• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.4°C / 18.2°C
    2 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.0°C
    2 BF
    70%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 18.0°C
    3 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 10.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    5 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 16.0°C
    1 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.4°C
    0 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.5°C / 15.7°C
    4 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.5°C
    5 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 19.6°C
    5 BF
    88%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.6°C
    5 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 13.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.3°C / 16.7°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    18°C 16.8°C / 18.8°C
    2 BF
    80%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.8°C / 18.4°C
    0 BF
    61%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 11.3°C / 15.5°C
    0 BF
    84%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.2°C / 17.0°C
    1 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    95%

Ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, Φραγκίσκος Κουτεντάκης

EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κάθε κράτος να έχει και το όριο χρέους του»

  • A-
  • A+
Επτά προτάσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας.

Τη θέσπιση διαφορετικών στόχων για το δημόσιο χρέος σε κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε., τη μετεξέλιξη του Ταμείου Ανάκαμψης σε μόνιμο μηχανισμό της Ε.Ε. και τη δυνατότητα για εθνικές ρήτρες διαφυγής από τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ε.Ε. σε έκτακτες συνθήκες, πέρα από τη γενική ρήτρα διαφυγής που πρώτη φορά ενεργοποίησε η Ενωση λόγω πανδημίας προτείνει μεταξύ άλλων το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή.

Το Γραφείο δημοσιοποίησε χθες τις προτάσεις του, έπειτα από αίτημα του υπουργείου Οικονομικών, στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας, που θεωρητικά πρέπει να καταλήξει σε μια συμφωνία στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου μέχρι το τέλος του έτους. Η ίδια η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και ο κ. Σταϊκούρας προσωπικά δεν έχουν πάρει σαφή θέση στις σχετικές συζητήσεις στο Ecofin και από αυτή την άποψη οι προτάσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού είναι η πρώτη επίσημη «θεσμική» τοποθέτηση στη χώρα.

Οπως επισημαίνει το Γραφείο, τα βασικά κείμενα εργασίας για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας διατυπώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Συμβούλιο προ πανδημίας, ενώ στο μεταξύ η Ε.Ε. έθεσε σε πλήρη αναστολή τους κανόνες αυτούς με την προσφυγή της στη ρήτρα γενικής διαφυγής.

Επομένως, οι ισχύοντες κανόνες είναι απίθανο να επανέλθουν ως είχαν, ενώ ενδεχόμενη ολική επαναφορά τους θα απαιτούσε ιδιαίτερα περιοριστικές πολιτικές σε πολλές χώρες, δηλαδή σκληρή λιτότητα. Σε έναν αδρό απολογισμό της πολύχρονης εφαρμογής του Συμφώνου Σταθερότητας, με τις τροποποιήσεις του μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση, το Γραφείο Προϋπολογισμού επισημαίνει ότι το ισχύον πλαίσιο μπορεί να είναι αποτελεσματικό σε ομαλές οικονομικές συνθήκες, αλλά σε συνθήκες κρίσης αναιρείται ή παραβιάζεται εκ των πραγμάτων.

Συνοπτικά, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής προτείνει:

■ Το όριο χρέους 60% του ΑΕΠ για όλα ανεξαιρέτως τα κράτη-μέλη είναι περιοριστικό και πρακτικά ανεφάρμοστο. Με δεδομένο ότι το χρέος της Ευρωζώνης το 2020 έφτασε στο 98% του ΑΕΠ, ενώ σε κάποια κράτη-μέλη (Πορτογαλία, Ιταλία) είναι υπερδιπλάσιο ή υπερτριπλάσιο (Ελλάδα, 205,6%), θα πρέπει να καθοριστούν ρεαλιστικοί στόχοι για το χρέος κάθε κράτους μέλους, με βάση το αρχικό ύψος του, τις χρηματοδοτικές ανάγκες και τις ευρύτερες συνθήκες. Το κριτήριο του χρέους πρέπει να χαρακτηρίζεται από ευελιξία και να είναι συμβατό με τις εθνικές ιδιαιτερότητες. Κάθε κράτος μέλος πρέπει να προτείνει ένα στόχο μείωσης που έπειτα από ανεξάρτητη αξιολόγηση θα εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα δεσμεύει τη χώρα σε ορίζοντα 5-10 ετών.

■ Ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός στόχος για τα ελλείμματα, που υπολογίζεται ως το πρωτογενές αποτέλεσμα, αφού εξαιρεθούν τα εφάπαξ μέτρα, ως ποσοστό του δυνητικού ΑΕΠ θα πρέπει να παραμείνει μόνο ως συμπληρωματικό στοιχείο, ενδεικτικό της δημοσιονομικής κατάστασης κάθε χώρας, χωρίς όμως να αποτελεί το βασικό κριτήριο συμμόρφωσης και επιβολής κυρώσεων όπως ισχύει σήμερα.

■ Αντίθετα, ο ρυθμός αύξησης των καθαρών δημόσιων δαπανών μπορεί να αποτελέσει το βασικό εργαλείο μέτρησης της δημοσιονομικής σύγκλισης προς το επιθυμητό ύψος χρέους. Υπολογίζεται από το σύνολο των δημόσιων δαπανών αφού αφαιρεθεί η δαπάνη εξυπηρέτησης χρέους, τα επιδόματα ανεργίας και οι μεταβολές των φορολογικών εσόδων που οφείλονται σε αλλαγές συντελεστών.

■ Οι δημόσιες επενδύσεις πρέπει να αυξηθούν σημαντικά προκειμένου να επιταχυνθεί η ανάκαμψη και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής. Ενα μέρος τους, σαφώς ορισμένο με αντικειμενικά κριτήρια, πρέπει να εξαιρεθεί από τον ορισμό των καθαρών δαπανών. Για να αποφευχθούν προβλήματα σχετικά με τον ορισμό των δημόσιων επενδύσεων και φαινόμενα λογιστικής χειραγώγησης, θα πρέπει να υιοθετηθεί ένας αυστηρός κοινός «συμμετρικός» ορισμός που θα παρακολουθείται σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Ενδεικτικά, θα μπορούσαν να αφαιρούνται από τις καθαρές δαπάνες τόσο οι «πράσινες» δημόσιες επενδύσεις όσο και το κόστος μετάβασης σε καθαρές μορφές ενέργειας για κλάδους και περιοχές εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.

■ To Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας θα πρέπει να μετεξελιχθεί σε μόνιμο μηχανισμό μακροοικονομικής σταθεροποίησης. Ο μηχανισμός αυτός θα πρέπει να υποστηρίζεται από έναν μεγάλο προϋπολογισμό σε επίπεδο Ε.Ε., ο οποίος θα πρέπει να χρηματοδοτείται μέσω φορολογίας και δανεισμού από τις διεθνείς αγορές.

■ Είναι απαραίτητο να διαμορφωθούν προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση και εθνικής ρήτρας διαφυγής, πέρα από την γενική ρήτρα, εφόσον συντρέχουν ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες. Η ύπαρξη αυτών των συνθηκών θα πρέπει να πιστοποιείται από ανεξάρτητη εθνική αξιολόγηση και να εγκρίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

■ Ολα τα παραπάνω -καταλήγει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής- προϋποθέτουν ανεξάρτητη και αντικειμενική αξιολόγηση των δημοσιονομικών συνθηκών και των κυβερνητικών πολιτικών σε εθνικό επίπεδο. Τον ρόλο αυτό μπορούν να παίξουν οι ανεξάρτητοι δημοσιονομικοί θεσμοί, όπως το Γραφείο Προϋπολογισμού και το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, με ενίσχυση των πόρων και των αρμοδιοτήτων τους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα «πήλινα πόδια» της προσδοκώμενης ανάπτυξης
Η έκθεση του «Εθνικού Συμβουλίου Παραγωγικότητας» συμμερίζεται μεν την εκτίμηση για αύξηση ΑΕΠ περίπου 5% το 2022, αλλά καταδεικνύει και πόσο εύθραυστη είναι λόγω της εξάρτησης από τον τουρισμό και το Ταμείο...
Τα «πήλινα πόδια» της προσδοκώμενης ανάπτυξης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τα «ψιλά γράμματα» του Ταμείου Ανάκαμψης
Τα ορόσημα που ξεκλειδώνουν τις δόσεις καταβολής και οι αυστηροί έλεγχοι από Κομισιόν, OLAF, Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο ● Ο αστερίσκος της «βαθμολογίας Β» στον υπολογισμό κόστους των...
Τα «ψιλά γράμματα» του Ταμείου Ανάκαμψης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δραστικότερο πλέγμα αντισταθμιστικών μέτρων εξετάζει το Eurogroup
Με τεντωμένα τα νεύρα παρακολουθούν οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης το ράλι στις τιμές της ενέργειας που «κοκκινίζει» τον πληθωρισμό και υπονομεύει τις προοπτικές ανάκαμψης.
Δραστικότερο πλέγμα αντισταθμιστικών μέτρων εξετάζει το Eurogroup
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υψηλότερη ανάπτυξη φέτος, χαμηλότερη το 2022
Η Κομισιόν θα βελτιώσει μεν στο +6,3% την εκτίμησή της για το ΑΕΠ στις αναμενόμενες αναθεωρημένες προβλέψεις της, αν και η ανάπτυξη που θα επιτύχει η Ελλάδα δεν δημιουργεί πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για...
Υψηλότερη ανάπτυξη φέτος, χαμηλότερη το 2022
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ψηλότερο όριο χρέους, με σκληρή προσαρμογή
Ο ESM προτείνει αναπροσαρμογή του ορίου για τις χώρες της ευρωζώνης στο 100% του ΑΕΠ, αλλά ταυτόχρονα ζητά να μην πειραχτεί ο κανόνας ετήσιας μείωσης κατά 1/20 για τις χώρες πάνω από το όριο, με ό,τι αυτό...
Ψηλότερο όριο χρέους, με σκληρή προσαρμογή
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ρουσφέτι επί... ρουσφετιού για την Energean
Εβρεξε τροπολογίες και... ρουσφέτια στο νομοσχέδιο του υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενσωμάτωση των Οδηγιών της Ε.Ε. για την ενεργειακή απόδοση που ψηφίζεται σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής....
Ρουσφέτι επί... ρουσφετιού για την Energean

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας