Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρώτο κύμα πωλήσεων στα λιμάνια

Με πώληση του πλειοψηφικού πακέτου επαπειλείται η αξιοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας

Eurokinissi/ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρώτο κύμα πωλήσεων στα λιμάνια

  • A-
  • A+
Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα πήραν σειρά, ενώ η Καβάλα γλίτωσε με υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων ● Το 2021 πιθανότατα ακολουθούν Βόλος και Ηράκλειο ● «Η κυβέρνηση αποψιλώνει τη δημόσια περιουσία», λέει ο Ν. Σαντορινιός ● Αντιδράσεις εργαζόμενων στα λιμάνια και τοπικών κοινωνιών.

Στην πλήρη απαξίωση του μοντέλου των υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων, που είχε επιλέξει η προηγούμενη κυβέρνηση για να αξιοποιηθούν τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, και στην κατάργηση του σχετικού νόμου 4597/19 προχωρά με ταχύτατα βήματα και μάλιστα σε μια χρονική στιγμή παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση.

Ετσι, σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό και διεθνές παράδειγμα και χωρίς να δικαιολογεί με επαρκή στοιχεία γιατί επέλεξε το μοντέλο της πώλησης μετοχών, την Παρασκευή το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε την έναρξη τριών διεθνών δημόσιων διαγωνισμών για την αξιοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.

Τα δύο πρώτα θα αξιοποιηθούν μέσω της πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών (67%) των Οργανισμών Λιμένων, ενώ της Καβάλας με υπο-παραχώρηση δραστηριοτήτων στο εμπορικό λιμάνι «Φίλιππος Β». Θυμίζουμε ότι το 87% των λιμανιών στην Ευρώπη βρίσκονται υπό δημόσιο έλεγχο, το 7% σε ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα) και μόνο το 6% σε ιδιώτες.

Οι υπουργοί Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης με ικανοποίηση δήλωσαν ότι η εκκίνηση των διαγωνιστικών διαδικασιών από το ΤΑΙΠΕΔ σηματοδοτεί την έναρξη υλοποίησης του κυβερνητικού σχεδιασμού για τη συντονισμένη ανάπτυξη των περιφερειακών λιμένων της χώρας και κατέθεσαν τη δική τους εκδοχή: Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Ηγουμενίτσας και οι συνακόλουθες ιδιωτικές επενδύσεις θα αναβαθμίσουν τις υποδομές τους, εξασφαλίζοντας ποιοτικές λιμενικές υπηρεσίες για το σύνολο των χρηστών των λιμένων, θα δημιουργήσουν πολλές νέες θέσεις απασχόλησης και θα επιδράσουν αποφασιστικά στην επαύξηση των δυνατοτήτων των τοπικών οικονομιών, κατά τρόπο που προασπίζει πλήρως τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου.

Αντίθετη άποψη, ωστόσο, έχει ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριος Σαντορινιός που τόνισε ότι «η κυβέρνηση αποψιλώνει τη δημόσια περιουσία», εξηγώντας πως «ενώ η χώρα έχει βγει από τα μνημόνια από το 2018 και μια ελληνική κυβέρνηση θα έπρεπε να επενδύει στην ανάπτυξη, μέσω πολιτικών που θα αναδεικνύουν και θα ενισχύουν τη δημόσια περιουσία, η Ν.Δ. αποφασίζει να ξεπουλήσει τα λιμάνια της χώρας. Ετσι, χωρίς καν να είναι απαίτηση των θεσμών και την ώρα που βιώνουμε μια πρωτοφανή κρίση με μεγάλες επιπτώσεις στην ανάπτυξη και στην κοινωνία, οι υπουργοί Οικονομικών και Ναυτιλίας, περιχαρείς, ανακοινώνουν τη δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης για πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Οι νεοφιλελεύθερες εμμονές τους είναι πλέον εξαιρετικά επικίνδυνες για την οικονομία».

Σημειώνεται ότι μέχρι τις 2 Οκτωβρίου θα πρέπει οι επενδυτές να έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους προκειμένου να συμμετάσχουν στη διαγωνιστική διαδικασία, ενώ τον επόμενο χρόνο θα ακολουθήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, άλλα δύο λιμάνια, του Βόλου και του Ηρακλείου, χωρίς να γνωρίζουμε ακόμα με ποιο τρόπο θα επιλέξει η κυβέρνηση να τα αξιοποιήσει. Οπότε απομένουν ακόμα πέντε λιμάνια: της Πάτρας, της Κέρκυρας, της Ελευσίνας, της Ραφήνας και του Λαυρίου, που απ’ ό,τι φαίνεται δεν υπάρχει ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η είδηση έχει προκαλέσει ήδη αντιδράσεις και ανησυχίες, τόσο στους εργαζόμενους στα συγκεκριμένα λιμάνια όσο και στις τοπικές κοινωνίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, την προηγούμενη εβδομάδα αντιπροσωπεία της ΟΜΥΛΕ συναντήθηκε με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στην οποία εξέφρασε την κάθετη αντίθεσή της για τις ιδιωτικοποιήσεις και ζήτησε την εξασφάλιση των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων. Επίσης σήμερα αναμένεται να συναντηθεί με τον υπουργό Ναυτιλίας ο δήμαρχος της Ηγουμενίτσας και άλλοι εκπρόσωποι φορέων προκειμένου να ενημερωθούν για το τι ακριβώς σκέφτεται η κυβέρνηση.

«Μεγάλη προίκα για τον επενδυτή της Ηγουμενίτσας»

Πλήθος ερωτημάτων προκύπτει για την πώληση των λιμανιών. Οπως, με ποιο σκεπτικό πωλείται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, η πύλη εισόδου και εξόδου με την Ιταλία. Ανθρωποι που γνωρίζουν πολύ καλά την κατάσταση στα λιμάνια της χώρας, μιλούν για ένα «έτοιμο» λιμάνι με μεγάλη κερδοφορία, στο οποίο τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικές και σύγχρονες υποδομές, δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες είναι σχεδόν ολοκληρωμένες.

Οπως σχολιάζουν χαρακτηριστικά, ο επενδυτής που θα προκύψει το μόνο που θα κάνει είναι να εισπράττει. Για το λιμάνι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον ο Ομιλος Γκριμάλντι και ένας γερμανικός όμιλος θαλασσίων μεταφορών. Στην «προίκα» που θα λάβει ο επενδυτής συμπεριλαμβάνονται επίσης δύο αλιευτικά καταφύγια στη Σαγιάδα και στην Πλαταριά και το καταφύγιο σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα, όπως επίσης γήπεδα, κτίρια και εγκαταστάσεις στη χερσαία λιμενική ζώνη που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Λιμένα Ηγουμενίτσας.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Η πώληση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προκαλεί αντιδράσεις
Η ανακοίνωση από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφο ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα αξιοποιηθεί με πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε. κατά τη διάρκεια...
Η πώληση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης προκαλεί αντιδράσεις
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Δωράκι σε ιδιώτες τα περιφερειακά λιμάνια»
Τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης σχετικά με την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών αποκάλυψε στη Βουλή ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός σημειώνοντας ότι οι τοπικοί...
«Δωράκι σε ιδιώτες τα περιφερειακά λιμάνια»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
Με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας απαντούν ότι οι καθυστερήσεις στις διαγωνιστικές διαδικασίες αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας οφείλονται στην πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
​Το σχέδιο νόμου για τον τρόπο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας ολοκληρώθηκε και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την κατάθεσή του προς ψήφιση στη Βουλή.Το νέο θεσμικό...
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το πρώτο από τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας που βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ και το οποίο θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης δραστηριοτήτων είναι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό...
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Παραχωρούνται, δεν πωλούνται τα δέκα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ
​Με το μοντέλο των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων και όχι των πωλήσεων θα αξιοποιηθούν τα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας ξεκαθάρισε χθες ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Χρήστος Λαμπρίδης. Αφορμή για τις...
Παραχωρούνται, δεν πωλούνται τα δέκα λιμάνια του ΤΑΙΠΕΔ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας