Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ψαλιδίζουν το ανταποδοτικό

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης φαίνεται ότι συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον από ισχυρούς επενδυτικούς ομίλους

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ψαλιδίζουν το ανταποδοτικό

  • A-
  • A+
Η κυβέρνηση προχωρά σε αλλαγή στην πολιτική φιλοσοφία αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας, η οποία θα γίνει μέσα από μελέτες αξιολόγησης που θα υποδεικνύουν ποιο μοντέλο θα ακολουθηθεί κατά περίπτωση (υπο-παραχώρηση, παραχώρηση, πώληση μετοχών).

Τους πρώτους μήνες του νέου χρόνου κρίνεται η τύχη των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας, καθώς η κυβέρνηση θα κάνει γνωστό τον τρόπο με τον οποίο θα τα αξιοποιήσει.

Oλα δείχνουν πάντως ότι οδεύει ολοταχώς προς αλλαγές στον νόμο 4597/2019 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, βάσει του οποίου τα 10 λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Βόλος, Πάτρα, Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα, Ηράκλειο) θα αξιοποιούνταν με υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων και όχι πωλήσεις μετοχών των Οργανισμών Λιμένων.

Απόφαση η οποία σίγουρα αλλάζει, καθώς η κυβέρνηση εκτιμά ότι κάθε λιμάνι πρέπει να αξιολογηθεί ξεχωριστά και όπου χρειαστεί θα προχωρήσει και σε πωλήσεις μετοχών.

Σε πρόσφατο δελτίο Τύπου που είχε εκδοθεί από το υπουργείο Ναυτιλίας μετά από σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί ανάμεσα στον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναφερόταν ξεκάθαρα ότι η κυβέρνηση προχωρά σε αλλαγή στην πολιτική φιλοσοφία αξιοποίησης των περιφερειακών λιμανιών της χώρας, η οποία θα γίνει μέσα από μελέτες αξιολόγησης που θα υποδεικνύουν ποιο μοντέλο θα ακολουθηθεί κατά περίπτωση (υπο-παραχώρηση, παραχώρηση, πώληση μετοχών).

Οι πληροφορίες λένε ότι μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται η δεύτερη σύσκεψη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να οριστικοποιηθούν η σειρά προτεραιότητας και το χρονοδιάγραμμα αξιοποίησης των λιμανιών.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης φαίνεται πάντως ότι είναι αυτό που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον από ισχυρούς επενδυτικούς ομίλους και απ’ ό,τι λέγεται αυτό θα σημάνει και την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και τόσο ευοίωνα όσο θέλει η κυβέρνηση να τα παρουσιάζει, καθώς οι πληροφορίες λένε ότι υπάρχει διχογνωμία ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και στο ΤΑΙΠΕΔ για το αντισταθμιστικό-ανταποδοτικό τέλος 5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υπο-παραχωρησιούχου, που είχε θεσπιστεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον νόμο 4597/2019 που ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο του 2019 και το οποίο έπρεπε να καταβάλλει ο υπο-παραχωρησιούχος στον Οργανισμό Λιμένα.

Χαρακτηριστικά είναι τα δημοσιεύματα από φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ που αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξετάζει την κατάργηση του ανταποδοτικού τέλους για τους επενδυτές, καθώς αυτό «απειλεί» να υπερβεί το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του παραχωρησιούχου, γεγονός που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για την αξιοποίηση των λιμανιών.

Ωστόσο πηγές υποστηρίζουν ότι μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να προτείνει την κατάργησή του, αλλά ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης κρατά επιφυλάξεις για τη συγκεκριμένη πρόταση και γίνεται προσπάθεια οι δύο πλευρές να συμφωνήσουν πάνω σε αυτό, έτσι ώστε να προχωρήσει η διαδικασία.

Θυμίζουμε ότι το άρθρο 4 του νόμου 4597/2019 αναφέρει ότι σε κάθε σύμβαση υπο-παραχώρησης, ανεξαρτήτως του προβλεπόμενου οικονομικού ανταλλάγματος, επιβάλλεται στον υπο-παραχωρησιούχο αντισταθμιστικό-ανταποδοτικό τέλος υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος Α.Ε., το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υπο-παραχωρησιούχου.

Το ακριβές ύψος του αντισταθμιστικού-ανταποδοτικού τέλους προσδιορίζεται με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας πριν από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας του Ταμείου. Το τέλος αυτό επιβάλλεται επιπλέον και ανεξάρτητα από το συνολικό οικονομικό αντάλλαγμα της παραχώρησης που καταβάλλει ο υποπαραχωρησιούχος.

Κατ’ εξαίρεση το ύψος του αντισταθμιστικού-ανταποδοτικού τέλους μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων του υπο-παραχωρησιούχου, αν με αντικειμενικό τρόπο τεκμηριώνεται ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του οικείου Οργανισμού Λιμένος Α.Ε.

Η κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας εκδίδεται 15 ημέρες μετά τη σχετική εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου του οικείου Οργανισμού Λιμένους Α.Ε. περί του προτεινόμενου ύψους του αντισταθμιστικού-ανταποδοτικού τέλους βάσει μελέτης βιωσιμότητας χρηματοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος προσλαμβάνεται από τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Α.Ε. και με τη σύμφωνη γνώμη του ΤΑΙΠΕΔ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη την Ευρώπη οι επενδυτές που δραστηριοποιούνται στα λιμάνια πληρώνουν στους Οργανισμούς Λιμένων ένα ετήσιο τίμημα.

«Μεθόδευση για πώληση»

Για όλα αυτά που λέγονται, γράφονται και αφορούν το μέλλον των 10 λιμανιών έχει τοποθετηθεί ο τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός, και έχει εκφράσει την ανησυχία του, λέγοντας πως η προσπάθεια ανατροπής του νόμου με την κατάργηση του τέλους υπέρ των Οργανισμών Λιμένων αποτελεί ευθεία μεθόδευση που θα οδηγήσει στη μη βιώσιμη λειτουργία τους, έτσι ώστε η πώλησή τους να φαντάζει ως η μοναδική λύση σωτηρίας τους.

«Εκεί λοιπόν που ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσα σε καθεστώς ακόμη μνημονίων, διαπραγματεύτηκε με τους θεσμούς και πέτυχε να μην ιδιωτικοποιηθούν τα 10 λιμάνια της χώρας, αλλά να αναπτυχθούν με το μοντέλο της υπο-παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, σύμφωνα δηλαδή και με τη διεθνή πρακτική, όπου το Δημόσιο κρατά την ιδιοκτησία και αξιοποιεί, μέσω ΣΔΙΤ, συγκεκριμένους τομείς ή εγκαταστάσεις των λιμανιών, η κυβέρνηση ομολογεί ευθαρσώς ότι η στρατηγική της, εκτός από την επιλογή των υπο-παραχωρήσεων, είναι ‘‘η πλήρης παραχώρηση και η πώληση μετοχών’’» επισήμανε ο κ. Σαντορινιός.

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Αφαίμαξη» στα 10 περιφερειακά λιμάνια
Αβέβαιο φαντάζει το μέλλον των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας. Η κυβέρνηση διά στόματος του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη έχει κάνει γνωστό ότι δεν θα ακολουθήσει το μοντέλο των υπο-παραχωρήσεων...
«Αφαίμαξη» στα 10 περιφερειακά λιμάνια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αντιπαράθεση για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών
Η απόφαση της κυβέρνησης να εξετάσει εκ νέου τον τρόπο με τον οποίο θα αξιοποιηθούν τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας προκάλεσαν την αντίδραση του τομεάρχη Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ Νεκτάριου Σαντορινιού.
Αντιπαράθεση για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
Με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα, πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας απαντούν ότι οι καθυστερήσεις στις διαγωνιστικές διαδικασίες αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας οφείλονται στην πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ
«Σκαλώνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
​Το σχέδιο νόμου για τον τρόπο αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας ολοκληρώθηκε και σύντομα αναμένεται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την κατάθεσή του προς ψήφιση στη Βουλή.Το νέο θεσμικό...
Με υπο-παραχωρήσεις θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
Το πρώτο από τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας που βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ και το οποίο θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της παραχώρησης δραστηριοτήτων είναι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό...
Σε τροχιά αξιοποίησης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Καταργούν τη Δημόσια Αρχή Λιμένων
Στην κατάργηση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, η οποία συστάθηκε το 2016 με κύριο σκοπό την άσκηση των υπηρεσιών δημόσιας αρχής που είχε ο κρατικός ΟΛΠ, προχωρά ο υπ. Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης.
Καταργούν τη Δημόσια Αρχή Λιμένων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας