• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 15.7°C
    1 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Ασθενής ομίχλη
    11°C 8.6°C / 14.0°C
    2 BF
    85%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.0°C / 14.4°C
    3 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 8.1°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.4°C
    1 BF
    93%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.0°C / 11.7°C
    1 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 4.6°C / 7.4°C
    0 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    13°C 9.6°C / 14.0°C
    0 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 18.0°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 11.9°C / 14.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.5°C / 17.4°C
    1 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 14.6°C
    1 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ασθενής ομίχλη
    8°C 7.5°C / 7.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 7.5°C / 10.6°C
    1 BF
    68%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 13.8°C / 19.3°C
    0 BF
    81%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.0°C / 15.9°C
    0 BF
    88%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.4°C / 12.1°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 8.2°C / 13.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    73%

«Η ενέργεια σε πολλές και διαφορετικές περιοχές του πλανήτη είναι γέφυρα συνεργασίας και όχι εντάσεων, όπως έχει γίνει στην Κύπρο και την Ελλάδα», τονίζει ο Κωστής Χατζηδάκης, εκφράζοντας παράλληλα τη λύπη του γιατί «η Τουρκία δεν το καταλαβαίνει. Εάν το αντιληφθεί, δεν θα είναι μόνο προς το δικό μας όφελος αλλά και προς το δικό της»

EUROKINISSI / ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλειδί για τον East Med η στάση της Ιταλίας

  • A-
  • A+
Η αποσαφήνιση της στάσης της Ρώμης το προσεχές διάστημα θα κρίνει την υλοποίηση του αγωγού των 1.900 χλμ. που θα μεταφέρει αέριο του κοιτάσματος Λεβιάθαν στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Η πολιτικά ορθή απόφαση της κυβέρνησης να αναλάβει πρωτοβουλίες για την επίσπευση του East Med σκοντάφτει σε πολλά ανοιχτά θέματα που συνδέονται με τη χρηματοδότηση, την κατασκευή, την τροφοδοσία και κυρίως τις προοπτικές βιωσιμότητας του νέου αγωγού.

Η σπουδαιότερη γεωπολιτική παράμετρος του εγχειρήματος αφορά την παράκαμψη της Τουρκίας στην ενεργειακή σκακιέρα της Ανατολικής Μεσογείου, η οποία επιχειρεί να ανατρέψει τα δεδομένα και να μπει στο πρόγραμμα μέσω της παράτυπης οριοθέτησης ΑΟΖ με τη Λιβύη.

Το μεγαλύτερο ερωτηματικό πάντως σχετίζεται με τη στάση της Ιταλίας, που είναι ο απαραίτητος κρίκος για να συνδεθεί ο νέος αγωγός με το δίκτυο της Κεντρικής Ευρώπης.

Πριν από ακριβώς έναν χρόνο, εκπρόσωπός της παραβρέθηκε στην ισραηλινή πόλη Μπερ Σεβά και συνυπέγραψε τη διακυβερνητική συμφωνία για την προώθηση του έργου μαζί με τους αντιπροσώπους της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ.

Με βάση την έως τώρα πληροφόρηση, η ιταλική κυβέρνηση θα απουσιάσει από την τελετή υπογραφής που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη στο Ζάππειο Μέγαρο, για πρώτη φορά σε επίπεδο πρωθυπουργών, αλλά δεν αποκλείεται να έχει κάποιου είδους εκπροσώπηση.

Φόρουμ

Το επόμενο, ιδιαίτερα σημαντικό βήμα είναι το East Med Gas Forum που θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο της Αιγύπτου στις 15 και 16 Ιανουαρίου. Η Ελλάδα θα συμμετάσχει σε αυτή την πρωτοβουλία μαζί με τις κυβερνήσεις της Αιγύπτου, της Κύπρου, του Ισραήλ, της Ιορδανίας καθώς και της Παλαιστινιακής Αρχής.

Την ελληνική πλευρά θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του ανέφερε με νόημα ότι «οι πρωτοβουλίες της Ελλάδας δεν στρέφονται εναντίον οιουδήποτε, αλλά δημιουργούν έναν συνασπισμό νομιμότητας και συνεργασίας στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο».

Πρόσθεσε μάλιστα ότι «η ενέργεια σε πολλές και διαφορετικές περιοχές του πλανήτη είναι γέφυρα συνεργασίας και όχι εντάσεων, όπως έχει γίνει στην Κύπρο και την Ελλάδα», ενώ εξέφρασε τη λύπη του γιατί «η Τουρκία δεν το καταλαβαίνει. Εάν το αντιληφθεί δεν θα είναι μόνο προς το δικό μας όφελος αλλά και προς το δικό της».

Η Ελλάδα, μέσω τεχνοκρατικής ομάδας της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ), μετέχει από το 2011 στους σχεδιασμούς του αγωγού East Med, ο οποίος είχε ενταχθεί από τότε στον κατάλογο των Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest) της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που διασφαλίζει την κάλυψη του 50% της επένδυσης από κοινοτικούς πόρους.

Με αυτό το «παράθυρο», εξασφαλίστηκαν το 2015 περίπου 35 εκατ. ευρώ για τις προκαταρκτικές μελέτες του έργου. Δεν έχει ακόμα ξεκινήσει η μελέτη κόστους-οφέλους, που είναι ο πιο καθοριστικός παράγοντας του εγχειρήματος.

Ο αρχικός προϋπολογισμός των έργων υπολογίζεται να αγγίξει τα 9 δισ. δολάρια και η σχεδιαζόμενη παροχή του αγωγού μπορεί να φτάσει τα 20 δισ. κυβικά σε ετήσια βάση, ποσότητα που καλύπτει το 10% των σημερινών καταναλώσεων στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Η κατασκευή του νέου αγωγού υπολογίζεται ότι μπορεί να ολοκληρωθεί σε μια τριετία και θα χρειαστούν άλλα 2-3 χρόνια για τις δοκιμές.

Το μήκος του σχεδιαζόμενου αγωγού θα φτάνει τα 1.900 χλμ., από τα οποία τα 1.300 θα είναι υποθαλάσσια και μάλιστα σε ορισμένα σημεία θα εδράζεται σε μεγάλα βάθη που θα φτάνουν τα 3.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Λεβιάθαν, που βρίσκεται στα χωρικά ύδατα του Ισραήλ, περίπου 200 χλμ. νότια της Κύπρου, στις ακτές της οποίας θα κάνει την πρώτη στάση. Θα συνεχίσει κατά μήκος των νότιων ακτών της Κρήτης και με υποβρύχια διαδρομή θα φτάσει στην Πελοπόννησο, διατρέχοντας την ακτογραμμή της Δυτικής Ελλάδας ώς τη Θεσπρωτία.

Από τη Θεσπρωτία

Το επόμενο και πιο καθοριστικό βήμα θα εξαρτηθεί από τη στάση της Ιταλίας. Να σημειωθεί πάντως ότι στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας, ο East Med μπορεί να συνδεθεί με τον αγωγό Ελλάδας-Ιταλίας «Ποσειδών» (IGI-Poseidon). Ξεκινά από τους Κήπους στα ελληνοτουρκικά σύνορα και φτάνει στις ακτές της Ηπείρου, από όπου, μέσω υποθαλάσσιου αγωγού μήκους 210 χλμ., θα φτάνει στο Οτράντο της Ιταλίας και θα συνδεθεί με το ήδη υπάρχον ευρωπαϊκό δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΒΟΥΛΗ
Κυρώθηκε από τη Βουλή η Διακρατική Συμφωνία για τον αγωγό EastMed
Mε τη στήριξη Ν.Δ., ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝ.ΑΛΛ. και Ελληνικής Λύσης εγκρίθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Καταψήφισαν ΚΚΕ και ΜεΡΑ25
Κυρώθηκε από τη Βουλή η Διακρατική Συμφωνία για τον αγωγό EastMed
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Διεθνής οργανισμός ο East Med
Ολοκληρώθηκε στο Κάιρο η συνεδρίαση του East Med Gas Forum, κατά την οποία αποφασίστηκε να μετατραπεί σε μόνιμο διεθνή οργανισμό με έδρα την πρωτεύουσα της Αιγύπτου.
Διεθνής οργανισμός ο East Med
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στις 2 Ιανουαρίου πέφτουν οι υπογραφές για τον East Med
Παρά την τουρκική προκλητικότητα και τις αντιδράσεις της Άγκυρας, οι Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ και Ιταλία ετοιμάζονται να υπογράψουν τη διακρατική συμφωνία για τον αγωγό East Med. 
Στις 2 Ιανουαρίου πέφτουν οι υπογραφές για τον East Med
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιφυλακτική η Ιταλία για τον αγωγό EastMed
Περισσότερο χρόνο ζητά η Ρώμη πριν πέσουν οι υπογραφές για το σχέδιο κατασκευής αγωγού φυσικού αερίου East Mediterranean Gas Pipeline (EastMed) που θα ξεκινά από το Ισραήλ, θα περνά από την Κύπρο και την...
Επιφυλακτική η Ιταλία για τον αγωγό EastMed

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας