Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κινδυνεύει με ιδιωτικοποίηση το τρίτο εμπορικό λιμάνι της χώρας

Υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων γενικού φορτίου προτείνει το ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι του Βόλου - Αγνωστο τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινδυνεύει με ιδιωτικοποίηση το τρίτο εμπορικό λιμάνι της χώρας

  • A-
  • A+

Αντιδράσεις προκαλούν οι αναμενόμενες αξιοποιήσεις των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Οπως έχει κάνει ήδη γνωστό ο υπουργός Ναυτιλίας, θα προηγηθούν τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Ηρακλείου και πιθανότατα μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 να έχουν προκηρυχθεί και οι διαγωνισμοί, ωστόσο άγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής αν θα αξιοποιηθούν μέσω πώλησης μετοχών ή υπο-παραχωρήσεων δραστηριοτήτων.

Ενα από τα 10 λιμάνια είναι και αυτό του Βόλου για το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει εκδηλωθεί έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ βάσει πρόσφατων διαρροών οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ που έκαναν τις μελέτες αξιολόγησης προτείνουν για το συγκεκριμένο λιμάνι να αξιοποιηθεί μέσω υπο-παραχώρησης δραστηριοτήτων γενικού φορτίου.

«Οριστική απώλεια του δημόσιου ελέγχου και πλήρης ιδιωτικοποίηση η επόμενη ημέρα για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ)» είναι ο τίτλος της ερώτησης που κατέθεσαν προς τους υπουργούς Ναυτιλίας και Οικονομικών τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, η Κατερίνα Παπανάτσιου και ο τομεάρχης Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, στην οποία κάνουν αναφορά στη μακρά ιστορία του ΟΛΒ, η οποία, όπως σημειώνουν, είναι συνδεδεμένη με την οικονομία της Μαγνησίας και ολόκληρης της περιφέρειας Θεσσαλίας.

Οπως επισημαίνουν, τα τελευταία χρόνια οι διοικήσεις κατόρθωσαν, και εν μέσω κρίσης, να διατηρήσουν το λιμάνι ζωντανό και ταυτόχρονα να αυξήσουν τη διακίνηση πλοίων και φορτίων, να αξιοποιήσουν την ακίνητη περιουσία του –που επί δεκαετίες παρέμενε ανενεργή και απαξιωμένη–, να ενισχύσουν τα μέσα και τις υποδομές του λιμανιού, να εκτελέσουν σημαντικά έργα και να επιτύχουν αύξηση κερδοφορίας έως και περίπου 30%.

Υπενθυμίζουν ότι τα 10 λιμάνια εντάχθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ με σκοπό την αξιοποίησή τους και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4597/2019 διαμόρφωσε ένα μοντέλο αξιοποίησής τους βασισμένο στις «υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων» και όχι στις πωλήσεις της μιας και μοναδικής μετοχής κάθε λιμανιού που κατέχει.

Η τροπολογία που κατέθεσε πρόσφατα η κυβέρνηση καταργεί τη δυνατότητα των Οργανισμών Λιμένα να προσλαμβάνουν χρηματοοικονομικό σύμβουλο για σύνταξη μελέτης βιωσιμότητας και προβλέπει την κατάργηση της κατ’ εξαίρεση υπέρβασης του ύψους του αντισταθμιστικού/ανταποδοτικού τέλους που μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του υποπαραχωρησιούχου, ακόμη και αν διακυβεύεται η βιωσιμότητα. Με την αλλαγή αυτή καταργείται ουσιαστικά κάθε δυνατότητα οικονομικής επιβίωσης των Οργανισμών Λιμένα.

Ρωτούν τους δύο υπουργούς:

  • 1. Ποιο είναι το πλήρες σχέδιο αναπτυξιακής επένδυσης για το λιμάνι του Βόλου και με ποια μελέτη αξιοποίησης και ανάπτυξης θα λάβει χώρα;
  • 2. Πότε θα παρουσιαστεί το σχέδιο στην κοινωνία του Βόλου και στους εκπροσώπους της βιομηχανικής, τουριστικής, αγροτικής και κτηνοτροφικής οικονομίας της Μαγνησίας και της Θεσσαλίας;
  • 3. Ποια ακριβώς θα είναι η τύχη των Οργανισμών Λιμένων και των εργαζομένων σε αυτούς, αφού τίθεται εν αμφιβόλω η βιωσιμότητα των Οργανισμών;
  • 4. Για ποιο λόγο η επιχείρηση, την οποία αφορά η υποπαραχώρηση, δηλαδή, οι Οργανισμοί Λιμένα δεν μπορούν να διεξάγουν μελέτη βιωσιμότητας;

Μελέτες

Σημειώνεται ότι η προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΒ είχε αναθέσει τον Μάρτιο 2019 στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας να εκπονήσει μελέτη για τις αναπτυξιακές προοπτικές του λιμένα Βόλου και τη διάδρασή του με την πόλη και την οικονομία της, όπως και για τη σκοπιμότητα μεταφοράς του εμπορικού λιμένα στον Αλμυρό.

Μάλιστα σε επίσκεψή του τον Απρίλιο του 2019 ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Αρης Ξενόφος, συνοδευόμενος από στελέχη του Ταμείου, επισκέφθηκε το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας προκειμένου να ενημερωθεί για την εξέλιξη της μελέτης και, όπως αναφερόταν σε σχετικό δελτίο Τύπου που ακολούθησε από το Ταμείο, οι δύο μελέτες (η μία του Πανεπιστημίου και η δεύτερη του ΤΑΙΠΕΔ) μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά, προς όφελος τόσο του λιμένα και του μελλοντικού επενδυτή όσο και της τοπικής κοινωνίας.

Ωστόσο οι εξελίξεις δείχνουν ότι η αξιοποίηση του λιμανιού δεν θα συμβαδίσει με τα πορίσματα της πανεπιστημιακής μελέτης, αφού ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά μόνο με τη μελέτη αξιολόγησης που εκπόνησε το ΤΑΙΠΕΔ.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Και με πώληση μετοχών η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών
Μέσα στο 2020 είναι ο στόχος της κυβέρνησης να γίνουν οι πρώτοι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας και τα μοντέλα αξιοποίησης κατά περίπτωση θα είναι: υποπαραχώρηση, πλήρης...
Και με πώληση μετοχών η αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
Με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας απαντούν ότι οι καθυστερήσεις στις διαγωνιστικές διαδικασίες αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας οφείλονται στην πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
​Το σχέδιο νόμου για τον τρόπο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας ολοκληρώθηκε και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την κατάθεσή του προς ψήφιση στη Βουλή.Το νέο θεσμικό...
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το πρώτο από τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας που βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ και το οποίο θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης δραστηριοτήτων είναι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό...
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Δωράκι σε ιδιώτες τα περιφερειακά λιμάνια»
Τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης σχετικά με την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών αποκάλυψε στη Βουλή ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός σημειώνοντας ότι οι τοπικοί...
«Δωράκι σε ιδιώτες τα περιφερειακά λιμάνια»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Περίεργες αλλαγές όρων για τα περιφερειακά λιμάνια
Λίγο πριν ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για την αξιοποίησή τους, τροποποιούν τη άδταιξάη για το ανταποδοτικό τέλος που θα καταβάλλει ο επενδυτής ● Φόβοι ότι μεθοδεύεται πλήρης ιδιωτικοποίηση των λιμανιών.
Περίεργες αλλαγές όρων για τα περιφερειακά λιμάνια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας