Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για «εθνικούς λόγους» λέει ο Κ. Καραμανλής η ενίσχυση της Aegean - Η θέση της αντιπολίτευσης
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Για «εθνικούς λόγους» λέει ο Κ. Καραμανλής η ενίσχυση της Aegean - Η θέση της αντιπολίτευσης

  • A-
  • A+

Η δρομολογούμενη κρατική ενίσχυση της αεροπορικής εταιρείας Aegean συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή, με ανάμικτες μέχρι τώρα αντιδράσεις από την αντιπολίτευση και τις ενστάσεις να εντοπίζονται κυρίως στο αν το δημόσιο θα αποκτήσει και μετοχές του αερομεταφορέα χορηγώντας του την αναγκαία ένεση ρευστότητας λόγω της πανδημίας.

«Η Aegean έχει όλα τα χαρακτηριστικά του εθνικού αερομεταφορέα και είναι αναγκαία συνθήκη η κρατική της ενίσχυση για την επιβίωση της τουριστικής μας βιομηχανίας. Η απόφαση της κυβέρνησης είναι να τη στηρίξουμε για λόγους εθνικούς. Ταυτόχρονα, το ελληνικό δημόσιο έχει το δικαίωμα εξαγοράς μετοχών της εταιρίας όποτε το κρίνει σκόπιμο, μειώνοντας το ρίσκο», είπε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (για την ΥΠΑ και την ΑΠΑ) στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου

«Αυτό που κάνουμε είναι να δώσουμε ένα μέρος της κρατικής ενίσχυσης, ύψους 120 εκατ. ευρώ, ενώ εκ μέρους της εταιρίας θα γίνει αύξηση του κεφαλαίου, ύψους 80 εκατ. ευρώ. Ο ιδιώτης βάζει το χέρι στη τσέπη δηλαδή», τόνισε ο κ. Καραμανλής, κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή, του νομοσχεδίου για τον διαχωρισμό αρμοδιοτήτων μεταξύ ΥΠΑ και ΑΠΑ και πρόσθεσε:

«Σε καμία άλλη χώρα δεν ζητήθηκε από ιδιώτες να βάλουν το χέρι στη τσέπη. Εδώ όμως ζητήθηκε από την εταιρία. Ο κλάδος των αερομεταφορών έχει υγιείς επιχειρήσεις. Η Aegean είχε επενδυτικό πλάνο ύψους 5 δισ. προ κρίσης. Επιβεβαιώνεται λοιπόν η κυβερνητική πολιτική. Το ελληνικό δημόσιο διασφαλίζει το δικαίωμα εξαγοράς αντί να πάρει άμεσα μετοχές. Κάνουμε λοιπόν το καθήκον μας και για να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και για να μην υπάρχουν ούτε δημόσια ούτε ιδιωτικά μονοπώλια».

«Σε όλες τις χώρες στηρίζονται οι εθνικές αερομεταφορές. Η Πορτογαλία δίνει 1,2 δισ. για ενίσχυση του κρατικού της αερομεταφορέα και η Ελλάδα 120 εκατ. ευρώ», κατέληξε ο κ. Καραμανλής χαρακτηρίζοντας «πέραν κάθε λογικής» τη κριτική που ακούγεται από την αντιπολίτευση.

Σημειώνεται ότι χθες ο Στέλιος Πέτσας χαρακτήρισε κομβικής σημασίας για τη λειτουργία της οικονομίας την δρομολογούμενη κρατική παρέμβαση για τη στήριξη της Aegean. «Είναι απαραίτητη η στήριξη και για κάθε ένα ευρώ που θα βάζει το κράτος, οι ιδιώτες θα βάζουν 50 λεπτά, μιλάμε για μία σύμπραξη» σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, που διαβεβαίωσε πως μέσω των warrants, που έχει πάρει, το Ελληνικό Δημόσιο δεν βάζει λεφτά σε βαρέλι δίχως πάτο.

ΣΥΡΙΖΑ: «Ναι» στη χρηματοδότηση με σαφείς όρους και προϋποθέσεις

Κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή ο τομεάρχης Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς τόνισε: «Σε ό,τι αφορά την κρατική ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ είπε ότι «η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να αφήσει τα νησιά της χωρίς πτήσεις, αλλά δεν έχει και καμία υποχρέωση να προστατεύει ιδιοκτησίες. Θα προστατεύσει το πτητικό έργο, βεβαίως, αλλά εδώ βλέπουμε μία επαναλαμβανόμενη στήριξη προς μία εταιρεία και προκύπτει το ερώτημα ποια είναι τα ανταλλάγματα που λαμβάνει το δημόσιο, ανταλλάγματα που δίνονται σε άλλες χώρες». 

Παράλληλα, ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. περιγράφει σε ανακοίνωσή του τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα πρέπει να συνοδεύουν την κρατική χρηματοδότηση της Aegean. 

Οπως αναφέρει, ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει την ανάγκη συνέχισης του πτητικού έργου της Aegean, όπως και τη σημασία της ενίσχυσης της εταιρείας για τη διατήρηση και των θέσεων εργασίας, σε μια πολύ δύσκολη στιγμή για την ελληνική οικονομία και ως εκ τούτου χαρακτηρίζει «εύλογη την απόφαση της κυβέρνησης να ενισχύσει με 120 εκατ. ευρώ κρατικής χρηματοδότησης την αεροπορική εταιρεία».

Αρκεί, προσθέτει, να γίνει με σαφείς όρους και προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα:

1. Η κυβέρνηση οφείλει να προστατεύσει το δημόσιο συμφέρον. Η κρατική ενίσχυση πρέπει να συνοδεύεται από απόκτηση μετοχών από το Δημόσιο και όχι μόνο δικαιωμάτων (warrants).

2. Η κρατική χρηματοδότηση πρέπει να συνοδεύεται από σαφή δέσμευση από πλευράς της εταιρείας για διατήρηση των θέσεων και των σχέσεων εργασίας.

Κλείνοντας ωστόσο επισημαίνει: «Θα περιμέναμε από την κυβέρνηση να επιδεικνύει την ίδια ευαισθησία και αντανακλαστικά για χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που εδώ και οχτώ μήνες βρίσκονται στο χείλος της καταστροφής και που αντί για επιχορηγήσεις και μη επιστρεπτέα ενίσχυση, στη συντριπτική τους πλειοψηφία είτε δεν έχουν πάρει ούτε ένα ευρώ είτε έχουν λάβει μονάχα κάποια δάνεια με τη μορφή της επιστρεπτέας ενίσχυσης, αυξάνοντας έτσι το ιδιωτικό τους χρέος». 

Μ. Κριθαρίδης: Με σκανδαλώδεις όρους η ενίσχυση της Aegean

Έντονες επικρίσεις κατά της κυβέρνησης για τη χρηματοδότηση της Aegean «με σκανδαλώδεις όρους» διατυπώνει ο εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25 Μιχάλης Κριθαρίδης.

Σε δήλωσή του ο κ. Κριθαρίδης αναφέρει ότι «φαίνεται για άλλη μα φορά πως η κυβέρνηση για εκεί όπου θέλει, μια χαρά βρίσκει και μάλιστα με γενναίες ενισχύσεις, μη επιστρεπτέες και με σκανδαλώδεις όρους» και προσθέτει ότι «μια τέτοια περίπτωση συνιστά και η χρηματοδότηση της αεροπορικής εταιρείας Aegean με 120 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς καν το Δημόσιο να λάβει μετοχές για αυτή τη γενναία του συνεισφορά, παρά μόνο δικαίωμα προαίρεσης για την απόκτηση μετοχών».

Ο εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25 προσθέτει ότι «τόσο σκανδαλώδης είναι ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση έχει δυο μέτρα και δυο σταθμά, από την μία για την παρασιτική ολιγαρχία δίχως σύνορα, η οποία αντιμετωπίζεται με ευνοϊκούς και εξαιρετικά γενναιόδωρους όρους και από την άλλη όλοι οι υπόλοιποι, οι μικρομεσαίοι και οι πιο αδύναμοι, που κάθε άλλο παρά αντίστοιχη στήριξη έχουν δει».

Βέβαια, σημειώνει, «όλα αυτά είναι ζήτημα προτεραιοτήτων και για μία ακόμα φορά αναδεικνύονται οι προτεραιότητες της κυβέρνησης στην ενίσχυση συγκεκριμένων ιδιωτών έναντι των δημοσίων ΜΜΜ, του δημοσίου συστήματος υγείας, της δημόσιας εκπαίδευσης κ.ο.κ».

«Δεν είναι η πρώτη φορά, ούτε η τελευταία δυστυχώς, έπεται η Τράπεζα Πειραιώς», καταλήγει στη δήλωσή του ο κ. Κριθαρίδης.

Ζημιές 187,1 εκατ. για την Aegean στο 9μηνο

Oι περιορισμοί των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού έφεραν στην Aegean ζημιές ύψους 187,1 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο, έναντι κερδών ύψους 77,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 342,5 εκατ. ευρώ έναντι 1,031 δισ. ευρώ το 2019, ενώ μεταφέρθηκαν συνολικά 4,4 εκατ. επιβάτες. 

Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, «από τις αρχές Ιουλίου 2020 μετά και τη μερική άρση των περιορισμών ανά την Ευρώπη, άρχισε η σταδιακή επαναφορά πτήσεων στο δίκτυο εξωτερικού. Ωστόσο, πολλές αγορές παρέμειναν μη προσβάσιμες, η ζήτηση λόγω της πανδημίας ήταν αδύναμη, ενώ και η έλλειψη συντονισμού στα ταξιδιωτικά πρωτόκολλα δυσχέρανε την προσπάθεια».

Κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους η AEGEAN πραγματοποίησε 49% λιγότερες πτήσεις σε σχέση με το 2019, ενώ η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 62%. Η μέση πληρότητα πτήσεων διαμορφώθηκε σε 65,7% από 87,7%  μεταφέροντας όμως, ακόμη και με αυτούς τους περιορισμούς σχεδόν 2 εκ. επιβάτες κατά το τρίτο τρίμηνο σε 78 προορισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Με την εξέλιξη της πανδημίας και των σταδιακών εκ νέου περιορισμών, ιδιαίτερα  μετά τα τέλη Αυγούστου, να καθορίζουν το βαθμό δραστηριοποίησης του Ομίλου, ο κύκλος εργασιών το τρίτο τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκε σε 155,1 εκατ. ευρώ από 512,5 εκατ. σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ οι ζημίες μετά από φόρους στα 28,3 εκατ. ευρώ σε σχέση με κέρδη 90,2 εκατ. ευρώ το 2019.

Τέλος, τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα διαμορφώθηκαν σε 433,3 εκατ. ευρώ στις 30/09/20, ενώ το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων (τραπεζικός δανεισμός και ομολογιακό δάνειο) σε 290 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία παρέλαβε στις 21 Νοεμβρίου το έβδομο Airbus Α320neo και το δεύτερο A321neo από την συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών. 

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ
Χρηματοδότηση της Aegean με «σκανδαλώδεις όρους» καταγγέλλει το ΜέΡΑ25
Σφόδρα αντέδρασε το ΜέΡΑ25 στην είδηση περί κρατικής ενίσχυσης του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας, στο πλαίσιο στήριξης της επιχειρηματικότητας έναντι των οικονομικών συνεπειών της πανδημίας.
Χρηματοδότηση της Aegean με «σκανδαλώδεις όρους» καταγγέλλει το ΜέΡΑ25
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κρατική διάσωση 120 εκατ. για την Aegean
Υπό έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή • Με «δικαιώματα προαίρεσης» αντί μετοχοποίησης η συμμετοχή του Δημοσίου, παρότι θα υπερβαίνει το 40% της κεφαλαιοποίησης της εταιρείας.
Κρατική διάσωση 120 εκατ. για την Aegean
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κρατική ενίσχυση για την στήριξη της Aegean
Χωρίς να έχει γίνει απολύτως καθαρό πώς θα διασφαλιστούν τα συμφέρονται του Δημοσίου, η κυβέρνηση προχωρά στην απ’ ευθείας κρατική ενίσχυση της αεροπορικής εταιρείας Aegean που έχει πληγεί σφοδρά εξαιτίας των...
Κρατική ενίσχυση για την στήριξη της Aegean
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εκτός επιδοτήσεων 2 στις 3 μικρομεσαίες της Κεντρικής Μακεδονίας
Ερώτηση 26 βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ για το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης ύψους 200 εκατ. ευρώ, από το οποίο επωφελούνται μόνο 6.700 από τις 20.000 πληγείσες από την πανδημία επιχειρήσεις της περιφέρειας.
Εκτός επιδοτήσεων 2 στις 3 μικρομεσαίες της Κεντρικής Μακεδονίας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ασφυξία για συνεταιρισμούς
Η κυβέρνηση απαιτεί την επιστροφή ενισχύσεων και δανείων άνω των 100 εκατ. ευρώ που είχαν δοθεί το 1992 και το 2008 σε συνεταιρισμούς ● Πυρά από ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝ.ΑΛΛ., ΜέΡΑ25 και ΚΚΕ.
Ασφυξία για συνεταιρισμούς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας