Αθήνα, 29°C
Αθήνα
Σποραδικές νεφώσεις
29°C
30.8° 26.5°
2 BF
45%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
29.4° 25.4°
3 BF
49%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
30°C
32.6° 27.7°
2 BF
51%
Ιωάννινα
Σποραδικές νεφώσεις
28°C
29.9° 28.3°
1 BF
35%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
26.3° 24.9°
3 BF
61%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
24°C
30.0° 23.5°
2 BF
85%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
26°C
26.4° 20.6°
2 BF
41%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
32°C
31.8° 31.8°
2 BF
39%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
26°C
27.1° 24.9°
2 BF
56%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
27°C
26.9° 24.0°
1 BF
50%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
25°C
25.4° 24.8°
3 BF
53%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
25°C
24.7° 24.6°
2 BF
61%
Κεφαλονιά
Ελαφρές νεφώσεις
27°C
26.9° 26.9°
2 BF
74%
Λάρισα
Ελαφρές νεφώσεις
29°C
29.5° 27.9°
0 BF
45%
Λαμία
Αραιές νεφώσεις
29°C
29.5° 26.5°
1 BF
46%
Ρόδος
Αίθριος καιρός
28°C
28.2° 27.8°
4 BF
60%
Χαλκίδα
Αίθριος καιρός
28°C
31.0° 26.7°
3 BF
34%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
25°C
24.9° 24.3°
2 BF
60%
Κατερίνη
Σποραδικές νεφώσεις
24°C
27.7° 24.2°
3 BF
77%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
29°C
28.7° 28.7°
3 BF
27%
ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 21 Σεπτεμβρίου, 2023
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
EUROKINISSI/ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Προς συμβιβασμό Cosco - Δημόσιο

Προ των πυλών βρίσκεται το ζήτημα της παραχώρησης του επιπλέον 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, καθώς η προθεσμία βάσει της σύμβασης παραχώρησης λήγει τον Αύγουστο του 2021 με την προϋπόθεση να έχουν ολοκληρωθεί από την Cosco οι 11 υποχρεωτικές επενδύσεις.

Παρ’ όλα αυτά, αν και το χρονικό διάστημα που έχει απομείνει για τη μεταβίβαση ή όχι των μετοχών είναι ελάχιστο, σιγή ιχθύος επικρατεί και στις δύο πλευρές, κυβέρνηση και διοίκηση του ΟΛΠ-Cosco. Ωστόσο οι πληροφορίες που διαρρέουν λένε ότι οι διαβουλεύσεις ανάμεσα στα δύο μέρη βρίσκονται σε πλήρη και συνεχή εξέλιξη και πολύ σύντομα, καθώς οι ημερομηνίες πιέζουν, θα ανακοινωθεί συμφωνία.

Η λύση που συζητείται και εξετάζεται είναι να περάσει το 16% στην Cosco αν και οι υποχρεωτικές επενδύσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί, αφού προηγηθεί τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και κυρωθεί στη Βουλή, ενώ το ελληνικό Δημόσιο θα διασφαλίσει τα συμφέροντά του με την καταβολή από την Cosco εγγυητικών επιστολών ανάλογων με το ύψος των επενδύσεων που δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Θυμίζουμε πως στη σύμβαση παραχώρησης αναφέρεται σαφέστατα ότι «η μη εκτέλεση υποχρεωτικών επενδύσεων συνεπάγεται ποινικές ρήτρες» υπέρ του ελληνικού Δημοσίου. Σημειώνεται ότι τον Αύγουστο του 2016 η Cosco απέκτησε το 51% των μετοχών του ΟΛΠ και σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης το υπόλοιπο 16% θα πρέπει να μεταβιβαστεί από το ΤΑΙΠΕΔ στον κινεζικό όμιλο τον Αύγουστο του 2021, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός θα έχει ολοκληρώσει και τις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις (293,7 εκατ. ευρώ).

Κάτι τέτοιο όμως φαντάζει αδύνατον, αφού σύμφωνα με τον πίνακα προόδου υλοποίησης των έργων τον οποίο είχε δημοσιοποιήσει τον Φεβρουάριο του 2021 ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Γ. Ραγκούση, προκύπτει ότι πράγματι υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων και μόνο μία από τις 11 υποχρεωτικές επενδύσεις, η κατασκευή νέας προβλήτας πετρελαιοειδών, κόστους 15 εκατ. ευρώ, είχε ολοκληρωθεί.

Εξωγενείς παράγοντες

Οι πληροφορίες λένε ότι από τον Φεβρουάριο μέχρι σήμερα η πρόοδος των έργων είναι ελάχιστη. Η Cosco από την πλευρά της αναφερόμενη στο παρελθόν στις καθυστερήσεις υποστήριξε -και αυτή είναι η θέση της εξάλλου και τώρα στις διαπραγματεύσεις- ότι αυτές οφείλονται σε «εξωγενείς παράγοντες» και όχι σε δική της υπαιτιότητα, ενώ η ίδια έχει τηρήσει όλες τις δεσμεύσεις της.

Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο ΟΛΠ-Cosco συνεχίζει να αυξάνει τα κέρδη, καθώς σύμφωνα με δικές του επίσημες ανακοινώσεις το 2020 και παρά την πανδημία έκλεισε για την εταιρεία με κέρδη 26,4 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 τα κέρδη είχαν αγγίξει τα 35,4 εκατ. ευρώ. Εν αναμονή λοιπόν των σημαντικών εξελίξεων, τις προηγούμενες ημέρες το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΒΕΠ) με ανακοίνωσή του ζήτησε από την κυβέρνηση «διαφάνεια» και όχι «σπουδή» στην παραχώρηση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco και κυρίως, τη διασφάλιση των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου.

Ο πρόεδρος του ΒΕΠ Γεώργιος Παπαμανώλης-Ντόζας, απευθυνόμενος στους αρμόδιους φορείς, τόνισε ότι πρέπει να γίνουν όλα με τρόπο διαφανή και αφού ληφθούν οι εγγυήσεις ότι ο επενδυτής/Cosco θα εκπληρώσει πλήρως τις ανειλημμένες, από τη σύμβαση παραχώρησης, υποχρεωτικές δεσμεύσεις του έναντι του ελληνικού Δημοσίου.

Κάλεσε επίσης και τους αρμοδίους της Cosco να συνεργαστούν ουσιαστικότερα με τις δημοτικές αρχές και τα Επιμελητήρια, προκειμένου να προκύψουν κοινής αποδοχής λύσεις για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση Περάματος και να αποφευχθεί η περαιτέρω συσσώρευση οικονομικών και κοινωνικών προβλημάτων. Από την πλευρά τους οι ναυπηγοεπισκευαστές -Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ)-, οι εκτελωνιστές -Ομοσπονδία Εκτελωνιστών της Ελλάδος (ΟΕΤΕ)- και οι βιοτέχνες-μηχανουργοί -Ενωση Βιοτεχνών Εργοδοτών Μηχανουργών Πειραιά (ΕΝΩΜΗΧΠΕ)- σε δική τους κοινή παρέμβαση ζητούν να επιβληθούν ποινικές ρήτρες στην Cosco αντί του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, καθώς όπως αναφέρουν η μη εκτέλεση των υποχρεωτικών επενδύσεων συνεπάγεται ενεργοποίηση των ρητρών.

Οι ποινικές ρήτρες

Τονίζουν ότι «διανύουμε τους τελευταίους δύο μήνες της περιόδου Α και η μη εκτέλεση του 60-70% των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι μάλλον βεβαία, επομένως διαπιστώνεται σοβαρή παράβαση της σύμβασης παραχώρησης, για την οποία προβλέπονται ποινικές ρήτρες». Στη συνέχεια καταγράφουν ορισμένες από τις παραβάσεις της Cosco:

● Στηρίζει απροκάλυπτα την υφιστάμενη μονοπωλιακή κατάσταση διαχείρισης αποβλήτων πλοίων στο λιμάνι, παραβιάζοντας βασική αρχή της σύμβασης παραχώρησης, όπου ορίζεται ότι ο ΟΛΠ οφείλει να προάγει τον ανταγωνισμό και να μη χορηγεί αποκλειστικά δικαιώματα, ενώ παράλληλα παραβιάζεται συστηματικά ο Κανονισμός (Ε.Ε.) 2017/352 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

● Παραχώρηση από τον ΟΛΠ σε τρίτους, μη ναυπηγοεπισκευαστές, βιομηχανικών χώρων στη Ναυπηγοεπισκευαστική Βάση Περάματος. Το γεγονός αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της σύμβασης παραχώρησης (Παράγραφος 11.3), που ορίζει ότι οι χώροι αυτοί παραχωρούνται μόνο σε επιχειρήσεις επισκευής πλοίων.

● Μη συντήρηση των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών, παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας. Η Cosco εισπράττει από τους πλοιοκτήτες πολύ υψηλά μισθώματα των υποδομών επισκευής πλοίων, χωρίς να συντηρεί τις υποδομές, όπως έχει υποχρέωση.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Προς συμβιβασμό Cosco - Δημόσιο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ