Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σφίγγουν τα δάνεια στη ναυτιλία
ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ // EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σφίγγουν τα δάνεια στη ναυτιλία

  • A-
  • A+
Ερευνα της XRTC για τις αλλαγές στις σχέσεις τραπεζών με τους πλοιοκτήτες μετά την πανδημία ● Οι τράπεζες προτιμούν να χρηματοδοτούν πελάτες με μεγαλύτερους στόλους, ενώ φοβούνται έξαρση του αριθμού των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Iδιαίτερη ανησυχία έχει προκαλέσει στην παγκόσμια επιχειρηματική κοινότητα η πρόσφατη πανδημία, με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να είναι από τις πρώτες που βίωσαν σοβαρές επιπτώσεις, αφού η ναυτιλιακή αγορά αποτελεί βαρόμετρο της οικονομίας σε οποιοδήποτε επίπεδο, είτε τοπικό είτε παγκόσμιο. Η μείωση της ζήτησης αγαθών από την Κίνα επηρέασε όλων των ειδών τα πλοία, από αυτά που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια έως τα πετρελαιοφόρα.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών, με την πτώση των τιμών του πετρελαίου και την αυξανόμενη ανησυχία σχετικά με τον αντίκτυπο του Covid-19, οι χρηματοδότες και οι πλοιοκτήτες νιώθουν επιτακτική την ανάγκη εξέτασης των δανειακών τους συμβάσεων και των επιπτώσεων που μπορεί να έχει σε αυτές η πανδημία.

Οι τράπεζες προτιμούν να χρηματοδοτούν πελάτες με μεγαλύτερους στόλους, γεγονός που καταδικάζει τις μικρότερες εταιρείες οι οποίες αντιμετωπίζουν την έλλειψη χρηματοδότησης. Πολλές τράπεζες έχουν πουλήσει τα ναυτιλιακά NPL τους σε θεσμικούς επενδυτές (funds) ενώ φαίνεται ότι έρχεται ένα νέο κύμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, που αποτελεί την κύρια ανησυχία των δανειστών.

Οι ελληνικές τράπεζες συνεχίζουν την υποστήριξή τους στη ναυτιλία, παρά τα συνεχιζόμενα εγχώρια προβλήματα. Η συντηρητική στρατηγική και ο αποτελεσματικός έλεγχος από την κεντρική Τράπεζα της Ελλάδος ήταν οι λόγοι που απέτρεψαν τη διόγκωση των ζημιών στην ελληνική τραπεζική αγορά ναυτιλίας.

Αυτά είναι κάποια από τα βασικά συμπεράσματα έρευνας-δημοσκόπησης που διεξήχθη μεταξύ 10 και 20 Μαΐου με τίτλο «Χρηματοδότηση Ναυτιλίας 2020 – Τάσεις και Προοπτικές μετά την εξάπλωση του Covid 19», τα οποία παρουσίασε ο Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας XRTC Business Consultants Ltd που πραγματοποίησε και τη δημοσκόπηση και η οποία από το 1999 δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση.

Αλλα συμπεράσματα που προκύπτουν από την έρευνα είναι:

◢ Η ναυτιλία ως διεθνής παγκόσμια βιομηχανία δεν θεωρείται βασική οικονομική δραστηριότητα για τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, επομένως δεν αποτελεί βασική δραστηριότητα για τις περισσότερες τράπεζές τους. Οι μεγάλες τράπεζες που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, οι οποίες εξακολουθούν να είναι ευρωπαϊκές, υποφέρουν από το κόστος χρηματοδότησης μιας βιομηχανίας που εξαρτάται εξ ολοκλήρου από το δολάριο και όχι από τα νομίσματα των χωρών τους (ευρώ, GBP, SF).

◢ Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πολύ «μικρή» για τους χρηματοδότες, σε σύγκριση με άλλες βιομηχανίες, και απαιτεί υψηλή εξειδίκευση. Σίγουρα, για όσους δεν διαθέτουν εξειδικευμένες μονάδες ή μακροπρόθεσμο υπόβαθρο, ο συγκεκριμένος κλάδος θεωρείται πολύ απαιτητικός και υψηλού κινδύνου τομέας.

◢ Είναι βέβαιο ότι κατά τη διάρκεια αυτής της πρωτοφανούς κατάστασης τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και ειδικά οι τράπεζες χρειάζονται έμπειρο προσωπικό που θα είναι σε θέση να χειριστεί δύσκολες υποθέσεις προκειμένου να αποφευχθεί η δημιουργία νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων. Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες πρέπει να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις τρέχουσες συνθήκες και τάσεις.

◢ Οι συμμετέχοντες στην έρευνα προβλέπουν περαιτέρω συγχωνεύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία σε διάφορους τομείς. Είναι προφανές ότι οι δανειστές δεν είναι διατεθειμένοι να συζητήσουν νέα δάνεια με νεοεισερχόμενους πελάτες. Αυτό μπορεί όμως να εφαρμοστεί σε τοπικές αγορές όπως η Ελλάδα και η Σκανδιναβία, όπου ένας σημαντικός αριθμός τραπεζών συνεχίζει να χρηματοδοτεί νέα ονόματα.

■ Οι χρηματοδότες που εμπλέκονται σε τομείς που σχετίζονται με τον τουρισμό και τις υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος, όπως η κρουαζιέρα και η ακτοπλοΐα καθώς και τα λιμάνια, θα αντιμετωπίσουν επίσης πολύ δύσκολους καιρούς.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ν.Σαντορινιός: Στερούνται στρατηγικής τα μέτρα της κυβέρνησης για την ακτοπλοΐα
Τα μέτρα στήριξης της ακτοπλοΐας και της ναυτεργασίας πρέπει να εξειδικευτούν με ένα σαφές και συνεκτικό σχέδιο, σχολίασε ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ τις ανακοινώσεις που έκανε για τον κλάδο την Παρασκευή...
Ν.Σαντορινιός: Στερούνται στρατηγικής τα μέτρα της κυβέρνησης για την ακτοπλοΐα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μέτρα στήριξης της ακτοπλοΐας
Τη μείωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων στα νησιά της χώρας στα «ελάχιστα αναγκαία» και την επιδότησή τους ζητούν οι ακτοπλόοι (ΣΕΕΝ) από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.
Μέτρα στήριξης της ακτοπλοΐας
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ερευνα για τα προβλήματα καταστημάτων και επιχειρήσεων του Πειραιά
Ο χαμηλός τζίρος, που προκύπτει από τη μειωμένη αγοραστική δύναμη και το υψηλό ποσοστό ανεργίας, είναι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στον Πειραιά.
Ερευνα για τα προβλήματα καταστημάτων και επιχειρήσεων του Πειραιά
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Μηδενίστηκε ο τραπεζικός δανεισμός για τις Μινωικές Γραμμές
Σε αποπληρωμή του συνολικού τραπεζικού δανεισμού της προχώρησε η εταιρεία Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ. Όπως ανακοίνωσε σήμερα, την Παρασκευή 29 Ιουνίου αποπλήρωσε το υπόλοιπο του ομολογιακού κοινοπρακτικού δανείου...
Μηδενίστηκε ο τραπεζικός δανεισμός για τις Μινωικές Γραμμές
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διαφάνεια στις αμοιβές ναυτεργατών
Λύση στο πρόβλημα των απλήρωτων ναυτεργατών αλλά και στις παραβιάσεις των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, που σύμφωνα με τα ναυτεργατικά σωματεία είναι πλέον συχνό φαινόμενο, θα δώσει πιθανότατα η Κοινή...
Διαφάνεια στις αμοιβές ναυτεργατών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Συμφωνία με την ΚΚR για τιτλοποιήσεις ύψους 1,2 δισ.
Τη μεγαλύτερη συμφωνία που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα για την πώληση «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων και τη μεταβίβαση ολόκληρων υπερχρεωμένων επιχειρήσεων σε διεθνή funds δρομολογεί η Τράπεζα Πειραιώς, η...
Συμφωνία με την ΚΚR για τιτλοποιήσεις ύψους 1,2 δισ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας