• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.4°C / 31.3°C
    2 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.2°C / 30.5°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 30.9°C
    3 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 29.2°C
    3 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 26.2°C / 31.5°C
    3 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 30.0°C
    3 BF
    22%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 26.6°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 29.3°C
    4 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.9°C / 28.9°C
    3 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 27.8°C
    2 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 27.7°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    4 BF
    54%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    3 BF
    42%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.5°C
    2 BF
    26%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 29.8°C
    2 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.7°C / 32.7°C
    3 BF
    25%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.3°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 30.6°C
    3 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 29.4°C
    3 BF
    23%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κυβερνητική «αεροπειρατεία» στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας

  • A-
  • A+
Εγκριση της Βουλής στον διορισμό τεσσάρων εκλεκτών της στο Εκτελεστικό Συμβούλιο της κατ’ όνομα ανεξάρτητης αρχής επιχειρεί σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Να ολοκληρώσει την επιχείρηση ασφυκτικού πολιτικού ελέγχου της -κατ’ όνομα πλέον ανεξάρτητης- Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) επιδιώκει σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, με την απόσπαση της θετικής γνώμης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στον διορισμό τεσσάρων μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ, τα οποία έχει επιλέξει ήδη ο υπουργός.

Φυσικά, πρόκειται για εκλεκτούς και ημετέρους που, όπως προκύπτει ακόμη και από τα βιογραφικά τους, υπηρετούν την επιπλέον ανάγκη να εξασφαλίζουν την απαιτούμενη πλειοψηφία των 3/5 της επιτροπής της Βουλής, πράγμα που φαίνεται ότι επέβαλλε δυο από τα προτεινόμενα μέλη του Συμβουλίου να έχουν την αποδοχή και του ΚΙΝ.ΑΛΛ., το οποίο καλείται να λειτουργήσει στο πεδίο αυτό ως συγκυβέρνηση.

Ενας εκ των διοριζόμενων (Κ. Κεφαλογιάννης), πέραν της συγγένειάς του με τον υφυπουργό Μεταφορών και τη γνωστή πολιτική οικογένεια της Ν.Δ., στο βιογραφικό του διαφημίζει ότι «έχει διατελέσει σύμβουλος τεσσάρων πρωθυπουργών» (ποιων άραγε;), ενώ έχει θητεύσει στις διοικήσεις σχεδόν όλων των δημόσιων οργανισμών που εποπτεύει το υπουργείο Μεταφορών.

Για την τοποθέτηση ενός ακόμη εκ των διοριζόμενων (του Α. Παπαθεοδώρου), καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, απαιτήθηκε φωτογραφική διάταξη στον ν. 4757/2020 με τον οποίο η κυβέρνηση Μητσοτάκη άλλαξε ριζικά τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, καθ’ υπόδειξιν των ιδιωτικών επιχειρήσεων των αερομεταφορών, και της «ανεξάρτητης» ΑΠΑ, καταργώντας προηγούμενο νόμο του 2016 και ανοίγοντας τεράστιες «τρύπες» στην ασφάλεια των αεροδρομίων και των πτήσεων.

Το άρθρο 21 του επίμαχου νόμου της Ν.Δ., που επικρίθηκε από τους εργαζόμενους στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά υποστηρίχθηκε σθεναρά από τις αεροπορικές εταιρείες και τη Fraport (βλέπε «Εφ.Συν.», 24/11/2020, «Διαλύουν την ΥΠΑ, ανοίγουν “τρύπες” στο ελεγκτικό έργο»), εξασφάλισε στον υποψήφιο για το Εκτελεστικό Συμβούλιο της ΑΠΑ καθηγητή ότι δεν συνιστά κώλυμα η άσκηση των διδακτικών καθηκόντων του, κατά παρέκκλιση του συνήθους ασυμβίβαστου. Οι άλλοι δυο που προτείνονται για το Συμβούλιο της Αρχής (Ιωάννης Γεννηματάς και Γεώργιος Κίκης) προέρχονται από την Πολεμική Αεροπορία, αλλά με ασαφή έως ελάχιστη σχέση με τα ζητήματα της ασφάλειας πτήσεων.

Ωστόσο, πέραν της τεχνοκρατικής επάρκειας των τεσσάρων υποψήφιων μελών του Εκτελεστικού Συμβουλίου, η ίδια η διαδικασία επιλογής τους από τις πολιτικές-κομματικές «επετηρίδες» της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών έρχεται σε κραυγαλέα σύγκρουση με τις «αρχές της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας», την «προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία» και την απουσία ελέγχου «από κυβερνητικά όργανα, κρατικούς φορείς», όπως αναφέρει ο ίδιος ο νόμος που ψήφισε η Ν.Δ. και ορίζει το Σύνταγμα (άρθρο 101Α) για κάθε ανεξάρτητη αρχή.

Πρακτικά, η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών έχει ήδη καταλύσει τις ελάχιστες προϋποθέσεις ανεξαρτησίας, καταργώντας τον προγενέστερο νόμο 4427/16 που προέβλεπε επιλογή των μελών Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ με ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία, από ανεξάρτητη επιτροπή με μέλη του ΑΣΕΠ και επιστήμονες εγνωσμένου κύρους. Ο νέος νόμος κατέστησε την επιλογή πολιτικό προνόμιο του υπουργού Μεταφορών.

Παράδοξη εκκίνηση

Ετσι, η νεοσύστατη Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας συγκροτείται υπό συνθήκες πολιτικής, νομικής και διοικητικής παραδοξότητας που συνίστανται στα εξής:

■ Πρώτον, ο μεν διοικητής της (ο Χ. Τσίτουρας), που θα είναι και πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου, έχει επιλεγεί με βάση τον παλιό νόμο, μέσα από διαγωνιστική διαδικασία, έστω κι αν ο σχετικός διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί αρχές του 2019 (από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) επαναπροκηρύχθηκε για να «βολευτεί» ο εκλεκτός του υπουργού Μεταφορών (ο οποίος, κατά τις καταγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης, δεν παρουσίασε αναγνωρισμένο πτυχίο).

■ Δεύτερον, το Εκτελεστικό Συμβούλιο της ΑΠΑ θα οριστεί με βάση τον νόμο της Ν.Δ. από τον υπουργό, με τη σύμφωνη γνώμη των 3/5 της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Για να ολοκληρωθεί η κυβερνητική «εισβολή» στην ΑΠΑ χρειάστηκε να «καταψυχθεί» η επιλογή μελών του Συμβουλίου που είχε γίνει με τη διαγωνιστική διαδικασία του προηγούμενου νόμου (από επιτροπή με μέλη της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασφάλειας Αεροπορίας -EASA- και του ΑΣΕΠ).

■ Τρίτον, η νομικά νεοσύστατη αλλά λειτουργικά ανύπαρκτη ΑΠΑ, προς το παρόν έχει μόνο έναν διοικητή που μισθοδοτείται κανονικά από τον περασμένο Σεπτέμβριο, αλλά κανέναν εργαζόμενο, αφού για τους 172 εργαζόμενους που προβλέπεται να τη στελεχώσουν μόλις πρόσφατα δημοσιεύτηκε πρόσκληση ενδιαφέροντος, αλλά η επιλογή τους προϋποθέτει να υπάρχει το Εκτελεστικό Συμβούλιο που περνάει σήμερα από τη Βουλή.

Αυτές οι νομοθετικές ακροβασίες, που προφανώς προσκρούουν και στις συνταγματικές διατάξεις για τις ανεξάρτητες αρχές, έχουν κι άλλες παρενέργειες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στον Συνήγορο του Πολίτη έχουν γίνει σειρά προσφυγών από άτομα που είχαν επιλεγεί από την επιτροπή διαγωνισμού ως υποψήφια μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΑΠΑ με βάση τον προηγούμενο νόμο. Οι προσφεύγοντες καταγγέλλουν και την καταστρατήγηση της διαγωνιστικής διαδικασίας, και την αλλαγή της νομοθεσίας για να οριστούν στο Συμβούλιο συγγενείς και πολιτικά ημέτεροι, αλλά και την παραβίαση του ίδιου του κυβερνητικού νόμου, καθώς οι διοριζόμενοι από τον υπουργό δεν πληρούν τα κριτήρια «ανεξαρτησίας και αμεροληψίας».

Στις σχετικές επιστολές του Συνηγόρου του Πολίτη προς τον υπουργό Μεταφορών δεν είναι γνωστό αν και τι έχει απαντήσει.

Με λίγα λόγια το «υλικό» του επίμαχου διορισμού ηγεσίας στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας είναι άφθονο, οι ανησυχίες για τις επιπτώσεις των κυβερνητικών επιλογών στην ασφάλεια της αεροπλοΐας εύγλωττες και η σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας (11 το πρωί) αναμένεται το λιγότερο «εύφλεκτη».

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Φαστ τρακ» έγκριση για την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
Εγκρίθηκαν τα διορισμένα από τον υπουργό Μεταφορών μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου, καμιά απάντηση για την κατάργηση του ανοικτού διαγωνισμού επιλογής του 2019.
«Φαστ τρακ» έγκριση για την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Κραχ» στον τζίρο τουρισμού και αερομεταφορών, με εκδορές γλίτωσε η τηλεόραση
Λίγες μέρες μετά την τεράστια βουτιά της ελληνικής οικονομίας στην ύφεση (15,2%) το δεύτερο τρίμηνο, η ΕΛΣΤΑΤ δημοσιοποίησε χθες στοιχεία που συνέβαλαν καθοριστικά στη δραματική μείωση του ελληνικού ΑΕΠ.
«Κραχ» στον τζίρο τουρισμού και αερομεταφορών, με εκδορές γλίτωσε η τηλεόραση
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δυναμικό πακέτο κατά των αυξήσεων στην ενέργεια
Αν επιχειρήσει κανείς να συγκρίνει τα μέτρα της ελληνικής κυβέρνησης για την αντιστάθμιση των ανατιμήσεων στο ρεύμα με αυτά που αποφάσισε χθες η κυβέρνηση Σάντσες στην Ισπανία, απλώς θα θυμώσει. Τα απαριθμούμε...
Δυναμικό πακέτο κατά των αυξήσεων στην ενέργεια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Κάτω τα χέρια από το Σύμφωνο»
Αυστρία, Ολλανδία, Δανία, Φινλανδία, Σουηδία, Λετονία, Σλοβακία και Τσεχία «φρενάρουν» τις ορέξεις όσων περιμένουν απεγκλωβισμό από τον ζουρλομανδύα των μηδενικών ελλειμμάτων και της αέναης λιτότητας μέχρι να...
«Κάτω τα χέρια από το Σύμφωνο»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ενεργειακός «ακρωτηριασμός» της χώρας η εκποίηση των στρατηγικών δικτύων
Η ΔΕΗ αποξενώνεται από το νευραλγικότερο περιουσιακό στοιχείο της ● Οι αντιδράσεις αντιπολίτευσης και ΓΕΝΟΠ, η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των στρατηγικών ενεργειακών δικτύων της χώρας και οι συνέπειες στα...
Ενεργειακός «ακρωτηριασμός» της χώρας η εκποίηση των στρατηγικών δικτύων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας