Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μηδενίζεται ο κίνδυνος μπλακ άουτ στα νησιά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μηδενίζεται ο κίνδυνος μπλακ άουτ στα νησιά

  • A-
  • A+
Επενδύσεις 4,4 δισ. ευρώ στο 10ετές πρόγραμμα αναπτυξης του ΑΔΜΗΕ ● Διασυνδέεται το βορειοανατολικό Αιγαίο, ενισχύονται οι συνδέσεις με Βαλκάνια και Τουρκία, κλείνουν οι ρυπογόνες μονάδες ● Σε εξέλιξη και το πρόγραμμα για τα Δωδεκάνησα.

Η διασύνδεση οχτώ νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου και η ενίσχυση των συνδέσεων των δικτύων με όλες τις βαλκανικές χώρες αλλά και την Τουρκία είναι τα σημεία αναφοράς του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης 2021-2030 του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), που προβλέπει επενδύσεις 4,4 δισ. ευρώ.

Σε συνδυασμό με την ήδη δρομολογημένη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, αλλά κυρίως με την πλήρη κάλυψη των ενεργειακών της Κρήτης από το σύστημα παραγωγής ενέργειας της ηπειρωτικής Ελλάδας, το σύνολο των καταναλωτών της χώρας θα δουν στους λογαριασμούς ρεύματος από το 2022 σταδιακές μειώσεις στις χρεώσεις για τις λεγόμενες Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που θα φτάσουν τα 700 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.

Η αλλαγή στην τροφοδοσία των νησιών θα μηδενίσει σχεδόν τον κίνδυνο «μπλακ άουτ» και θα θέσει εκτός λειτουργίας τις ρυπογόνες μονάδες που καλύπτουν σήμερα τις ανάγκες τους. Το νέο πρόγραμμα λαμβάνει υπόψη τη γενικότερη στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), με στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών αερίων ρύπων και την κατάργηση όλων των λιγνιτικών μονάδων ώς το 2028. Η υλοποίησή του θα συνδυαστεί με την αναζήτηση νέων τρόπων αποθήκευσης ενέργειας, κυρίως στα νησιά.

Το εν εξελίξει πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τα Δωδεκάνησα, με προϋπολογισμό 935 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τη διασύνδεση έξι αυτόνομων σήμερα νησιών (Κάρπαθος, Χάλκη, Σύμη, Κάλυμνος, Πάτμος και Λειψοί), που θα ξεκινά από το νέο Κέντρο Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κορίνθου και θα φτάνει στην Κω από όπου θα διακλαδώνεται στους υπόλοιπους σταθμούς.

Το πρώτο βήμα του νέου προγράμματος θα καλύψει για πρώτη φορά τις ενεργειακές ανάγκες του βορείου Αιγαίου με επενδύσεις ύψους 1,477 δισ. ευρώ. Σημείο εκκίνησης θα είναι το ΚΥΤ στο Αλιβέρι της Εύβοιας, από όπου θα γίνει η πόντιση υποβρύχιων καλωδίων προς Λήμνο και Λέσβου με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.

Ενα χρόνο αργότερα (2028) θα λειτουργήσουν οι διασυνδέσεις Αλιβερίου-Σκύρου, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου. Στο ίδιο χρονικό διάστημα προβλέπεται να ενισχυθεί ο ήδη υπάρχων βρόχος που εξυπηρετεί τα νησιά του Ιονίου, καθώς και η αναβάθμιση του συστήματος στην Ανατολική Μακεδονία-Θράκη που λειτουργεί στη Νέα Σάντα.

Διασυνδέσεις

Οι διεθνείς διασυνδέσεις έχουν ξεκινήσει από τα τέλη του 2008, οπότε τέθηκε σε λειτουργία η γραμμή με τη σημερινή Βόρεια Μακεδονία σε μια εποχή που το Σκοπιανό ήταν στην επικαιρότητα, ενώ μέσα στην επόμενη δεκαετία εξασφαλίστηκε η συνεργασία με τη Βουλγαρία, το Κόσοβο, την Αλβανία, τη Σερβία και το Μαυροβούνιο, από τις οποίες έχουν ξεχωριστό ενδιαφέρον οι δύο τελευταίες χώρες γιατί είχαν ήδη συνεργασία με το σύστημα της Ιταλίας.

Το νέο πρόγραμμα προβλέπει την αναβάθμιση της διασύνδεσης με τη Βουλγαρία μέσω της νέας γραμμής Νέα Σάντα-Μαρίτσα, που αναμένεται να ενταχτεί στα έργα διευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.

Από τα τέλη του 2017 έχει δημιουργηθεί κοινή ομάδα με εκπροσώπους των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς στην Ελλάδα και την Τουρκία, η οποία επεξεργάζεται σενάρια ανάπτυξης των τουρκικών δικτύων με τα ευρωπαϊκά μέσω των ελληνικών υποδομών.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών
Η διπλή διασύνδεση της Κρήτης με συνολικό προϋπολογισμό άνω του ενός δισ. ευρώ, η οποία θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023, θα εξασφαλίσει την ενεργειακή επάρκεια του νησιού και θα επιτρέψει να «αποστρατευτούν»...
Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στην τελική ευθεία η διασύνδεση των Κυκλάδων
Τη Δευτέρα ολοκληρώνεται η πόντιση του καλωδίου που θα συνδέσει τα ηλεκτρικά συστήματα Ανδρου και Τήνου και μέσα στον Νοέμβριο θα κατασκευαστεί ο νέος υποσταθμός του συστήματος στη Νάξο.
Στην τελική ευθεία η διασύνδεση των Κυκλάδων
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αναπτυξιακά έργα στα νησιά
Με πρόγραμμα ειδικών αναπτυξιακών έργων, συνολικού ύψους 50 εκατ. ευρώ, ενισχύει η κυβέρνηση την τοπική οικονομία στις Περιφέρειες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, που υποδέχονται τον κύριο όγκο των μεταναστευτικών...
Αναπτυξιακά έργα στα νησιά
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προσεχώς και οι Σποράδες στο ηπειρωτικό δίκτυο
Στα τέλη του 2021 το νησιωτικό σύμπλεγμα των Σποράδων θα έχει ενταχθεί πλήρως στο δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας της ηπειρωτικής χώρας, με το επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 52,3 εκατ. ευρώ που...
Προσεχώς και οι Σποράδες στο ηπειρωτικό δίκτυο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Αλλο ένα βήμα έγινε για την υλοποίηση της λεγόμενης «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, με συνολικό προϋπολογισμό ένα δισ. ευρώ, η οποία υπολογίζεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022.
Προχωρά η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ως εθνικό έργο προχωρά η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
Με την «ευλογία» των Βρυξελλών και με φορέα υλοποίησης την εταιρεία ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection», θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, θα προχωρήσει η λεγόμενη «μεγάλη» ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής.
Ως εθνικό έργο προχωρά η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας