Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ΟΟΣΑ, τα φορολογικά έσοδα και η Ελλάδα
AP Photo/Francois Mori
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ΟΟΣΑ, τα φορολογικά έσοδα και η Ελλάδα

  • A-
  • A+

Η Ελλάδα έχει τον τρίτο υψηλότερο ΦΠΑ ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ (24%, μαζί με τη Φινλανδία, με υψηλότερο συντελεστή 25% στις άλλες σκανδιναβικές χώρες και στην Ουγγαρία, με 27%) και ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ετήσιων φορολογικών εσόδων ως ποσοστό του ΑΕΠ. Αυτό είναι το αξιοσημείωτο –αν και καθόλου νέο– εύρημα της ετήσιας μελέτης του οργανισμού για την εξέλιξη της φορολογίας στις χώρες-μέλη του για το 2019.

Πέρσι, λοιπόν, τα φορολογικά έσοδα στην Ελλάδα, τόσο από άμεσους όσο και κυρίως από έμμεσους φόρους, έφτασαν το 38,7% του ΑΕΠ, έναντι 33,8% που αποτελεί τον μέσο όρο των 37 χωρών-μελών του οργανισμού. Σε σχέση με το 2018 καταγράφηκε ελαφρά κάμψη για την Ελλάδα (από το 38,9%), χωρίς ωστόσο να διαφοροποιείται η σταθερή από το 2010 εικόνα.

Στο γράφημα που δημοσιεύουμε –περιλαμβάνεται στο παράρτημα της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Ελλάδα– καταγράφεται η σαφής επίδραση των μνημονίων. Ενώ το 2010 τα φορολογικά έσοδα στη χώρα μας ήταν ακριβώς στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, 35% του ΑΕΠ, από εκεί και πέρα απογειώνονται προς το 39% χάρη στους αλλεπάλληλους μνημονιακούς νόμους που μείωσαν το αφορολόγητο όριο, επέβαλαν αυξήσεις στον ΦΠΑ ειδών πρώτης ανάγκης και αύξησαν όλους τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης προκειμένου να ταϊστεί ο «Μινώταυρος» του ειδικού χρέους.

Βεβαίως, στα στοιχεία του ΟΟΣΑ για τη φορολογία του καταδεικνύουν και τις τεράστιες διαφορές στα φορολογικά συστήματα των χωρών-μελών του, αφού τα φορολογικά έσοδα κυμαίνονται από 46,3% του ΑΕΠ στη Δανία, μέχρι 16,5% στο Μεξικό.

Από την κατάταξη των 37 χωρών, στην οποία η Ελλάδα είναι 12η, προκύπτει ένα ερώτημα σε σχέση με το βασικό αξίωμα των νεοφιλελεύθερων, ότι η υψηλή φορολογία –γενικώς και αορίστως– υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα, όπως επαναλαμβάνει και η έκθεση Πισσαρίδη: αν ισχύει αυτό, τότε γιατί η Δανία, η Γαλλία ή η Σουηδία, με τόσο υψηλή φορολογία, θεωρούνται ανταγωνιστικές οικονομίες, πράγμα που δύσκολα μπορεί να το ισχυριστεί κανείς π.χ. για την Κολομβία, με μόλις 19,7% του ΑΕΠ φορολογικά έσοδα;

Μια απάντηση δίνει η σύνθεση των φορολογικών εσόδων στη χώρα μας: τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης ήταν πέρσι το 15,3% του ΑΕΠ, από κοινωνική ασφάλιση το 11,9%, από εισοδήματα και κέρδη 8,3% και από φορολόγηση περιουσίας το 3,1% του ΑΕΠ. Είναι προφανές το μεγάλο βάρος πέφτει στους «φόρους των φτωχών», τους έμμεσους, για τους οποίους η παραμικρή νύξη δεν γίνεται από την κυβέρνηση ή την έκθεση Πισσαρίδη.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κι όμως... μειώνουν τις δαπάνες για Υγεία!
Από τα 4,8 δισ. ευρώ της τρέχουσας χρονιάς, οι δαπάνες για την Υγεία μειώνονται το 2021 στα 4,25 δισ., από τα οποία μόλις 131 εκατ. υπολογίζονται ως πρόσθετοι πόροι για την πανδημία, μείωση που αντιστοιχεί...
Κι όμως... μειώνουν τις δαπάνες για Υγεία!
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέο «εμβόλιο» 900 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό
Νέο συμπληρωματικό προϋπολογισμό για το 2020 κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή υπό την πίεση της ύφεσης, της «μαύρης τρύπας» στα δημόσια ταμεία και των σχεδίων για παράταση του lockdown στη χώρα, τουλάχιστον ώς...
Νέο «εμβόλιο» 900 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αύξηση χρέους έως 209% του ΑΕΠ προβλέπει ο ΟΟΣΑ
Ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι η ύφεση που θα προκαλέσει στην ελληνική οικονομία ο COVID-19 θα φτάσει στο 8% του ΑΕΠ, κατά το βασικό σενάριο, με ανάκαμψη 4,5% την επόμενη χρονιά.
Αύξηση χρέους έως 209% του ΑΕΠ προβλέπει ο ΟΟΣΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Δύο μέτρα και δύο σταθμά για το τέλος επιτηδεύματος
Οσοι δεν είχαν δραστηριότητα το 2019, και δεν εξέδωσαν ή δεν έλαβαν κανένα τιμολόγιο, μπορούν να υποβάλουν αίτηση για αδράνεια αναδρομικά από την 31η Δεκεμβρίου 2018 και να απαλλαγούν πλήρως από το τέλος.
Δύο μέτρα και δύο σταθμά για το τέλος επιτηδεύματος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ειδοποιός αλλαγή πολιτικής
Το οικονομικό επιτελείο επανασχεδιάζει το φορολογικό νομοσχέδιο, αλλά και τον προϋπολογισμό του 2020, καθώς το επίπεδο συναγερμού στα κρίσιμα μεγέθη έχει ξεπεράσει το πορτοκαλί.
Ειδοποιός αλλαγή πολιτικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας