Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αλλαγές στο μεταφορικό ισοδύναμο

Το μεταφορικό ισοδύναμο υλοποιήθηκε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πιλοτικά από τον Ιούλιο του 2018 σε 49 νησιά και από τον Ιανουάριο του 2019 σε όλα. Υπήρξε αίτημα των νησιωτών από τη δεκαετία του 1970

EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αλλαγές στο μεταφορικό ισοδύναμο

  • A-
  • A+
Προτάσεις από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Πάντειο ζήτησε το υπουργείο Ναυτιλίας • Στοιχεία βάσει των οποίων η απορροφητικότητα του μέτρου για επιβάτες, επιχειρήσεις και καύσιμα ανέρχεται σε 7%, παρουσίασε στη Bουλή ο αρμόδιος υπουργός Γ. Πλακιωτάκης

Στον εξορθολογισμό του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου, που υλοποιήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και εφαρμόστηκε πιλοτικά από τον Ιούλιο του 2018 σε 49 νησιά και από τον Ιανουάριο του 2019 σε όλη τη νησιωτική χώρα, προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας.

Τις νέες πρωτοβουλίες για το μέτρο -το οποίο ήταν ένα χρόνιο αίτημα των κατοίκων και των φορέων των νησιών και είχε ξεκινήσει να συζητείται στη δεκαετία του 1970, αλλά μέχρι το 2018 καμία κυβέρνηση δεν το είχε κάνει πράξη, αντίθετα πριν, αλλά και μετά την εφαρμογή του, η αντιπολίτευση το απαξίωνε, χαρακτηρίζοντάς το «επιδοματική πολιτική»- έκανε γνωστές ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, απαντώντας, στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Βασίλη Κεγκέρογλου.

Σύμφωνα με αυτές, ο εξορθολογισμός του μέτρου θα συνοδεύεται με παράλληλη υιοθέτηση κινήτρων ή ενισχύσεων για βελτίωση της νησιωτικής ανταγωνιστικότητας, με στόχο το μεταφορικό ισοδύναμο να διατηρηθεί και να διευρυνθεί για τις κατηγορίες που απαιτείται. Επίσης, ανατίθεται η εκπόνηση ειδικής μελέτης στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και στο Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου, προκειμένου η έρευνα που υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία των 4 Επιμελητηρίων της Κρήτης να επεκταθεί και να διευρυνθεί και στις υπόλοιπες νησιωτικές περιφέρειες.

Ο υπουργός Ναυτιλίας κατέθεσε στοιχεία που αφορούν την εφαρμογή του μέτρου:

■ Χρήση του μέτρου έχει κάνει το 27% του νησιωτικού πληθυσμού (201.126 νησιώτες που έλαβαν κατά κεφαλήν 82,42 ευρώ). Μεγαλύτερη απήχηση το μέτρο παρουσιάζει στα νησιά που βρίσκονται πιο κοντά στα ηπειρωτικά λιμάνια απ’ ό,τι στα απομακρυσμένα νησιά.

■ Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, 7 στις 10 που έκαναν αίτηση συμμετοχής δεν έχουν ζητήσει χρηματοδότηση, με συνέπεια χρήση να έχουν κάνει 4.544 επιχειρήσεις, που επωφελήθηκαν 4,9 εκατ. ευρώ περίπου από τη μείωση του μεταφορικού τους κόστους.

■ Μέχρι σήμερα, η απορροφητικότητα του μέτρου για τους επιβάτες, τις επιχειρήσεις και τα καύσιμα ανέρχεται σε 7%, το οποίο αντιστοιχεί μόλις σε 17 εκατ. ευρώ, από τα 230 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου μέχρι σήμερα.

Αξιολόγηση

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον Γ. Πλακιωτάκη, η μειωμένη απορροφητικότητα, όπως αυτή εμφανίζεται από τα στοιχεία τα οποία έκανε γνωστά, μπορεί να σημαίνει δύο πράγματα:

Είτε κάποιοι σχεδίασαν πρόχειρα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών, είτε οι νησιώτες κάτοικοι και επιχειρηματίες δεν βρίσκουν χρήσιμη και αποτελεσματική τη λύση που τους δόθηκε.

Για όλους αυτούς τους λόγους υποστήριξε ότι απαιτείται, όπως άλλωστε προβλέπεται από το νόμο 4551/2018, η αξιολόγηση του μεταφορικού ισοδύναμου, ενώ ανέφερε ότι μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου περιμένουν τα αποτελέσματα και τις προτάσεις από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου (σχεδίασε και το αρχικό μέτρο), στο οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση, τον Μάρτιο του 2019, είχε αναθέσει με προγραμματική σύμβαση την αξιολόγηση της πρώτης εφαρμογής. Ειδικότερα, για την Κρήτη υπογράμμισε ότι η εφαρμογή του μέτρου θα προκύψει έπειτα από μελέτη προσδιορισμού της ανάγκης κάλυψης.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Υποδοχή Σι στο Νέο Ικόνιο
H κυβέρνηση συνεχίζει να πανηγυρίζει για τις επιτυχίες που κατάφερε, όπως υποστηρίζει, μέσα σε διάστημα 4 μηνών, στις σχέσεις και στη συνεργασία της...
Υποδοχή Σι στο Νέο Ικόνιο
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επιμένει ο Γ. Πλακιωτάκης για ταχύτατη έγκριση (από την κυβέρνηση) του master plan της Cosco
Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης συναντήθηκε με τον πρόεδρο της Cosco κάπτεν XU Llirong. 
Επιμένει ο Γ. Πλακιωτάκης για ταχύτατη έγκριση (από την κυβέρνηση) του master plan της Cosco
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στον Πειραιά ο πρόεδρος της Cosco ως προπομπός του Σι Τζινπίνγκ
Πέντε ημέρες μετά τη συνάντησή τους στην Κίνα, σήμερα ο πρόεδρος της Cosco, Xu Lirong, θα συναντηθεί εκ νέου στο υπουργείο Ναυτιλίας, στον Πειραιά, με τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.
Στον Πειραιά ο πρόεδρος της Cosco ως προπομπός του Σι Τζινπίνγκ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Στο υπουργείο Ναυτιλίας την Παρασκευή ο πρόεδρος της Cosco
Το υπουργείο Ναυτιλίας θα επισκεφθεί ο πρόεδρος του ομίλου Cosco, ο οποίος θα συναντηθεί με τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη και αμέσως μετά τη συνάντηση θα κάνουν δηλώσεις στους δημοσιογράφους.
Στο υπουργείο Ναυτιλίας την Παρασκευή ο πρόεδρος της Cosco
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επανεξετάζεται τον Δεκέμβριο η εξαγορά της Hellenic Seaways
Στις 19 Δεκεμβρίου θα συνεδριάσει η ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να εξετάσει εάν η Attica Ανώνυμος Εταιρεία Συμμετοχών έχει συμμορφωθεί με τις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει.
Επανεξετάζεται τον Δεκέμβριο η εξαγορά της Hellenic Seaways
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Η χώρα δεν κυβερνιέται με φανφαρονισμούς, κουτοπονηριές και επικοινωνιακά τρικ»
Το «ιδιαιτέρως προβεβλημένο ταξίδι του κ. Μητσοτάκη στην Κίνα» σχολιάζει με παρέμβασή του ο Νεκτάριος Σαντορινιός, που «συνοδεύτηκε από πολλές τυμπανοκρουσίες και απανωτές δηλώσεις, για μια σειρά επενδύσεων,...
«Η χώρα δεν κυβερνιέται με φανφαρονισμούς, κουτοπονηριές και επικοινωνιακά τρικ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας