, ανακοίνωνε ότι τις μελέτες θα μπορεί να επιβλέπει πιστοποιημένος ιδιωτικός φορέας. Με άλλα λόγια, για κάθε έργο για το οποίο απαιτείται μελέτη, από μια παιδική χαρά έως ένα αεροδρόμιο ή μια γραμμή μετρό, κόστους δισεκατομμυρίων ευρώ, ο ενδιαφερόμενος εργολάβος θα επιλέγει ο ίδιος τον φορέα που θα τον επιβλέπει. Εννοείται ότι οι μελέτες αποτελούν κρίσιμο στάδιο της υλοποίησης ενός έργου, καθώς απορροφούν σημαντικούς πόρους, αλλά επηρεάζουν καίρια και τον τρόπο με τον οποίο θα υλοποιηθεί.

Ηδη, από τον Φεβρουάριο είχαμε επισημάνει τον κίνδυνο να ισχύσει σε απόλυτο βαθμό το «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει», καθώς ο επιβλέπων κρίνει εάν η σύμβαση εκτελείται σωστά, προκειμένου να πληρωθεί ο ανάδοχος. Υποτίθεται ότι η υπουργική απόφαση Καραμανλή αντιμετωπίζει το θέμα αυτό υιοθετώντας ασυμβίβαστο μεταξύ συγγενικών προσώπων. Ισχύει, πάντως, ότι ο ιδιώτης επιβλέπων θα αμείβεται από τον ανάδοχο.

Ο ιδιώτης επιβλέπων πρέπει να είναι πιστοποιημένο φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή ένωση προσώπων και η απαιτούμενη πιστοποίηση αποδεικνύεται απλώς και μόνο με την εγγραφή του στο Μητρώο Επιχειρήσεων Συμβούλων Διοίκησης - Διαχείρισης Εργων (ΜΗΕΣΔΔΕ) του Προεδρικού Διατάγματος 71/2019. Μάλιστα, δεν απαιτείται καν ο ΙΦΕ να ελέγχεται «ως προς την εκπλήρωση κριτηρίων που αφορούν την οικονομική και χρηματοοικονομική του επάρκεια ή σε άλλα κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας».

Ισοδύναμες

Σύμφωνα με την απόφαση, «η διαδικασία ορισμού από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία υπαλλήλων της ως επιβλεπόντων και η διαδικασία άσκησης της επίβλεψης από πιστοποιημένο Ιδιωτικό Φορέα Επίβλεψης είναι τυπικώς και ουσιαστικώς ισοδύναμες και δεν διαφοροποιούνται ως προς τον τρόπο άσκησης της επίβλεψης. Η επιλογή μεταξύ αυτών ανήκει στη διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας αρχής, χωρίς να απαιτείται ειδική αιτιολογία της σχετικής απόφασης ή του αντίστοιχου όρου της διακήρυξης». Αυτό διευκρινίζεται, καθώς το Δημόσιο συνεχίζει να έχει εξουσία να διενεργεί ελέγχους μέσω της Διευθύνουσας Υπηρεσίας (π.χ. την Τεχνική Διεύθυνση μιας Περιφέρειας) στην εκπόνηση της μελέτης, αλλά άγνωστο παραμένει πώς θα βγαίνει άκρη, αν δύο ισοδύναμοι πόλοι διαφωνούν μεταξύ τους.

Για την αποφυγή της «σύγκρουσης συμφερόντων», τα μέλη του ΙΦΕ και τα πρόσωπα που στελεχώνουν την ομάδα επίβλεψης δεν πρέπει να συνδέονται με τον ανάδοχο και τους υπεργολάβους του με σχέσεις συγγένειας και «να έχουν άμεσο ή έμμεσο οικονομικό ή προσωπικό ή άλλο κοινό συμφέρον. Η αμοιβή του ΙΦΕ καταβάλλεται από τον ανάδοχο και ορίζεται σε ποσοστό έως 3% επί της προεκτιμώμενης αμοιβής της μελέτης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
Επεσαν στις... ράγες οι κυβερνητικές υποσχέσεις για παράδοση τριών σταθμών φέτος το καλοκαίρι ● Οι εμπλεκόμενες εταιρείες επικαλούνται ελλιπή ραδιοκάλυψη στις δοκιμές λειτουργίας.
Το μετρό Πειραιά σκαλώνει στις... ραδιοεπικοινωνίες
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με ακάλυπτες «επιταγές» τα νέα οδικά έργα για την Αττική
Στον αέρα βρίσκονται όλα τα μεγάλα οδικά έργα που εξαγγέλλει δύο φορές την εβδομάδα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την περιοχή της Αττικής, καθώς δεν έχει εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.
Με ακάλυπτες «επιταγές» τα νέα οδικά έργα για την Αττική
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Εγκλημα» στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Τα σκοτεινά σημεία της συμφωνίας που αποκρύπτουν και υπεγράφη με την FSI- Trenitalia πάνω στο μοντέλο «ιδιωτικοποίηση με λεφτά του Δημοσίου».
«Εγκλημα» στη σύμβαση-εξπρές με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Χρωστάνε 3,5 εκατ. ευρώ οι παλιοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ
Κόλαφος η έκθεση του ανεξάρτητου εκτιμητή ● Καυτά ερωτήματα για τη σκανδαλώδη πρακτική του υπουργού Μεταφορών ● Στον αέρα και η αγωγή του ΟΑΣΘ κατά του προμηθευτικού συνεταιρισμού «Ηρακλής».
Χρωστάνε 3,5 εκατ. ευρώ οι παλιοί μέτοχοι του ΟΑΣΘ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σφυροκόπημα σε Καραμανλή για τις χαμένες επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
Μόνο με τις ψήφους της Ν.Δ. επικυρώθηκε στη Βουλή η συμφωνία με τους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ● Τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν συλλήβδην κριτική επικαλούμενα τις αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.» για το θέμα.
Σφυροκόπημα σε Καραμανλή για τις χαμένες επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πάτησε το τρένο επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
Τι προέβλεπε το Μνημόνιο Συνεργασίας το 2019 και πώς «εκτροχιάστηκε» η συμφωνία ● Τι συμβαίνει με την επιδότηση των 50 εκατ. ετησίως από το ελληνικό Δημόσιο που προβλέπει να διατηρηθούν χαμηλά τα εισιτήρια και...
Πάτησε το τρένο επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας