Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο νέος πτωχευτικός, οι πλειστηριασμοί και η πρώτη κατοικία

Οι τράπεζες δεν ήθελαν μαζικούς πλειστηριασμούς για να μην πέσουν απότομα οι τιμές των ακινήτων και αναγκαστούν να αυξήσουν τις προβλέψεις για επισφάλειες

EUROKINISSI / ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο νέος πτωχευτικός, οι πλειστηριασμοί και η πρώτη κατοικία

  • A-
  • A+
Η αντιπαράθεση του ΣΥΡΙΖΑ με την κυβέρνηση στη Βουλή, η προστασία των αδυνάμων με τους νόμους Κατσέλη-Σταθάκη και τα συμφέροντα των τραπεζών • Το χρονικό της εξέλιξης του θεσμικού πλαισίου από το 2014 μέχρι σήμερα

Με σημαία τους «25.000 πλειστηριασμούς της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ» και την «κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από τον Φεβρουάριο του 2019» η κυβέρνηση επιχείρησε να ξεφύγει από την κριτική της αντιπολίτευσης για τον πτωχευτικό νόμο.

Ωστόσο παρά τις συνεχείς «εκκλήσεις» να κατατεθεί από την κυβερνητική πλειοψηφία μια περίπτωση πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας αυτό δεν κατέστη δυνατό (σ.σ. μέχρι το βράδυ της Κυριακής). Απαντώντας στην «κριτική» ότι είχε ταχθεί υπέρ των πλειστηριασμών, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος υπενθύμισε ποια ήταν ολόκληρη η επίμαχη δήλωσή του:

«Βεβαίως είχα πει στη Βουλή, ως υπουργός Οικονομικών, ότι πρέπει να γίνονται πλειστηριασμοί, ότι πρέπει να επιστρέψουμε στην κανονικότητα, ότι αυτό θα βοηθήσει στην ανάπτυξη, θα βοηθήσει για να μπορούν οι τράπεζες να δίνουν νέα δάνεια, αλλά είχα ένα ολόκληρο σκεπτικό για το ποιοι είναι εκείνοι που πρέπει πάντα να προστατεύονται (…) Είχα πει ότι σε περιόδους λιτότητας πρέπει να είμαστε πολύ φειδωλοί με τους πλειστηριασμούς και προσπαθώ να σας πείσω ότι είμαστε πάλι σε δύσκολες συνθήκες και ότι κάποιοι είναι ευάλωτοι και χρειάζονται προστασία, ακόμη και όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα», είπε ο Ευκλ. Τσακαλώτος.

Το ζητούμενο λοιπόν δεν είναι πόσοι πλειστηριασμοί έγιναν αλλά ποιους αφορούσαν. Εγιναν πλειστηριασμοί από τρίτους για αξιώσεις από εργατικές διαφορές, για διατροφή κ.λπ., επισήμανε ο βουλευτή Δράμας του ΣΥΡΙΖΑ, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, υπενθυμίζοντας ότι ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου των πλειστηριασμών, ώστε να γίνονται ηλεκτρονικά, έβαλε φρένο στα «κοράκια» που λυμαίνονταν τη διαδικασία.

Με την έναρξη των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, στα τέλη του 2017, οι τράπεζες εξηγούσαν με όρους όχι κοινωνικής ευαισθησίας αλλά οικονομικούς ότι δεν τις συμφέρει να προχωρήσουν σε μαζικούς πλειστηριασμούς.

«Αν βγουν ξαφνικά στο σφυρί 100.000 διαμερίσματα στην Αθήνα, οι αξίες των ακινήτων θα πέσουν κάθετα. Αυτό σημαίνει ότι θα μειωθεί και η αξία των εγγυήσεων (collateral), δηλαδή των περιουσιακών τους στοιχείων. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Οτι θα αναγκαστούν να πάρουν παραπάνω προβλέψεις, γεγονός που πιθανότατα θα έχει επίπτωση στην κεφαλαιακή επάρκεια», δήλωναν κορυφαία τραπεζικά στελέχη τον Οκτώβριο του 2017, προσθέτοντας στην επιχειρηματολογία τους το πολύ υψηλό διαχειριστικό κόστος αυτών των ακινήτων (ΕΝΦΙΑ, συντήρηση κ.ά.) («Εφ.Συν.» 13/10/2017).

Και για τον λόγο αυτό «συναίνεσαν» στην άτυπη εξαίρεση της πρώτης κατοικίας μέχρι 100.000 ευρώ καθώς είχαν διαθέσιμο –προς πλειστηριασμό– στοκ εμπορικών και ακινήτων μεγάλης αξίας, άνω των 300.000 ευρώ, εστιάζοντας στους «στρατηγικούς κακοπληρωτές». Οι οποίοι έγιναν «το ιερό δισκοπότηρο» αλλά και το άλλοθι του στρουθοκαμηλισμού ορισμένων τραπεζικών στελεχών αλλά και της τρόικας, που σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στην απονομή δικαιοσύνης (εκκρεμείς υποθέσεις Κατσέλη) έθεταν συνεχώς ζήτημα… απελευθέρωσης των πλειστηριασμών.

Γεγονός εξάλλου είναι ότι το 2008 διενεργήθηκαν περί τους 42.000 πλειστηριασμοί και το 2009 έφτασαν τους 52.000 και σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής» (11.10.2018): «Από τότε, και λόγω μιας σειράς προστατευτικών μέτρων που ίσχυσαν, έφθιναν σταθερά κάθε χρόνο για να φτάσουν μόλις τους 5.600 το 2017».

Στις αρχές του δεύτερου εξαμήνου του 2014, ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση είχε καταθέσει το δικό του σχέδιο για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους. Λίγους μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο, έληξε η οριζόντια προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς που αφορούσε μόνο τις τράπεζες – Δημόσιο και τρίτοι μπορούσαν να εκπλειστηριάζουν κύρια κατοικία. Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου μάλιστα είχε συμφωνήσει ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2014 θα έπρεπε να έχει βρεθεί μια λύση για τους δανειολήπτες. Αλλά η τότε κυβέρνηση ήταν αφοσιωμένη στη σύνταξη του αφηγήματος της «αριστερής παρένθεσης».

Οι πιέσεις της Τρόικας

Την ίδια ώρα η τρόικα πίεζε για αναδιαμόρφωση του νόμου Κατσέλη –μέχρι τότε είχαν κατατεθεί περί τις 8.000 αιτήσεις– κάτι που έγινε με τον νόμο Σταθάκη, που συμπεριέλαβε όλες τις οφειλές, δηλαδή προς Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες. Μετά κόπων και βασάνων φτάσαμε μέχρι τον Φεβρουάριο του 2019 όταν έληξε το δικαίωμα αιτήματος στον νόμο Κατσέλη/Σταθάκη για την προστασία της πρώτης κατοικίας, με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να νομοθετεί ύστερα από επίπονη διαπραγμάτευση τον νόμο 4605 με τον οποίο «περάσαμε» στην ενεργητική προστασία της πρώτης κατοικίας –άρχισε να εφαρμόζεται μία εβδομάδα πριν από τις εκλογές τον Ιούλιο 2019– που συμπεριέλαβε για πρώτη φόρα και επιχειρηματικά δάνεια τα οποία ήταν συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικία και «κόκκινα» στις 31.12.2018.

Με στόχο τα δάνεια να γίνουν και πάλι ενήμερα, προβλεπόταν κρατική επιδότηση της μηνιαίας δόσης (30-50%) για όλη τη διάρκεια της δανειακής σύμβασης – και αφού οι τράπεζες είχαν προχωρήσει σε «κούρεμα» και επιμήκυνση. Απαντώντας στην κριτική της Ν.Δ. για τη μικρή συμμετοχή των δανειοληπτών ο πρώην υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης σημείωσε στη Βουλή: «Εμείς μιλούσαμε και μιλάμε πάντα για την προστασία της λαϊκής και της μεσαίας κατοικίας. Γι’ αυτό είχαμε βάλει όριο τα 250.000 ευρώ ως αντικειμενική αξία της κατοικίας. Τον παραλάβατε εσείς ως κυβέρνηση και κατά την εκτίμησή μας, σε συνεργασία με τις τράπεζες και τα funds, τον υπονομεύσατε».

Από τα «κόκκινα» στα «πορτοκαλί» δάνεια

Το 2015 διευρύνθηκε ο ορισμός των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Ειδικότερα, με βάση τις οδηγίες των εποπτικών αρχών διεθνώς, ο διευρυμένος ορισμός περιλαμβάνει και τα δάνεια αβέβαιης είσπραξης, αυτά δηλαδή που μπορεί να μην είναι μη εξυπηρετούμενα για περισσότερο από 90 ημέρες, βρίσκονται ωστόσο στην επικίνδυνη ζώνη (Non Performing Exposures - NPEs).

Ετσι το πρώτο τρίμηνο του 2015 η διεύρυνση και μόνο του ορισμού οδήγησε σε αύξηση 1%, φτάνοντας στο 40,8% των συνολικών δανείων, το προβληματικό χαρτοφυλάκιο, στη ζώνη των 100 δισ. ευρώ. Και τον Μάρτιο του 2016 έφτασαν σε επίπεδα- ρεκόρ στα 107 δισ. ευρώ. Σημειώνεται πάντως ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αυξήθηκαν από 7,7% το 2009 σε 33,8% το 2014 (78,5 δισ.).

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τραπεζικά «όχι» στον νέο πτωχευτικό
Σημαντικές ενστάσεις έχουν οι τράπεζες για τις διατάξεις του Πτωχευτικού Κώδικα που αφορούν τα φυσικά πρόσωπα. Ενστάσεις που αναμένεται να διατυπωθούν και επισήμως μέσω της δημόσιας διαβούλευσης που λήγει την...
Τραπεζικά «όχι» στον νέο πτωχευτικό
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σήμερα στη Βουλή η ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς
Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς μένει ανοιχτή μέχρι την ημερομηνία ψήφισης, με στόχο να γίνουν… κάποιες διορθώσεις που δεν θα αλλάζουν τη φιλοσοφία και την αρχιτεκτονική του νέου πλαισίου.
Σήμερα στη Βουλή η ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διαφωνούν μέχρι να... συμφωνήσουν
Τις τελευταίες πινελιές βάζει το κυβερνητικό επιτελείο στην πρότασή του για την πρώτη κατοικία και το σχέδιο νόμου που θα αντικαταστήσει τον νόμο Κατσέλη/Σταθάκη και θα πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τις 15...
Διαφωνούν μέχρι να... συμφωνήσουν
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προ των πυλών η ρύθμιση για την απαγόρευση των πλειστηριασμών
Τις αμέσως επόμενες μέρες έρχεται στη Βουλή η ρύθμιση για την απαγόρευση των πλειστηριασμών μέχρι το τέλος του χρόνου από το υπουργείο Οικονομίας.
Προ των πυλών η ρύθμιση για την απαγόρευση των πλειστηριασμών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η καραντίνα παγώνει τον νέο Πτωχευτικό
Πολιτικά απίθανη η έκδοση των 45 ΚΥΑ για εφαρμογή του νέου νόμου. Υπό... πολιτική διολίσθηση και τα χρονοδιαγράμματα για την εκδίκαση των εκκρεμών υποθέσεων του ν. Κατσέλη, βάσει του ν/σ που ψηφίστηκε χθες.
Η καραντίνα παγώνει τον νέο Πτωχευτικό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας