• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.4°C / 19.0°C
    3 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.6°C / 16.6°C
    1 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.2°C / 20.0°C
    5 BF
    54%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.3°C / 17.9°C
    1 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    4 BF
    55%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.0°C / 15.9°C
    2 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.6°C
    2 BF
    66%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.6°C / 19.6°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.6°C / 22.1°C
    4 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 17.9°C
    1 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 20.7°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 16.7°C
    3 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    0 BF
    45%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.5°C
    0 BF
    63%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 15.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.4°C / 23.8°C
    2 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 19.2°C
    3 BF
    54%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 15.4°C
    1 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 12.7°C / 16.7°C
    2 BF
    55%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    53%
AP Photo/Virginia Mayo, File
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το μεγάλο «μποτιλιάρισμα»

  • A-
  • A+
Το έμφραγμα στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ και η απογείωση των ναύλων πλήττουν κυρίως τις εξαγωγικές χώρες της ευρωζώνης, προκαλώντας υστέρηση εξαγωγών τριπλάσια της παγκόσμιας ● Μελέτη της ΕΚΤ εκτιμά ότι η διαταραχή θα συνεχιστεί όλο το 2022, με απροσδιόριστες συνέπειες και στον πληθωρισμό.

Αν αναρωτιέστε γιατί η ηλεκτρονική παραγγελία του λάπτοπ σας καθυστερεί μέρες ή και εβδομάδες ή γιατί η παράδοση του αυτοκινήτου για το οποίο έχετε δώσει προκαταβολή μπορεί να πάρει μήνες, μην περιμένετε ακριβή και αξιόπιστη απάντηση από την αντιπροσωπεία αυτοκινήτων ή την πλατφόρμα online αγορών. Η απάντηση βρίσκεται στη Σανγκάη ή στη διαδρομή από εκεί μέχρι τον Πειραιά ή μέχρι τα λιμάνια του ευρωπαϊκού Βορρά. Δηλαδή, στη χιλιάδων μιλίων θαλάσσια διαδρομή από την ανατολική Ασία μέχρι την Ευρώπη.

Το παγκόσμιο εμπόριο, από την αρχή της πανδημίας, έχει υποστεί το χειρότερο σοκ εδώ και επτά δεκαετίες. Περίπου 25 εκατομμύρια κοντέινερ, με τα οποία μεταφέρονται εκατομμύρια αγαθά, εξαρτήματα και πρώτες ύλες και 6.000 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, από Ανατολή σε Δύση και αντίστροφα, είναι «μποτιλιαρισμένα» σε αποθήκες, λιμάνια και θαλάσσιες διαδρομές, αλλά κυρίως σε μια αναμενόμενη διαταραχή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας: η προσφορά (δηλαδή η παραγωγική δραστηριότητα) δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην απότομη αύξηση της ζήτησης μετά τη άρση των αυστηρών περιοριστικών μέτρων. Το αποτέλεσμα είναι η ιλιγγιώδης αύξηση των ναύλων μεταφοράς των εμπορευματοκιβωτίων, μέχρι και δέκα φορές από τις αρχές του 2020.

Μελέτη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας που δημοσιεύτηκε στις 23/9/2021 αποτυπώνει τη ζοφερή κατάσταση που έχει προκαλέσει το μεγάλο «μποτιλιάρισμα» της παγκοσμιοποίησης, επισημαίνοντας αφενός ότι η διαταραχή θα συνεχιστεί όλο το 2022, ίσως και το 2023, με απροσδιόριστες επιπτώσεις στις τιμές και στον πληθωρισμό, αφετέρου ότι η ευρωζώνη θα πληρώσει βαρύτερο τίμημα από την υπόλοιπη παγκόσμια οικονομία.

Το σωρευτικό έλλειμμα στις εξαγωγές αγαθών της ευρωζώνης από το μποτιλιάρισμα στις θαλάσσιες εμπορικές μεταφορές, σύμφωνα με την ΕΚΤ, φτάνει στο 6,7%, έναντι μόλις 2,3% σε παγκόσμιο επίπεδο. Το πλήγμα αυτό είναι αναπόφευκτο, με δεδομένο ότι οι μεγάλες εξαγωγικές χώρες της Ε.Ε. –με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τις ηλεκτρονικές συσκευές, τον οικιακό και κατασκευαστικό εξοπλισμό– εξαρτώνται από τους ημιαγωγούς (τσιπ), τα ανταλλακτικά, τα επεξεργασμένα μέταλλα, τις σπάνιες γαίες (λίθιο, κοβάλτιο κ.λπ.) που έρχονται από την Ασία στην Ευρώπη, για να ενσωματωθούν στα τελικά προϊόντα.

Οπως φαίνεται στο σχετικό γράφημα για την επίδραση του «εμφράγματος» στις μεταφορές στη μηνιαία μεταβολή των εξαγωγών, όλες οι χώρες-εξαγωγείς βιομηχανικών αγαθών της ευρωζώνης υφίστανται μείωση λόγω της εξάρτησής τους από ανταλλακτικά και υλικά που έρχονται από Ασία, εκτός από την Ελλάδα που καταγράφει αύξηση γιατί εξάγει κυρίως αγροτικά προϊόντα, χαμηλής προστιθέμενης αξίας εμπορεύματα.

Αυτό μπορεί να καταγραφεί ως... ελληνικό παράδοξο του παγκόσμιου εμφράγματος. Φυσικά, με δεδομένο ότι η κινεζική Cosco –ιδιοκτήτρια του ΟΛΠ– μαζί με τη νορβηγική Moller-Maerk κι άλλες οκτώ εταιρείες διαχειρίζονται το 85% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (που σε σημαντικό βαθμό είναι ελληνόκτητος), το ελληνικό παράδοξο θα πρέπει να συσχετιστεί και με χειρισμούς των Ελλήνων πλοιοκτητών, που πρωταγωνιστούν στο κερδοσκοπικό πάρτι του δεκαπλασιασμού των ναύλων. Ισως (και) αυτούς έχει κατά νου ο ιδιοκτήτης της Jumbo που με κάθε ευκαιρία καταγγέλλει καρτέλ και παραλογισμό στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΣΥΡΙΖΑ: Αύξηση μισθών και ρύθμιση αγοράς
«Η αδράνεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην εκρηκτική αύξηση των τιμών απειλεί την ελληνική κοινωνία», ανέφερε σε δήλωσή του χθες ο τομεάρχης Ανάπτυξης του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Αλέξης Χαρίτσης.
ΣΥΡΙΖΑ: Αύξηση μισθών και ρύθμιση αγοράς
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα αδιανόητα και τα αυτονόητα
Η κατηγορηματική άρνηση της επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ακόμη και να συζητηθεί η διαγραφή του χρέους που δημιούργησαν οι κυβερνήσεις στη διάρκεια της πανδημίας.
Τα αδιανόητα και τα αυτονόητα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Ναι μεν αλλά» για το λιανεμπόριο
Συνεχείς αλληλλο­αναιρούμενες δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης για το αν και πότε επανέρχεται το click away ή για το πότε θα εφαρμοστεί η παράδοση εντός του καταστήματος.
«Ναι μεν αλλά» για το λιανεμπόριο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ελλάδα, χρέη και διασώσεις τραπεζών στο Eurogroup
Τυπική η έγκριση της 8ης αξιολόγησης και της εκταμίευσης των 767 εκατ. ευρώ, άκρως ενδιαφέρουσα και ουσιαστική η συζήτηση για την αναθεώρηση της Συνθήκης του ESM και της Οδηγίας για τις διασώσεις των τραπεζών...
Ελλάδα, χρέη και διασώσεις τραπεζών στο Eurogroup
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Από το κακό στο χειρότερο
Σε χαμηλό εξαμήνου η οικονομική δραστηριότητα τον Νοέμβριο στην ευρωζώνη ● Καθυστερεί η ανάκαμψη της οικονομίας, το ευρωπαϊκό ΑΕΠ δεν θα επανέλθει στο επίπεδο που βρισκόταν πέρυσι πριν από το φθινόπωρο του...
Από το κακό στο χειρότερο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας